Tankinhoud niet volledig beschikbaar

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.772
272
Beilen
Mijn motor, Suzuki GSR600 uit 2007, heeft een 16,5 liter tank volgens fabrieksopgave.

Bij een verbruik van 1:17 komt dit neer op een theoretische actieradius van 280km.

In de praktijk rijd ik ook 1:17. Bij mij begint het eerste reserve-symbool al bij 150km te knipperen, vanaf 200km beginnen alle alarmbellen af te gaan en enkele kilometers verder valt hij daadwerkelijk stil. Praktijk actieradius is dus max 210 a 220km. Daarna valt hij ook niet meer te starten, totdat hij weer benzine krijgt.

Er gaat dan echter maar 13,5 liter in. Er zou dus nog 3 liter in de tank moeten zitten, welke onbruikbaar is.

Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit het beste kan onderzoeken - en beter nog: verhelpen.
Direct onder de tankdop zit een soort brug, waardoor je niet volledig de tank in kan kijken.

In de praktijk heb ik er last van omdat dagtrips vaak 230-250km zijn, en niet alle voorrijders voorstander zijn van tussentijdse tankstops. Afgelopen week ben ik (weer) samen met een zestal andere GSR600's op vakantie geweest, wat een referentiekader kan zijn. Mijn verbruik is normaal. De maximaal te gebruiken tankinhoud en de tijd waarop de reserve-symbolen bij mij aanspringen, verschilt erg met de rest.

596ae032ef7443fb194932b7939f5150.png
 
Laatst bewerkt:
Oja, nu schiet me het weekeind naar Magdenburg ook weer te binnen.

Ik had de tank van 16 liter s'avonds van te voren volgetankt, en nog even 10 km gereden, omdat het kon.
Het eerstvolgende tankstation in duitsland was nog wel een aardig eindje rijden terwijl we er al 1 gepasseerd waren, nog steeds niets in zicht en ik had de kraan al op reserve gezet en geprobeerd de voorrijder te waarschuwen dat ik moest tanken.
Helaas mislukt omdat er in de groep altijd aardig gegast word en ik durfde het niet aan om met een dienstplunjezak te hard te gaan gassen, omdat die toch nog wel wat wind ving met een kruissnelheid van 160.

Tot mijn schrik begon de motor opeens een beetje te haperen, en het werd snel erger.
Van armoe maar van de linker naar de rechterbaan, want echte snelheid was er niet meer.
Ondertussen reed ik al op de vluchtstrook, gelukkig kwam tijdens het springen en schudden op de motor opeens een tankstation in zicht.
De rest van de homo's waren mij al voorbij gegaan, maar ze waren wel allemaal afgeslagen richting station.
200 meter voor de afrit gaf mijn arme motortje het echt op, de laatste druppel was verbruikt.
Ik wou net beginnen te schelden tegen mijzelf op de rest die mij in de steek hadden gelaten, maar opeens zag ik 3 lopende figuren mijn kant opkomen.
Ze lachten mij uit, maar drukten mij wel de laatste 250 meter tot wel voor de pomp. Waar er met een tevreden gepruttel weer 16,5 liter inging.

soms kom je nog een km verder op de choke en damp.
 
Alle vuiltjes, roest en zelfs water (met dank aan ethanol houdende brandstof) zakken naar het laagste punt van de tank. Als jij die prut als een soort douche putje helemaal op zou kunnen rijden, dan kom je heel wat lastigere problemen tegen dan een gebrek aan benzine. Op veel motoren zit de ingang van de brandstofvoorziening (aan de binnenkant van de tank) daarom bóven de bodem.

Het zou dus best kunnen dat de fabrikant de capaciteit ietsje overdrijft, en die andere 1.5 liter is dan een laagje van zeg maar 2 of 3 centimeter waar alle zooi in zit die je niet in je motor wil hebben. Waarschijnlijk kan je hem ook horen klotsen als hij "theoretisch leeg" is. Bovendien nemen je benzinemeter (en misschien pomp?) ook ruimte in waar geen benzine kan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dat je een liter of 2 mist is redelijk normaal, ik ken geeneen auto of motorfiets waar exact de opgegeven tankinhoud ingaat. Daarnaast zit er een verschil tussen de definities 'tankinhoud' en 'nuttige tankinhoud'.

200km actieradius is ook normaal. 'Echte' toerfietsen doen vaak iets meer, maar een gewone supersport, naked of anderzinds niet-toerfiets of adventurebike hebben altijd een tankvoorraad berekend op een actieradius van ongeveer 200km.
uitzondering:Fiat stilo, 58L tankinhoud, heb ook eens toen ik niet zogezegd geen bereik meer had nog 57.6L ingekregen( zat wss wel nog iets in) :p
Ik weet dat sommige fabrikanten onder tankinhoud ook de leidingen rekenen en alles tot aan de injector.

Ik denk ook gewoon dat de TS een schadetank heeft..
 
Ga meer met het verhaal dat je een tank niet leeg kan rijden.
En 3 liter is niet extreem veel.

Op je tekening lijk je geen pomp/filter in je tank te hebben.

Enigste manier om het 100 % zeker te weten. Is hem echt leeg te krijgen. En dan te vullen.

Gr Roy.

PS verbruik is ook een deel rijstijl.
Me broer kon ook nooit in de buurt komen van mijn verbruik. Zat hem 5 km per liter verschil in (zelfs na motor wissel)
 
Als je tank bijna leeg is, kun je hem er toch afhalen en kijken of die echt leeg is.
Zo ja en je krijgt er echt maar 13,5 liter in dan is het een kleine tank of is er een probleem met de vulbuis, die zijn lucht niet kwijt kan.

Zo nee, dan heeft het uitgaande buisje aan de binnenkant ook nog een bepaalde hoogte en moet je kijken of je dat kunt inkorten of weghalen.

Zit er geen kraan op eigenlijk (met een ON , RES en PRI stand erop) ?
 
Dat je een liter of 2 mist is redelijk normaal, ik ken geeneen auto of motorfiets waar exact de opgegeven tankinhoud ingaat.

Niet? Mn vw golf had een opgegeven tankinhoud van 55 liter, als de boordcomputer aan gaf dat ik nog 0 km kon rijden dan ging er ook echt 55 liter in.

Mn leaseauto, Peugeot, heeft een opgegeven tankinhoud van 60 liter en daar heb ik zelfs al eens 60.5 liter in gekregen.

Ja ik rij soms op dieseldampen :P
 
soms kom je nog een km verder op de choke en damp.

De choke daar heb ik geen ervaring mee. Maar het is me inderdaad een keer gelukt om na uitval nog weer een paar km te rijden.
Na een tijdje schudden. Toch wel weer raar dit, want er zit een vacuumafsluiter tussen. (misschien toch nog wat benzine in de tank, maar een luchtbel zat dwars)

Ik kon trouwens bij het Walhalla van de achterhoek, de Radstake, zelfs benzine krijgen in een jerrycan.
In het cafe notabene. Dat was zelfs de enigste locatie waar ik jerry weer in kon leveren :o
 
Niet? Mn vw golf had een opgegeven tankinhoud van 55 liter, als de boordcomputer aan gaf dat ik nog 0 km kon rijden dan ging er ook echt 55 liter in.

Mn leaseauto, Peugeot, heeft een opgegeven tankinhoud van 60 liter en daar heb ik zelfs al eens 60.5 liter in gekregen.

Ja ik rij soms op dieseldampen :P

Dit herken ik ook. Ik heb vorige week mn XT660X afgetankt met 14.6L en mn tankinhoud is 15L.
 
Het enige verschil met de andere rijders was de kleur van de tank ;) Verbruik en rijstijl zit het probleem niet in. De meter van Kiwi geeft eerder leeg aan.

Hoe werkt de tankmeter van de GSR ? Vlotter of sensor? Kiwi, al eens gekeken wat de meter doet als deze leeg aan geeft en je de tank opend? Wellicht toch een vacuüm probleem, aangezien de rest met een originele dop reden.
 
Door erover te blijven babbelen gaat het niet opgelost geraken.
Ga nu gewoon naar het dichtsbijzijnde tankstation van je huis, doe hem vol en laat hem thuis leeg lopen. Weet je direkt hoeveel er effektief in zit. Ofwel zit er dan 16,5liter in, ofwel 13,5.

Zit er 16,5 in, doe er dan een halve liter per keer terug in en kijk wanneer hij start en blijft draaien.
 
Als je tank bijna leeg is, kun je hem er toch afhalen en kijken of die echt leeg is.
Zo ja en je krijgt er echt maar 13,5 liter in dan is het een kleine tank of is er een probleem met de vulbuis, die zijn lucht niet kwijt kan.

Zo nee, dan heeft het uitgaande buisje aan de binnenkant ook nog een bepaalde hoogte en moet je kijken of je dat kunt inkorten of weghalen.

Zit er geen kraan op eigenlijk (met een ON , RES en PRI stand erop) ?
Ik dacht zelf vooral aan de tweede optie, met het buisje aan de binnenkant. Er zijn naar mijn idee/onderzoek geen kleinere tanks op de markt. Er is naar mijn mening ook niet geknutseld aan deze tank (want een deuk van 3 liter zie je wel..).

Hij heeft geen kraan inderdaad.
 
Het enige verschil met de andere rijders was de kleur van de tank ;) Verbruik en rijstijl zit het probleem niet in. De meter van Kiwi geeft eerder leeg aan.

Hoe werkt de tankmeter van de GSR ? Vlotter of sensor? Kiwi, al eens gekeken wat de meter doet als deze leeg aan geeft en je de tank opend? Wellicht toch een vacuüm probleem, aangezien de rest met een originele dop reden.
Ik kan er ook niets aan doen dat de witte GSR de mooiste is (met de kleinste tank)

Bij onze Moezel trip had ik er ook last van (remember..eenzame Kiwi op een bergweggetje in een hoosbui met een paniekerig knipperend tanklampje?) en toen had ik de originele dop er nog op zitten.

Ik ga het deel van de vacuüm wel eens testen, waarschijnlijk ga ik zondag wel op pad met de GSR.
 
Laatst bewerkt:
Door erover te blijven babbelen gaat het niet opgelost geraken.
Ga nu gewoon naar het dichtsbijzijnde tankstation van je huis, doe hem vol en laat hem thuis leeg lopen. Weet je direkt hoeveel er effektief in zit. Ofwel zit er dan 16,5liter in, ofwel 13,5.

Zit er 16,5 in, doe er dan een halve liter per keer terug in en kijk wanneer hij start en blijft draaien.
Dan moet ik eerst een wat grotere jerrycan halen, want die 13 of 16 liter past niet in mijn huidige 5 liter jerrytje. Verder is het een handig stappenplan zo ja, kom je er meteen achter of de vlotter/sensor niet te hoog zit.
 
Door erover te blijven babbelen gaat het niet opgelost geraken.
Ga nu gewoon naar het dichtsbijzijnde tankstation van je huis, doe hem vol en laat hem thuis leeg lopen. Weet je direkt hoeveel er effektief in zit. Ofwel zit er dan 16,5liter in, ofwel 13,5.

Zit er 16,5 in, doe er dan een halve liter per keer terug in en kijk wanneer hij start en blijft draaien.

*O* Precies dit dus.
Vanmiddag nog 14,5 liter getankt na 240 km.
Het scheelt natuurlijk ook als je niet meteen verspringende hartkleppen hebt als er een waarschuwingslampje gaat knipperen :')
 
Laatst bewerkt:
*O* Precies dit dus.
Vanmiddag nog 14,5 liter getankt na 240 km.
Het scheelt natuurlijk ook als je niet meteen verspringende hartkleppen hebt als er een waarschuwingslampje gaat knipperen :')
Verspringende hartklep of niet, als ik zeg dat ie écht stil valt (omdat ik dat getest heb) ruim voordat ik de 240km heb gehaald, dan mag je dat ook best geloven hoor ;). Ik roep niet om een tankstop bij +/- 200km omdat ik graag extra aandacht en/of een speciale behandeling wil hebben.

En ik snap dat het extra sensatie is om zoiets uit te zoeken, en ik geloof ook best dat je terug komt met een flesje benzine..maar een motorvakantie vind ik niet het juiste moment om zoiets uit te testen, zeker niet als er dan 7 man op mij staan te wachten ;) .
 
Laatst bewerkt:
Verspringende hartklep of niet, als ik zeg dat ie écht stil valt (omdat ik dat getest heb) ruim voordat ik de 240km heb gehaald, dan mag je dat ook best geloven hoor ;). Ik roep niet om een tankstop bij +/- 200km omdat ik graag extra aandacht en/of een speciale behandeling wil hebben.

En ik snap dat het extra sensatie is om zoiets uit te zoeken, en ik geloof ook best dat je terug komt met een flesje benzine..maar een motorvakantie vind ik niet het juiste moment om zoiets uit te testen, zeker niet als er dan 7 man op mij staan te wachten ;) .

:? :X
 
Ik heb het na de vorige vakantie (Moezel) getest...al dan niet vrijwillig (hij hield er gewoon mee op, er klotste niets meer in de tank bij schudden en toen ging er 13,nogwat liter in). Daardoor weet ik dat de tanksybooltjes niet overdrijven - de motor denkt écht dat hij dan leeg is. Terwijl er dus nog een ruime 3 liter extra dient te zijn. Heb het destijds ook al in onze whatsapp groep besproken.

Ik heb er geen zin in om 'gewoon doorrijden tot dat hij stil valt' tijdens een motorvakantie, stomweg omdat 1 persoon mij niet geloofd.

Dus tldr: ( :? )ja ik heb het al eens getest, en ( :X )nee ik heb het expres niet opnieuw getest vorige week.
 
Terug
Bovenaan Onderaan