XJR1300 - Startmotor/elektrisch probleem

Naakterijder

MF'er
29 jul 2015
53
0
Lisse
Mijn XJR1300 uit 2003 start af en toe niet. Het probleem doet zich vaker voor bij vochtig weer, of als ik de rit daarvoor in de regen gereden heb.

Als ik probeer te starten, hoor ik alleen een tik onder mijn zadel vandaan. Verder gebeurt er niets. Meestal als ik dan een paar keer achter elkaar de startknop indruk, dan slaat de startmotor aan en dan is er niets meer aan de hand.
Dus het probleem is echt dat de startmotor gewoon niet altijd aanslaat bij het indrukken van de knop, en als hij inderdaad niet aanslaat klinkt er wel altijd een tik onder het zadel vandaan.
Omdat het niet altijd gebeurt en meestal bij vochtigere omstandigheden is mijn eerste vermoeden een contactprobleem.

Vragen:

Wat kan ik allemaal open schroeven om 'schoon te maken' of de staat te beoordelen?
Heb ik goed begrepen dat een relais het doet of niet? Dus of hij is defect of niet.


Er zit volgens ook een relais in (naam?) dat het startcircuit onderbreekt als de standaard uitstaat als de motor in de versnelling staat, of de motor in versnelling staat zonder dat de koppeling ingeknepen is. Kan deze problemen geven?

Alvast bedankt voor de reacties/hulp. :}
 
Als de startmotor na een paar keer proberen wel aanslaat zou ik eerder gaan denken dat de contacten in je startknop zelf vuil en/of gecorrodeerd zijn. Het knoppensetje op de rechterstuurhelft kun je normaal gesproken met een sterschroevendraaier openen (even opletten dat de gaskabel~ geen problemen geven), dan kijk je zo op die contactjes neer. Even schoonmaken, eventueel contactreiniger gebruiken, en dan zou die het weer moeten doen. En om het af te maken kun je ook de schakelaartjes op de koppelingshendel en zijstandaard nakijken en eventueel schoonmaken/inspuiten.
 
Volgens mij zit je met je eigen redenering al aardig bij de bron.... wat je omschrijft klinkt als een "kapot" startrelais. Zou heel goed kunnen dat dat onder je zadel zit (ben helemaal niet bekend met jouw type motor). Die ander schakelaars die je beschrijft kunnen zeker problemen geven. Maar als die stuk zouden zijn dan zou je startrelais niet klikken volgens mij.

Ik zou als ik jou was even dat startrelais opzoeken en bekijken en evt. doormeten, daarna verder zoeken.

Succes ermee!

Later,

Loek
 
Als je startrelais wel klikt is de kans erg klein dat het aan iets anders ligt dan het startrelais of de startmotor zelf.
Als hij het weer niet doet meet dan eerst de accuspanning terwijl je de startknop in drukt.
Zakt de spanning onder 11 volt dan is je accu niet goed.
Controleer ook even of de accuklemmen goed vast zitten.
Als je met een dikke schroevendraaier de 2 dikke aansluitingen op het startrelais kort sluit moet de startmotor gaan draaien.
Gaat hij niet draaien en is de accuspanning goed dan moet je de spanning op de startmotor meten. Wel spanning maar niet draaien is motor niet in orde
Het kan ook aan de dikke kabels naar de startmotor en massa liggen.
Maak deze ook even goed schoon.
 
Het is meestal een kwestie van slechte massa.
In de startmotor zitten de koolborstels op een grondplaat deze zit ingeklemt tussen het huis en de deksel van de startmotor, hier komt vaak corrosie voor waardoor er geen goede massa meer is (dit is erger als hij warm is , het aluminium van de startmotor zet dan meer uit dan het stalen grondplaatje en komt dan "los" te liggen)

Een oplossing die ik bij V-maxen doe is een draadje met oogjes, deze dmv 2 geboorde en getapte gaatjes aan het huis van de startmotor bevestigen en 1 aan de grondplaat waardoor er weer een goede massa verbinding is.
Je kunt ook nog een dikke massadraad vanaf de startmotor rechtstreeks naar de min van de accu doen.
ps. als de startmotor toch open ligt zou ik hem gegijk ff een grondige schoonmaakbeurt geven.
veel Suc6.
 
Ik heb samen met een vriend van mij een en ander doorgemeten en onze eerste conclusie is dat het startrelais wel altijd schakelt (klikt) maar niet altijd stroom doorgeeft.
Accu is tussen 12,7 en 12,8 volt. Blijft goed op spanning met starten en schiet op lopende motor naar rond de 13,5.
Ik ga eerst maar een startrelais bestellen (gebruikt) en hoop dat daarmee de problemen zijn opgelost.
 
Als je met een schroevendraaier het relais kort sluit moet de startmotor gaan draaien.
Doet hij dat niet dan zit het in de startmotor.
Je kan ook de spanning meten over de 2 dikke aansluitingen van het relais terwijl je de startknop in drukt.
Meet je hier meer dan 0.5 volt over dan is je relais stuk.
Dit moet je meten op het moment dat hij niet wil starten.
 
mooi dat je het gevonden lijkt te hebben! tweedehandsje... krijg je dan niet hetzelfde? Is een universeel relais geen optie?

Succes ermee in ieder geval!

Later,

Loek
 
Relais kontakten ingebrand daardoor ontstaat overgangsweerstand en de stroom soms wel dan niet wordt doorgegeven .
Er lopen zeer grote stromen door dit kontakt . Relais vervangen is een optie .

Universeel kan prima mits deze geschikt is voor de startstroom .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan