staat startmotor beoordelen

28 apr 2010
81
0
Groningen
De startmotor van mijn vx800 draaide niet meer erg soepel dus deze gedomenteerd om wat schoon te maken en te smeren. De staat van collector twijfel ik echter over. De verkleuring zoals onderstaand lijkt mij enigszins logisch maar misschien is het koper echt aangetast/weg. Wat vinden jullie hiervan?



 
Ik zou de collector opschuren zodat deze weer mooi schoon is, die koper lamellen zijn dik zat.
Vergeet niet om het vuil tussen de lamellen weg te halen.

Hoe zijn je koolborstels er aan toe?
 
Het lijkt wel of dat het gevonkt heeft tussen de koolborstels en de collector. Controleer ook of dat de koolborstels wel soepel in de houders kunnen glijden.

Wat jij mooi noemt, wil dat zeggen over het hele oppervlak weer glad, dus zonder putjes en groeven.
 
Laatst bewerkt:
De reden dat ik de startmotor ging openen was dat de laatste tijd accu's niet lang meegingen en starten met weinig toeren/moeite verliep. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat er mogelijk een spoel kortsluiting maakt oid. Zonder belasting loopt er 160(!) ampère met opmerkelijk lage toeren. De koolborstels en lamellen waren dus het minste probleem.

een goede tweedehands kostte minder dan 5 tientjes dus maar gelijk een besteld. Anders was die persoon in Velp inderdaad een goede optie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan