Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Chris, momo en jefman, gefeliciteerd!
Ik moest 3 pagina's bijlezen, veel gereden afgelopen dagen, dus weinig op forum geweest. Voor degene die nog moeten, we gaan weer duimen! Succes

Jefmofo met 20 jaar auto erbaring is het wel omschakelen naar motor. Ik heb 28 jaar mn rijbewijs auto en net mn motor, echt anders en weer oonieuw leren kijken want dan merk je hoe weinig je dit nog doet met de auto, te weinig zeg maar
 
Laatst bewerkt:
Hey Smous thanks merk het idd ook al maar gelukkig heeft mijn instructeur leuke spelletjes om je goed te leren kijken en inschatten . bv terug rijden met zo min mogelijk het voetje aan de grond dus goed kijken bij rotondes enz .
 
Gister dan eindelijk mijn eerste les gehad!!

Maar wat is de langzame slalom klote. ik heb moeite met constant gas te houden waardoor motor steeds bijna stilvalt. Maar de overige oefeningen vond ik meevallen. iemand nog goede tips?
 
Hoi Pumke wat mij enorm hielp was een slippende koppeling en de snelheid doseren met de achterrem
 
De langzame slalom is een van de lastigste. Vooral de eerste keer en tijdens de eerste les is die moeilijk. Gas gelijk houden, doseren met de achterrem én de koppeling slippend houden. Dat allemaal in goede verhouding tot elkaar om de motor stabiel en lich trekkend te houden. Én dan nog eens een slalom...je zult merken dat als je hem vaker moet doen en meer lest het toch minder onmogelijk lijkt dan tijdens je eerste keer.

Nog een paar tips die ik kreeg:
- rechter hand losjes om het gas houden voor subtielere 'throttle control'
- vraag je instructeur op welk toerental je de motor moet houden. Dan heb je iig een referentiepunt voor je gas die je ook voor je andere langzame verichtingen kan toepassen. Vanaf daar kan je de snelheid dan weer doseren met rem en koppeling. Bij mij op de Honda CB500 werd aangeraden de motor op de 1200 toeren te houden
- hoog recht vooruit kijken

Succes!!!
 
Langzame slalom HondaCB500 had ik ook maar mijn tip serieus is nog hoger gaan! Dan gaat het echt zooo makkelijk! Probeer maar tegen de 2500 / 3000 toeren en koppeling zo inhouden dat je weinig vooruit komt en dan met je achter rem jezelf tegen houden...Paar x oefenen dan heb je em door...Succes!
 
Ik laat de koppeling vaak te veel slippen bij de langzame oefeningen, dan trekt de motor niet genoeg... te voorzichtig kan ook een probleem zijn. Het lijkt er op dat je pas genoeg trek hebt als je echt moeite moet doen met je voetrem om de snelheid onder controle te houden.

Nu ook zelf nog leren toepassen :p
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het gaan toepassen kijken hoe het vergaat zaterdag ! maar hoe houden jullie het gas constant?

Het gas hoef je niet constant te houden zolang je de koppeling maar inhoudt. En je hebt snel genoeg door hoever je de koppeling kunt loslaten..

Je kunt het gas helemaal opengooien, zolang je de koppeling vasthoudt doet ie niks, behalve veel geluid maken. Er wordt niet op je geluidproductie gelet, alleen naar je 'snelheid'. Dus schrik niet als je 'te veel' gas geeft.
 
Ja precies dus gas gewoon open gooien vandaar dat je dan extreem hoog in je toerental zit maar dat gaat je echt helpen met de langzame slalom...en die achter rem houd je zelf beetje tegen....
 
Bij mij werd er op een gegeven moment gezegd "vergeet het gasgeven" !!! B| gewoon zonder gasgeven die langzame slalom doen en jawel, toen lukte het wel. _O- (Ook op het examen gedaan en het wordt gewoon goedgekeurd)

Mijn rij-instructeur had zelfs de afstand verkleind tussen de pionnen zonder dat ik het wist en geen 1 weten om te rijden. :Y

Dus als je het gas laat voor wat het is, heb je een variabele en concentratiepunt minder.

Hoe minder variabelen je hebt hoe makkelijker het gaat.. Koppeling op een vast punt (wel slippende koppeling) houden en je snelheid regelen met je voetrem, wat je dan met het gas doet, maakt dan niet meer uit.

Verder een handige tip is ver vooruit kijken. Ik pakte altijd een top van een boom die in de verte was. Op die manier was ik minder geneigd om op de pionnen te letten.
 
Dus als je het gas laat voor wat het is, heb je een variabele en concentratiepunt minder.

Hoe minder variabelen je hebt hoe makkelijker het gaat.. Koppeling op een vast punt (wel slippende koppeling) houden en je snelheid regelen met je voetrem, wat je dan met het gas doet, maakt dan niet meer uit.

Juist, dus wel gas blijven geven..

Anders heb je sowieso minder controle en grip.
 
Sinds mid-vorige week ook in het bezit van het A-tje op mn kaartje! AVB had ik gelukkig de eerste keer gehaald (5 weekjes terug, langzame slalom helaas niet maar hier had ik al op ingezet) en ook AVD gewoon gehaald on 'first try' :)

Heerlijk weer voor de boeg nu tijdens het lange weekend (voor mij althans), dus ik weet al wat ik ga doen 8-)
Voor de nog lessende mensen, succes *O*
 
Gefeliciteerd Tricker! Veel rijplezier

Langzame slalom.....nooit gelukt ook met examen niet...maar wel geslaagd, ik kan je geen tips geven. Had wel mn duim op een vastpunt zodat ik constante snelheid had
 
Bij mij werd er op een gegeven moment gezegd "vergeet het gasgeven" !!! B| gewoon zonder gasgeven die langzame slalom doen en jawel, toen lukte het wel. _O- (Ook op het examen gedaan en het wordt gewoon goedgekeurd)

Mijn rij-instructeur had zelfs de afstand verkleind tussen de pionnen zonder dat ik het wist en geen 1 weten om te rijden. :Y

Dus als je het gas laat voor wat het is, heb je een variabele en concentratiepunt minder.

Hoe minder variabelen je hebt hoe makkelijker het gaat.. Koppeling op een vast punt (wel slippende koppeling) houden en je snelheid regelen met je voetrem, wat je dan met het gas doet, maakt dan niet meer uit.

Verder een handige tip is ver vooruit kijken. Ik pakte altijd een top van een boom die in de verte was. Op die manier was ik minder geneigd om op de pionnen te letten.

Waarschijnlijk heeft jouw instructeur even stiekem het stationaire toerental wat omhoog gedraaid. Dan kan het inderdaad prima zonder (extra) gas :Y
 
Laatst bewerkt:
Nu benieuwd naar LimaSierra lijkt echt bijna op mijn achternaam lol!

CBR Amsterdam..? Welke rijschool zit je dan? Maar vertel hoe ging het??
En, gelukt? CBR Amsterdam toch? Welke hoepeltjes moest je door?
Gelukt ja! CBR Amsterdam, rijschool Tom de Keijzer in Zaandam.

Achteruit inparkeren, langzame slalom, noodstop, stopproef, snelle slalom, uitwijken, achtje.
Alles in één keer goed.
Bij de snelle slalom vergiste ik me in de snelheid en trok ik bijna door tot 50km/h... Gelukkig vond de instructeur 't geen probleem dat ik vervolgens nog flink in de ankers ging.

Wat die langzame slalom betreft - in mijn ervaring is het het makkelijkst om je koppeling zó ver op te laten komen dat je echt stevig op de rem moet staan om 'm af te remmen. Door je rem net even wat te lossen, kun je dan weer 'rechtop' schieten als je denk dat je bijna om valt.

Achteraf is het allemaal zooooo makkelijk :')

Ik zag 'n lesser van een andere school die 't op het examen toch niet lukte. Die mocht vrij snel stoppen...
 
Laatst bewerkt:
Fijn om te horen dat het wel lukt uiteindelijk. Ik herken wel veel over hoe moeilijk dingen eerst lijken en hoeveel het uiteindelijk meevalt. En dat ver vooruit kijken is inderdaad de beste tip. Ook voor precisie stop.
 
Proficiat Lima :Y

En het is echt waar dat je uiteindelijk in praktijk de AVB nodig ga hebben :Y de halve draai, langzame slaom, stapvoets rijden, stopproef, uitwijkoefening, ik heb er in die paar km's tijd al aardig wat voorbij zien komen. Maar het gast uiteindelijk allemaal vanzelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan