bougie witte electroden, wel verzuipen.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Mensen, ik wil een curieus verschijnsel met jullie delen wat me- kennelijk- toch bezighoudt.

Enige wijl geleden heb ik getracht een heuse koso motoforce- dit zou een niet-slechte imi zijn- op mijn tweetact jawa 350 twin.
(Ik wil er nog steeds wat anders, vb mikuni vm of dell-orto, dan de originele jikov 28mm op proberen)

Na initiële afstelling pakte de motor onderin en in het midden erg mooi op- veel beter dan met de jikov- maar bovenin (100km/h rijden, vonkerij plots uitzetten en bougies bekijken)leek het mengsel wat arm.

Het curieuze in het verhaal komt nu;
Met HS 90 was het vermogen goed, maar bougiebeeld wat arm..
Ik ben met een ruimersetje op pad gegaan en kwam vervolgens op 140(!) uit.
Onderin/midden verzoop de motor maar de electroden van de bougies (ja juiste warmtegraad) bleven wit/grijs!!
Voor de zekerheid weer(..) op valse lucht gecontroleert..was nix aan de hand..

Mijn idee was; die koso is een ruk-ding!
Maar dan nog blijf ik het raar vinden...
Heeft iemand er een andere theorie over?
eens kijken of ik een plaatje kan vinden hoe de bougie er uit zag...
 
Weet ik, maar;
-Met de jikov is dit verschijnsel er niet.
- de onsteking is electronisch, speciaal voor dit ding en is niet af te stellen- maar heb 'm destijds wel met stroboscoop gecontroleerd..


Dus met de Jikov carburateur wordt de bougie wel bruin bij de volgas test?

In dat geval zou ik die imitatie carb er af gooien en er een fatsoenlijke carb op zetten.
 
Ja, meteen met sproeier 90.. dat zag er goed uit.. Later was dat mijns inziens niet meer nodig omdat hij in het middengebied voelbaar rijker/te rijk liep..

met 140 was het een kunst m vanuit stilstand weg te komen (verzuipen) maar bovenin kennelijk wel te arm.. erg vreemd..

Maar loopt ie nou boven in wel goed met de grotere sproeier ?
Door de grotere hoofdsproeier wordt het mensel onderin en in het middengebied natuurlijk ook rijker. Je verhaal klopt dus wel.
lekker he , een tweetakt afstellen . Haal een boel stationaire sproeiers en gasnaalden en gasschuiven met verschillende afschuiningen. Veel sucses.
 
Laatst bewerkt:
hey, ik herinner je nog van een vorig topic..
Ik wil je -weer-van harte uitnodigen je de moeite te besparen om op mijn topics te reageren.. :Y
- ook al is dit een openbaar forum en 'heb jij het recht' zoals je zelf zegt- om te reageren.


Je hoeft je huisadres niet opnieuw te pm'en hoor. 8-)

Ik heb hem nog }) :P _O-
 
Dus met de Jikov carburateur wordt de bougie wel bruin bij de volgas test?

In dat geval zou ik die imitatie carb er af gooien en er een fatsoenlijke carb op zetten.

Klopt, vandaar mijn verwondering over die-tegenwoordige benzine- bewering.
Op mijn andere jawa(1 pitter) heb ik een keihin pwk(origineel exemplaar naar het schijnt) meng met dezelfde olie en die bougie wordt ook keutelbruin..
Nou ja, het hele verschijnsel, midden verzuipen en bovenin toch te bleek.. is eigenlijk wel bizar..

Ik vindt het colortune ding wel grappig, maar heb geen idee hoe nauwkeurig het is.
Op div. fora gelezen dat het met 2 takt niet echt bruikbaar is.. ik zal eens wat verder neuzen, en misschien iets verzinnen dat je onder het rijden dat ding kan zien..
 
Maar loopt ie nou boven in wel goed met de grotere sproeier ?
Door de grotere hoofdsproeier wordt het mensel onderin en in het middengebied natuurlijk ook rijker. Je verhaal klopt dus wel.
lekker he , een tweetakt afstellen . Haal een boel stationaire sproeiers en gasnaalden en gasschuiven met verschillende afschuiningen. Veel sucses.

loopt wel goed, met alle sproeiers- ook met de 90 al wel- bovenin, maar toch eng-bleke bougies..
en ja, door de grotere sproeiers \gaat hij onderin en in midden ook rijker lopen.
Dat de naald allesbepalend is hierin, heb ik bij geen enkele carb meegemaakt..

Dit is- naar mijn idee altijd geha- een goede bougiekleur.. liefst de electroden nog iets donkerder.


En dit is met sproeier 140, verzuipende in het midden;het ging al bijna de goede kant op.. _O-
 
Laatst bewerkt:
Onderin als het goed is bijna niet , maar het middengebied wel.
En als de carburateur voor een compleet andere motor bedoelt is kloppen de verhoudingen al helemaal niet meer.

neen, ook niet het middengebied.
de doorgang van de hoofdsproeier is groter dan de ruimte tussen naald en mengbuis. pas als de naald bijna helemaal boven is worden de verhoudingen omgedraaid en is het de hoofdsproeier die bepaalt hoeveel benzine er door kan.
 
neen, ook niet het middengebied.
de doorgang van de hoofdsproeier is groter dan de ruimte tussen naald en mengbuis. pas als de naald bijna helemaal boven is worden de verhoudingen omgedraaid en is het de hoofdsproeier die bepaalt hoeveel benzine er door kan.

Je begint normaal gesproken met de hoofdsproeier af te stellen en dan met de rest.
Het heeft allemaal invloed op elkaar , dat bedoel ik Jan.
Maar als het hele zaakje al compleet niet klopt kost een boel sproeiers , naalden , mengbuizen , enz.
 
Laatst bewerkt:
En jij 'vind'dat ik dat niet deed''
hey, ik herinner je nog van een vorig topic..
Ik wil je -weer-van harte uitnodigen je de moeite te besparen om op mijn topics te reageren.. :Y
- ook al is dit een openbaar forum en 'heb jij het recht' zoals je zelf zegt- om te reageren.

Kan je doen natuurlijk alleen heeft hij er toevallig wel een hele berg verstand van ;)

Maar ik zou als het bij die oude carb wel goed was dat andere ding er af gooien en de oude weer monteren.
 
Ja hij kan ook gewoon een graadje koudere bougie nemen.
Dan wordt namelijk de neus en isolator van de bougie niet zo heet en krijg je ook een andere bougiekleur.

Gelukkig weet ik er nix van 8-)



















:+
 
neen, ook niet het middengebied.
de doorgang van de hoofdsproeier is groter dan de ruimte tussen naald en mengbuis. pas als de naald bijna helemaal boven is worden de verhoudingen omgedraaid en is het de hoofdsproeier die bepaalt hoeveel benzine er door kan.
Wel, ik denk wel dat je in deze zin gelijk hebt, en de gasbuis en - naald bij elkaar passen als een stinkdier in een bloemenstruik..

Deze carbs worden nieuw aangeboden voor ca 90 euro, en verwachtte er enige kwaliteit van.. maar hij is tweedehands, dus weet niet wat een vorige eigenaar er aan gedaan heeft.

Ik houd m'n ogen open voor een 28mm dell-orto of mikuni VM..
om te proberen.. ik denk wel dat hij er beter op kan lopen..
Het 'probleem'met de jikov is vooral het onregelmatig lopen('bokken) op deellast..
Het schijnt dat deze typen jawa met een andere carb (mikuni werd uitgeprobeerd) veel beter starten/lopen.. vooral op deellast.

Op zich is de jikov geen gek ding met powerjet en een soort lamel onder aan de gasschuif wat voor beter/niet te arm mengsel moet zorgen als je het gas te vlug opentrekt..
 
Laatst bewerkt:
de oplossing is nogtans simpel : je hebt een andere Jawa met een echte PWK.
probeer die namaak gewoon op die andere Jawa goed te krijgen.
lukt dat je, is er geen probleem met die namaak-carbu.
en probeer die echte PWK eens op je probleem-jawa en kijk of dat een verschil maakt.
 
Als je afstelling met het vergroten van de hoofdsproeier niet navenant meeverandert is er na de sproeier nog een resrictie in het systeem aanwezig.
Bij Dell orto cabs en andere merk carburateurs kun je ook de naaldbuis veranderen om er meer peut bij wot door te jagen.

dan wel een andere (armere) naald monteren.

succes
Maarten
 
mjoah.. wellicht dat deze carb redelijk/goed kan werken op een systeem met meer aanzuigweerstand..
Ik vind het vooral opmerkelijk dat hij rond HS 90-110 in het midden veel beter/zuiverder liep..
 
uitleg op de Keihin website over de pwk :

Wide open throttle (w.o.t.) main jet: the best trackside method to determine the size of the main jet (#7 in illus.) is to fully load the engine on a long straightaway or hill. At the end of the stretch chop the throttle and hit the kill button simultaneously. The plug is then pulled for a "reading". The parts of the plug you should be looking are: the positive electrode and the last 1/4 of the ceramic insulator . Best power will usually result in a very light tan colored insulator tip and dark colored ring around the tip of the electrode. The electrode itself should have fairly sharp edges. For example, if the ceramic insulator has a nice tan coloring but the electrode has a white ring around the tip and the plug is of the correct heat range then you can easily run a size larger main jet.

http://www.keihincarbs.com/home.html
 
Ik kon de originele pwk snel goed afgesteld krijgen op de 300cc 1 cyl.jawa.. wellicht geluk gehad met goede naald etc set-up..

Het zou me niet verbazen als de 350 twin ook wel met deze carb uit de voeten kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan