Motor met aanhanger mag de grens niet over!

Briljant weer!
Al dat gekloot met die rijbewijzen, het wordt er niet beter op. En dat was toch wel de bedoeling? Of gaat het toch alleen maar om bureaucratische werkverschaffing :r
 
Ik las weer verkeerd en dacht dat ik straks met de motor op de aanhanger de grens niet meer over mocht.

Valt mee, anders had ik dat tering eind naar de alpen zelf rijdend op de motor moeten afleggen. -O-

Kom ik weer goed weg. :+
 
Die regel is werkelijk zo krom als maar zijn kan. Als ik het goed lees mag het dus eigenlijk afzonderlijk wel in alle landen, maar je mag het alleen in het land waar je woonachtig bent.

De lidstaten, dus ook Nederland, mogen het rijden met aanhangwagen alleen toestaan op het eigen grondgebied. Je mag er dus niet de landsgrens mee over. En dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de landsgrens over met aanhangwagen.

Dus een belg mag in België met een motor+aanhanger rijden en een Nederlander mag hetzelfde in Nederland, maar als ze de grens overgaan is het strafbaar?!?!?!? Hoezo Europese Unie?
 
Laatst bewerkt:
Die regel is werkelijk zo krom als maar zijn kan. Als ik het goed lees mag het dus eigenlijk afzonderlijk wel in alle landen, maar je mag het alleen in het land waar je woonachtig bent.Dus een belg mag in België met een motor+aanhanger rijden en een Nederlander mag hetzelfde in Nederland, maar als ze de grens overgaan is het strafbaar?!?!?!? Hoezo Europese Unie?
Zo lees ik het inderdaad ook. Maar het ANWB-bericht blinkt uit in onvolledigheid, het is mij niet duidelijk wat Nederland niet goed doet. Staat Nederland wel toe dat je met aanhanger achter de motor naar het buitenland rijdt? En wat heeft Nederland daarover eigenlijk te vertellen?

En sowieso, ik vind het vreemd dat het al dan niet in het buitenland rijden met een aanhanger achter de motor via het rijbewijs geregeld wordt, dat ligt toch al vast in de lokale wetgeving? Zo meen ik me te herinneren dat het in Noorwegen al nooit toegestaan was en dat je in Duitsland zelfs op de snelweg hooguit 60 mocht.

Overigens heb ik geen aanhanger achter mijn motor en dat zal ook wel niet gebeuren, maar het is wat mij betreft weer een typische EU-regel waar werkelijk helemaal niemand op zit te wachten.
 
Laatst bewerkt:
Niet zo vreemd allemaal, levensgevaarlijke dingen. Iets voor freaks.

Diezelfde logica is 1 op 1 toepasbaar op motorrijden.

Wel een dompert dit want ik heb er speciaal een gemaakt om mee op vakantie te nemen |(

WP_20151006_16_59_34_Pro.jpg
 
En sowieso, ik vind het vreemd dat het al dan niet in het buitenland rijden met een aanhanger achter de motor via het rijbewijs geregeld wordt, dat ligt toch al vast in de lokale wetgeving? Zo meen ik me te herinneren dat het in Noorwegen al nooit toegestaan was en dat je in Duitsland zelfs op de snelweg hooguit 60 mocht.

En in Frankrijk mag je 130 met je aanhanger(tje). Maar niet de grens over. Hoezo 1 Europa?
 
Motorrijden met aanhanger lijkt me al spannend genoeg: "schat, hoe laat kom je thuis vandaag?" "Weet ik niet schatje, want met een aanhanger is de kans groot dat ik helemaal nooit meer thuiskom; dat belachelijke ding kan mij niet alleen in de bocht, maar ook op het rechte stuk ten val brengen, zelfs met mijn geriatrische rijstijl". :+
 
Is niet mijn eerste zorg. Dat is de vraag wat de verzekering gaat doen als er een ongeluk gebeurt op een plek waar je niet mag rijden met je voertuig.
 
Als onze regelgeving begin 2016 op orde is, volgens het artikel, kan iedereen voor de zomervakantie toch wel weer met aanhanger de grens over. Nu de regels NOG beter op elkaar afstemmen: in Spanje of in Portugal mag je 's avonds en 's nachts weer NIET met de aanhanger rijden.
De vakantie wordt dan wel spannend!
 
Diezelfde logica is 1 op 1 toepasbaar op motorrijden.

Wel een dompert dit want ik heb er speciaal een gemaakt om mee op vakantie te nemen |(

[afbeelding]
Ik zou voor je eigen veiligheid de hulpkoppeling (die ketting) heel snel verwijderen!
In tegenstelling tot de auto is een hulpkoppeling bij een motor levensgevaarlijk.
Indien de kar losbreekt om welke reden dan ook dan ga je direct onderuit door je hulpkoppeling.
Bij een motor is een hulpkoppeling dan ook niet verplicht (bij de auto wel).
 
Laatst bewerkt:
Oja, ik heb ook een aanhanger achter de motor, maar strikt genomen is die niet EU proof.
In Nederland mag namelijk een aanhanger 2 meter breed zijn, in veel EU landen slecht 1 meter.
Mijne zit op 1,2 meter, doordat de wielen naast de aanhanger steken.
Maar wat betreft aanhangers achter de motor is er nogal wat verschil tussen de verschillende EU landen, maar dat wij er niet mee zouden mogen rijden slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb al 18 jaar mijn motorrijbewijs zwaar, B en BE en dan mag ik nu ineens niet meer met een aanhanger achter de motor in het buitenland rijden?
RRRRRRRRRRRRAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRR!
 
Bij een motor is een hulpkoppeling dan ook niet verplicht (bij de auto wel).

Nee, niet waar. Bij een auto is met een aanhanger onder de 750 kilo de hulpkoppeling niet verplicht. Maar als er wel een hulpkoppeling op die aanhanger zit, moet je hem op de voorgeschreven manier gebruiken: dus niet losjes over de trekhaak gelegd, maar door het hulpstuk aan de trekhaak gelust. Soort alles of niets. Dus gewoon weg laten dat ding, kun je er ook geen foute koppeling mee maken.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR! _O-
 
Laatst bewerkt:
Nee, niet waar. Bij een auto is met een aanhanger onder de 750 kilo de hulpkoppeling niet verplicht. Maar als er wel een hulpkoppeling op die aanhanger zit, moet je hem op de voorgeschreven manier gebruiken: dus niet losjes over de trekhaak gelegd, maar door het hulpstuk aan de trekhaak gelust. Soort alles of niets. Dus gewoon weg laten dat ding, kun je er ook geen foute koppeling mee maken.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR! _O-
Potver.... je hebt nog gelijk ook!
Kan ik die ketting van mijn kar -die ik bewaard had als ik 'm een keer achter de auto knoop- ook mooi weg flikkeren.

Lekker duidelijk die regelgeving. Maar als de hulpkoppeling ontbreekt op de (ongeremde) aanhanger van <750 kg dan hoeft hij er ook niet op.


Edit: Zucht... klote regelgeving. Bovenstaande was waar na 1 mei 2009. Echter is per 1 januari 2014 weer terug veranderd. Bij een auto is het nu wel verplicht...


Zie: Artikel 5.12.66 Regeling voertuigen (Staatscourant 2013-26590):

5. Aanhangwagens waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 1.500 kg en die niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling. De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.

Maar voor de motor geldt dit niet, bovenstaande is voor auto's. Ik zou het niet doen. De aanhanger gaat direct met je motor aan de haal.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor je eigen veiligheid de hulpkoppeling (die ketting) heel snel verwijderen!
In tegenstelling tot de auto is een hulpkoppeling bij een motor levensgevaarlijk.
Indien de kar losbreekt om welke reden dan ook dan ga je direct onderuit door je hulpkoppeling.
Bij een motor is een hulpkoppeling dan ook niet verplicht (bij de auto wel).

Zal ik nog eens over nadenken. Ik ben zo gewend dat er iets van een losbreek inrichting aan een aanhanger zit dat ik hem er gewoon op heb gedaan zonder er echt bij stil te staan :P Meer dan een kettinkje en twee karabijnhaken is het niet dus verwijderen is 2 seconden werk. Het risico op onderuit gaan valt denk ik mee omdat de kracht op de achteras waar alles aan hangt niet heel veel zal verschillen.
 
Zal ik nog eens over nadenken. Ik ben zo gewend dat er iets van een losbreek inrichting aan een aanhanger zit dat ik hem er gewoon op heb gedaan zonder er echt bij stil te staan :P Meer dan een kettinkje en twee karabijnhaken is het niet dus verwijderen is 2 seconden werk. Het risico op onderuit gaan valt denk ik mee omdat de kracht op de achteras waar alles aan hangt niet heel veel zal verschillen.

Gezien de lengte van je ketting ben ik bang dat de koppeling van je aanhanger in je achterwiel zal verdwijnen :(
 
Ik was toch wel van plan om in 2016 naar Frankrijk te karren met motor en aonhangertje !
Iemand naar het buitenland geweest met aanhanger en problemen gehad ?


full
 
Het schijnt dat je wel de grens over mag, maar dan alleen naar een asielzoekerscentrum. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan