€500 Challenge 2017: Borisz en de Venture Royale '87

bijna net zoveel ijzer als mijn twee motoren bij elkaar hebben .
kreeg van een forum lid wel een heeeeeeellll leuk fototje toegestuurd
 
Officieel dus? *O*

[me="Kiwi"]leest specificaties 'dry weight 320kg' :o[/me]
 
Laatst bewerkt:
:^ en dat is Borisz nog maar, daar komt het GoudenBankstel© nog bij ;)

is die gaskabel al besteld of ga je zelf iets maken ?
 
Laatst bewerkt:
Gaskabel is besteld. Nu hopen dat ik hem snel heb zodat ik de eerste echte meters op dit bankstel kan maken voor 1 december.
 
Openingspost aangepast:

Het is er toch van gekomen. Ofschoon ik het "Gouden Bankstel" niet echt voor de Challenge had gekocht ga ik toch proberen om de Challenge op dit lompe apparaat te gaan rijden. Op zich geen straf natuurlijk, want door de aanwezige Cruise-Control kan ik onderweg op de snelweg een tukje doen!

Maar nu de grootste uitdaging: ga ik het allemaal binnen het budget krijgen? Dat wordt nog wel een puntje! Tot nu toe heb ik uitgegeven:
Aanschaf Yamaha XVZ13TD Venture Royale €300,-

Sleutelbudget €150 + €200 (500-300=200) = €350

Vacuumrubbers €119,60
Gaskabel € 61,15
Totaal €180,64




En bij deze uiteraard wat bewijsmateriaal:

full
 
Juni 2017:

Bekende van Borisz:'Hoi Borisz, goede vakantie gehad?'
Borisz:'Ja enorm naar mijn zin gehad!'
Bekende: 'Wat heb je gedaan met je vakantie?'.
Borisz: 'Nah, een beetje op de bank gezeten...'.

:+ :+ :+
 
Het grote wachten is begonnen. De gaskabels is besteld en tot die tijd is het dus maar wachten met het inbouwen van de carbs. En wat doe je dan verder met je motor? Poetsen ontroesten natuurlijk. Er zitten valbeugels om de koffers die behoorlijk roestig zijn, dus toch maar eens bezig gaan met poetsen ontroesten. Het was wel ff schrikken toen ik de koffers verwijderd had en er een set roodbruine beugels tevoorschijn kwam.

Ai!!!
full


Een detailopname, voor het schrikeffect!
full



En na een tijdje bezig geweest te zijn kwam deze beugel best wel weer mooi van de werkbank!
full


De sierstukken van de uitlaat waren ook lekker bruin.
full


En nu glimt het weer als een keutel in de maneschijn!
full



Ook het Aluminium van de bijrijdervoetsteunen is aangetast, maar de letters "Yamaha" glimmen weer!
full


Tot slot nog even een plaatje van hoe de Venture er nu bij staat in de werkplaats. Morgen de topkoffer eraf en ze lijkt meteen 300KG slanker.
full
 
Kijk, dat kan ik als poetser altijd waarderen, foto's van voor en na. Die beugels zagen er bijna niet te redden uit..en toch weer strak :}

Gaat best wat werk in zitten als je alle onderdelen deze aandacht wilt geven.

Waar poets je deze onderdelen eigenlijk mee op? Belgom? Nevrdull? En met de hand of opzetstukken op boormachine/dremel/etc?
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat kan ik als poetser altijd waarderen, foto's van voor en na. Die beugels zagen er bijna niet te redden uit..en toch weer strak :}

Gaat best wat werk in zitten als je alle onderdelen deze aandacht wilt geven.

Waar poets je deze onderdelen eigenlijk mee op? Belgom? Nevrdull? En met de hand of opzetstukken op boormachine/dremel/etc?

Het roest is verwijderd met een staalborsteltje in een Dremel. Op lage snelheid en Dremelen maar! En aan het eind wat BelgomChrome erop!!
 
Bovenstaande foto's zijn wel het tegenovergestelde van wat ik aantrof bij de (voor mij) eerste meeting.
1 grote berg ouwe zooi :+
Maar poetsen is gratis he ;) , of ga je kijken hoeveel poest je uit je 12 euro potje belgom hebt gebruikt :)
 
Voor wat het waard is... ik rij dagelijks op zo'n venture en dat nu ong 17 jaar (op de zelfde) als je nog onderdelen nodig hebt weet ik wel een adresje voor je van iemand die uitsluitend aan deze brommers sleutelt én nog een berg onderdelen heeft liggen...
 
Nou Kale, dat is zeker wat waard. Ik ken namelijk helemaal niemand die op een Venture rijdt! Ik neem aan dat jij vast wel wat dingetjes/kwaaltjes weet van de Venture waar ik op moet letten.

En dat adresje zou ik wel graag willen. Ik ben vast nog wel een paar dingen nodig!
 
Filmpje van mijn ontroestwerkzaamheden vind je hier: KLIKKERDEKLIK!!!
Juist, dat opzetstukje heb ik ook voor de dremel.Ik heb dan wel een echte Dremel© maar volop Action borsteltjes erbij. Vind het altijd wel fijn werk als je zo duidelijk verbetering ziet. Ik heb bij mijn bagagerek de stukken die al lang het stadium van vliegroest voorbij waren (lees: echte roest) met staalborstel en hammerite behandeld.
 
Ja Pepijn, ik ben ook erg blij met deze ruimte. Eindelijk al mijn brommers onder 1 dak!
Ik zal die staalwol truc ook eens proberen. Vandaag weer na de ochtenddienst bezig geweest. Het volgende kofferrekje ontroest en daarna door met het demonteren van de topkoffer. Onder de topkoffer zit namelijk ook nog een verroest rek. Dat moet dus ook weer gaan glimmen.

Bij het demonteren liep ik tegen een alarmsysteem aan! Nu weet ik niet wat wijsheid is, er zijn een paar opties:
Alarm verwijderen-heeft mijn voorkeur maar kan dat zomaar?
Alarm afkoppelen dmv draden doorknippen en later weer aansolderen-het zijn er nogal wat!
Alarm en snoeren laten zitten en et rek niet poetsen-is voor mezelf geen optie!

Ik zal morgen eens kijken of ik het alarm kan identificeren en of ik dan nog wat info kan vinden van dit systeem.
 
indien je het alarm behoud zou ik het ZEKER aansluiten op je audio systeem.
Wat je vorig jaar aan muziek draaide jaagt de grootste crimineel nog weg ;)

Bij deze graag een poll hoe diefstalgevoelig men deze motorfiets vind :+
 
indien je het alarm behoud zou ik het ZEKER aansluiten op je audio systeem.
Wat je vorig jaar aan muziek draaide jaagt de grootste crimineel nog weg ;)

Bij deze graag een poll hoe diefstalgevoelig men deze motorfiets vind :+


Ik heb het idee dat het alarm erop gemonteerd is om de blinde dieven te verjagen!!!
 
Misschien een vreemde vraag, maar heb je voordat begon aan de demonteren de motor nog gewassen ?

Lijkt er namelijk of de motor al jaren niet meer gewassen is '(

Qua achterstallig onderhoud geeft jouw bankstel flash backs richting mijn VF750S. Enige wat ik gelukkig niet had, was problemen met de carbs.

Maar je hoeft alvast niet te vragen, waar je gebleven bent met poetsen *D
 
Borsiez houd juist van zwarte handen dus wast de motor pas als die helemaal gerepareerd is.

leuk als je de visite van de vrouw een hand wil geven , als ik het mij goed herinner ;)
 
Het alarm zou ik persoonlijk er af willen hebben.

Een alarm welke niet volledig bekend / functioneel is, kan veel gedoe opleveren. Niet alleen de vele kijkers als hij (alweer) onterecht af gaat, maar ook een startblokkering op de minst nuttige momenten.

Mijn huurauto op Curacao had zo'n alarm en daar hebben we veel plezier aan beleefd |( })
 
Terug
Bovenaan Onderaan