Tankinhoud niet volledig beschikbaar

Kiwi

MF veteraan
15 sep 2004
7.772
272
Beilen
Mijn motor, Suzuki GSR600 uit 2007, heeft een 16,5 liter tank volgens fabrieksopgave.

Bij een verbruik van 1:17 komt dit neer op een theoretische actieradius van 280km.

In de praktijk rijd ik ook 1:17. Bij mij begint het eerste reserve-symbool al bij 150km te knipperen, vanaf 200km beginnen alle alarmbellen af te gaan en enkele kilometers verder valt hij daadwerkelijk stil. Praktijk actieradius is dus max 210 a 220km. Daarna valt hij ook niet meer te starten, totdat hij weer benzine krijgt.

Er gaat dan echter maar 13,5 liter in. Er zou dus nog 3 liter in de tank moeten zitten, welke onbruikbaar is.

Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit het beste kan onderzoeken - en beter nog: verhelpen.
Direct onder de tankdop zit een soort brug, waardoor je niet volledig de tank in kan kijken.

In de praktijk heb ik er last van omdat dagtrips vaak 230-250km zijn, en niet alle voorrijders voorstander zijn van tussentijdse tankstops. Afgelopen week ben ik (weer) samen met een zestal andere GSR600's op vakantie geweest, wat een referentiekader kan zijn. Mijn verbruik is normaal. De maximaal te gebruiken tankinhoud en de tijd waarop de reserve-symbolen bij mij aanspringen, verschilt erg met de rest.

596ae032ef7443fb194932b7939f5150.png
 
Laatst bewerkt:
Dat ding heeft dus geen kraantje met een reservestand? :P

Wat ik me afvraag, als er nog 3l in de tank zou zitten, hoor je het vast nog wel klotsen als je de motor heen en weer gaat bewegen?
Hij heeft geen kraantje.
Ik heb het er nog maar 1x op aan laten komen - en gelukkig viel hij naast een tankstation stil _O- . Op dat moment wel geschud met de tankdop open - en er was niets te horen. Zegt natuurlijk niet alles. Ik was meer geïnteresseerd in door kunnen rijden dan in de oorzaak destijds.

De tank is trouwens schadevrij, ook aan de onderkant.
 
Laatst bewerkt:
Er is een bepaalde hoeveelheid lucht nodig (daarom die brug/ hals in je tankdop) zodat de brandstof nog een fractie kan uitzetten nadat hij vanuit bijv. de bevroren grond getransporteerd is naar vlak boven een motorblok.

Mijn auto heeft ook een tankinhoud van 30 liter, waarvan ik er c.a. 24 kan gebruiken.

Als je zeker weet dat er écht geen deuken in de tank zitten, kun je misschien kijken of je het e.e.a. kunt aanpassen d.m.v. chiptuning / powercommander?
 
Er is een bepaalde hoeveelheid lucht nodig (daarom die brug/ hals in je tankdop) zodat de brandstof nog een fractie kan uitzetten nadat hij vanuit bijv. de bevroren grond getransporteerd is naar vlak boven een motorblok.

Mijn auto heeft ook een tankinhoud van 30 liter, waarvan ik er c.a. 24 kan gebruiken.

Als je zeker weet dat er écht geen deuken in de tank zitten, kun je misschien kijken of je het e.e.a. kunt aanpassen d.m.v. chiptuning / powercommander?
Lucht kan een rol spelen, ik heb er een aftermarket 'sport'tankdop op zitten.

Qua tuning is hij al aangepast (sportdempers, cat weg, open linkpijp, bmc filter, afgesteld op testbank bij suzuki tuner). Dat zou misschien invloed hebben op het verbruik, maar zoals gezegd is dat wel in orde / normaal.
 
Ik zie geen benzinepomp op het plaatje.
Zit er geen slang geknikt, waardoor de laatste 3 liter niet meer met zwaartekracht door de geknikte slang komt?
Laatst de tank nog omhoog gehad ivm aanleggen van een navigatie-stroomkabeltje. Toen niets geknikt gezien, maar het bekijken wel waard.
 
Dat je een liter of 2 mist is redelijk normaal, ik ken geeneen auto of motorfiets waar exact de opgegeven tankinhoud ingaat. Daarnaast zit er een verschil tussen de definities 'tankinhoud' en 'nuttige tankinhoud'.

200km actieradius is ook normaal. 'Echte' toerfietsen doen vaak iets meer, maar een gewone supersport, naked of anderzinds niet-toerfiets of adventurebike hebben altijd een tankvoorraad berekend op een actieradius van ongeveer 200km.
 
Laatst bewerkt:
Dat je een liter of 2 mist is redelijk normaal, ik ken geen een auto of motorfiets waar exact de opgegeven tankinhoud ingaat. Daarnaast zit er een verschil tussen de definities 'tankinhoud' en 'nuttige tankinhoud'.

200km actieradius is ook normaal. 'Echte' toerfietsen doen vaan iets meer, maar een gewone supersport, naked of anderzinds niet-toerfiets of adventurebike hebben altijd een tankvoorraad berekend op een actieradius van ongeveer 200km.
Exact hoeft het natuurlijk niet, maar waarom gaan de andere 6 identieke GSR's er totaal anders mee om? Bij de andere 6 begint pas 50-70km later het reserve-symbool te knipperen. Ook kunnen die meer dan 15 liter tanken. Normaal bij deze motor is een echte actieradius van 260-290km.

Het lijkt mij daarom aan een stukje afstelling te liggen. Een vlotter, sensor etc welke bij mij verkeerd afgesteld staat en dus eerder 'leeg' roept.
 
200km actieradius is ook normaal. 'Echte' toerfietsen doen vaak iets meer, maar een gewone supersport, naked of anderzinds niet-toerfiets of adventurebike hebben altijd een tankvoorraad berekend op een actieradius van ongeveer 200km.
Mijn Hornet haalt anders de 300 km.. soms.

Het lijkt mij daarom aan een stukje afstelling te liggen. Een vlotter, sensor etc welke bij mij verkeerd afgesteld staat en dus eerder 'leeg' roept.
Als ie echt afslaat is het natuurlijk niet slechts een sensor. Of zou ie preventief dienst weigeren, een beetje zoals die inktcartridges tegenwoordig?
 
Laatst bewerkt:
Tandwielen origineel? Banden hoogte origineel, schakel jij het zelfde als je maatjes, of rijd je de halve rit in zijn 4e versnelling, weeg jij 40kg zwaarder als je maatjes? ben jij Rus en zij chinees?
 
Laatst bewerkt:
Tandwielen origineel? Banden hoogte origineel, schakel jij het zelfde als je maatjes, of rijd je de halve rit in zijn 4e versnelling, weeg jij 40kg zwaarder als je maatjes? ben jij Rus en zij chinees?
Maakt allemaal naar mijn mening niets uit, want allemaal verbruik gerelateerd.

We tanken tegelijk, en allemaal even vol (ja gecontroleerd).
We rijden 210km samen. Alle dagtellers staan dus op 210km.
We gaan opnieuw tegelijk tanken. Bij iedereen past er ongeveer 12,5 liter in.

Met het verbruik is dus niets mis. Maar als we de tankstop uit had gesteld, kunnen zij nog makkelijk 60km meer rijden - en sta ik binnen een paar km stil.
 
Maakt allemaal naar mijn mening niets uit, want allemaal verbruik gerelateerd.

We tanken tegelijk, en allemaal even vol (ja gecontroleerd).
We rijden 210km samen. Alle dagtellers staan dus op 210km.
We gaan opnieuw tegelijk tanken. Bij iedereen past er ongeveer 12,5 liter in.

Met het verbruik is dus niets mis. Maar als we de tankstop uit had gesteld, kunnen zij nog makkelijk 60km meer rijden - en sta ik binnen een paar km stil.

Vaag gedoe. Zou de oorzaak toch zoeken in de tank. Aansluiting benzineleiding of beschadiging waardoor je niet de laatste liters kunt gebruiken. Dit gesteld dat je inderdaad nog 3l in de tank hebt zitten als de motor stilvalt..
 
Enigste wat ik kan bedenken is dat je aftermarktet tankdop een diepere hals heeft, zodat je een grotere luchtkamer maakt waar je geen benzine in krijgt omdat de lucht niet weg kan.

Soms hebben die halsen ook een lange en een korte kant,.. toevallig tankdop er verkeerd om opgezet ?

Heb je een foto of link van die aftermarket tankdop ?
 
Enigste wat ik kan bedenken is dat je aftermarktet tankdop een diepere hals heeft, zodat je een grotere luchtkamer maakt waar je geen benzine in krijgt omdat de lucht niet weg kan.

Soms hebben die halsen ook een lange en een korte kant,.. toevallig tankdop er verkeerd om opgezet ?

Heb je een foto of link van die aftermarket tankdop ?

een 3 liter tankdop...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan