Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn yasuni gaat nu zo'n 50-60 k mee op 2 sh150's en is idd nog geheel strak , geen van de popnagels zit los of rammelt, de carbon kap is nog geheel enz.
Enige problemen die er wel zijn maar verder geen invloed blijken te hebben gehad: na een valpartijtje en een behoorlijke dreun op de uitlaat scheurde letterlijk een week later de ( handgelaste conische) bocht, eigenlijk HET deel waardoor het ding wat extra power levert( +/- 1-2 pk), ik heb hem toen opnieuw aan elkaar ge-tigt en daarna noit meer last gehad.
Andere is de demper, deze is een combinatie van een resonantie demper met kamers en een perfodemperet gaatjes pijp, tussen de kamers is al heel snel wat lekkage ontstaan zichtbaar door verkleuringen maar ik heb daarvan verder nooit enige nadelen ondervonden noch is het carbon verbrand( waar ik bang voor was), hij doet het eigenlijk nog uitstekend alhoewel het ding er uitziet alsof er mee gevoetbalt is :X

Prima pijpje dus.
Mijn eenmalige ervaring met een leovince: binnen 1000 km oid rammelen en de bocht scheurde finaal uit de aansluitflens, dat is hem dus ook niet, acrapovic--> zie bulldozer, mivv wist ik al van dat het meuk is van een italia forum.

Ik denk dat ik voor de 150 binnenkort maar eens een nieuwe verse koop en voor de 300 ook maar eentje.

Overigens; bspt? British Standard Plain Tappert oftwel conische gasdraad wat in iedere water/gas leiding zit, na het eten een fotootje van mijn knutsel partijtje *D
 
Er is niks mee met een originele uitlaat (qua ontwerp dan).
Vind hem verder wel lelijk, loodzwaar en klinkt als een stofzuiger (op halve kracht).

Toen ik onlangs een Mivv bestelde, verbaasde me het al hoe licht de doos was toen ik ze geleverd kreeg.
Bij het verwijderen van de originele uitlaat, viel me op dat de demper alleen al een pak zwaarder was dan de Mivv (demper+bochten). Heb er niet aan gedacht om de weegschaal erbij te halen, maar vermoed dat het verschil in de richting van de 4 à 5 kg ligt. De Mivv heeft wel geen catalysator, maar daar heb ik bewust voor gekozen.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/404434/77/Honda-SH300i-Deel-4-78.html

Heb er voorlopig een 3.000 km mee gereden en is nog niet uit elkaar gevallen ;)
De originele uitlaat heeft een plaatsje in de Mivv doos gekregen en wordt terug ingezet als de Mivv het onverwacht zou begeven.
 
Wat is er nou eigenlijk mis met een originele uitlaat.
Ik moet er niet aan denken s'morgens vroeg met z'n blérpijp naar mijn werk te gaan.
En mijn motto is hoe stiller hoe liever (maar niet elektrisch dat is weer te stil)

Op zich is er niks mis met de originele uitlaat (hij rammelt nl niet! :) ) Ik mis alleen nu best wel vermogen onderin (mijne is opgevoerd met andere nokkenas) en dat rijd voor geen meter. Ook is de uitlaat 4,2kg zwaarder dan een Akrapovic, en lelijk imo.
Ik ga hem met andere injectie controller instellingen proberen te verbeteren, maar zal blij zijn als ik de akra er weer onder heb. Rijd ook als een stofzuiger idd, auto's proberen me er weer vaker uit te trekken als ik voordring bij stoplicht, lijkt net een brommer nl.
 
Laatst bewerkt:
Foto lukte niet meer , de biefstuk had wat meer tijd nodig , burp :+ morgen dan maar.

Er is nog een overweging voor een andere uitlaat: de originele roest en als dat beschermlaagje binnenin eenmaal weg is kun je wachten op door rotten.
Aangezien ik van plan ben mijn 300 heel lang te houden en het punt van een motor apk met uitlaatgas beoordeling miz slechts een kwestie van tijd is word je dan dus mogelijk opgezadeld met een kostbaar probleem: voor de apk zal de originele er weer onder moeten maar die is dan verrot en en nieuwe kost iets van 600 eu -O-
Dus mijn ori ligt lekker in de kast met zijn 10 kg mooi te wachten op dat moment en in de tussentijd rijd ik met een veel goedkoper ding die lichter, zeer waarschijnlijk ietsepietsje sneller en iig mooier is.
Hoe snel de ori door kan rotten heb ik bij de 150 gezien na 1 winter pekel en woonwerk rijden '( , het viel mij erg tegen en ook de korte tijd met de 300 ori uitlaat geeft hetzelfde beeld, de bocht is rvs maar de demper is gewoon een bosal uitlaat van de halfords wat betreft de kwaliteit, niet thermisch verzinkt of geschoppeert maar gefosfateerd en dat houd in pekel echt geen stand.
Bij de 150 is het nog een stapje erger aangezien bocht en demper 1 geheel zijn en van gewoon staal, Ik gok dat de bocht( en dus de hele uitlaat) bij winter gebruik met een jaartje of 5-6 wel aan zijn eind is tenzij je dagelijks de pekel weg wast en verzorgt met olie oid en dat is niet echt mijn idee van een gebruiks vriendelijk vervoermiddel voor dagelijks gebruik wat overigens eigenlijk wel voor de hele scooter geld, als je het ding gebruikt als een gemiddelde auto kun je denk ik na een jaartje of 5-6 een klomp roest in de oud ijzerbak gooien, honda is wel ok maar het is geen bmw....

Dat "bler pijp" is overigens niet waar, mijn yasuni is met db killer er in nog altijd sneller dan de orinele(meetbaar) EN stiller, en zonder db killer is het geluid dusdanig dat ik nog steeds op een fietspad met de brommers mee kan tokkelen zonder dat er ook maar iemand opkijkt, goedgekeurd en met de killer er in zijn al die vervangings uitlaten muisstil en bij sommige een heeel klein beetje luider, zolang het ding een eu keur heeft is het geluid niet veel anders dan de originele.
 
Laatst bewerkt:
@ Robber57, ben erg nieuwsgierig naar de foto van jouw uitlaat.

Zelf ben ik erg te spreken over mijn Akrapovic, zowel qua uiterlijk maar vooral het donkerbruine geluid wat deze "bierpijp" (leuk gevonden overigens) produceert. Ik rijd m zonder db killer omdat ik van het geluid geniet maar zeker ook uit veiligheid. Loud Pipes Saves Lives zeg maar en das vooral nu alle bromscooters in de bebouwde kom op de rijbaan mogen wel van toepassing. Automobilisten zien mij in ieder geval niet meer aan voor bromscooter als ik met mn roffeltje tussen het verkeer rijd :-)
 
Er is idd ook nog het " loud pipes saves lives" argument , 1 rukje aan je gas en de koekblikkers merken in ene dat je geen bromscooter bent, en dat werkt feilloos :Y

Fotos:
50-60k zonder poetsen wassen en vertroetelen, de brandplek van lekkage tussen de eerste en tweede kamer overduidelijk, tussen de tweede en derde kamer is minder duidelijk zichtbaar.
full

In het midden zat de scheur
full

Eindkap met twee verschillende soorten popnagels....( en duidelijk: in de uitlaat geen gasdichte popnagels)
full


Camping geknutsel met een malleable gietijzer verloop( gas/giveg spul) van 3/4 --> 1/2 + twee sl klem+ blikje bonduele doppers en wortels :+
full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Mooi geknuselt robber57! Nu nog een E-keur erop zien te krijgen! :+
De nodige vragen: En werkt het? Wat voor geluid levert het op? Zal het er niet aframmelen zo'n prop staal achterop?
 
Laatst bewerkt:
Ja het werkt prima, 90% van de bombom is weg, het is iig zo stil genoeg om een hele camping mee over te tokkelen, het plekje wat ik in gedachten heb ligt nl helemaal aan de achterkant vd camping dus ik moet dan meerdere malen per dag de hele camping over, daar is dit genoeg voor.
Ik ben bang echter dat hij niet zal blijven zitten bij echt op snelheid rijden dus zodra ik de camping af ga zal ik hem er af halen, ik ben er nu 1 verloren en dat wil ik niet nog een keer :+
 
De trekhaak, kijk eens daar :
<----------- naar mijn icoontje?

Hoe ik op vakantie ga met zoon en tent en 150:

full

full


Tafel, twee stoelen, gasstel, koelkast(rechts onder op de grond in de tent, twee luchtbedden en slaapzak,vliegenvrije hangkast hangt in de tent, en dan deze vak nog leuke meuk mee als een metaaldetector, radiografische auto,ipads en een stapeltje lectuur van bulldozer :+
full


En ja dat gaat prima zelfs in de heuvels/bergjes van belgie en frankrijk, op de snelweg 110-120 en klimmend 70-80 kmh met de vrachtwaggels mee of zelfs inhalen :9

Ik kijk dus altijd een beetje zo: :') als mensen zeggen dat een 150 cc-tje niet snelweg geschikt zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Whooooo hoe gaaf dit...dit soort vakanties deet ik op mijn cbr1000 respect dus om dit met een sh te doen..ikzelf heb het liefst altijd wat reserve over kwa vermogen.
 
Mijn voorvork doet het trouwens helemaal goed na enkele ritjes. De olie heeft wat tijd nodig gehad om diep door te soppen in de dempers. Het verschil met rijden is het beste te merken bij het rap nemen van een rotonde. Vooral rechtdoor of driekwart de rotonde nemen, maximaal afsnijdend, vol remmen met alleen de voorrem en met de rem nog iets inknijpend tegelijkertijd insturen naar rechts, linksaf, de rem is dan losgelaten en dan volgas accelererend op je rechteroor liggend het rechte stuk weer op. Daar ligt de winst. Het duiken van de scooter is een stuk minder heftig en de reactie "uit de veren komen " bij gasgeven die onrust in het stuur veroorzaakt, is geheel verdwenen.
 
Mooi veel gepraat hierboven over uitlaatdempers. Voors en tegens. Ik kan daar wel inkomen, iets meer geluid op zijn tijd. Je maakt je onderscheidend van gelijkwaardig uitziende brommers.
Je ziet het wel eens aan het verongelijkte gezicht van een automobilist die je afblokt op de weg, zo van "rot op van mijn rijbaan met je bromfiets." Ga naar het fietspad!
Laatst zag ik een motorrijder op een Triumph voor me rijden door een file op de A44 richting Den Haag. Waar een auto wat heen en weer zwalkte voor zijn neus, liet hij de uitlaat even luidruchtig praten. Het werkte!
Ideaal lijkt mij een uitlaat zoals op een Fireblade met een bediende klep er in. Lekker stil door de woonwijk, bulderen bij volgas op de buitenweg. Net als in te dure sportwagens. Voorlopig rijd ik met de zware standaard kachelpot rond.

Zou die APK voor motoren dan werkelijk binnenkort de kop opsteken? Dat de regering geld nodig heeft is duidelijk, waar dat ook vandaan moet komen. Toch hoop ik van niet bij ons vandaan.
 
Laatst bewerkt:
Ook bij mij maar een keer de vork olie verversen.. Echter zit er onder de zwarte dop alleen een clips als ik het zo lees, deze is dus te verwijderen door de dop in te duwen...Dussss wiel eruit..spatbord weg..remklauw los..poten eruit..zwarte dop weg..dopinduwen..clips weg veer eruit..schoonspoelen..veer terug olie er in dop er op indien..clips er in en klaar...zit ik een beetje warm...is de standaard gemelde olie de juiste.
 
Goedemorgen Dickcb, zo eenvoudig is het klusje. Je bent één dingetje vergeten. Vul de topkoffer met zware voorwerpen (schoenleest, deurstoppers, aambeeld of zo) en de scooter zal zonder voorvork netjes op de middenbok blijven staan.
 
Wat tips voor de voorvork:

Onder het plastic stofkapje zit weinig chroom en gaat op den duur roesten waarna je de stalen prop er bijna niet meer uit krijgt, het is dus aan te raden om onder het stofkapje met een kwastje een klodder vet te smeren tegen de roest.

Tussen de vork keerringen kan vuil ophopen dat daar blijft zitten als je de poot niet helemaal uit elkaar haalt, dat vuil blijft dus lekker op je chromen poten schuren als je het daartussen niet goed schoon maakt.
Als je erg veel vuil vind tussen de twee afdichtingen is dat overigens een teken dat eigenlijk je keerringen VERSLETEN zijn, hoe "mooi" ze er ook uit zien, het scherpe rubber randje heeft micro beschadigingen en werkt niet meer "streep vrij" net zoals een ruiten wisser die na 2-3 jaar gaat strepen op je voorruit, verschil is dat je ruitenwisser af en toe aan gaat en rustig heen en weer glijd terwijl je voorvoork na een paar jaar werkelijk miljoenen meters al glijdend op hele hoge snelheden heeft afgelegt, hang maar eens een gopro naast je vork en kijk maar eens hoe dat te keer gaat zelfs bij gewoon rustig rijden.

Die micro beschadigingen zorgen er voor dat je binnen poot (bijna niet te zien/voelen) vettig word en nog meer zand en vuil gaat aatrekken waarna het helemaal bergafwaarts gaat en dan dus ook al dat zand op je chroom gaat schuren.
Je moet keerringen vervangen VOOR er zichtbare slijtage is, als ze lekken ben je VEEL TE LAAT.

Als je de keerringen schoonmaakt dien je uiterst behoedzaam te werk te gaan, keerringen werken doordat een scherp rubber randje over de poot glijd vergelijkbaar met een ruitenwisser, !!!!------->IEDERE beschadiging, hoe miniscuul ook, aan die scherpe rubberen rand maakt de keerring defect <--------!!!!
De keerring word op spanning gehouden met een heel klein dun veertje, als je 6 bar van een luchtpistool in de keerring blaast vliegt dat veertje er uit om daana op een onvindbare plaats onder de werkbank te belanden, je mist hem niet totdat je merkt dat de keerring lek is.( daarom wasbenzine en laten drogen aan de lucht)

Het rubber van de keerringen is gevoelig, geschikte schoonmaak middelelen zijn ( mits niet voor uren en uren ondergedompelt) benzine of beter wasbenzine, petroleum en diesel, GEEN thinner of andere verf verdunners.
Wasbenzine is goedkoop, relatief veilig voor rubbers en je handen, je hoeft het niet af te drogen of droog te blazen want na 15 minuten is het volledig verdampt en als je na het schoonmaken het een paar dagen laat staan zakt het vuil uit naar de bodem en kun je het prima af skinnen en hergebruiken netzolang totdat de was benzine helemaal verzadigt is met olie en vet want dat zakt niet uit.
Als je een drank stoker bent zou je het zelfs kunnen distileren ( kookpunt 65C)tot schone was benzine.
Was benzine is relatief goedkoop te krijgen per 5 liter can bij de welkoop/boerenbond ed.
Let op: ook was benzine schijnt millieu belastend te zijn :') en al meer en meer zit er in tonnetjes met het opschrift "was benzine" geen was benzine maar een of andere chemische meuk die je handen en rubber op vreet (!)en niet schoonmaakt noch verdampt zoals was benzine,WAARDELOOS die zogenaamde "millieu veilige" zooi, niet kopen :N , de welkoop kan de echte was benzine voor je bestellen maar het staat niet meer in het schap.
Wasbenzine rules 8-) :Y

Om de binnen poot uit de buitenste te halen moet de onderste M8 imbus los ( let op de koperen ring onder de bout), die bout zit origineel "geborgt" met een beetje siliconen kit ( de service manual zegt loctite: niet doen!), daardoor kan het gebeuren dat je het boutje een stukje los kunt draaien waarna de fork piston waar de bout in zit gaat mee draaien, om de boel verder los te kunnen draaien( of weer vast) zul je dus soms met een lang stokje de fork piston moeten tegen houden.
Ik zeg dit zo uit mijn hoofd maar ik dacht dat een vierkant taps toelopende punt van een bezemsteel de truuk wel doet.
Ik heb het boutje nooit geborgt bij het terug plaatsen met loctite of siliconen en dat gaat prima, wel een nieuwe koperen ring plaatsen of de oude uit gloeien.

Voor de mensen die niet dagelijks sleutelen en dus geen handen met "ingebouwde momentsleutel" hebben:
De bout waarmee de binnenpoot in je kroonplaat zit is een kritische en moet je eigenlijk met een moment sleutel aan trekken, niet met voldoende koppel aandraaien kan overigens het stuur wobble probleem vergroten, te vast aantrekken vervormt de mooie ronde binnenkant van de kroonplaat tot een ei waardoor de binnenpoot ook los komt te zitten en kan gaan bewegen met stuurwobble tot resultaat, koop zo'n ding van twee tientjes bij de lidl , die zijn uitstekend en nauwkeurig genoeg.

Voor de rondvraag: ik ben (oa) hydrauliek technicus en voorvorken zijn een hydraulisch systeem en dus helemaal "mijn ding" *D
 
Laatst bewerkt:
Whooooo wat een top info..super.op het gemak alles nog maar eens doorlezen..kocht de 300 2 dagen voor vakantie nog niets gereden dus..
 
Waar robber57 aan het uiterste van de uitlaat bezig is, ben ik de inlaat aan het aanpassen. Hij trok met originele uitlaat en dna luchtfilter met standaard aanzuigbuis niet lekker met hete nokkenas. Dus het inlaat traject maar onder de loep en rekenmachine, en vond ik dat de aanzuigbuis vergroot moest worden. Doet het nu een stuk beter met standaard uitlaat.

Foto:
full
 
@robber57. Ik heb me voorgenomen de volgende keer dat de vorkolie ververst moet worden, de keerringen preventief te vernieuwen. Bij mijn vorige motor deed ik een ton met de keerringen. Toen waren ze lek, na vernieuwen bleven ze lekken. Inderdaad, de vorkpoten hadden lichte beschadigingen opgelopen in de chroomlaag. Tijdens een duitse betonplaatrit ging het opnieuw flink lekken.

Heb ik er van geleerd? Ja, een beetje. Ik hou mijn vorkpoten schoon, met ruitensproeiervloeistof haal ik elke maand het vuil van de poten en spuit ze daarna in met siliconenspray. Leuk voor een spuiter als je lakschade hebt. De keerringen/vuilafstrijkringen blaas ik regelmatig uit met perslucht, voor zover er vuil uitkomt.

@Bulldozer: het wordt tijd voor een grotere vlinderklep.
 
Ik heb bijvoorbeeld hele kleine verticale scheurtjes in de stofhoesjes van beidepoten zitten..zo klein en exact dezelfde afstand dat je bijna denkt dat het zo hoort..en dat pas bij nog geen 4000km uit 2012..misschien uitdroging?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan