Honda XR600 klappen uit blok enz

drestar

Die hard MF'er
5 dec 2015
477
1
hallo ik ben bezig met mijn honda XR600

de motor draait en sart snel, slaat aan maar valt dan meestal gelijk uit ,na een paar keer opnieuw starten kan hij blijven draaien als je een beetje gas geeft en dan blijft hij wel draaien op de choke, beetje hoog stationair dat wel want als ik de stelschroef teveel uit draai valt hij ook al weer stil

het duurt ook lang voordat de choke eraf kan.

je kan er gewoon mee rijden hij trekt nog aardig goed op.rijd lekker zonder rammel of tikken .maar hij valt vaak stil als je hem uit laat bollen ook al draait hij hoog stationair. ook hoor je vaak heel veel na verbrandings klappen. en lijkt het net of het gas blijft hangen soms. dan blijft hij even hangen in toeren als je gas hebt gegeven.

als hij warm staat valt hij niet uit als je de choke erop doet. dan moet die volgens mij toch uitvallen of niet?

maar vaak als hij warm is en ik laat hem draaien en geef dan gas dan valt hij ook uit

weet iemand misschien wat het probleem kan zijn? en wat de klappen betekenen en het op lopen in toeren bij gas terug en dan vervolgens uitvallen als ik hem uit laat bollen?
 
Oke het zou dus valse lucht zijn dan? bedankt voor het antwoord.

hoe kan ik dit het beste doen?

en heeft het probleem niks met kleppen stellen te maken?
waarom komen er zoveel klappen uit mijn blok en start hij wel maar valt dan gelijk weer stil

compressie heb ik wel genoeg in ieder geval
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag carburareteur er weer opgezet na helemaal schoon gemaakt te hebben,gelijk nieuwe gaskabels met handvat gemonteerd. en nieuwe bougie erin gedraaid

eerst gaskabels erop gezet. toen was schroefdraad in carbuareeter niet goed meer waar het houdertje van de gaskabels op vast komt . dus even nieuw draad erin getapt. moest wel want de schroef kreek ik er niet meer in

en tot mijn grote schrik lekte de vlotterbak ineens.
dus weer alles eraf gehaald, en zat nog rotzooi onder de pakking.

dus weer even goed schoonmaken en heb het gelijk maar goed gedaan en nog extra dicht gescmeerd met beetje vloeibaren pakking. dus gootje waar pakking in zit gevult met vlooibare pakking en nog beetje bovenop de pakking zelf. nu zit het lekker dicht.moet toch niet mee ropen want sproeier wisselen gebeurd buitenaf.

dus pakkingeven uurtje laten drogen en er kwam daarna geen benzine meer door..

toen starte ik hem ,en ging vrij vlot na 4 keer kicken sloeg die aan,maar viel weer gelijk stil?

daarna bleef hij wel gelijk draaien en draaide mooi op de choke maar na 2 minuten viel die weer stil en starte nauwelijks niet meer

dus ik checkte dat de benzine bijna op was. dus snel naar de pomp om een paar liter euro 95.. zal wel verkeerd zijn zeker? moet wss 98 hebben?

maar dat erin gedaan en hij starte naar 2x kicken weer en bleef nu wel weer draaien,dus ik dacht helm pakken en rijden..

en ineens toen ik er nog niet opzat begon hij langzamer te draaien en neigden stil te gaan vallen. ik heb toen de choke op stand 2 gezet en toen kwam hij weer mooi in toeren stationair. dacht mooi dat werkt dan al tenminste..

dus ik rijden en de choke er helemaal af. en ging goed eigenlijk. maar viel na paar honderd meter toch weer stil? dus opnieuw gestart en weer gereden en viel daarna niet meer stil..

toen nog even stationair laten draaien voor de poort. en met choke erop geprobeerd en toen ging die hoger lopen in toeren )meer benzine)maar niet stilvallen dus. ik vraag mij eigenlijk wel af of een XR wel stil valt op de choke als die warm is ??

heb natuurlijk geen andere XR gehad dus kan niks vergelijken..

maar als hij stationair draait en je geeft dan even gas dan neigt hij stil te vallen. denk dat die toch nog net te vet staat?? heb nu sproeier 160 erin gedaan. kwam 170 uit. het na ijlen bij gas terug is veel minder en eigenlijk te verwaarlozen meestal doet hij het nu ook niet meer.

die sproeier 170 was gewoon veels te groot denk ik?

ook sloot de zijkap niet mooi op de vlotterbak omdat die maar op 1 punt vast zat .

maar toch hoor ik ook een beetje wat in de motor, klepjes hoor je wel lichtjes beetje tikken. moet wel na gekeken denk ik. misschien toch ook wat lagerslijtage denk. weet niet zeker maar is niet ontdenkbaar. denk steeds dat ik iets af en toe hoor slepen of boemelen..maar kan ook een gedachte zijn. heb nooit een XR gehad

maar loopt al stukje beter zo vind ik. zit ook demperwol in de uitlaat nu .dat merk je echt wel.. en klappen doet hij nu ook niet meer .en stil vallen dus ook niet meer zoveel als eerst want toen stond ik op bijna elke hoek van der straat opnieuw te kicken..

heb ook nog deo test gedaan bij inlaat spruitstuk maar veranderde niks in toeren daarmee.dus geen valse lucht daar .ook niet bij de carburaeur . heb heel busje leeg gespoten erop en niks geen veranderingen

denk volgende stap klepjes stelen dan?
 
Laatst bewerkt:
indien stationair sproeier open is > co schroef verder uit draaien

daarna direct oliepomp ontluchten en daarna sproeier 170 er weer in.

en daarna niet meer aan dat ding sleutelen. Je verneukt teveel
 
Bedankt voor de grapjas reacties. vooral de laatste van Zot die waarschijnlijk zijn naam eer aan doet,

sproeier 170 hoort er niet eens in te zitten en is veels te groot,std zit er 152 in.. bougie was gewoon pikzwart wat aangeeft dat die te rijk stond. ook zuipt die bij het leven met hoofdsproeier 170, dus dat ding komt er niet terug in

oliepomp ontluchten heeft niks met het probleem te maken. niet meer aan dat ding sleutelen zal niet gaan ,toch zeker niet als de vorige eigenaar vermoedelijk geen enkel onderhoud heeft gepleegd. bougie zat er oa al veel te lang in. hij loopt nu beter want heb geen klappen meer in het blok ,valt amper meer stil en het na ijlen bij gas terug is er ook uit, en dan ga jij mij vertellen dat ik er niet meer aan moet sleutelen? je denkt zeker dat je de grappigste thuis bent ofzo haha
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de grapjas reacties. vooral de laatste van Zot die waarschijnlijk zijn naam eer aan doet,
Kijk eens wie ik ben.
sproeier 170 hoort er niet eens in te zitten en is veels te groot,std zit er 152 in.. bougie was gewoon pikzwart wat aangeeft dat die te rijk stond. ook zuipt die bij het leven met hoofdsproeier 170, dus dat ding komt er niet terug in
duh, zoveel choke gebruik

std is het luchtfilter bijna gesloten. Die werden allemaal open gemaakt en grotere sproeiers in gestoken
oliepomp ontluchten heeft niks met het probleem te maken.
maar je hoort wel veel tikken he
niet meer aan dat ding sleutelen zal niet gaan ,toch zeker niet als de vorige eigenaar vermoedelijk geen enkel onderhoud heeft gepleegd. bougie zat er oa al veel te lang in. hij loopt nu beter want heb geen klappen meer in het blok ,valt amper meer stil en het na ijlen bij gas terug is er ook uit, en dan ga jij mij vertellen dat ik er niet meer aan moet sleutelen? je denkt zeker dat je de grappigste thuis bent ofzo haha
sorry, maar tis niet leuk :N
 
Laatst bewerkt:
Ik zou Zot iets serieuzer nemen als ik jou was, zeker als ik lees hoe jij je carburateur lekvrij maakt :X

Controleer nog eens een keer extra, of je stationair sproeier echt goed open is.
Daarna de motor warm laten draaien, en ZONDER choke het stationair toerental afstellen, vervolgens de luchtschroef goed afstellen, en stationair weer goed zetten. Als hij dan mooi stationair blijft lopen zónder aan het gas te zitten en met de choke te kloten, dan kun je verder kijken..

Euro95 is prima voor deze motor, euro98 is echt niet nodig.
 
Zot, ik hoorde niet veel tikken in het blok.ik hoorde de klepjes iets lopen.
maar luchtfilter is helemaal dicht bij mij op een sleuf op de bovenkant na,

de zijkap die de luchtfilter af dekt zat eerst maar op 1 punt vast waardoor die meer open stond ,maar ik heb hem nu op 3 punten vast gezet zodat het volledig afsluit en dus minder lucht krijgt.maar zal de stelschroef wat verder uitdraaien en ik rijd met de choke eraf dus niet met choke erop want dan rijd hij bijna niet als die warm staat. hij houd dan erg veel in met choke erop
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens wie ik ben.

Maakt dat wat uit dan? ben jij dan de enigste die altijd gelijk heeft...?duh, zoveel choke gebruik

std is het luchtfilter bijna gesloten. Die werden allemaal open gemaakt en grotere sproeiers in gestoken

Zoveel choke gebruik?? alleen stationair hoor, als ik ging rijden ging de choke eraf want dan houd hij in met choke. als de sproeier pikzwart is met 170 dan staat hij gewoon veel te rijk en is die gewoon te groot, zou jij dan ook moeten weten

maar je hoort wel veel tikken he

Nee hoor niet veel tikken ,waar haal je het woord VEEL vandaan?sorry, maar tis niet leuk :N

Nee inderdaad niet haha
 
Bedankt voor de grapjas reacties. vooral de laatste van Zot die waarschijnlijk zijn naam eer aan doet,

M-F heeft 218.711 geregistreerde gebruikers.

Zot behoort waarschijnlijk tot de top 5 van meest ervaren XR sleutelaars maar als sleutelaar die vloeibare pakking gebruikt waar gewoon een nieuw rubber in zou moeten en nog nooit gesleuteld hebbende aan een XR sla je zijn adviezen vooral in de wind voor het beste resultaat :Y :+
 
vloeibare pakking is maar een noodoplossing omdat ik geen nieuwe vlotterbak pakking heb liggen en het toch even wilde testen na alles schoongemaakt te hebben. wat is daar nu zo verkeerd aan?

met de tijd komt er gewoon een nieuw pakking setje op de carburateur .maar ik heb de motor net gekocht en probeer hem eerst beter te laten lopen omdat die steeds stil viel en opliep in toeren.

en ik sleutel trouwens ook al langer ,maar dan aan honda Mt. heb al heel wat blokken uit elkaar gehaald maar 4 takt is nieuw voor mij. maar dat neemt niet weg dat ik niet zou weten hoe een carburateur werkt...

de XR loopt nu al beter dan eerst maar probeer er gewon zoveel mogelijk over te weten te komen. en ik ga helemaal niks verneuken zoals zot beweert. ik heb ook helemaal niet gezegt dat ik veel tikken hoor in het blok en ook niet dat hij enkel rijd met de choke erop en dat die daarom zoveel zuipt, dus als die dan zo goed is zoals jij of anderen of hij zelf beweerd mag hij wat dat betreft ook wel eerst eens beter gaan lezen ipv er gelijk maar conclusies trekken. ik zit op meerdere forums en kom vaak genoeg tegen dat er vaak dingen klakkeloos aangenomen worden omdat men niet goed leest..

verder heb ik grote plannen met de XR want ik ben groot Honda liefhebber. ik kocht de XR600 voor 200 euro, maar de XR bezat niks, geen km teller met kabel, geen spanningsregelaar en geen licht met schakelaar erop en zelfs geen ori kabelboom maar enkel een paar draadjes naar de cdi en de motor. alles was eraf gehaald.er zat zelfs maar 1 gaskabel op. en ondertussen heb ik er zo'n beetje alles weer terug op gezet en licht aangesloten wat weer perfect werkt.en alles zonder handboek tot nu toe gedaan. ik heb ergens een kabelboom gekocht die ook nog eens niet kompleet was en die verder kompleet gemaakt.op mp overal onderdelen bij elkaar gezocht en het aangesloten. ik heb zeker geen 2 linker handen en ik sleutel erg graag. het blok is verder volgens mij wel goed, er zit voldoende compressie. de motor start nu al met 2 kicken en gaat al beter dan eerst.heeft veel koppel en vermogen. trekt goed door in ieder geval. maar ik wil gewoon verder alles nog na lopen en daarvoor ga ik nu wel een werkplaatshandboek kopen.

de bedoeling is begin volgend jaar helemaal kaal halen en opnieuw spuiten ,nieuw kapwerk plaatsen wat nu dus al besteld is en de motor helemaal opknappen.
 
Laatst bewerkt:
Vloeibare pakking gebruik je alleen dar waar een papieren of rubber pakking niet mogelijk is zoals b.v bij klepdeksels die tevens nokkenaslager zijn.
Het nadeel van vloeibare pakking is dat er pakkingdeeltjes los laten in je blok waardoor oliekanalen kunnen dicht slippen en in jou geval de sproeiers.
het zou me verbazen als die pakking niet oplost in de benzine.
je stelt hier vragen omdat je zelf waarschijnlijk het antwoord niet weet en brand dan vervolgens iemand die het wel weet af.
Als er iemand is die je kan helpen is het Zot maar ik denk dat je die niks meer hoeft te vragen.
 
Ja dat snap ik wel, maar er is niet veel mee gereden dan enkel een paar keer dor de straat en hij gaat volgende maand toch uit elkaar, was dus meer om even te proberen wat die deed.

pakkingen worden gewoon besteld. ik ben wat dat betreft serieus en wil het zelf ook netjes hebben.
ik kwam ook nog een air cut tegen. nu had ik die van mij eruit gehaald toen ik de carburateur schoon maakte en als ik hem vergelijk met deze op de afbeelding mis ik het pinnetje al en ook het zwarte busje, die ontbraken bij mij dus..

waarschijnlijk heeft ook dit invloed op de lucht toevoer?,de stelnaald miste ook al het O ringetje en veertje,maar dat heb ik ook tijdelijk opgelost door een O ringetje te kopen en een veertje van een pen erin te doen. ook dit word netjes mee besteld want ik houd liever ook niet van beun werkjes.heb pijltjes gezet bij wat ik mis..


27zzr84.jpg
 
Vloeibare pakking gebruik je alleen dar waar een papieren of rubber pakking niet mogelijk is zoals b.v bij klepdeksels die tevens nokkenaslager zijn.
Het nadeel van vloeibare pakking is dat er pakkingdeeltjes los laten in je blok waardoor oliekanalen kunnen dicht slippen en in jou geval de sproeiers.
het zou me verbazen als die pakking niet oplost in de benzine.

vloeibare pakking wordt ook gebruikt tussen de 2 carterhelften van zowel 2 als 4 takten.
hoe dat verhaaltje van restjes die je oliekanalen kunnen verstoppen daarmee te rijmen valt is in theorie mogelijk, maar de praktijk-ervaring van de miljoenen motoren mét vloeibare pakking zegt toch iets anders ;)

en als je de juiste gebruikt, lost die niet op in benzine.
 
en als je de juiste gebruikt, lost die niet op in benzine.

Hoe groot schat je die kans in, dit topic lezende ?





Ja dat snap ik wel, maar er is niet veel mee gereden dan enkel een paar keer dor de straat en hij gaat volgende maand toch uit elkaar, was dus meer om even te proberen wat die deed.

pakkingen worden gewoon besteld. ik ben wat dat betreft serieus en wil het zelf ook netjes hebben.
ik kwam ook nog een air cut tegen. nu had ik die van mij eruit gehaald toen ik de carburateur schoon maakte en als ik hem vergelijk met deze op de afbeelding mis ik het pinnetje al en ook het zwarte busje, die ontbraken bij mij dus..

waarschijnlijk heeft ook dit invloed op de lucht toevoer?,de stelnaald miste ook al het O ringetje en veertje,maar dat heb ik ook tijdelijk opgelost door een O ringetje te kopen en een veertje van een pen erin te doen. ook dit word netjes mee besteld want ik houd liever ook niet van beun werkjes.heb pijltjes gezet bij wat ik mis..


[afbeelding]

Lees nu nog 's....

v.d.v. in "Honda XR600 klappen uit blok enz"

Je zult vast een heel goede MT5 sleutelaar zijn en het is lovenswaardig dat je zelf gaat sleutelen, dat is de manier om te leren en beter te worden. Absoluut lovenswaardig en het spreekt in je voordeel.

Alleen de manier van reageren en eigenwijs reageren maken meer kapot dan het hier boven staande goed maakt.

Dit is geen brommertjesforum.
Hier reageren volwassenen die jarenlange ervaring hebben en voor hun brood aan motoren sleutelen. Als je gebruik mag maken van hun kennis dan zou ik die kans grijpen als ik jou was.
Als je doorgaat zoals nu dan krijg je over een tijdje gewoon geen reactie meer en zoek je het zelf maar uit.

De uitleg over vloeibare pakking staat er al. De manier waarop je het gebruikt laat zien dat je geen kennis van zaken hebt.
Als iemand je dan wil leren waarom het op die manier niet te gebruiken is dan bedank je m voor de uitleg, poetst dat spul er zo snel mogelijk vanaf voor t straks heel je carb laat dichtslibben en wacht gewoon tot de onderdelen binnen zijn om het te repareren op de manier zoals het hoort.

Een aantal goede sleutelaars hier hebben wel een zwak voor zelfs sleutelende ettertjes, met een beetje mazzel komen die weer terug in dit topic ;) behandel ze met het respect dat ze verdienen en heb plezier van je XR !! ;)
 
Laatst bewerkt:
Hier reageren volwassenen die jarenlange ervaring hebben en voor hun brood aan motoren sleutelen. Als je gebruik mag maken van hun kennis dan zou ik die kans grijpen als ik jou was.

Een aantal goede sleutelaars hier hebben wel een zwak voor zelfs sleutelende ettertjes, met een beetje mazzel komen die weer terug in dit topic ;) behandel ze met het respect dat ze verdienen en heb plezier van je XR !! ;)

Tot nu toe wel, deze reactie uitgezonderd ;) , hopelijk gaat het niet deze kant op :

Zx10r 2005 shimschaal verpulvert bij 1 klep
 
vloeibare pakking wordt ook gebruikt tussen de 2 carterhelften van zowel 2 als 4 takten.
hoe dat verhaaltje van restjes die je oliekanalen kunnen verstoppen daarmee te rijmen valt is in theorie mogelijk, maar de praktijk-ervaring van de miljoenen motoren mét vloeibare pakking zegt toch iets anders ;)

en als je de juiste gebruikt, lost die niet op in benzine.
mee eens, maar ook daar gebruiken ze geen papieren pakking omdat dat de passing van de lagers tegen gaat. De lagers zouden dan los komen liggen doordat de gaten niet op elkaar aansluiten. In gevallen waar dat wel kan zal men kiezen voor een papieren pakking.
Ik ben zelf iets te vaak stukken vloeibare pakking in de carterpan tegen gekomen door verkeerd (teveel) gebruik van dat spul.
Er zal best wel vloeibare pakking zijn die benzine bestendig is maar ik durf te betwijfelen of ts die heeft gebruikt.
 
Een aantal goede sleutelaars hier hebben wel een zwak voor zelfs sleutelende ettertjes, met een beetje mazzel komen die weer terug in dit topic ;) behandel ze met het respect dat ze verdienen en heb plezier van je XR !! ;)

Toch stoot mij dit tegen de borst, zeker wanneer dit wordt getypt door een moderator m.n.
Zou je de insinuaties die dit oproept niet beter voorkomen en andere termen gebruiken?
Ik word er niet vrolijk van, als dat de bedoeling was
 
Toch stoot mij dit tegen de borst, zeker wanneer dit wordt getypt door een moderator m.n.
Zou je de insinuaties die dit oproept niet beter voorkomen en andere termen gebruiken?
Ik word er niet vrolijk van, als dat de bedoeling was
:^
Je zou etters beter vervangen voor hulpbehoevende prutsers die geen respect hebben voor de ervaren sleutelaar. ettertjes schrijft natuurlijk wel een stuk makkelijker en staat zo'n beetje voor hetzelfde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch stoot mij dit tegen de borst, zeker wanneer dit wordt getypt door een moderator m.n.
Zou je de insinuaties die dit oproept niet beter voorkomen en andere termen gebruiken?
Ik word er niet vrolijk van, als dat de bedoeling was

Soms moet je dingen in hun perspectief zien ipv nogal gevoelig reageren op 1 woord uit een best lange reply.
 
Terug
Bovenaan Onderaan