verschil tussen wiel en velg, tandwiel en kettingwiel

tribute

MF veteraan
Donateur
7 sep 2008
1.225
622
enschede
Om serieuze topics niet om zeep te helpen mag iedereen hier uitleggen hoe het werkelijk in mekaar steekt. Zo zullen mensen die het niet boeit dus (hopelijk) ook niet meer lastig gevallen worden in serieuze topics, die keer op keer uitdraaien op een discussie die totaal niet terzake doet.
Ik zeg: leef je uit!
 
Ze woont anders wel héél kort bij NL ... ze gaat zelfs altijd in NL naar de Aldi :+

Ik woon ongeveer in het centrum van dit akelige landje :P

En als ik mijn mierenneukerige 2 cent mag toevoegen, is de term kort bij ook een vreemde. Eerlijk gezegd weet ik niet of het echt fout is (ik zou mij zo voor kunnen stellen dat het een contaminatie is), maar in Nederland (behalve in Brabant en Limburg, daar doen ze het ook al 'fout' :)) zegt men eigenlijk altijd dicht bij.

Heh.
 
hoewel in princiepe correct wat je zegt, moet je ook realiseren dat taal een levend iets is, constant evolueert, nooit hetzelfde geweest is en in de toekomst ook niet hetzelfde zal zijn.
Lees eens een origineel boek geschreven in het nederlands uit de 19de eeuw.
Ook toen maakten mensen zich waarschijnlijk druk over het feit dat het "mensch" moest zijn ipv "mens" en waren er mensen die zich waarschijnlijk ergerden aan het feit dat het not-done is om "mens" te gebruiken in een telex alleen maar om de prijs te drukken door minder letters te moeten versturen (ik zeg maar wat).
Als iets fouts door enorm veel mensen constant gebruikt wordt,evolueert dat naar iets corrects. En je mag van mij volharden in je pogingen, de discussie velg/wiel zal je nooit winnen en op den duur zal velg een synoniem worden van wiel.

een tandwiel bv , is toch ook maar wat het woord zegt dat het is : een getand wiel. Het zegt niets over hoe die tanden eruit moeten zien of niets over waar die tanden ingrijpen.

als je hierover valt, waarom zeg je dan niets over "carb's". dat staat ook niet in het woordenboek. of een dashboard, het correcte nederlandse woord hiervoor is "instrumentenbord/paneel"

De gedachte staat of valt met de vraag of het "nieuwe" woord gebruikt wordt omdat het makkelijker / praktischer is, of dat het uit de dommigheid van de samenleving voort komt.

Mensch > mens is taal evolutie.
Mijn > me > mun is taal devolutie.

Het verschil tussen toen en nu is in mijn beleving dat je als achterlijk zool wordt weg gezet als je het in je hoofd haalt om iemand te verbeteren, hoe subtiel je het ook doet. Want met de komst van het pretentieuze moderne linkse denken is fout taal gebruik niet fout, maar de mening van degene die het zegt.

Ik ben op geen manier foutloos en ben wel voor spreektaal als het om technische zaken gaat, dat doet mij denken aan de "schroefmaat > micrometer" discussie... Het is duidelijk zat en ik erger mij niet aan kettingwiel / tandwiel. Ik zou me wel ergeren als het tandingswiel en welg wordt (een compromis uit onkunde).

Moet je eens kijken wat er in Engeland gebeurt als de BBC een cruciale taal fout maakt (niks dus, want dat corrigeren ze na 1 uitzending al). Maar er draaien op dit moment in Nederland alleen al 3 radio reclames (20 keer per dag) met een ergerlijke taal fout er in. Helaas, niemand merkt er wat van.

Nu zou je kunnen denken, is die gekke Mechanism zo'n universitaire taal nazi? Maar ik ben eigenlijk met Nederlands gestopt na 4 MAVO.. Dat maakt de huidige stand van de taal eigenlijk alleen nog maar zorgelijker. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan