Extreem hoog stationair toerental

lv0ll9

Die hard MF'er
5 aug 2014
570
63
Groningen en omstreek
Hoi,

Gaat om een Honda CBR125R 2006 - Carb model.

Ik heb gister mijn 8000km checks/vervangingen gedaan.

Heb de olie, filter en koelvloeistof vervangen, toen even gestart, Liep goed, niks aan te merken.
Toen de tank er af gehaald voor het checken van het lucht filter, zag er schoon en netjes uit...
Hele bups weer in elkaar gedraaid, proberen te starten...

niks... hij start alleen op choke, en valt uit zonder of na een minuut op de choke... Dus ik denk iets met de brandstof toevoer... tank weer los, en is het vacuum slangetje los onder de tank. Die vast gemaakt, weer proberen te starten... zelfde probleem... Nu maar de brandstof slang los, kwam gewoon benzine uit lopen. Weer vast gemaakt, en hij starte!(snel weer uit gedaan want het was laat in de avond) *O*


Nu heb ik even de motor laten staan(12 uur)... Nu wou ik vanmiddag gaan rijden, maar draait de motor al 3.500 toeren(koud) zonder choke, als ie warm is loopt dit op naar 4.500toeren stationair!

Wat is dit, hoe kan dit? Hij liep prima voordat ik de tank er even af heb gehad... Waar kan dit aan liggen? Heb de stationair schroef al geprobeerd, deze staat helemaal 'dicht' als ik hem 'open' draai loopt ie alleen maar harder... :? :?

Als ik de koppeling in trek, gaat het toerental omhoog(250 toeren met gas dicht) en dan daalt deze heel langzaam tot de 3.500/4.500 toeren.
 
Laatst bewerkt:
Valse lucht lijkt me aannemelijk gezien je werkzaamheden.
Geen idee waar deze vandaan zou moeten komen, heb verder nergens in de buurt van de carburateur gewerkt. :?
choke kabel/plunjer vast?
Net even gekeken, lijkt allemaal goed te zitten/vrij te bewegen heen en terug. En normaal zou hij afslaan als de motor semi warm is en de choke gebruikt wordt.
 
Inderdaad een Honda, meeste lucht heb ik al uit het systeem gehaald, denk ik... :? (koelvloeistof niveau daalt niet meer). Zal straks nog eens kijken/testen. :}

Zit er überhaupt een stationair regelaar op met een carburateur? Lijkt me niet.

Misschien een benzinekabel gekneld bij het (de)monteren van de tank? Verder het luchtfilter en deksel wel weer goed gemonteerd? Niet per ongeluk het luchtfilterhuis losgemaakt van de carburateur o.i.d.?

De 'vacuumkabel' onder je tank kan ook de beluchting of wel overloop van de tank zijn, die horen gewoon open boven de grond ergens bij je achterwiel te hangen.
 
Zit er überhaupt een stationair regelaar op met een carburateur? Lijkt me niet.

Misschien een benzinekabel gekneld bij het (de)monteren van de tank? Verder het luchtfilter en deksel wel weer goed gemonteerd? Niet per ongeluk het luchtfilterhuis losgemaakt van de carburateur o.i.d.?

De 'vacuumkabel' onder je tank kan ook de beluchting of wel overloop van de tank zijn, die horen gewoon open boven de grond ergens bij je achterwiel te hangen.
Ja zit nu zelf ook aan de carb te denken, verder alles wel weer volgens het boekje gemonteerd(net nog even alles na gelopen), haal als alles afgekoeld is de luchtdoos even van de carb, zit zelf te denken dat de gas schuif in de carb zelf blijft hangen, of de choke kabel. Of Inderdaad een lucht lek tussen de luchtdoos en de carb.

Over die'vacuumkabel', deze loopt naar het gat wat de carb en de cilinder met elkaar verbinden, en een andere slang loopt in de carb zelf, die overloop hangt inderdaad gewoon onder de motor(veel dikker dan de 2 slangen waar ik het over had). Dus die bedoelde ik niet. ;)
 
Ja zit nu zelf ook aan de carb te denken, verder alles wel weer volgens het boekje gemonteerd(net nog even alles na gelopen), haal als alles afgekoeld is de luchtdoos even van de carb, zit zelf te denken dat de gas schuif in de carb zelf blijft hangen, of de choke kabel. Of Inderdaad een lucht lek tussen de luchtdoos en de carb.


Choke lijkt in ieder geval iets te doen omdat je aangeeft dat hij zonder niet start(e).

Over die'vacuumkabel', deze loopt naar het gat wat de carb en de cilinder met elkaar verbinden, en een andere slang loopt in de carb zelf, die overloop hangt inderdaad gewoon onder de motor(veel dikker dan de 2 slangen waar ik het over had). Dus die bedoelde ik niet. ;)

En waar loopt hij vanaf daar naar toe?

Kwam nog wel wat lucht naar boven naarmate de temperatuur opliep,helaas qua toeren weinig verschil ;( , komt nu ook geen lucht meer omhoog.

Eigenlijk moet je altijd even wachten tot de thermostaat open gaat, pas dan gaat de vloeistof rondgepompt worden. Die gaan meestal bij +/-85 graden (vloeistof temperatuur) open, blokje moet dus wel een beetje warm zijn voor het ontluchten.

Maar ik denk dat hij bedoelt dat er zich een luchtbel bij de temperatuursensor kan bevinden, die een ECU uitleest om het mengsel te bepalen. In zo'n geval zou de computer de koudloop instellingen blijven handhaven terwijl de motor al op temperatuur begint te komen.

Je hebt echter geen injectiemotor, dus het zal waarschijnlijk niet van toepassing zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ok ondertussen weet ik meer en heb ik een hoop geprobeerd...

Als ik de tank en luchtdoos van de motor haal, en de benzine via een losse slang toevoer, draait de motor normaal.

Als ik dan de luchtdoos+filter er op zet draait deze ook netjes 1.400 toeren.

Pas als ik de tank er op zet en alles aansluit dan krijg ik het probleem... Nu wel maar 2.500-3.000 toeren. Ben langzamerhand ten einde raad. -O- Probleem ligt dus waarschijnlijk bij de tank.. Maar hoe of wat er mis is met de tank kan ik me zo niet bedenken..

Ik wist niet dat het om een 125 met carb ging (dat stond toen ook nog niet in de OP).
Klopt heb ik later toegevoegd der verduidelijking.
 
Laatst bewerkt:
Ok ondertussen weet ik meer en heb ik een hoop geprobeerd...

Als ik de tank en luchtdoos van de motor haal, en de benzine via een losse slang toevoer, draait de motor normaal.

Als ik dan de luchtdoos+filter er op zet draait deze ook netjes 1.400 toeren.

Pas als ik de tank er op zet en alles aansluit dan krijg ik het probleem... Nu wel maar 2.500-3.000 toeren. Ben langzamerhand ten einde raad. -O- Probleem ligt dus waarschijnlijk bij de tank.. Maar hoe of wat er mis is met de tank kan ik me zo niet bedenken..Klopt heb ik later toegevoegd der verduidelijking.

Als die verder wel gewoon blijft draaien met de tank erop, zij het op een hoger toerental, denk ik dat je ergens je choke/gaskabel bekneld met het monteren van de tank.

Kijk goed of de kabels allemaal vrij lopen en de tank goed in zijn positie valt.
 
Als die verder wel gewoon blijft draaien met de tank erop, zij het op een hoger toerental, denk ik dat je ergens je choke/gaskabel bekneld met het monteren van de tank.

Kijk goed of de kabels allemaal vrij lopen en de tank goed in zijn positie valt.
Net even gekeken maar beide kabels liggen gewoon vrij, kan ze zelfs op en neer duwen over de gehele lengte, dus dat is het helaas niet. :/

Heb dit allemaal al bekeken:
-Naald in de carb
-Gas/choke kabel.
-Valse lucht
-Benzine slang
-Afstelling stationair
-Met-zonder tank/airbox

Ga als ik even tijd heb proberen met een slang met benzine(waar hij zonder tank goed op liep) een soort mini tank te maken, terwijl de tank er op zit, om 100% zeker te zijn of het wel/niet de tank is...

als mensen nog ideeën hebben hoor ik het graag, ben ten einde raad ondertussen. '(
 
Laatst bewerkt:
Net even gekeken maar beide kabels liggen gewoon vrij, kan ze zelfs op en neer duwen over de gehele lengte, dus dat is het helaas niet. :/

Heb dit allemaal al bekeken:
-Naald in de carb
-Gas/choke kabel.
-Valse lucht
-Benzine slang
-Afstelling stationair
-Met-zonder tank/airbox

Ga als ik even tijd heb proberen met een slang met benzine(waar hij zonder tank goed op liep) een soort mini tank te maken, om 100% zeker te zijn of het wel/niet de tank is...

als mensen nog ideeën hebben hoor ik het graag, ben ten einde raad ondertussen. '(
wanneer je met monteren van de tank, een buitenkabel net naast het houdertje drukt ben je al de lul.
 
Net even gekeken maar beide kabels liggen gewoon vrij, kan ze zelfs op en neer duwen over de gehele lengte, dus dat is het helaas niet. :/

Heb dit allemaal al bekeken:
-Naald in de carb
-Gas/choke kabel.
-Valse lucht
-Benzine slang
-Afstelling stationair
-Met-zonder tank/airbox

Ga als ik even tijd heb proberen met een slang met benzine(waar hij zonder tank goed op liep) een soort mini tank te maken, terwijl de tank er op zit, om 100% zeker te zijn of het wel/niet de tank is...

als mensen nog ideeën hebben hoor ik het graag, ben ten einde raad ondertussen. '(

Ik zou zoveel mogelijk concentreren op de dingen die te maken hadden met de werkzaamheden, die ogenschijnlijk het probleem hebben veroorzaakt, en alles wat niet is aangeraakt niet aankomen.

Je hebt namelijk kans dat je er alleen maar meer problemen bij maakt, daarnaast staat de stationair schroef nu ook niet meer goed nu er aan hebt gezeten, en zal hij, wanneer het probleem is opgelost, alsnog niet stationair lopen zoals het hoort.

Maakt het alleen maar ingewikkelder.

De tank geeft verder benzine of niet/te weinig, daar kan niet zoveel mis gaan. Je kan het brandstoffilter eens checken of je die niet hebt verstopt met het leeghalen van de tank (meestal komt er dan zooi uit) mocht je hem na het filter hebben afgetapt. Krijgt hij te weinig benzine dan zou je ook meer problemen krijgen dan een hoog stationair toerental. (inhouden op het gas, slecht starten, afslaan)

Loop dus alles na tot in de details waar je mee bezig bent geweest. De kabels hoeven maar een klein beetje spanning te hebben na het monteren of hij loopt al +/- 3000 toeren in de vrij.

Kijk ook goed of je alle slangetjes op de goede punten gemonteerd hebt, en of er geen slangetjes zijn gescheurd of dubbel gevouwen, ze allemaal netjes geklemd zijn etc.

Je kunt ook even proberen de choke kabel te demonteren aan de carb. zijde, en het zwikje in elkaar zetten. Als dat het oplost, weet je het probleem, blijft het hetzelfde zet hem dan terug en probeer hetzelfde met de gaskabel.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook even proberen de choke kabel te demonteren aan de carb. zijde, en het zwikje in elkaar zetten. Als dat het oplost, weet je het probleem, blijft het hetzelfde zet hem dan terug en probeer hetzelfde met de gaskabel.
Hmm da's best een goed idee, moet ik maar even proberen dan.

Over de stationair schroef, die stond altijd al helemaal dicht, Alles wat ik verzet heb qua schroeven e.d. heb ik meteen na proberen weer op de standen gezet waar ze voorheen op stonden.

Hij liep net met tank en al even goed, maar nu heeft ie alweer het probleem. Dacht dat ik er van af was, maar neeee. :X

Bedankt voor alle hulp trouwens allemaal! :}
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook even proberen de choke kabel te demonteren aan de carb. zijde, en het zwikje in elkaar zetten. Als dat het oplost, weet je het probleem, blijft het hetzelfde zet hem dan terug en probeer hetzelfde met de gaskabel.
Ik heb nu de choke en gas kabel los gehad. Bij de choke liep ie zonder kabel nog veel hoger in toeren. Gas kabel maakte geen verschil. :? Heb ook beetje met de kabels lopen drukken e.d. maar er veranderd niks.. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan