Yamaha XJ6: Geen grootlicht meer...

Diamon

MF veteraan
31 mei 2005
1.400
25
Zwolle
Ik heb een Yamaha XJ6 Diversion ABS uit 2010.
Als ik de schakelaar op groot licht zet, gaat dit licht niet aan. Wanneer de schakelaar uit staat (dus gewone verlichting), dan werkt de schakelaar voor de passeer verlichting wel en gaat het groot licht (mee?) branden.

Het maffe is, wanneer ik de schakelaar voor groot licht aan zet (en in het midden hou), dan gaat het groot licht wel branden (misschien dat de contacten dan dimlicht en groot licht te samen laat branden (dus alle contacten worden geschakeld tegelijk)).

Ik heb deze schakelaar uit elkaar gehaald en de contacten schoon gemaakt, maar mocht helaas niet baten. Met de multimeter heb ik de contacten doorgemeten (controleren of de schakelaar de verbinding correct maakt) en dit gaat gewoon goed.

Voordat ik verder ga met zoeken, komt iemand die probleem bekend voor?.
Misschien dat ik even de draden die naar de schakelaar lopen, direct doorverbinden (overbruggen van de schakelaar dus).
 
Bij gebruik van de grootlichtschakelaar gaat het dimlicht uit. Bij gebruik van de pass schakelaar komt het grootlicht er bij.

Het lampje is dus niet stuk. De schakelaar heb je al gecheckt.
Het wisselen tussen grootlicht en dimlicht gaat via een relais. Daar zal je het moeten zoeken denk ik.
 
Bij gebruik van de grootlichtschakelaar gaat het dimlicht uit. Bij gebruik van de pass schakelaar komt het grootlicht er bij.

Het lampje is dus niet stuk. De schakelaar heb je al gecheckt.
Het wisselen tussen grootlicht en dimlicht gaat via een relais. Daar zal je het moeten zoeken denk ik.

Ik heb de Haynes er eens bij gepakt voor de XJ6 en zoals het in de schema's staat, wordt het groot licht geschakeld via het stuur en dus niet via een relais.
Het relais wat er tussen zit, zorgt er alleen voor dat bij het op contact zetten van de motor, het dimlicht aangaat.
 
meten is weten :+ maar dat wist je waarschijnlijk al :9

Ik twijfelde, heb dus gas gegeven, maar geen verschil :+

Meten is weten wist ik al :Y.

Er is achteraf (vorige eigenaar) Xenon ingebouwd, ga daar eens mijn aandacht aan besteden.
Wanneer groot licht schakelaar aanstaat, gaat het ledje op dashboard ook niet branden.
Groot licht en dashboard ledje gaat wel branden, wanneer de schakelaar in het midden wordt gehouden.
 
Heb alles gecontroleerd, maar nergens de oorzaak kunnen vinden.

Het probleem is wel opgelost, het was helemaal geen probleem _O-

Afgelopen donderdag bij de dealer een kleine beurt laten uitvoeren (luchtfilter niet op voorraad).
De monteur had gelijk nog wat andere dingen gecontroleerd o.a. de verlichting.
Hierbij bleek dus, dat het groot licht het niet doet. Grote kans dat het de schakelaar zou zijn, komt vaker voor zei die.

Maar wat nu de oorzaak was: de motor draaide niet. Met een draaiende motor werkt het groot licht prima. Met een niet draaiende motor en alleen op contact, werkt het groot licht dus niet. Wel vreemd dat het passeer licht dan wel werkt.

Note: luchtfilter gecontroleerd, moet echt vervangen worden. Volgende week maar even ophalen en plaatsen.

Wat mij wel is opgevallen met de luchtfilter, dat alleen het midden smerig is, voor de rest is die schoon. Zo ziet die van mij er ook uit:

2012-09-01_21-18-37_896.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfelde, heb dus gas gegeven, maar geen verschil :+

Meten is weten wist ik al :Y.

Er is achteraf (vorige eigenaar) Xenon ingebouwd, ga daar eens mijn aandacht aan besteden.
Wanneer groot licht schakelaar aanstaat, gaat het ledje op dashboard ook niet branden.
Groot licht en dashboard ledje gaat wel branden, wanneer de schakelaar in het midden wordt gehouden.
Kom je lekker laat mee om aan te geven dat er later xenon in is gezet.... :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan