Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de olie uit het blok laten lopen omdat ik het linker carterdeksel moet voorzien van een vloeibare pakking. (Loctite 5910 50ml). Nu zag ik dat de olie al zwart was, heeft misschien 40 minuten gelopen... sinds dat ik er nieuwe olie in zit.

Het is die procycle 10W40 olie van Louis. Ik snap niet dat ie nu al helemaal zwart is. Oliefilter nagekeken maar daar kon ik ook niks aan zien.

Lijkt me geen goed teken, wat denken jullie?

Ook ga ik de opgevangen olie - dus geen nieuwe - weer erin doen als ik de pakking klaar heb.

Dat is bijna altijd zo.
Blokken zijn van binnen vervuild.(iedere verbrandings motor)
Afhankelijk van hoe er mee gereden wordt soms meer soms minder
Nieuwe olie lost het vuil op en is gelijk zwart.
 
Ik heb de olie uit het blok laten lopen omdat ik het linker carterdeksel moet voorzien van een vloeibare pakking. (Loctite 5910 50ml). Nu zag ik dat de olie al zwart was, heeft misschien 40 minuten gelopen... sinds dat ik er nieuwe olie in zit.

Het is die procycle 10W40 olie van Louis. Ik snap niet dat ie nu al helemaal zwart is. Oliefilter nagekeken maar daar kon ik ook niks aan zien.

Lijkt me geen goed teken, wat denken jullie?

Ook ga ik de opgevangen olie - dus geen nieuwe - weer erin doen als ik de pakking klaar heb.

Dat de olie na 1 minuut draaien al weer zwart is, kan geen kwaad. Er zijn fanatici die de olie twee keer verversen, een keer omdat de 6000 is volgemaakt en daarna na een ritje van zo'n vijftig kilomter weer.
Ik denk zelf dat het veel belangrijker is niet langer dan een jaar met dezelfde olie te rijden, er zitten ook anti-oxide dopes in de olie en die doen op den duur niets meer.

Ik heb een tijdje meegedaan als monteur/ruitenpoetser bij een rallyteam. We hadden een Ford Ecsort Cosworth en het verschil tussen olie bijvullen als het blok net uit elkaar geweest was of na een normale oliewissel was meer dan een liter. Dus er bleef meer dan een liter olie in het blok achter na het verwijderen van de aftapplug.

Overigens is het een goede zaak dat er olie achterblijft in het blok. Hoe denk je dat bijvoorbeeld nokkenassen gesmeerd worden als de motor een paar maanden stil gestaan heeft?
 
Dat is bijna altijd zo.
Blokken zijn van binnen vervuild.(iedere verbrandings motor)
Afhankelijk van hoe er mee gereden wordt soms meer soms minder
Nieuwe olie lost het vuil op en is gelijk zwart.
Heel erg fijn om dat te horen :t. Ik zag dat er kleine olie plasjes lagen onder het oliefilter, die plasjes hadden nog een hele heldere kleur. Om de pakking van het oliefilter zat er wel wat vuiligheid die ik niet had schoongemaakt :X , dat ziet er nu allemaal netjes uit :).
Dat de olie na 1 minuut draaien al weer zwart is, kan geen kwaad. Er zijn fanatici die de olie twee keer verversen, een keer omdat de 6000 is volgemaakt en daarna na een ritje van zo'n vijftig kilomter weer.
Ik denk zelf dat het veel belangrijker is niet langer dan een jaar met dezelfde olie te rijden, er zitten ook anti-oxide dopes in de olie en die doen op den duur niets meer.

Ik heb een tijdje meegedaan als monteur/ruitenpoetser bij een rallyteam. We hadden een Ford Ecsort Cosworth en het verschil tussen olie bijvullen als het blok net uit elkaar geweest was of na een normale oliewissel was meer dan een liter. Dus er bleef meer dan een liter olie in het blok achter na het verwijderen van de aftapplug.

Overigens is het een goede zaak dat er olie achterblijft in het blok. Hoe denk je dat bijvoorbeeld nokkenassen gesmeerd worden als de motor een paar maanden stil gestaan heeft?
Ik denk dat ik de olie over een 3000 km weer ga verversen. Daarna weer om de 6000. Bij het kleppenstellen had ik al gezien dat er van die putjes zijn waar de olie in blijft, ook bij het aflaten van de olie. Ik dacht al dat het voor de rest van het blok ook zo zou zijn.

Lijkt me een erg leuke ervaring om met zo'n rally team mee te doen! Eerst wel de komende jaren m'n kennis wat bijspijkeren ;).
 
Laatst bewerkt:
6zHyVLH.jpg

Nieuwe aanwinst.
In eerste instantie is alleen het blok van mij, maar ik denk dat ik de rest ook overneem :)
 
Zijn er hier nog mensen die vaker met 2 man (of vrouw) rijden? Dan bedoel ik dus met z'n tweeën op de GS500. Zoja, wat zijn jullie ervaringen?

Ik merk dat met zn 2en rijden echt ruk is in de stad. Ik gok dat het aan de vering ligt maar bij afremmen duikt de motor flink naar voren. Aangezien het zadel nauwelijks grip biedt zit je telkens met geplette balen tegen de tank wanneer je bijrijder weer eens naar voren komt glijden. Ook merk ik dat ik flink hard moet knijpen om behoorlijk af te remmen, net alsof de remmen niet echt bemeten zijn op 150kg aan meerijders.

Is dit GS500 eigen (25 jaar oude vering, kleine motor, matige remmen, goedkoop zadel etc.) of hebben alle motoren hier veel last van? Ik had het idee dat de honda cb500f uit 2015 van de rijschool hier veel minder last van had, maar tis toch alweer ruim een jaar geleden dat ik mn rijlessen had...

Ook mijn vorige vervoersmiddel, een Gilera DNA 50cc tweetakt brommer reed een heel stuk comfortabeler met zn 2en? :(


De GS heeft standaard vrij zwakke voorveren. Ik heb de standaard veren vervangen voor WP veren en olie. Zijn een stuk straffer, zonder aan comfort te verliezen. Rijden met duo is geen enkel probeem. Ook het stuurgedrag wordt hierdoor verbeterd.

Ik weet niet of WP nog veren levert en/of bestaat. Misschien al 15 jaren geleden dat ik de veren vervangen heb.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets *O*

Geen geld man, ik heb rond de 350 betaald voor mijn blok alleen al :r

Tsja, laat ik maar zeggen vriendenprijsje. Ik weet niet of dit blok ook wel 100% is. Wel weet ik dat het blok rond de 40k heeft gedraaid. De motor heeft een ongelukhistorie maar dit blok is er later pas onder gekomen. Ik twijfel nog of ik dit blok onder mijn fiets hang of dat ik mijn carburatie + alle missende onderdelen op deze zet (en dan gewoon mijn vrije uurtjes kan besteden aan het andere blok)

Edit: deze tank staat er ook bij alsof er 5jaar lang zoutwater in heeft gelegen. Heeft er hier iemand ervaring met een tank ontroesten? Aldanniet op de 'tankontroestenmetelectroiden' manier?
 
Laatst bewerkt:
ik heb de ontroester van tankcure gebruikt en dat werkt perfect maar er zijn nog wel andere en goedkopere manieren.
 
Leuk ding voor die centen :t

Gisteren ook de hele dag bezig geweest. :$

Beginpunt:

IMG_20170318_143658_zps99h90md3.jpg


Alles klaar gelegd:

IMG_20170318_144046_zpskj8vfsj0.jpg


The man him self at work :+

IMG_20170318_143743_zpsxq757iwt.jpg


Eindresultaat *O*

IMG_20170318_211009_zpsqsdo8z3a.jpg


Ben wel heel de dag bezig geweest. Best een grote puzzel. :X

Meteen handvatverwarming / scottoiler / versnellingsindicator geïntergreerd in de boom. :Y

Marc
 
Laatst bewerkt:
Weet niet waar je woont, maar ik heb ook het tooltje liggen om kettingen mee te ponsen.

Belgisch Limburg :). Ik heb het tooltje bij aliexpress gekocht, moet binnen een paar dagen aan komen.

Toch bedankt voor het aanbod ;)
 
Inderdaad. Iets via Geek/Wish duurt meestal 2 weken.
Soms als je geluk hebt, 5 werkdagen, maar Yanwen is een drama betreft track and trace.
 
Aliexpress duurt meestal een paar weken.

't kan een tijdje duren, maar er zijn al een paar dingen binnen 6 werkdagen aangekomen. Verzekering en inschrijving moeten ook nog geregeld worden, dus ik heb nog wel wat tijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan