Krachtstroom lasapparaat, oude codering ?

E.G.J.

Koud bier hier, koud bier hier. Dankuwel!
Donateur
2 sep 2004
37.810
54.498
Völlenerkönigsfehn Germany
Ik heb een lasapparaat tussen het oud ijzer gevonden.

full


full


full


full


full


full



Het is lasapparaat die als 220 volt toestel is aangesloten, en het ook nog eens doet *D
De mogelijkheid om het toestel op 380/400 volt te laten werken bestaat ook.
En ik dacht makkie, dat fiks ik even, want ik weet jawel wel waar L1 L2 en L3 op moeten :X


De kast = aarde (groen gele draad op de foto)
V en V1 = nul (blauwe draad op de foto)
U en U1 = L2 (zwarte draad op de foto)
De codering 1 2 3 4 is volgens mij van de standenschakelaar, dus daar heb ik niets meer te maken, toch ?
Dus waar moeten nu L1 en L3 op, R en S :?
 
Normaal is l1,l2,l3 - U,V,W .
Zit er geen W1 op die schakelaar?

Andere optie( meer waarschijnlijk) het is een twee fasen lasapparaat die dus loopt op twee fasen 380v
In dat geval schakelt de 220/380 schakelaar de spanning naar een andere primaire aftakking en sluit je de tweefase 380 op dezelfde punten aan.
De derde 380 fase word dus niet gebruikt evenals de nul.

Kun je wel checken met een voltmeter: zet de trafo op 380 volt maar laat de spanning 220 volt, als je aan de uitgang 220/380(0,57x) de spanning op 220 volt meet weet je dat de schakelaar een andere primaire winding pakt en dus kun je de 380 op hetzelfde punt aansluiten.
Of anders gezegd: je meet de uitgang en schakelt van 220 naar 380 volt met de schakelaar, als de uitgang spanning met factor 0,57 daalt weet je dat je op dezelfde aansluitpunten twee fase 380 aan kunt sluiten.
Het voordeel is dan niet de driefase maar de lagere primaire stroom waardoor je beter 3,25 mm electrodes kunt lassen.
3,25 (Dl-1x60=135 amp sec.) is het maatje wat eigenlijk vaak net niet goed gaat aan een 220 volt stopcontact en met 380 net wel goed gaat.
 
Laatst bewerkt:
Normaal is l1,l2,l3 - U,V,W .
Zit er geen W1 op die schakelaar?

Andere optie( meer waarschijnlijk) het is een twee fasen lasapparaat die dus loopt op twee fasen 380v
In dat geval schakelt de 220/380 schakelaar de spanning naar een andere primaire aftakking en sluit je de tweefase 380 op dezelfde punten aan.
De derde 380 fase word dus niet gebruikt evenals de nul.

Kun je wel checken met een voltmeter: zet de trafo op 380 volt maar laat de spanning 220 volt, als je aan de uitgang 220/380(0,57x) de spanning op 220 volt meet weet je dat de schakelaar een andere primaire winding pakt en dus kun je de 380 op hetzelfde punt aansluiten.
Of anders gezegd: je meet de uitgang en schakelt van 220 naar 380 volt met de schakelaar, als de uitgang spanning met factor 0,57 daalt weet je dat je op dezelfde aansluitpunten twee fase 380 aan kunt sluiten.
Het voordeel is dan niet de driefase maar de lagere primaire stroom waardoor je beter 3,25 mm electrodes kunt lassen.
3,25 (Dl-1x60=135 amp sec.) is het maatje wat eigenlijk vaak net niet goed gaat aan een 220 volt stopcontact en met 380 net wel goed gaat.

Dus even voor de duidelijkheid, de nul word dan L1, L2 blijft L2, En L3 vervalt ?
En nee, de schakelaar heeft geen W1
 
Normaal is l1,l2,l3 - U,V,W .
Zit er geen W1 op die schakelaar?

Andere optie( meer waarschijnlijk) het is een twee fasen lasapparaat die dus loopt op twee fasen 380v
In dat geval schakelt de 220/380 schakelaar de spanning naar een andere primaire aftakking en sluit je de tweefase 380 op dezelfde punten aan.
De derde 380 fase word dus niet gebruikt evenals de nul.

Kun je wel checken met een voltmeter: zet de trafo op 380 volt maar laat de spanning 220 volt, als je aan de uitgang 220/380(0,57x) de spanning op 220 volt meet weet je dat de schakelaar een andere primaire winding pakt en dus kun je de 380 op hetzelfde punt aansluiten.
Of anders gezegd: je meet de uitgang en schakelt van 220 naar 380 volt met de schakelaar, als de uitgang spanning met factor 0,57 daalt weet je dat je op dezelfde aansluitpunten twee fase 380 aan kunt sluiten.
Het voordeel is dan niet de driefase maar de lagere primaire stroom waardoor je beter 3,25 mm electrodes kunt lassen.
3,25 (Dl-1x60=135 amp sec.) is het maatje wat eigenlijk vaak net niet goed gaat aan een 220 volt stopcontact en met 380 net wel goed gaat.


Je bedoelt hij loopt op 2 fase 230v, 380v fase hebben niet veel mensen de beschikking over
 
hij kan dus lopen op:
1 fase + 1 nul (220V) of
2 fasen 220 (kom je geloof ik niet veel meer tegen in nederland) of
2 fasen 380 (de derde fase en de nul blijven ongebruikt)
een lastrafo die 3 fasen gebruikt ben ik nog niet tegen gekomen maar het zou met de stand der techniek moeten kunnen maar dan alleen om meer prestaties uit een zelfde zekering te kunnen krijgen of om een lagere zekering te kunnen gebruiken zonder dat hij knalt.
en wisselspanning voor een lastrafo kan je rustig de draden van verdraaien daar merk je niks van. en of dat nu fase nul is of fase fase maakt niet uit
 
daarom had ik het ook over een trafo en niet een tig apparaat.
en als jij op 3 keer 220 draait woon jij of in een heel uitzonderlijk deel van nederland of je werkt met voorsckakel trafo of je hebt nog nooit de spanning gemeten tussen de fasen want dat is dan gewoon 380/400V en word dan ook gewoon 3 keer 380 genoemd.
en ja van de fase naar de nul meet je dan 220/230 maar dat maakt het nog geen 3 keer 220. als je fase nul van 3 keer 220 meet kom je aan ongeveer 127V maar volgens mij is het laadste net in nederland met 3 keer 220 ongeveer een jaar of 10 geleden omgebouwd naar 3 keer 380.
 
Normaal is l1,l2,l3 - U,V,W .
Zit er geen W1 op die schakelaar?

Andere optie( meer waarschijnlijk) het is een twee fasen lasapparaat die dus loopt op twee fasen 380v
In dat geval schakelt de 220/380 schakelaar de spanning naar een andere primaire aftakking en sluit je de tweefase 380 op dezelfde punten aan.
De derde 380 fase word dus niet gebruikt evenals de nul.

Kun je wel checken met een voltmeter: zet de trafo op 380 volt maar laat de spanning 220 volt, als je aan de uitgang 220/380(0,57x) de spanning op 220 volt meet weet je dat de schakelaar een andere primaire winding pakt en dus kun je de 380 op hetzelfde punt aansluiten.
Of anders gezegd: je meet de uitgang en schakelt van 220 naar 380 volt met de schakelaar, als de uitgang spanning met factor 0,57 daalt weet je dat je op dezelfde aansluitpunten twee fase 380 aan kunt sluiten.
Het voordeel is dan niet de driefase maar de lagere primaire stroom waardoor je beter 3,25 mm electrodes kunt lassen.
3,25 (Dl-1x60=135 amp sec.) is het maatje wat eigenlijk vaak net niet goed gaat aan een 220 volt stopcontact en met 380 net wel goed gaat.

Oke, ik heb gemeten op de uitgang terwijl de machine met 220 volt wordt gevoed.

Schakelaar 220 = 58 volt
Schakelaar 380 = 34 volt

En nu ?
 
34:58=0,58= gelijk aan 220/380

Dat betekent dat je dus 2 fasen uit een 3x380 stekker kunt aansluiten op de klemmen waar nu 1 fase+nul aangesloten zit.
De schakelaar MOET dan uoteraard wel uitsluitend op 380v staan, vaak kun je om ongelukjes te voorkomen die schakelaar op een of andere manier blokkeren zodat hij alleen op de 380 stand kan staan, vaak is het een boutje dat de knop verhinderd de verkeerde kant op te draaien.
Als de knop niet zo'n blokeer heeft is het aan te raden deze er op te knutselen want 380 op de trafo terwijl deze op 220 v geschakelt staat gaat uiteraard niet goed, gewoon een gaatje naast de schakelaar boren met een boutje er door zodat de knop alleen naar "0" en "380" kan schakelen.

Uiteraard moet de aarde draad altijd worden aangesloten
 
Laatst bewerkt:
34:58=0,58= gelijk aan 220/380

Dat betekent dat je dus 2 fasen uit een 3x380 stekker kunt aansluiten op de klemmen waar nu 1 fase+nul aangesloten zit.
De schakelaar MOET dan uoteraard wel uitsluitend op 380v staan, vaak kun je om ongelukjes te voorkomen die schakelaar op een of andere manier blokkeren zodat hij alleen op de 380 stand kan staan, vaak is het een boutje dat de knop verhinderd de verkeerde kant op te draaien.

Uiteraard moet de aarde draad altijd worden aangesloten

Duidelijk verhaal, dankjewel. *D
 
Nog wat voor de veiligheid: controleer ALLE aarde verbindingen en de overgangen tussen de metalen kast delen en maak het hele apparaat minitieus schoon , vaak zijn oude las apparaten vergeven van metaal splinters en slijpstof, een dodelijke combinatie als de aarde niet goed werkt...

En nog een tipje: oude lasapparaten brommen vaak tijdens het lassen , dat is meestal grotendeels weg te krijgen door de ijzer pakket bouten van de trafo aan te draaien
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals alles van begin tot eind door lopen.
Weer zo aangesloten zoals het origineel zat. (220 volt)

Even een las gelegd, en nogmaals gemeten op de uitgang.
Schakelaar 220 = op uitgang 58 volt
Schakelaar 380 = op uitgang 34 volt
Zo ver zo goed.

Nu in de vijf polige stekker, aarde, L1 en L2 aangesloten.
Op de machine, aarde, L1, en L2 aangesloten.
Tussen nul (in een andere stekker) en L1 (aan de machine) meet ik 230 volt.
Tussen nul (in een andere stekker) en L2 (aan de machine) meet ik 230 volt.

Schakelaar 220 = op uitgang ???? volt (daar waag ik mij niet aan)
Schakelaar 380 = op uitgang 0,00 volt

Mijn kennis houd hier op.
Andere optie van aansluiten ?
 
De werking van een 220 -380 apparaat.
De primaire wikkeling bestaat in (principe ) uit een wikkeling van 0 volt naar 220 v0lt dus voor een 220 volt netspanning.
Bij het einde van de 220 volt wikkeling zijn ze gewoon verder gaan wikkelen tot de 380 eindpunt.
Dus het begin van de wikkeling op een fase (220 volt )
Nu de aftakking op de nul fase.
De trafo werkt nu op 220 volt.
Bij de 380 volt wordt het einde van de wikkeling op de 380 aangesloten.
Dus nu staat de gehele wikkeling in serie.
Dus als er een 3fase stekker aan zit dan zit het begin aan een fase en de aftakking aan de min(sterfase) en de andere aan een andere fase (maakt niet uit welke ).
Dus je kan met een wissel schakelaar omstellen op 220 volt of 380 volt.
Dus de wikkeling heeft 220 v en daaraan een 160 volt wikkeling vast.
Maar nu zijn we er nog niet.
Want er zijn nu nog meer aftakkingen aan die 380 wikkeling Tenminste als deze trafo werkt met een stappen schakelaar.
Als de trafo is aangesloten op de220 of de 380 aansluiting dan geeft hij de max stroom op de 220 of de 380 aansluiting.
Maar let op ik heb het over een oude lastrafo die zo goedkoop mogelijk gemaakt moet zijn en toch zeer goed kan werken.
Dus we gaan verder.
Tussen de 220 en 380 zitten ook nog meer aftakkingen .ik noem maar wat op 250 en 290 en 320 en 350 en 380 volt.
Zet je op de 250 wikkeling maar 220 volt dan heb je een lagere lasstroom.
Zet je op d3e 320 wikkeling maar 220 volt dan heb je weer een lagere lasstroom. Dat gaat door tot je alle standen gebruikt hebt.
Dat zelfde geld ook voor de 380 wikkeling en hoger.
Om een zo min mogelijke aansluitingen te krijgen worden soms aftakkingen gecombineerd en soms in tegenfase aangesloten .
Haal dus niet de aftakkingen schakelaar los zonder een goede tekening.
Want de trafo heeft maar drie aftakkingen die je kan aansluiten.
Om te controleren welke dat zijn kan je doen met een trafo van een 10 tot 30 volt en een paar amp stroom.
Sluit gewoon de spanning op twee draden aan.
Je meet de spanning van de trafo bij de twee draden die je hebt aangesloten en meet de spanning op een overgebleven draad is deze hoger dan heb je een draad te pakken van de 380 wikkeling.
Is de spanning lager dan heb je een draad te pakken van de 220 aansluiting.
Als je nu de spanning meet van deze midden aansluiting naar de twee andere draden dan is de hoogste spanning de draad het begin van de 220 wikkeling de aansluiting op de 380 fase.
Dit geld voor de oude lastrafo.
En nu hoop ik dat die ene lastranformater verkoper zijn mond dicht wil houden want als ik zo weinig verstand had zou ik hier geen verkoper van willen zijn
 
De werking van een 220 -380 apparaat.
De primaire wikkeling bestaat in (principe ) uit een wikkeling van 0 volt naar 220 v0lt dus voor een 220 volt netspanning.
Bij het einde van de 220 volt wikkeling zijn ze gewoon verder gaan wikkelen tot de 380 eindpunt.
Dus het begin van de wikkeling op een fase (220 volt )
Nu de aftakking op de nul fase.
De trafo werkt nu op 220 volt.
Bij de 380 volt wordt het einde van de wikkeling op de 380 aangesloten.
Dus nu staat de gehele wikkeling in serie.
Dus als er een 3fase stekker aan zit dan zit het begin aan een fase en de aftakking aan de min(sterfase) en de andere aan een andere fase (maakt niet uit welke ).
Dus je kan met een wissel schakelaar omstellen op 220 volt of 380 volt.
Dus de wikkeling heeft 220 v en daaraan een 160 volt wikkeling vast.
Maar nu zijn we er nog niet.
Want er zijn nu nog meer aftakkingen aan die 380 wikkeling Tenminste als deze trafo werkt met een stappen schakelaar.
Als de trafo is aangesloten op de220 of de 380 aansluiting dan geeft hij de max stroom op de 220 of de 380 aansluiting.
Maar let op ik heb het over een oude lastrafo die zo goedkoop mogelijk gemaakt moet zijn en toch zeer goed kan werken.
Dus we gaan verder.
Tussen de 220 en 380 zitten ook nog meer aftakkingen .ik noem maar wat op 250 en 290 en 320 en 350 en 380 volt.
Zet je op de 250 wikkeling maar 220 volt dan heb je een lagere lasstroom.
Zet je op d3e 320 wikkeling maar 220 volt dan heb je weer een lagere lasstroom. Dat gaat door tot je alle standen gebruikt hebt.
Dat zelfde geld ook voor de 380 wikkeling en hoger.
Om een zo min mogelijke aansluitingen te krijgen worden soms aftakkingen gecombineerd en soms in tegenfase aangesloten .
Haal dus niet de aftakkingen schakelaar los zonder een goede tekening.
Want de trafo heeft maar drie aftakkingen die je kan aansluiten.
Om te controleren welke dat zijn kan je doen met een trafo van een 10 tot 30 volt en een paar amp stroom.
Sluit gewoon de spanning op twee draden aan.
Je meet de spanning van de trafo bij de twee draden die je hebt aangesloten en meet de spanning op een overgebleven draad is deze hoger dan heb je een draad te pakken van de 380 wikkeling.
Is de spanning lager dan heb je een draad te pakken van de 220 aansluiting.
Als je nu de spanning meet van deze midden aansluiting naar de twee andere draden dan is de hoogste spanning de draad het begin van de 220 wikkeling de aansluiting op de 380 fase.
Dit geld voor de oude lastrafo.
En nu hoop ik dat die ene lastranformater verkoper zijn mond dicht wil houden want als ik zo weinig verstand had zou ik hier geen verkoper van willen zijn

Phoe!!!, dit ga ik morgen nog drie keer lezen, de dag was al lang enzo.
Maar morgen ga ik bovenstaande proberen. :)
 
Klopt. 0,00 volt
dan zou ik eens beginnen met het bellen van een elektricien en de groepenkast eens laten nakijken. en misschien daarna de netbeheerder voor een andere meter voor 3 fasen en natuurlijk andere en meer hoofdzekeringen en misschien wel een andere kabel door de tuin de straat in.
of in plaats van de netbeheerder gewoon accepteren dat je geen krachtstoom hebt en iets dunnere elektrodes nemen. maar de elektricien zou ik zeker niet overslaan.
 
dan zou ik eens beginnen met het bellen van een elektricien en de groepenkast eens laten nakijken. en misschien daarna de netbeheerder voor een andere meter voor 3 fasen en natuurlijk andere en meer hoofdzekeringen en misschien wel een andere kabel door de tuin de straat in.
of in plaats van de netbeheerder gewoon accepteren dat je geen krachtstoom hebt en iets dunnere elektrodes nemen. maar de elektricien zou ik zeker niet overslaan.

Markant detail is, dat ik sinds twee week een bouwstroomkast heb, en er regelmatig stoppen uit vliegen. (van de wooncontainer)

Hmmm :? .......
 
Terug
Bovenaan Onderaan