TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net even een klacht ingediend over MyDrive en het niet willen routeren over een weg met stippeltjes, ondanks het gebruik van de "Spannendste route". Over die bewuste weg (Nijkerkerpad, laatste deel de polder uit) mogen geen auto's rijden, motoren wèl en dat zouden ze bij het maken van een spannendste route moeten weten.

Nu weten ze het maar of ze er ook wat aan doen. :?
 
Over die bewuste weg (Nijkerkerpad, laatste deel de polder uit) mogen geen auto's rijden, motoren wèl en dat zouden ze bij het maken van een spannendste route moeten weten.

Ik denk dat dat altijd wel een beperking zal blijven. Mij mijn weten maken de kaarten, noch van Here, noch van teleatlas, onderscheid tussen twee en vierwielige motorvoertuigen. Het zal dus altijd kunnen voorkomen dat een weg ten onrechte al dan niet toegankelijk wordt gesteld.

Bij de 'stippels' speelt een ander probleem, nl dat de route in het toestel af kan wijken van Mydrive cq MRA Gold, terwijl je als gebruiker wilt dat dat 1op1 te vertrouwen is. Dat heeft iets te maken met verschillende interpretatie van bestemmingsverkeer.

Heb vandaag bericht gehad dat er nog steeds (cq hernieuwd) naar gekeken wordt.. Ik verwacht dat dit uiteindelijk wel goed komt maar begin ook zelf, zo aan het begin van het seizoen, best wel ongeduldig te worden..
 
Ook al is het een motornavigatie, er wordt inderdaad gekeken naar regels die gelden voor auto's. Ik heb ook al vaker meegemaakt dat ik een weg opgestuurd werd die verboden is voor motoren (auto's dus wel toegestaan). Prachtige weg om te rijden met de motor, dus ik snap de keuze :), maar de Rider zou je er eigenlijk niet overheen moeten sturen. Dit zal helaas niet of moeilijk te voorkomen zijn.

Wat ik het toestel/kaart wel kwalijk neem is wat ik afgelopen zondag meemaakte. Een zone die verboden is voor auto's en motoren (uitgezonderd bestemmingsverkeer) waar de Rider me heel graag langs wilde sturen. Kostte me vrij veel moeite om dat te omzeilen.

Snel even in MyDrive gekeken en daar wordt ik er ook overheen gestuurd met een simpele spannende route. Beide punten staan op wegen die toegestaan zijn voor auto's en motoren, maar toch wordt je wegen opgestuurd waarbij dat niet het geval is. Het grootste gedeelte van het gebied ten noorden van de Loolee is een zone verboden voor auto's en motoren.
Zie: Route in MyDrive

Dit is natuurlijk gewoon een simpele kaartfout, maar blijft toch behoorlijk vervelend. Zeker omdat dit een hele zone is met allemaal wegen die waarschijnlijk best leuk zijn met de motor. Ik reed gewoon via een spannende route gemaakt door het toestel en had daar in de buurt ook een viapunt staan, dus hij bleef me vrij hardnekkig dat gebied in sturen (ook nadat ik had gekozen om het volgende viapunt over te slaan).
Overigens lijkt het er op dat Garmin die zone ook niet als verboden voor auto's/motoren gemarkeerd heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat altijd wel een beperking zal blijven. Mij mijn weten maken de kaarten, noch van Here, noch van teleatlas, onderscheid tussen twee en vierwielige motorvoertuigen. Het zal dus altijd kunnen voorkomen dat een weg ten onrechte al dan niet toegankelijk wordt gesteld.

Hoe moeilijk kan het zijn, er is toch ook aparte navigatie software voor campers & vrachtauto's? Kan mij niet voorstellen dat ze geen rekening houden met maximale hoogte, breedte of gewicht.
 
Moeilijk niet, maar wel kosten versus grootte van de markt.

Persoonlijk vind ik het ook niet nodig. Als je de weg tegen komt, rij je er gewoon omheen, je wordt vanzelf weer terug gestuurd naar de route. Viapunt kun je desnoods deleten of verplaatsen.

Dat verhaal met die stippeltjes-wegen is veel belangrijker. Want dat zijn leuke wegen die men ons onthoudt. En dat is niet goed TomTom!
 
Persoonlijk vind ik het ook niet nodig. Als je de weg tegen komt, rij je er gewoon omheen, je wordt vanzelf weer terug gestuurd naar de route.

Als je in de Eiffel dat verboden voor motoren bordje tegenkomt, dan kun je wel omrijden, maar tot waar geldt dat verbod dan ? Dat staat er niet bij, en dan wordt het weer gokken waar je de route weer kan oppakken.
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn om dat in een motorkaart in te bakken, en ook rekening houden met weekenden etc. Geldt ook voor Garmin btw.
 
Die afsluitingen worden aangeboden als POI's.
T ís geen blindegeleidehond. Dagelijks worden er wegen afgesloten. Dijken zoals bij Lent alleen in de zomer, etc. Zelfde als met passen in de Alpen.
En dan krijg je weer dat je een route planned in de winter, die je in de zomer wilt rijden, maar dat gaat niet.
In Duitsland is heel veel Anliegervrij, in NL hebben wij stippellijntjes en zie daar: gedoe.

Ik denk dat je het nooit 100% krijgt. Ook al is het niet moeilijk.
 
Ik ben ergens diep in mijn 400 iets tegen gekomen over 'stemherkenning'.

In het hoofdmenu ga ja via 'systeem' >> 'je gegevens en privacy'>> 'meer informatie'>> 'mogelijk gebruik van je gegevens'.

Dan staat daar: Als je stembesturing gebruikt op je systeem, scant dit voortdurend op geluiden via de microfoon. Het systeem scant het geluid alleen maar op het activeerwoord en spraakopdrachten' etc.

Weet iemand of het de bedoeling is om dit te gaan uitrollen in een update ??
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ergens diep in mijn 400 iets tegen gekomen over 'stemherkenning'.

Weet iemand of het de bedoeling is om dit te gaan uitrollen in een update ??
Je kunt al spraakopdrachten geven maar dat werkt alleen indien je een digitale stem geactiveerd hebt.
Ben het niet specifiek tegen gegekomen op de Rider omdat ik het niet gebruik (cq een vrij nutteloze optie vind). Ik vind de vooraf opgenomen stemmen veel prettiger om te horen. Al die straten waar ik in rijd hoeven niet hardop voorgelezen te worden.
Met de Go serie van 10 jaar terug kon het al.
 
Inmiddels de nieuwe Rider 450 in huis. :-)

Ik ben me nu aan het oriënteren welk programma ik zal gaan gebruiken om routes te maken. Ik ben erg gecharmeerd van de MRA maar ook Tyre beviel met met de oude Rider 5 wel. Echter klopt het dat Tyre gebruik maakt van Google Maps kaarten terwijl MRA Tomtom kaarten bevat? (Bij de aanschaf van de nieuwe Rider zit een licentie code voor een Prof.versie van Tyre maar het blijven Google Maps kaarten volgens mij.)

Nu kan ik met Tyre een leuke route maken maar als ik die dan als gpx bestand naar Mydrive stuur wijkt de gemaakte route soms af. Waarschijnlijk door het verschil in kaarten?

Dus lijkt me Tyre niet echt geschikt voor de nieuwe Riders.... Waarom stuurt Tomtom je dan een licentie voor Tyre en niet voor MRA. Lijkt me dan zinvoller, en MRA komt uit hetzelfde huis als Tyre, toch?
 
Echter klopt het dat Tyre gebruik maakt van Google Maps kaarten terwijl MRA Tomtom kaarten bevat?

Dat klopt. En dat maakt inderdaad de combi met MRA Gold sterker dan die met Tyre Pro. Behoudens het 'stippellijnenverhaal' zal de route dan 1op1 gelijk blijven immers. Google maps heeft nogal eens moeite met bijv onderscheid verhard onverhard.
 
Tyre maakt enkel gebruik van Google maps inderdaad. in MRA kun je gebruik maken van Google maps, de Tomtom kaart en Here/Garmin kaart. Daarnaast kun je nog overlays van andere kaarten gebruiken.

Toen de Rider uit kwam, was er alleen nog Tyre en geen MRA. Tegenwoordig kun je inderdaad beter MRA gebruiken maar dat is een stuk duurder. En naast de prijs heeft Tomtom waarschijnlijk ook geen zin om met terugwerkende kracht Rider bezitters een MRA licentie te geven.
 
Klopt, maar vanuit de dan gratis Tyre Pro versie kon je weer vaak met een "aanbieding" overstappen naar MRA Gold.
 
Misschien in de hoop dat de gratis-TyreProgebruikers vanzelf enthousiast zouden worden over MRA, nadat ze de aanmoedigingsmailtjes van Tyre om over te stappen op MRA zouden hebben gelezen. Ik neem tenminste aan dat bij ingebruikname van de gratis Tyrelicentie meteen het e-mailadres van de Ridergebruiker bekend is bij Tyre.
 
Ik vind Mydrive wel leuk om een spannende route te maken maar niet geschikt om zelf een route te maken. Dus leuk voor "erbij".
Vandaar mijn zoektocht naar een goed alternatief.
 
Ik vind Mydrive wel leuk om een spannende route te maken maar niet geschikt om zelf een route te maken. Dus leuk voor "erbij".

Mee eens. MyDrive is best aardig om even snel een mooie route te bouwen en heeft als voordeel dat het erg eenvoudig is in gebruik. Wil je meer, bijvoorbeeld bewerken bestaande routes en integratie met streetview etc. dan is MRA Gold sterker.

Je kan ook gratis gebruik maken van Kurviger (Kurviger.de). De daar gemaakte (bochtige) route kun je als GPX exporteren.

Klopt. En dat is mede de kracht van het werken met gpx-track: dat je eigenlijk elke routeplanner kunt gebruiken. Ook een gratis planner als kurviger. Maar ik zou zeker ook kijken naar bijv de (eveneens gratis) routeyou.com. Vind ik persoonlijk prettiger werken.

In mijn videocursus bespreek ik de verschillende planners ook wel, en zal die set gaandeweg uitbreiden. Daarbij krijg je ook een code om MRA Gold drie maanden gratis te proberen, om pas daarna te besluiten of je er mee door wilt gaan of niet.

Maar er zijn verschillende manieren op Gold gratis te proberen. Ondermeer: als je via www.myrouteapp.com/go de code 'MrGPS' invult krijg je 1 maand gratis de 'Gold' versie.

Persoonlijk, en ook op basis van de feedback die ik hoor, vind ik de MRA Gold echt wel de fijnste planner. Als er verder niets was zou ik 'blindelings' de lifetime nemen. Maar er zijn wel degelijk gratis alternatieven en het is zeker verstandig die ook te bekijken.
 
Bij het plannen van een spannende route in MyDrive valt mij op dat veerpontjes steevast worden vermeden, terwijl ik in mijn instellingen veerboten op enabled heb staan. Kan ik dit ergens wijzigen?

Mijn excuses als dit al eerder besproken is; ik heb hier gezocht en gegoogled maar helaas niets gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voorheen altijd Tyre Pro gebruikt, en dat werkte voor mij prima. Omdat ik wilde proberen in hoeverre een telefoon inzetbaar is als begeleider, heb ik MRA Gold en Sygic Europa, omdat vanuit MRA deze routeplanner ondersteunt wordt. Dat werkt op zich prima. Ik gebruik nu een oud mobieltje zonder SIM maar met Bluetooth tethering als dedicated routeplannerplatform. Het grootste nadeel hiervan is, dat het bedienen van de telefoon met handschoenen niet mogelijk is. Even een routepunt overslaan vereist een stop. Verder is het maken of wijzigen van een route met de MRA app op de telefoon lastig. Een kronkelroute maken vanaf je huidige positie naar naar huis, is gepriegel. Ook omdat de gecreëerde kronkelroute in MRA moet worden uitgevuld met tussenpunten. Sygic kent namelijk geen kronkelroutes en zal zonder tussenpunten de snelste weg naar huis berekenen.
Om toch snel een kronkelroute naar huis te kunnen maken, gebruik ik dan de Kurviger app. Dat werkt goed en snel, maar het nadeel van Kurviger is weer dat er geen snelheidslimieten en flitspalen worden getoond. Kurviger werkt ook wat soepeler dan Kurviger.
Het is mogelijk op de telefoon de Kurviger route te exporteren naar MRA, en dan daar weer te openen in Sygic, maar dan ben je toch weer even bezig..
Het vooraf maken van een route op de pc in MRA werkt wel uitstekend. Deze is direct op de telefoon beschikbaar.
Het zijn relatief goedkope oplossingen, maar niet perfect.
 
Persoonlijk, en ook op basis van de feedback die ik hoor, vind ik de MRA Gold echt wel de fijnste planner. Als er verder niets was zou ik 'blindelings' de lifetime nemen. Maar er zijn wel degelijk gratis alternatieven en het is zeker verstandig die ook te bekijken.
In mijn zoektocht had ik voornemens om een MRA abonnement te nemen maar ga toch ook eens eerst goed rondkijken.....
Ik maak regelmatig toerritjes met een vriend die een Garmin gebruikt. Wat is dan een goed alternatief om zowel Tomtom routes te maken die ik ook om kan zetten naar een Garmin zodat we dezelfde route rijden....? Bij MRA kan je de verschillende kaarten gebruiken en zo eventuele afwijkingen corrigeren. Dat lijkt me redelijk uniek.
 
Laatst bewerkt:
Dan blijft MRA over denk ik zo.
Neem je met z'n tweeen een abbo en klaar is Kees.
 
@sonsan,

MRA is denk ik het makkelijkste. Met MRA kan je de twee tracks/routes van TT en Garmin in één scherm vergelijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan