Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
kYBTTG.png



Voor die (hydraulic press) kun je zelf wat anders bedenken.
b.v. op de juiste hoogte een stevige L beugel in de schuur aan de muur of op een plaat hout met een lange bout met moeren er door heen, die je dan langzaam aandraait zodat de 'Spring Seat' wordt ingedrukt tot het juiste niveau zodat je de 'stopper spring' er uit kunt halen.
Enige is wel dat je moet zorgen dat de poot op zijn plek blijft staan anders valt er niks in te drukken.

Vindt het wat lastig om uit te leggen en weet niet of je het begrijpt maar het werkt wel als de vork goed vast staat tegen de muur onder de L beugel, of aan een plank hout.
Zie tekening die ik heb gemaakt voor toelichting

Ander methode die je kunt proberen is b.v. met een kleine poulietrekker. (nog kleiner als op afbeelding)
Daarvoor moet de vorkpoot wel gewoon in het kroonstuk blijven zitten, want je gebruikt het kroonstuk als tegen houder.

gedore_1.04_b.jpg


De buitenste 2 haken zet je dan onder het kroonstuk, en dan onder de middelste zwarte bout leg je een euro of een ander klein rondje zodat je de kracht wat kan verdelen over het oppervlak.

uitleg onder tekening
image.php


Bruine streep is b.v. een plaat hout of een muur.
Blauwe L is de beugel die je op de plaat hout of op muur bevestigt.
Rood is de lange bout met 2X Geel onder en boven een moer op L beugel.
Paarse streepjes zijn stevige tie wraps om de vorkpoot vast/tegen te houden, die doe je rond de vorkpoot en door het hout.
Groen is de 'Stopper spring' die je na aandraaien van de lange bout die de 'Spring Seat' naar binnen drukt kunt verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi WebEngine,
Zoals jij het hierboven beschrijft, zo ga ik het niet doen maar het bracht mij wel tot het geven van een goed idee. Waarvoor hartelijk bedankt!

Op manier 1 moet de vorkpoot uit de scooter verwijderd worden. Dat heb ik gisteren geprobeerd en dit ding zit nogal vast. Errûg vast. Daarom lekker laten zitten. Op manier 2 gaat niet want er is geen plek voor een poulietrekker. Maarrrr, dit is wel de manier om het op zijn eenvoudigst te doen. Waarschijnlijk weet je wel dat de SH300 alleen de onderste kroonplaat heeft. De vorkpoot wordt door twee bouten door het kroonstuk heen ingeklemd.
Nou wil ik een plaatje ijzer maken dat onder de boutkoppen komt te liggen. Haaks daarop een ander stuk ijzer gelast waar een moer aan vast zit die centraal boven de vorkpoot uit komt. Ik heb ergens nog een vliegwieltrekker met een draadspindel M14 x 1.25 (bougiedraad) liggen. Die gebruik ik om de Springseat onder druk te zetten en dan moet het verwijderen van de stopperring geen probleem zijn.
Eens kijken of er een linkse- en rechtse versie gemaakt moet worden.
 
Hoi WebEngine,
Zoals jij het hierboven beschrijft, zo ga ik het niet doen maar het bracht mij wel tot het geven van een goed idee. Waarvoor hartelijk bedankt!


Kees jonguhhh,
een open vraag geeft soms een goede kick in de juiste directie.
This is internet: Dus helemaal goed & GO :)

Succes gewenst van Jan
 
Laatst bewerkt:
Wimper, volgens mij heeft Bulldozer een toerenteller op zijn scooter. Even wachten tot hij reageert.

En Omnibus, kan jij foto´s van deze koppelingsoperatie hier plaatsen? Ik ben bezig met het maken van blokkeergereedschap en wil binnenkort hetzelfde nakijken op slijtage.

Een standaard SH300 rijd bij 6000rpm 96Kmh, vario slijtage beinvloed dit.
 
Het foto's plaatsen gaat makkelijker als je het vaker doet. Toch zat ik onlangs met een raadsel toen alleen de link van Myalbum zichtbaar was, maar niet de foto. Was ik één schamel knopje vergeten...

Weet iemand een manier om makkelijk de clips boven in de binnenpoten van de SH 300 te kunnen verwijderen?

Ja, gewoon even induwen met een grote schroevendraaier (losse poot even op je knieen tussen je benen) en met je andere hand met een kraspen (of handig hardstalen picker tooltje van midlock) is hij er zo uit! Moeilijker hoeft het niet en wordt het niet.
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend richting Duitsland met de SH300, ben er nu achter dat het hoge verbruik (1:16) voornamelijk aan de rechterhand ligt. :? Ik reed met een groep echte motorrijders mee en haalde de 1:28,5! _O- Dat heb ik ooit eens gehaald dat ik een zuinigheids wedstrijd met mezelf aan het houden was... :+
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond allemaal. Ik meld me hier ook maar weer eens omdat het tijd wordt om de 300 uit de schuur te halen. Met interesse het verhaal(tje) van LePensZeur gelezen over zijn trip door de Dolomieten. Ik ga half juni ook die kant op. Pik ik m'n vriendin op bij de luchthaven van München en dan gaan we een paar dagen passen rijden in Oostenrijk, Italië en Zwitserland. Dan op het gemakje in 4 dagen terug naar Haarlem. Enorm veel zin in. Vorig jaar waren we dat ook al van plan maar toen zijn we door omstandigheden niet verder gekomen dan halverwege Duitsland en Frankrijk.

Kijk er naar uit!
 
Ha die Piet,

Dat lijkt me een leuke trip die je voor de boeg hebt. Daarbij ben ik erg nieuwsgierig hoe je dat gaat doen met op tijd tanken. De stations zijn niet zo dik bezaaid langs de weg als in Nederland. Neem je dan extra benzine mee? Graag wat info, ik heb namelijk zelf plannen om met mijn broer achterop naar Italië te gaan. Daarom heb ik gekeken of de tankinhoud kan worden uitgebreid met enige opoffering van bagageruimte onder het zadel. Het kan, maar niet echt handig zo'n verbouwing voor slechts één vakantie.
 
Ja, gewoon even induwen met een grote schroevendraaier (losse poot even op je knieen tussen je benen) en met je andere hand met een kraspen (of handig hardstalen picker tooltje van midlock) is hij er zo uit! Moeilijker hoeft het niet en wordt het niet.

Het zou mooi simpel zijn als het zo gaat. Uit ervaring weet ik dat de schroevendraaier in mijn bovenbeen gaat eindigen. Oei, pijnlijk hoor! Dan toch liever een ijzeren hulpje maken.
 
Hoi Kees, nee extra benzine neem ik niet mee, gewoon regelmatig tanken. En ik heb zo'n Garmin Zumo waar ik altijd even het dichtstbijzijnde tankstation op kan zoeken. Moet je niet al in het rood rijden natuurlijk. Misschien dat ik van tevoren alvast even wat tankstations in plan op de route. Via die "maps michelin" kun je mooi bekijken waar tankstations zich bevinden langs of nabij je route. Voor een indruk.

Bagage is een ander verhaal. Met z'n tweeën op de scooter en dan voor 11, 12 dagen bagage mee. Heb vorige week zo'n rekje gekocht voor op de topkoffer, zou moeten lukken, maar dit weekend maar eens kijken wat we nou eigenlijk mee kunnen nemen.
 
Hoe houden jullie het vol zulke afstanden rijden, ik heb het na 15 km naar mijn werk rijden al in mijn rug dus toeren zit er voor mij niet in.
 
Valt wel mee, Kees....een goede houding is het belangrijkste en een windschermpje helpt daarbij.....de langste rit op een tweewieler was ruim 1200 kilometer op 1 dag en ik was toen 55 jaar.....nu met mijn 70 jaren rij ik nog steeds met gemak 300 km of meer.......doe ik veel in het Zwarte Woud...en wat benzine tanken aangaat....onze SH500 rijdt gemiddeld zuiniger dan menige buikschuiver en die zie je daar ook....
 
Valt wel mee, Kees....een goede houding is het belangrijkste en een windschermpje helpt daarbij.....de langste rit op een tweewieler was ruim 1200 kilometer op 1 dag en ik was toen 55 jaar.....nu met mijn 70 jaren rij ik nog steeds met gemak 300 km of meer.......doe ik veel in het Zwarte Woud...en wat benzine tanken aangaat....onze SH500 rijdt gemiddeld zuiniger dan menige buikschuiver en die zie je daar ook....

Goede houding is idd belangerijk, goed rechtop en om de twee uur pauze. Gemiddeld heb ik 1:26,3 gehaald, over alle tankbeurten. Ik reed mee met Vt1100's en Honda shadows en ander antiek spul, die deden 1:18. En was er maar een SH500! :]
 
Goedenavond allemaal. Ik meld me hier ook maar weer eens omdat het tijd wordt om de 300 uit de schuur te halen. Met interesse het verhaal(tje) van LePensZeur gelezen over zijn trip door de Dolomieten. Ik ga half juni ook die kant op. Pik ik m'n vriendin op bij de luchthaven van München en dan gaan we een paar dagen passen rijden in Oostenrijk, Italië en Zwitserland. Dan op het gemakje in 4 dagen terug naar Haarlem. Enorm veel zin in. Vorig jaar waren we dat ook al van plan maar toen zijn we door omstandigheden niet verder gekomen dan halverwege Duitsland en Frankrijk.

Kijk er naar uit!

Hoi Piet! Alles nog goed met je SH300? Leuke rit, veel plezier! :]
 
Hoi Bulldozer!! Laatste keer dat ik er op gereden heb is al weer een klein jaartje terug, toen was alles perfect. Wilde 'm vanavond even starten (wil morgen even heen en weer naar Lelystad) maar dat wilde niet zo. Hoop gekuch en gedoe, dus denk dat er net wat te weinig sap in de batterij zit. Heb 'm nu nog even aan een optimate infuus hangen en hopen dat ie morgen weer wil.

Als je het goed vind zou ik op niet al te lange termijn graag een afspraak met je maken voor de SH150. Zou het fijn vinden als je even naar dat ding zou willen kijken :)
 
Goedenavond allemaal. Ik meld me hier ook maar weer eens omdat het tijd wordt om de 300 uit de schuur te halen. Met interesse het verhaal(tje) van LePensZeur gelezen over zijn trip door de Dolomieten. Ik ga half juni ook die kant op. Pik ik m'n vriendin op bij de luchthaven van München en dan gaan we een paar dagen passen rijden in Oostenrijk, Italië en Zwitserland. Dan op het gemakje in 4 dagen terug naar Haarlem. Enorm veel zin in. Vorig jaar waren we dat ook al van plan maar toen zijn we door omstandigheden niet verder gekomen dan halverwege Duitsland en Frankrijk.

Kijk er naar uit!

dankjewel :t

Heel veel plezier :) :]
 
Hoe houden jullie het vol zulke afstanden rijden, ik heb het na 15 km naar mijn werk rijden al in mijn rug dus toeren zit er voor mij niet in.

Het zal me niet meevallen. Daarom eerst van Maastricht naar Den Helder om te oefenen. Als dat niet gaat, gaat de reis naar Toscane ook niet gebeuren.

p.s. mijn broer is best veel zwaarder dan ik. Met zijn tweeën is vermoeiender dan alleen reizen. Een motorrijbewijs heeft hij niet. Daarom zie ik er best tegenop. Maar het is niet zo gezellig in je eentje te gaan.
 
Die borgveertang van knipex 19-60 mm voor binnenringen kun je die circlip achterin dat ashuis van koppeling goed mee loskrijgen.
 
Hoi Bulldozer!! Laatste keer dat ik er op gereden heb is al weer een klein jaartje terug, toen was alles perfect. Wilde 'm vanavond even starten (wil morgen even heen en weer naar Lelystad) maar dat wilde niet zo. Hoop gekuch en gedoe, dus denk dat er net wat te weinig sap in de batterij zit. Heb 'm nu nog even aan een optimate infuus hangen en hopen dat ie morgen weer wil.

Als je het goed vind zou ik op niet al te lange termijn graag een afspraak met je maken voor de SH150. Zou het fijn vinden als je even naar dat ding zou willen kijken :)

Dat is lang geleden! Wat helpt is natuurlijk verse accu en het gas klein beetje open houden tijdens starten. Dan beetje op het gas houden. Er zit natuurlijk ook nog oude benzine in de tank. Vwb je SH150 zie ik wel een pm'etje.
 
Afgelopen zondag wat onderhoud aan de SH gedaan: transmissieolie en remvloeistof vervangen. Zonder de opwarmrit te maken de olie afgetapt. De scooter had ruim een uur in de brandende zon gestaan, dus het liep er uit als water. Vullen was iets lastiger. Dat had ik vernomen uit de Youtube filmpjes die over dit onderwerp bestaan.
"Ha, geen probleem voor mij" dacht ik nog, gewapend met een oude Castrol fles voor het vullen van vorkpoten. Met dat dunne uiteinde aan de slang, gaat het zo!! Niet dus.
Gelukkig zijn mijn dochters ooit op een open dag in het ziekenhuis geweest en daar hebben we diverse maten injectiespuiten aan over gehouden. Met de grootste waar 60 ml in past, had ik in vijf keer inspuiten de transmissie gevuld tot de 280 cc met weinig morsen. Niveauschroef niet er uit gehad, vertrouwd op de maatverdeling en de lage knoeifactor. Koperen ringen uitgegloeid en de pluggen weer gemonteerd.
360.jpg


Toen de remvloeistof. Dat is zo gepiept, ware het niet dat mijn eigengemaakte scherm lastig te verwijderen/monteren is. Oké, eens in de twee jaar is genoeg. Meteen de H4 koplamp preventief vervangen. Ik was toch gauw drie kwartier aan het pielen met die plastic troep over het stuur heen.
Moet er niet aan denken dit onderweg te moeten doen.
De reservoirtjes zuig ik trouwens van te voren leeg met een kleine spuit. Vervolgens de nieuwe vloeistof er in, doorpompen en ontluchten.
De voorvork kwam ik niet aan toe. Even geprobeerd de doppen boven de veren in te drukken en dat gaat best makkelijk. De zon scheen op dat moment dat ik tijd had nogal nijdig en ik heb mijn speknek flink verbrand, daarom geen verdere acties.
360.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan