Ducati Deel #121 Xmas edition

Column voor www.doc-nl.org


Motorcycle Emptiness

Each day living out a lie,
Life sold out cheaply forever
Under neon loneliness motorcycle emptiness
This wonderful world of purchase power
All we want from you are the kicks you’ve given us

(Manic Street Preachers, 1992)

De Manic Street Preachers vertelden de wereld al begin jaren ‘90 over de leegheid van van het motorrijden. Natuurlijk, het is een mooie metafoor voor heel andere problemen in de wereld maar de vergelijking is treffend.

Vraag een willekeurige motorrijder waarom hij motor rijdt. Vaak krijg je dan als antwoord: “Om me vrij te voelen” of iets dergelijks. Ik krijg dan toch vaak sterk de indruk dat het een automatisch antwoord is. Misschien is het ook wel een cultureel bepaald iets.

Het zal met die motorrijder zijn : “Ik voel me niet vrij en om me vrij te voelen ga ik motor rijden” . In eerste instantie vind ik het wel leuk maar vervolgens blijk ik geen vrijheid te vinden. Integendeel, naast een oerwoud van regels op de weg en allerhande gezeur van niet alleen autoriteiten maar ook andere mensen blijkt juist op een motorfiets vrijheid heel ver weg.

Het wordt nog erger zelfs! De meeste motorrijders hebben een partner. Uitzonderingen daargelaten komen die met opmerkingen over gevaar en verantwoordelijkheid. Of het gaat stilzwijgend.
En er is ook nog een heel ander aspect…. De motorrijder zal deze vaak kostbare bijkomende hobby ook moeten bekostigen. Dat betekent of vakanties opzij zetten, of overwerken of het aanspreken van de comfortable spaartegoeden. En dan niet te vergeten het schuldgevoel van het besteden van geld van het gezin voor de hobby van de ene. Het verdere commentaar van vrienden en familie, collega’s en kennissen, dat zal ik maar achterweg laten.

Een moment van vrijheid, wordt dat echt ervaren? Hoe in vredesnaam kan je nu vrij zijn wanneer je een rugzak meekrijgt van alles wat volslagen in tegenstrijd is met vrijheid.

Dan zijn we aan het motorrijden. De meeste mensen hebben geen enkel begin van vermoeden van de bevrijding die motorrijden in kan houden. Je kan dat al snel herkennen. Ze dragen krankzinnige reflecterende vestjes. Ze dragen zestien verschillende beschermingsmidden. Ze rijden met traction control en ABS. Alsof dat ook maar iets helpt wanneer het noodlot toeslaat! Onzin.

En ze houden zich aan alle verkeersregels en vooral de snelheid. Omwille een verantwoordelijkheidsgevoel voor zichzelf maar ook de rest van de wereld. Of het is de angst om gepakt te worden; de grote misprijzende afkeur van het volk en de autoriteiten.

Ik kan niets anders dan vaststellen dat al die mensen volkomen gestoord zijn. Ze denken vrijheid te vinden maar doen niets anders dan zichzelf opsluiten. Krankzinnig gedrag in een krankzinnige wereld. Dat past volstrekt goed bij elkaar!

En dan heb ik het nog niet gehad over het andere onderdeel van het motorrijden. Het materialistische. Motoren worden gekocht vanwege de status en aanzien de ze verschaffen. Ik ben stoer want ik heb een Harley. Ik ben sportief want ik heb een Ducati. Wat een mafketels zijn mensen toch. Ze kopen de illusie van een ander die ze zichzelf wijsmaken om te denken dat ze een illusie bij iemand anders opwekken opdat ze gezien worden zoals zijzelf bedenken gezien te willen worden.

Vervolgens gaat het verder. De krankzinnige, de mafketel, die gaat verder met het uitbouwen van z’n schijnvertoning door aansluiting te zoeken bij andere mensen die in meer en mindere mate dezelfde schaduwvertoning als ultieme waarheid beschouwen. De krankzinnige gaat zich groeperen in een motorclub. En zich identificeren met en zich laten identificeren met. Om wederom te bewerkstelligen dat de wereld in zijn gedachten op een bepaalde manier over hem zal gaan denken.

Hadden de Manic Street Preachers dan gelijk met de uitspraak “ Motorcycle Emptiness? “. Ik vind van niet, van leegheid van de motorrijder die ik bedoel kan ik niet spreken. Hooguit van volle leegheid. Misschien is dat wel de maatschappij waarin zovelen leven, vol van leegheid.

Laat ik maar eens afsluiten met te verklaren dat het heel best mogelijk is om vrijheid te vinden. Want vrijheid, daar heb je niks voor nodig. Vrijheid, dat zit diep in je ziel.

Bevrijd jezelf niet met zo’n stom motortje, bevrijd jezelf door te begrijpen wat je gevangen houdt!

@ttr!

:t
oa mede daarom ook motor verpatst, en meer .... :Y
 
Ach, je kunt nog best 'genieten' van motorrijden ondanks alle regels......oa dat je op een motor moet werken, zeker de 888, dus geen hulpmiddelen zoals autopilot etc. Gas geven, remmen en vooral kijken... ;)
 
Laatst bewerkt:
Nog 2 dagen werken en dan eindelijk een weekje vrij.. *D
Gaan we goed besteden door vrienden in Duitsland op te zoeken :Y *D *O*
Amsterdam leeg shoppen.... 8-) :+
en wat tijd besteden aan mijn studie. ;)

Clubracevoorbereidingen zijn ook weer begonnen en de camper al vast laten leggen. *O*

Wens ik jullie liefdevolle dagen toe en veel goeds in 2017
[afbeelding]

Was weer gezellig *D
 
Je kunt toch ook af en toe de circuit opgaan....alleen tijdens laatste circuit ervaring zat Fog me steeds in de weg... :+
 
Mijn standaard woensdagavond uitje, in de garage staan twee fietsen op de tacx, die pak ik regelmatig..... :)

Goed bezig! Ik spin ook een keer in de week om een 80-100 training te doen.

Gistermiddag voor de tweede keer in de elstedenhal gereden. Was vrij druk en dan is het niet voluit, maar het is een mooie snelle baan. Kardinge is heel anders eigenlijk. Binnenkort maar eens weer doen.
 
Goed bezig! Ik spin ook een keer in de week om een 80-100 training te doen.

Gistermiddag voor de tweede keer in de elstedenhal gereden. Was vrij druk en dan is het niet voluit, maar het is een mooie snelle baan. Kardinge is heel anders eigenlijk. Binnenkort maar eens weer doen.
Is er soms inderdaad te druk vind ik, vorige week ronde een twee nare valpartijen, iemand heup kapot en grietje die op achterhoofd viel, drukte mijn stemming wel wat zeg maar. Na Kerstvakantie ga ik er weer los, tijdens mij te druk met "schaats maar raak" studenten enz...
 
Is er soms inderdaad te druk vind ik, vorige week ronde een twee nare valpartijen, iemand heup kapot en grietje die op achterhoofd viel, drukte mijn stemming wel wat zeg maar. Na Kerstvakantie ga ik er weer los, tijdens mij te druk met "schaats maar raak" studenten enz...

Welke klappers heb je nu btw?

Wat ik zag was dat er een flink aantal mensen treintje reden maar waar de techniek zwaar onvoldoende was om de snelheid van dat treintje goed te kunnen; de snelheid is te hoog voor de techniek. En dan is het wachten op valpartijen. Techniek vind ik bij het schaatsen het essentiele; snelheid is een functie van techniek en kracht. Mja, wie ben ik tenslotte, een absolute amateur en relatief gezien niet snel. Als ik zie hoe fantastisch de techniek is van sommige trainers, die een 500 onder de 41 rijden.... dan ben ik een enorme kluns die niets zou mogen zeggen over anderen.
 
Ik heb zo uit hoofd Mogema's met NRX ijzers en Bont met Powerslides eronder

Die zie je allemaal maar heel zelden. Exclusief hoor :) Die Powerslides zijn best interessant...., lijken me echt goed gemaakt.

De Comet Lasers van Maple die ik heb zie je best vaak *D en die bevallen erg goed. Ten opzichte van wat ik eerder had onvergelijkbaar. Volgens een trainer vlieg ik nu met de Ballangruds rechtstreeks uit de bocht, als het onderstel een startje overleeft :P Een goed setjes schaatsen is toch essentieel, zonder dat is het schaatsen echt minder leuk.
 
Laatst bewerkt:
Zo ook maar weer s hier melden na toch wel een inktzwart jaar

Of topic ( deels)
Rechtszaak vanwege absurde gemeentelijke perikelen met claim van 100,000 euro kunnen weerleggen (uiteindelijk dus wel goed nieuws)
Werkgerelateerde stress vanwege de zoveelste reorganisatie met " wegpest praktijken". Uiteindelijk had ik 2 jaren eerder al naar huidige werkgever moeten vertrekken. Wat een verademing.
Inbraak waarbij werkelijk alles is vernield cq meegenomen incl de Ducati 916
Zeer ernstige ziekte in directe familie (zus)

Het goede nieuws, ik ben ondanks de inbraak inmiddels weer DUCATIST!!!

Fijne dagen allemaal, PLUK DE DAG
Wat een bijzonder jaar zeg voor je. Grote veranderingen!
Sterkte met en voor je zuster!

En inderdaad, vergeet niet om elke dag te leven. Hoe verder in de toekomst, hoe meer vrouwe Fortuna regeert nietwaar. En wie zou nou in goede gemoed zich onderwerpen aan de grillen van die onbetrouwbare dame? Maar uiteindelijk wint ze nooit! }) O-) '(
 
Iedereen een heel gezond en gelukkig 2017 gewenst!
720.jpg
 
Leeuwarden- De politie heeft maandagmiddag een 46 jarige man aangehouden voor het dreigen met een mes bij winkelcentrum Bilgaardpassage.

De verdachte had diverse vleeswaren gestolen en bij het aanspreken van de verdachte, na het passeren van de kassa, trok de verdacht een mes. Hij bedreigde het personeel en ging er gelijk vandoor op een fiets.

De Leeuwarder had al voor alle filialen in Leeuwarden van de betreffende supermarkt een winkelverbod, geldig tot 17 februari, vanwege eerdere diefstallen.
Door een goede omschrijving van de verdachte( rode jas met op rug 'Foggy") zag de politie de man fietsen. Na een achtervolging kon de verdachte van zijn fiets worden geduwd en aangehouden worden. De verdachte, een 46-jarige inwoner van Leeuwarden, werd aangehouden. Het mes waarmee hij had gedreigd werd niet aangetroffen.

}) }) O-) :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan