motor laadt slecht bij niet meer dan 12 volt oorzaak?

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Zoals titel aangeeft laadt de motor van mij vrouw niet goed bij.

Het betreft een virago xv535.

Stator heb ik reeds vervangen en de gecombineerde gelijkrichter, regelaar heb ik gisteren vervangen.

Stator werd vervangen omdat deze verbinding had naar massa. deze vervangen en toen laadde de motor niet hoger dan 11,8 volt. Gemeten over de accupolen bij draaiende motor bij redelijk wat gas. Mijn idee was dat de regelaar wellicht stuk zou kunnen zijn dus deze vervangen.
Nu een stukje gereden en gemeten en bij vrijveel gasgeven nog steeds maar 12,0-12,1 volt.
Dan kom ik vast halverwege weer stil te staan omdat de accu langzaam leeg loopt.
Accu is twee maanden oud. normale loodaccu.

Iemand een idee wat er stuk kan zijn?

Inmiddels al wel ledlampen besteld. Licht gaat standaard aan bij deze motor.
 
Laatst bewerkt:
Maak voor de grap eens een extra massadraad van de min van de accu naar het frame.
goede suggestie! Sammie vroeg ook al of de massaverbinding goed was.
Ik heb net gemeten en massa verbinding is goed. ik heb de massa van de accu losgemaakt en vervolgens dat punt met verschillende punten op het chassis verbonden met allen een goed resultaat.
Maar ik zal eens een extra leggen kijken wat er gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
extra aarde draad aangelegd. zie je hieronder in het filmpje in bruin.

ik heb even filmpje gemaakt van de multimeter terwijl ik start en dat ik gas geef. Hierbij is de koplamp zekering verwijderd.

filmpje
 
Edit: doe eens een wisselspanningsmeting op de gele draden van de stator, filmpje hier ook posten. Met stukke sr's heb ik meestal de ervaring, dat ze niets doen of een veel te hoge spanning doorgeven.
 
Laatst bewerkt:
full


Schema
 
..navelbreukje ergens in bedrading? Of spanningslek bij contactslot?(heb ik eens gehad, was zo stom contactslot in te spuiten met wd 40. Er stond 4 V over de behuizing van het slot.. |( 0
 
..navelbreukje ergens in bedrading? Of spanningslek bij contactslot?(heb ik eens gehad, was zo stom contactslot in te spuiten met wd 40. Er stond 4 V over de behuizing van het slot.. |( 0
Hij heeft hem aangesloten rechtstreeks op de accu en toen gemeten.
Wat heeft het contactslot er dan mee te maken?
DE regelaar zit sowieso rechtstreeks aan de accu en niet via het contactslot.
 
kan me niet voorstellen dat hij dat goed gedaan heeft
nou dat klopt wel! ik heb twee regelaars een was gemonteerd en de andere los. die los zat heb ik met de plus rechtstreek op de accu gedaan en het huis met klemmen aan de min. zou goed moeten zijn maar niet optimaal. Met het meten van de tweede heb ik de plus rechtstreeks op de accu gedaan maar het huis niet die gewoon alten zitten omdat hij op zo'n k-plek zit namelijk ergens onderhet blok maar net boven de uitlaat. maar dat ging niet goed. Hierbij werden de draden te warm. Dat ging even te snel.
Maar ik zal straks even meten op wisselstroom en dan zonder regelaar zodat jullie kunnen zien wat de stator doet.
 
nou dat klopt wel! ik heb twee regelaars een was gemonteerd en de andere los. die los zat heb ik met de plus rechtstreek op de accu gedaan en het huis met klemmen aan de min. zou goed moeten zijn maar niet optimaal. Met het meten van de tweede heb ik de plus rechtstreeks op de accu gedaan maar het huis niet die gewoon alten zitten omdat hij op zo'n k-plek zit namelijk ergens onderhet blok maar net boven de uitlaat. maar dat ging niet goed. Hierbij werden de draden te warm. Dat ging even te snel.
Maar ik zal straks even meten op wisselstroom en dan zonder regelaar zodat jullie kunnen zien wat de stator doet.
wat ik zei
 
Nou ook even de wisselspanning gemeten. alledrie rond de 40 volt.

hier het filmpje. Visite filmt.

zal straks kijken of ik de meting die ZOT suggereert nog goed kan doen. dus met een een goede verbinding naar de accu.
 
Laatst bewerkt:
hierbij filmpje van meting zoals ZOT het voorsteld: de regelaar rechtstreeks op der accu:

zowel zonder als met lamp:

filmpje


is dit voldoende of is er iets mis?

zelf vind ik het erg weinig en zeker mijn vrouw rijdt met weinig toeren en we hebben dus al een keer gehad dat de accu leegraakt onderweg......
wat is nu wijsheid......

Dit is dus met de oude regelaar waarvan ik dus dacht dat hij stuk was. Maar de nieuwe lijkt hetzelfde te doen. Maar die kan ik eventueel ook nog zo aansluiten. Maar dan moet ik weer die uitlaat demonteren en de regelaar erondervandaan schroeven. maar dat is nog wel een optie.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is er nu aan de hand?

magneten te zwak geworden?
stator niet goed?
regelaar die te vroeg afkapt?

of is er nog iets dat ik over het hoofd zie?
 
Laatst bewerkt:
aangesloten zoals voorgesteld.
weten jullie dat de regelaar op een plek zit waar je niet bij kunt???? achter de demperpot van de uitlaat. je moet dus eerst de uitlaat weghalen voor je erbij kunt.
Ik had nog een regelaar liggen deze aangesloten als voorgesteld. Bij goed gasgeven kom hij dan tot 12,9 volt.
ik dacht ook de nieuwe regelaar maar even testen..... Alleen de p[lus aangesloten op de accu natuurlijk even snel snel en niet nagedacht...... Beginnen de draden erg warm te worden...... Tja de behuizing zat niet rechtstreeks op de accu......witte draden deels gesmolten |( |( oekel dat ik ben Maar goed ik heb nog een liggen gelukkig.
haastige spoed........

[afbeelding]

in elk geval met de regelaar rechtstreeks op de accu komt hij dus tot 12,9 volt terwijl ik toch 13,8 zou willen zien of niet dan?
Zo een grote stroom door je draden kan alleen maar van de accu komen.
In die situatie kan er alleen stroom uit de accu lopen als je statorwindingen sluiting maken naar massa.
En dat mag niet.
 
Stator heb ik gemeten naar massa en er was geen enkele verbinding naar massa van de windingen.
Ik heb gemeten met de multimedia op ohms en vervolgens alle drie de aansluitingen onderling en vervolgens alledrie naar massa. Naar massa waren de weerstanden steeds oneindig.
In die zin lijkt de stator goed te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Is er iets in je meetuitslagen veranderd na het plaatsen van de nieuwe stator?

Heeft de nieuwe stator exact de zelfde afmetingen als de oude?

Heb je gekeken of de bedrading van de stator naar de regelaar toe misschien ergens beschadigd is of klem/geknikt zit?

Heb je de diodes van je spanningsreglaar(s) getest?
 
hierbij filmpje van meting zoals ZOT het voorsteld: de regelaar rechtstreeks op der accu:

zowel zonder als met lamp:

filmpje


is dit voldoende of is er iets mis?

zelf vind ik het erg weinig en zeker mijn vrouw rijdt met weinig toeren en we hebben dus al een keer gehad dat de accu leegraakt onderweg......
wat is nu wijsheid......

Dit is dus met de oude regelaar waarvan ik dus dacht dat hij stuk was. Maar de nieuwe lijkt hetzelfde te doen. Maar die kan ik eventueel ook nog zo aansluiten. Maar dan moet ik weer die uitlaat demonteren en de regelaar erondervandaan schroeven. maar dat is nog wel een optie.
Alles moet goed zijn. Goede regelaar rechtstreeks op accu graag. Geen maar.
 
Wat is de stroom die naar de regelaar loopt ?
Als die stroom hoog is , is dat dan ook een indicatie dat de regelaar defect is ?
Af als die stroom laag is, dat de stator defect is?

V.D.V kan daar misschien wel antwoordt op geven of deze beredenering juist is.
pfff, stroom of spanning?
 
Dit type regelaar belast de dynamo zo ver dat de spanning stabiliseert op de gewenste 14 volt.
Een 300 watt dynamo zorgt voor een stroom van (300watt:14v)=ruim 21A.
Deze stroom loopt dus ook door de draden van de dynamo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
TS zou eens kunnen beginnen met de spanning te meten tussen de min van de accu en de behuizing van de regelaar. Hier mag weinig spanning over staan. Als je daar wel 0.5v of meer verliest is de weerstand tussen de regelaar en min van accu te hoog.
Iets wat je ook allang had kunnen testen door te doen wat Zot hier al meerdere keren zegt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan