Pazzo remhendel, welke maat heeft het moertje?

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Ik heb Pazzo rem- en koppelingshendels gekocht. Rijdt super. Alleen, de hendels waren op de kop, dwz de instelschuif zit van onder en de moertjes van boven. Is eenvoudig om te draaien, ware het niet dat de moertjes geen metrische maat hebben. Een sleutel 8 is net te groot en 7 te klein. Bovendien, bij de koppelingshendel is het moertje verzonken, dus ook met de juiste maat dop of ringsleutel kun je er niet bij. Remhendel heb ik wel kunnen omdraaien, met voorzichtig gebruik van een sleutel 8.

Weet iemand welk gereedschap ik kan gebruiken voor een verzonken moertje 7.5?
 
Race-shop.nl denkt dat het een foutje is, nu ze de foto hebben gezien en vergeleken met een foto van een goede hendel.
pazzo_s14.jpg


Pazzo zoekt het nog verder uit, maar ondertussen zorg ik voor een gereedschapje om het ding zelf om te draaien. En dan neemt race-shop contact op met Pazzo, en is de verwarring compleet.

Het rijdt wel veel fijner, die hendels.
 
Wat ik vaker heb gezien is dat het gewoon een standaard maat moertje is. Maar deze ligt iets te diep verzonken waardoor je er geen pak op krijgt met een dop. En het dus lijkt alsof het een rare maat moer is.. Trucje is om het moertje voorzichtig te blokkeren met bv een platte schroevendraaier (bij voorkeur iets dat zachter is i.v.m. krasjes). En vervolgens de inbus bout los te draaien.

Gewoon naar de Gamma of karwei rijden , het goedkoopste pijpsleutel 8 nemen en die zo dun slijpen als nodig is.
Dan past ie goed over de moer, die overigens gewoon M5 = 8mm is, en in de verdieping.
Klaar.

(8mm sleutelmaat he, slimpie. :P
 
Laatst bewerkt:
Er lijkt nu consensus te zijn over dat iemand de hendels verkeerdom heeft gemonteerd alvorens te verzenden. Of dat bij Pazzo zit of bij Race-shop.nl, dat weet ik niet. Maar ik heb een bericht van de één nu doorgestuurd aan de ander, kunnen ze het samen uitvechten. En morgen ga ik een dopje bijvijlen om het moertje los te draaien.
 
Dit gaat dus de afgeslepen pijpsleutel 8 worden die je daarna nog een beetje misvormd in de bankschroef naar 7.5?

Nee, ik denk dat een pijpsleuteltje wel past, als het in het gaatje past. Pijpsleuteltje heeft zes kanten, dat pakt beter dan een ringsleutel met twaalf hoekjes, of een steeksleuteltje met twee zijden. En ik heb geen bankschroef. Noch een werkbank om 'm op te monteren.

Zo moet het, volgens dit videootje. Wat ze niet laten zien zijn de twee kogeltjes die eruit vallen als je het loshaalt. Die kogeltjes met veertjes laten het verstelhendeltje klikken in zes standen.
 
Laatst bewerkt:
al geprobeerd om het los te krijgen ?
want een borgmoer gebruiken terwijl het eigenlijk 2 "moeren" zijn die elkaar borgen is niet logisch.

Ik begrijp echt niet wat je bedoelt. De body van de remhendel, daar zit een bout in geschroefd, en op het uiteinde van die bout zit een moertje. Dat is een normale constructie. Het moertje hoeft niet heel vast te zitten, want de bout kan er toch niet uit. En ja, natuurlijk heb ik geprobeerd de bout los te draaien, en nee, natuurlijk ging dat niet.

Vandaag iets grappigs meegemaakt. Een jonge programmeur ging mij iets uitleggen over de server software waaraan hij werkt. In de tweede zin ging het "maar ja, nu wordt het wel heel technisch hè". Dat was heel schattig.
 
Ik begrijp echt niet wat je bedoelt. De body van de remhendel, daar zit een bout in geschroefd, en op het uiteinde van die bout zit een moertje. Dat is een normale constructie. Het moertje hoeft niet heel vast te zitten, want de bout kan er toch niet uit. En ja, natuurlijk heb ik geprobeerd de bout los te draaien, en nee, natuurlijk ging dat niet.

Vandaag iets grappigs meegemaakt. Een jonge programmeur ging mij iets uitleggen over de server software waaraan hij werkt. In de tweede zin ging het "maar ja, nu wordt het wel heel technisch hè". Dat was heel schattig.


En toen heb je hem even verteld dat jij op een forum moet vragen hoe je een moertje van een koppelingshendel af krijgt. O-)
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals :+ Als je de moer blokkeert met een schroevendraaier. Dan draai je de bout er zo uit...ook al zit er draad in de hendel waar de bout doorloopt, en er vervolgens nog een moer opzit. Je dop pakt niet omdat de kanten waar de dop aanraakt te diep in de dop liggen en het moertje iets verzonken ligt.
 
Laatst bewerkt:
En toen heb je hem even verteld dat jij op een forum moet vragen hoe je een moertje van een koppelingshendel af krijgt. O-)

Nee, als je mijn vraag leest weet je dat dat niet zo is. Ik heb op het forum gevraagd om een oplossing voor een moertje waar al mijn 8mm sleuteltjes niet op passen. Maar ik heb natuurlijk allang spijt dat ik het hier te berde heb gebracht.
 
Jongens jongens, komop nou.

Ik ben het wel eens met de schroevendraaier oplossing. In 7 van de 10 gevallen werkt dat. Dat is meer dan 50%.

Ehm, nee. Probeer maar met een boutje en twee moertjes: draai middenop het boutje de twee moertjes stijf tegen elkaar. Probeer dan het buitenste moertje los te draaien terwijl je de bout tegenhoudt, niet het andere moertje. Doordat de boutjes stijf tegen elkaar zitten, oefent hun schroefdraad grote druk uit op de schroefdraad van het boutje. Die hoge druk geeft een hoge wrijvingscoëfficiënt, waardoor het moertje niet los gaat. De bout in mijn geval heeft niet een zeskantige kop, maar een gleufje, en met een schroevendraaier zet je minder kracht dan met een moersleuteltje.

De oplossing van Pazzo was simpel: een pijpsleuteltje een beetje bijvijlen, en dan past het. Er moest wel zoveel af dat er bijna niets meer overbleef, maar het werkte.

En toen mailde pazzo dat de hendel van een remhendel hetzelfde is als van een koppeling, dus dat ik die ook had kunnen verwisselen. Maar goed, dit was interessanter.

Deze hendels rijden wel heel veel beter dan de originele.


pazzo_s14_2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom rijd het beter? Door de knik zodat het lekker in de hand ligt of doordat ze alltwee verstelbaar zijn?

Korter is prettiger, vind ik dan, dan heb je niet gelijk zo'n handvol remhendel. En omdat ze instelbaar zijn kun je de optimale afstand instellen, dat je niet te ver hoeft te grijpen en toch voldoende druk kunt geven. Ze voelen ergonomischer. Ik had ze op mijn vorige motor, en ik miste ze erg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan