TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Correct.

Maarr... dat is eigenlijk alleen echt van belang om te zien of:
a. beiden ter plekke kaartdekking hebben
b. als je werkt met route ipv tracks

Je zou ook de route in MRA op de TT kaart kunnen maken en, zonder verder te vergelijken, als track importeren in de Zumo. Dat zal vrijwel altijd goed gaan.

Omgekeerd ook wel (route maken in Here en als track in de TT laden) maar is iets riskanter omdat de TT echt kaartdekking nodig heeft, terwijl de Garmin bij ontbreken van kaartdekking er een stukje offroad van zal maken. Om die reden zou ik een route in de TT altijd liefst berekenen in de TT kaart.

Werk je echter met routes dan ligt dat heel anders en kunnen verschillen in algoritmes makkelijk tot verschillen in de route leiden. Dat geldt al helemaal als je werkte met 'geforceerde' algortimes zoals de 'spannende route'. Uitgaand van een 'route' zul je, om die om te zetten naar de Garmin echt een hoop punten moeten toevoegen.

Advies: eerst de route ruw opzetten, vervolgens kiezen voor 'uitbreiden' en pas dan de vergelijking met Here doen.

Maar, als gezegd: uitgaand van de track in bovenstaande eigenlijk nodeloos ingewikkeld. Probeer het maar eens in de praktijk!
 
Eens.

MRA is gewoon erg handig om voor verschillende systemen een gelijke route te leveren.

Afgelopen weekend een toer gemaakt door Sauerland.
Routes waren aangeleverd in Garmin GPX, mooi voor mijn 590, niks aan doen.
De tracks kon ik 1:1 gebruiken voor de TT 400 gebruikers, en met het toevoegen van enkele routepunten ook geschikt maken als route in ITN voor de TT 5.
Dit alles met MRA.
Werkte prima, slechts 2x in 4 dagen rijden een afwijking geconstateerd met de TT 5.

Ik ben er wel tevreden mee, MRA, die 75 euro voor een Lifetime abbo is zijn geld wel waard.
 
@sonsan,

MRA is denk ik het makkelijkste. Met MRA kan je de twee tracks/routes van TT en Garmin in één scherm vergelijken.

Ik voel me een beetje een roepende in de woestijn, want MRA heeft m.i. nog steeds fundamentele fouten.

De allerbelangrijkste is het onaangekondigd herberekenen van een route. Dat moet je echt niet willen want waar kijk je dan naar als je een route inlaadt? Wat is er dan nog over van het origineel? Ik stel mij zo voor dat een met Kurviger App gemaakte route vrij weinig punten bevat en als het origineel dan meteen wordt herberekend voordat je het überhaupt in MRA hebt kunnen bekijken, dan is al die moeite voor niets geweest. Daarnaast vraag ik mij af wat er gebeurt als de versies van Google Maps, TomTom of Here worden aangepast, veranderen dan meteen mijn routes?
Een tweede blunder die wordt gemaakt is de claim dat MRA de kaart voor Garmins heeft. Dat is onzin want men heeft de Here kaart en da's net even anders dan de door de Zumo's gebruikte City Navigator kaart (ook van Here). Want bij elke route die in een Zumo wordt geladen wordt gechecked of de City Navigator versie klopt. En zo niet, dan volgt herberekening volgens de instellingen van de Zumo. Nu is dat sowieso al een probleem met de door MRA gemaakte GPX routes, want een op die wijze vervaardigde GPX heeft alleen maar een verzameling via-punten die in een gewenste volgorde aangedaan moeten worden. Het routeren van de Garmin's, met de bekende vormingspunten, zit er niet in, hetgeen voor mij tot de conclusie leidt dat MRA simpelweg geen Garmin routes kan maken.
Tracks dan weer wel en net als Hans vind ik dat dit het enige geschikte middel is om een route tussen de Tomtom Rider 4XX serie en Zumo's op elkaar af te stemmen. Het is dan ook weer erg jammer dat MRA beperkt is en je van de makers geen ingeladen tracks mag downloaden want die moet je eerst converteren naar een route, die je vervolgens dan weer moet corrigeren naar je track om 'm vervolgens als punten-route en track te kunnen downloaden. Het gebruikte argument hiervoor is de mogelijke veroudering van tracks t.o.v. de wegenkaart maar daar kun je toch best een check op inbouwen? Als basis voor het uitwisselen van tracks is MRA dus ook niet geschikt, net als je bij de nieuwe "Evenementen" kun je daar alleen routes geplaatsen.

Ik heb zelf overigens MRA "Gold"versie en daar zitten best wel een paar leuke features in, zoals de routeringsinstellingen van de TT, het snel zichtbaar maken van Streetview en de overlay kaarten. Ik begrijp alleen niet waar ze met hun pakket nu naar toe willen want het uitwisselen tussen systemen en gebruikers heeft nu teveel haken en ogen.

My2Cents
 
De allerbelangrijkste is het onaangekondigd herberekenen van een route. Dat moet je echt niet willen want waar kijk je dan naar als je een route inlaadt? Wat is er dan nog over van het origineel?
Dit herken ik eigenlijk ook wel. Ik zou het zelf ook wel prettig vinden dat de route in eerste instantie onaangeroerd blijft. En dat ik eerst een handeling moet uitvoeren voor dat de eerste berekening plaats vindt.

Een tweede blunder die wordt gemaakt is de claim dat MRA de kaart voor Garmins heeft. Dat is onzin want men heeft de Here kaart en da's net even anders dan de door de Zumo's gebruikte City Navigator kaart (ook van Here). Want bij elke route die in een Zumo wordt geladen wordt gechecked of de City Navigator versie klopt. En zo niet, dan volgt herberekening volgens de instellingen van de Zumo. Nu is dat sowieso al een probleem met de door MRA gemaakte GPX routes, want een op die wijze vervaardigde GPX heeft alleen maar een verzameling via-punten die in een gewenste volgorde aangedaan moeten worden. Het routeren van de Garmin's, met de bekende vormingspunten, zit er niet in, hetgeen voor mij tot de conclusie leidt dat MRA simpelweg geen Garmin routes kan maken.

Wat maakt het uit of je vormingsounten hebt of via-punten. Als het er genoeg zijn, blijft de route toch wel intact. Daarnaast zijn routes gemaakt door anderen (reisorganistatie bijv) ook niet perse op hetzelfde kaartmateriaal gemaakt als wat jij gebruikt. Herberekenen is dan ook weer het gevolg.
De Garmin is wellicht wat misleidend maar de naam Here zegt veel mensen ook niet veel.

Ik heb zelf overigens MRA "Gold"versie en daar zitten best wel een paar leuke features in, zoals de routeringsinstellingen van de TT, het snel zichtbaar maken van Streetview en de overlay kaarten. Ik begrijp alleen niet waar ze met hun pakket nu naar toe willen want het uitwisselen tussen systemen en gebruikers heeft nu teveel haken en ogen.
De makers zien MRA vooral als een soort social netwerk voor routes en reizen. Daar lijken ze dan ook de prio te hebben liggen. Het perfectioneren van de "route-engine" lijkt daardoor wat naar achteren geschoven te zijn.
Ik moet wel zeggen dat ze de afgelopen 2 jaar wel een best leuk platform neer hebben gezet.
 
De allerbelangrijkste is het onaangekondigd herberekenen van een route. Dat moet je echt niet willen want waar kijk je dan naar als je een route inlaadt?

Zoals je het omschrijft is het niet helemaal juist. Maar wat je omschrijft is wel precies de reden dat ik voorstander van tracks ben.

De beperking waar MRA in deze op te betrappen is ia dat het niet mogelijk is, zoals met MyDrive, een track naar het toestel over te zetten zonder er eerst een route van te maken (en hem dus meestal na te moeten bewerken). ik heb het daarover gehad met de mannen van MRA; ze willen dat nog mogelijk maken, maar het is technisch schijnbaar niet eenvoudig.

Het essentiële punt in deze is dat een route slechts kan bestaan uit weinig routepunten doordat de kaart icm de algortimes de weg van punt c naar punt d bepaalt. Alleen dat zorgt ervoor dat je geen rechte lijnen door het weiland krijgt. EN alleen dat zorgt ervoor dat je een route kunt aanpassen zonder meteen tientallen punten te moeten verplaatsen. En dat is dan weer de reden dat MRA overal een route van wil maken (ze veronderstellen dat je 'm aan wilt passen).

Overigens is het al sinds de eerste Zumo niet meer zo dat een route per definitie in het toestel wordt herberekend indien gemaakt in een andere kaartversie.. Maar da's weer een heel ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
...

De allerbelangrijkste is het onaangekondigd herberekenen van een route. ....
Even uitgaande van een route gpx en niet een track:

Binnen welke programma's heb je dit dan niet?
Basecamp is denk ik de enige, maar dan nog moet je herberekenen om de boel gelijk te krijgen aan de kaart in je toestel. Niet erg, want je legt hem naast de originele.
Maar ja, maak je van een gedownloade route eerst een track, dan kun je dat in MRA ook doen.
Tyre?

Ten tweede heb ik de vraag op hoeveel punten zou een route afwijken tussen bv TT en Garmin?
1, 2, 10? op 200 km? Ik denk eerder meestal 0, soms 1 of 2.
Het is toch lastig al als je naar zaken als naar die stippeltjeswegen kijkt. Daarvan zat er een in de Rijnroute en dan is het al mis.

Hoevaak hebben we niet gepraat over het op stap zijn met meerdere Zumo's, gelijke kaarten, gelijke routes en dat er toch verschillen waren.

Ik zou veel liever zien dat je in 1 scherm meerdere routes en tracks zichtbaar kunt maken zoals bij Basecamp. Dan stap ik over. ;)
 
Laatst bewerkt:
ja kan maar werkt erg vervelend/omslachtig en dus werkt het niet.


overigens een track exporteren kan wel zonder er een route van te maken. Maar dan alleen als je die via MRA van een ander krijgt. Dus dan lijkt me de stap een eigen track exporteren niet zo veraf meer
 
Nu begint het me toch een beetje te dagen....
Ik laad een track (heel nauwkeurig) in MRA maar die moet dan eerst omgezet worden in een route (minder nauwkeurig) om deze daarna weer als track (nog steed nauwkeurig?) op te slaan voordat ik deze op de Rider 450 kan zetten...???
 
Ja, handig is anders. Switchen van actieve route is er ook niet bij zo te zien.
Degene die je het eerst opent, die kun bewerken, de rest niet.

Nou ja, het begin is er.
 
Je zou ook de route in MRA op de TT kaart kunnen maken en, zonder verder te vergelijken, als track importeren in de Zumo. Dat zal vrijwel altijd goed gaan.
In jouw TT cursus laat je een track (route?) zien gemaakt met de TT kaart maar als je die daarna in Here zet zie je toch dat er wel e.a.a. gecorrigeerd moet worden om dezelfde route te rijden.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
 
Ja, handig is anders. Switchen van actieve route is er ook niet bij zo te zien.
Degene die je het eerst opent, die kun bewerken, de rest niet.

Nou ja, het begin is er.

je kan gewoon meerdere vensters met mra openen, kan je alles tegelijk doen. ik zie het nut niet maar het kan wel
 
Nope, dat is ook te omslachtig. Tyre heeft dat ook binnen 1 window verschillende tabbladen. Niet prettig werken.
 
Inderdaad kan het allemaal handiger.

Maar ik denk dat MRA het laatste jaar veel progressie heeft geboekt, als ze dat volhouden zie ik er een zeer fijn programma in voor de motorfiets.
 
Wat maakt het uit of je vormingsounten hebt of via-punten. Als het er genoeg zijn, blijft de route toch wel intact. Daarnaast zijn routes gemaakt door anderen (reisorganistatie bijv) ook niet perse op hetzelfde kaartmateriaal gemaakt als wat jij gebruikt. Herberekenen is dan ook weer het gevolg.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we de route maar volplempen met punten om te zorgen dat-ie echt nergens afwijkt? Dan moet je eens rijden met zo'n oudere Garmin GPS (tot de Zumo 660) waarin elk punt zo'n beetje werd afgeroepen.
En herberekenen hoeft helemaal niet want ik kan elke route direct omzetten in een track. Alleen niet in MRA.

De Garmin is wellicht wat misleidend maar de naam Here zegt veel mensen ook niet veel.

Het gaat niet om de naam, maar om de claim dat een Garmin GPS probleemloos de door MRA gemaakte route slikt terwijl deze niets anders aangeleverd krijgt dan een serie puntjes waar de Garmin zelf iets mee moet aan zien te vangen.

De makers zien MRA vooral als een soort social netwerk voor routes en reizen. Daar lijken ze dan ook de prio te hebben liggen. Het perfectioneren van de "route-engine" lijkt daardoor wat naar achteren geschoven te zijn.
Ik moet wel zeggen dat ze de afgelopen 2 jaar wel een best leuk platform neer hebben gezet.

Klopt, maar dan ligt er een bibliotheek met, in mijn ogen, de nodige vervuiling gezien de vele tracks van pakweg 30, 40 kilometer. Ben je even aan het zoeken want je kunt alleen sorteren op voertuig en tracks of routes. Zou beter zijn ook een minimum of maximum lengte mee te kunnen geven. Jammer ook dat de door mij ingeladen tracks weer ver zijn te zoeken want die zijn niet met hun Android of iPhone app gemaakt en mogen derhalve niet in de MRA bieb. Dus moet je weer weten hoe ik op dat platform heet en anders vind je ze nooit. Krijg wel veel vriendjes op deze manier, dat is dan weer positief. :)
 
Laatst bewerkt:
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we de route maar volplempen met punten om te zorgen dat-ie echt nergens afwijkt? Dan moet je eens rijden met zo'n oudere Garmin GPS (tot de Zumo 660) waarin elk punt zo'n beetje werd afgeroepen.
En herberekenen hoeft helemaal niet want ik kan elke route direct omzetten in een track. Alleen niet in MRA.

Ik rij al een paar jaar niet meer met een Zumo en de laatste Zumo was een 350. Dus mijn beeld t.o.v een Zumo 550/660 is al behoorlijk vertroebeld. Maar de GPX export van MRA bevat toch zowel een track als een route. Dan heb je de track toch gewoon.
 
Ik rij al een paar jaar niet meer met een Zumo en de laatste Zumo was een 350. Dus mijn beeld t.o.v een Zumo 550/660 is al behoorlijk vertroebeld. Maar de GPX export van MRA bevat toch zowel een track als een route. Dan heb je de track toch gewoon.

Dat weet ik, maar het gaat primair om het gegeven dat MRA een ingeladen route direct herberekent. Moeten ze gewoon niet doen tenzij de gebruiker dat wil. Dat je allerlei kunstgrepen kan uitgehalen om het dan weer te laten werken in verschillende systemen is weer een ander verhaal.

Maar goed, dit hoort eigenlijk thuis in het topic over MRA maar die is inmiddels bij Oma.
 
Laatst bewerkt:
In jouw TT cursus laat je een track (route?) zien gemaakt met de TT kaart maar als je die daarna in Here zet zie je toch dat er wel e.a.a. gecorrigeerd moet worden om dezelfde route te rijden.
Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ja.

Wat je omschrijft klopt: dat een route, gemaakt in de TT kaart, met dezelfde routepunten op de Here kaart een heel ander resultaat kan opleveren. Maar dat komt doordat er op dat moment routeringsalgoritmes een rol gaan spelen. Maw: hoe kom ik van C naar D (etc.), en die berekening kan per kaart verschillen.

Zet ik echter de track over naar het toestel (zowel TT als Garmin) dan wordt er niet gerekend; maar geprojecteerd. En daarbij wordt dus niet uitgegaan van routeringsinstelling maar van de positie van de (vele) trackpunten.

In de video op
probeer ik dat verschil uit te leggen.

Ik zijn echter nog steeds mensen die liever rijden met een ITN of GPX-route ipv een track. En daarvoor is het echt van belang die vergelijking in MRA te maken. Daarbij wordt immers altijd gerekend. Gebruik je de track dat is dat allemaal een stuk eenvoudiger.

Probeer het in de praktijk!

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we de route maar volplempen met punten om te zorgen dat-ie echt nergens afwijkt? Dan moet je eens rijden met zo'n oudere Garmin GPS (tot de Zumo 660) waarin elk punt zo'n beetje werd afgeroepen.
En herberekenen hoeft helemaal niet want ik kan elke route direct omzetten in een track. Alleen niet in MRA.

Beetje oppassen met 'veronderstellingen' in plaats van praktijk; dat werkt onnodig verwarrend.

Een track kent weliswaar duizenden punten maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal afgeroepen worden. Veronderstellend dat je met een 660 werkt en m'n videocursus Basecamp kent: een track is technisch eigenlijk vergelijkbaar met een via GMTK 'ontvlagde' route. Maar dan zonder dat je hoeft te ontvlaggen. Je hebt dus feitelijk helemaal geen viapunten meer; want echter bij de Zumo wel betekent dat je het herberekenen MOET uitschakelen.

En tuurlijk kun je in basecamp elke route omzetten in een track. Maar MRA kan dat wel degelijk ook: als je een route opslaat als gpx zit in die gpx zowel een route als een track.

Een Track moet je zien als 'eind-formaat'. Ideaal, en niet kaartafhankelijk. Maar daardoor feitelijk ook niet te bewerken. Daarvoor heb je de 'auto-routerende' route als tussenstap nodig...
 
Ik voel me een beetje een roepende in de woestijn, want MRA heeft m.i. nog steeds fundamentele fouten.
.
.
.
Ik heb zelf overigens MRA "Gold"versie en daar zitten best wel een paar leuke features in, zoals de routeringsinstellingen van de TT, het snel zichtbaar maken van Streetview en de overlay kaarten. Ik begrijp alleen niet waar ze met hun pakket nu naar toe willen want het uitwisselen tussen systemen en gebruikers heeft nu teveel haken en ogen.
My2Cents
Duidelijk verhaal waar ik me wel in kan vinden.
Ook de latere opmerkingen van Mr.M snijden hout.
Gebruik zelf ook MRA hoor. Het gaat de goede kant op maar er is nog een weg te gaan. We krijgen vele futures maar het e.e.a. gaat nogal omslachtig door de nog aanwezige beperkingen.
 
Klopt, maar dan ligt er een bibliotheek met, in mijn ogen, de nodige vervuiling gezien de vele tracks van pakweg 30, 40 kilometer. Ben je even aan het zoeken want je kunt alleen sorteren op voertuig en tracks of routes. Zou beter zijn ook een minimum of maximum lengte mee te kunnen geven. Jammer ook dat de door mij ingeladen tracks weer ver zijn te zoeken want die zijn niet met hun Android of iPhone app gemaakt en mogen derhalve niet in de MRA bieb. Dus moet je weer weten hoe ik op dat platform heet en anders vind je ze nooit. Krijg wel veel vriendjes op deze manier, dat is dan weer positief. :)
Daar stoor ik me ook aan.., al die onzinnige routes of tracks die openbaar zijn.
Dit zouden ze beter op kunnen lossen door standaard een nieuwe route of track op prive te zetten, en niet openbaar zoals ze nu doen. Krijgen we al die rommel niet te zien.

Daarbij kondigde Michel v Hagen een tijdje terug aan dat het de bedoeling was dat er een mooie bibliotheek met routes/tracks aangelegd zou worden waarmee iedereen ook makkelijk routes en tracks kon uitwisselen.
Dat was bij een van de laatste aankondigingen van nieuwe handige opties. (via de nieuwsbrief)
Ik hoopte dat een schone start gemaakt zou worden of tenminste al die rommel gewoon op prive gezet zou worden..., maar ik zie geen verschil met voorheen.
 
Laatst bewerkt:
Bij het plannen van een spannende route in MyDrive valt mij op dat veerpontjes steevast worden vermeden, terwijl ik in mijn instellingen veerboten op enabled heb staan. Kan ik dit ergens wijzigen?

Mijn excuses als dit al eerder besproken is; ik heb hier gezocht en gegoogled maar helaas niets gevonden.

Niemand die ook tegen dit probleem is aangelopen?
 
Ja.

Wat je omschrijft klopt: dat een route, gemaakt in de TT kaart, met dezelfde routepunten op de Here kaart een heel ander resultaat kan opleveren. Maar dat komt doordat er op dat moment routeringsalgoritmes een rol gaan spelen. Maw: hoe kom ik van C naar D (etc.), en die berekening kan per kaart verschillen.

Zet ik echter de track over naar het toestel (zowel TT als Garmin) dan wordt er niet gerekend; maar geprojecteerd. En daarbij wordt dus niet uitgegaan van routeringsinstelling maar van de positie van de (vele) trackpunten.
Even in Jip en Janneke taal. Ik krijg een gpx track toegestuurd. Die open ik in MRA maar om daar iets mee te kunnen doen moet ik er een route van maken. Eventueel ga ik deze route uitbreiden met extra routepunten. Daarna sla ik deze route op en krijg dan zowel een route als een track bestand.
Begrijp ik het nu goed dat als ik die track zowel in een TT en een Garmin zet dat ik ervan uit mag gaan dat beide dezelfde route aanhouden?
En dat het vergelijken met een TT kaart of Here in MRA alleen zinvol is als je er een ITN bestand of gpx-ROUTE van wilt maken?

Ik begin volgens mij de weg een beetje kwijt te raken in de wondere wereld die GPS heet.....:-)
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik het nu goed dat als ik die track zowel in een TT en een Garmin zet dat ik ervan uit mag gaan dat beide dezelfde route aanhouden?
En dat het vergelijken met een TT kaart of Here in MRA alleen zinvol is als je er een ITN bestand of gpx-ROUTE van wilt maken?

In het kort is het antwoord 'ja'. En dan liefst met een track die gebaseerd is op de TT kaart (zie eerdere uitleg). Het toevoegen van extra viapunten heeft bij gebruik van de track zelfs geen functie; de track heeft al duizenden punten.

As gezegd: probeer het in de praktijk; dat spreekt meer dan duizend woorden.
 
Niemand die ook tegen dit probleem is aangelopen?
Ken het probleem, veerpontjes leveren denk ik een vertraging op die het systeem wil vermijden.

Wat voor mij altijd werkt is een routepunt midden in de rivier te zetten, dan is er geen omweg mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan