Voorvork caps verwijderen

Sierra November

MF veteraan
Donateur
3 okt 2013
7.342
5.717
Vakantiepark Behrloo
Hoi allemaal,

Ik heb bij mijn SV650 de voorvorkveren vervangen voor hyperpro. Nu ben ik zo stom geweest een ringetje (washer) dat tussen de spacer en veer gaat terug te plaatsen. Dit zit helemaal aan de bovenkant dus in princiepe kan ik er bij.
Kan ik zonder problemen bij 1 voorvork de forkcap verwijderen en het ringetje plaatsen zonder dat de voorkant inzakt of werkt dat niet? Het opbokken was geen succes dus ik vermijd dat als het kan.
 
Je moet het voorwiel vrij van de grond hangen, in ieder geval er voor zorgen dat de vork niet kan inveren.

Edit: een stuk hout oid tussen T-stuk en vorkonderpoot of iets anders creatiefs...............
 
Laatst bewerkt:
Als je 2 man hebt kan je een goede span/hijsband om het balhoofd doen en hem zo een stukje van de grond halen voor en dan met een klem zorgen dat hij van de grond blijft. Zo doe ik het iig altijd. Wel achter op de paddock stand zetten, anders wil hij nog wel eens slingeren.
Wel goed opletten of de band die je gebruikt minimaal het dubbele van het gewicht van de motor kan hebben, better safe then sorry.
Zoiets dus:
pCHw5S8.png
 
Ik heb het hele ding al uit elkaar gehad. Ben gewoon iets vergeten en vroeg mij af of ik slechts aan 1 kant de forkcap kon losschroeven zonder problemen. Dat kan dus niet begrijp ik dus dan moet ik maar weer opnieuw gaan klooien vrees ik.
 
Ik heb het wel eens gedaan met een krik onder de bok en dan vastknopen met een touw aan het plafond. Ik heb het ook wel eens gedaan met een sjorband aan een balk aan het plafond. Het werkt allemaal, maar sinds kort heb ik een paddock stand voor onder het balhoofd en dat is het makkelijkst.
 
Ik heb het hele ding al uit elkaar gehad. Ben gewoon iets vergeten en vroeg mij af of ik slechts aan 1 kant de forkcap kon losschroeven zonder problemen. Dat kan dus niet begrijp ik dus dan moet ik maar weer opnieuw gaan klooien vrees ik.
Nee, je moet alleen zorgen dat de druk van de veer minimaal is. Ook met het voorwiel van de grond heb je straks moeite genoeg om de prop weer op zijn plek te duwen en in de schroefdraad te krijgen.
 
Je kan rustig 1 dop losdraaien, die komt wel met enige kracht los en het kan zijn dat er effe twee man mee moet helpen om aan elke kant een clip-on omhoog te tillen zodat je de dop er weer op krijgt, maar het kan. Heb het vorige week nog gedaan met een 2004 R1 waar ik op de paddock even de veren van moest wisselen, ging aardig.

Afhankelijk van de sterkte van de veren kan het wel zijn dat de motor van de zijstandaard af wil omdat de vork natuurlijk een best stuk inveert zodra je de dop loshebt. Dus even iemand de fiets vast laten houden of op een stand zetten achter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan