Wanneer/hoeveel speling mag een nokkenas ketting hebben?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Laatste keer dat ik het kleppendeksel eraf had constateerde ik wat speling op de nokkenas ketting (zeg 5mm) maar na het verder draaien van de krukas stond deze weer zo strak als een snaar. Ik heb er daarom verder geen aandacht aan geschonken, kleppen goed gezet en de boel weer dicht.

Nu kwam ik een filmpje tegen van iemand met heel veel speling op de nokkenas ketting en begon ik toch te twijfelen.

Moet de ketting altijd strak staan? Zijn er momenten waarop hij niet strak hoeft te staan? Ik kan mij bijv voorstellen dat er een positie is waarbij de inlaat nokkenas onder spanning staat door een klep die terug wil en verderop de uitlaat nokkenas of bijv de krukas de spanning aan de andere kant tegenhoudt.

WPHB biedt geen duidelijkheid. Motor loopt verder perfect en geen bijgeluiden.
 
Ligt aan het soort spanner. Een hydraulische spanner laat bij gebrek aan oliedruk wel wat speling zien als je met de hand draait (ook al zijn ze veerondersteund). Een mechanische spanner die alleen maar strakker spant laat in theorie geen speling toe, of hij is stuk.
 

Als ik dat zo zie, kan je volgens mij ook met een beetje drukken op de ketting gewoon door de spanner heen drukken. Zij kan de spanning eraf halen zonder al te veel moeite bij de spanner, en die dude uit je filmpje zet er aardig wat druk op. kan me zo voorstellen dat ie de spannerveer eruit drukt op die manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan