CBR600rr'03 hoog brandstofverbruik/benzinelucht

Beunh44s95

Rookie
21 jun 2017
3
0
Weert
Beste leden,

Mijn CBR600rr van 2003 verbruikt naar mijn idee nogal veel brandstof.
Gemiddeld rijd ik 1 op 13, ik krijg van vrienden vaak de opmerking dat hij sterk naar benzine ruikt als ze achter mij rijden. Motor rookt daarbij ook een beetje.

Motor verbruikt geen olie en/of koelvloeistof. Km-stand 16.000, optisch en motorisch verder in prima staat! Motor wordt sinds een paar maanden weer intensief gebruikt, heeft bij zijn vorige eigenaar de afgelopen vijf jaar maar enkele honderden km's gemaakt. Er zit een Leovince uitlaat op.

Wie heeft hier een mening over of suggesties wat dit kan zijn?
Ricardo
 
Meten is weten.

Dus breng die motor naar een afstelboer met een testbank en laat hem (of haar) het mengsel meten.

Ik denk dat die van mij iets zuiniger rijdt, maar ik heb het met deze nooit echt gemeten, omdat ik te lui ben de knopjes op mijn dashbord te repareren en de teller dus niet op 0 kan zetten. O-)

Daarnaast weet ik niet hoe jij rijdt. Als je regelmatig aan het gas hangt en dat ding de toeren in jaagt dan is 1 op 13 niet zo gek.
 
Laatst bewerkt:
1:13-1:15 rij ik ook op mijn 600RR.

Die van mij rook ook erg naar beznine. Had er toen een andere uitlaat onder. Af laten stellen met een Powercommander en het was over.
 
Laatst bewerkt:
Een 600rr (of ZX-6R of R6 of D675) moet bij woon-werk (buiten de stad) of toergebruik 1:16 a 1:19vlopen.

Bij sportief rijden kun je alles tussen 1:8 en 1:15 verwachten. hangt er vanaf hoe sportief je rijdt.

Je motor heeft injectie, ik neem aan geregeld met lambdasonde. Dan is afstellen vooral een factor voor een mooiere loop dan de lage-emissie instelling van de fabriek.
Een 30% verbetering van je verbruik krijg je niet. Flesje injector reiniger, paar tanks V-power en vier bougies moet de klus klaren.
 
Een 600rr (of ZX-6R of R6 of D675) moet bij woon-werk (buiten de stad) of toergebruik 1:16 a 1:19vlopen.

Bij sportief rijden kun je alles tussen 1:8 en 1:15 verwachten. hangt er vanaf hoe sportief je rijdt.

Je motor heeft injectie, ik neem aan geregeld met lambdasonde. Dan is afstellen vooral een factor voor een mooiere loop dan de lage-emissie instelling van de fabriek.
Een 30% verbetering van je verbruik krijg je niet. Flesje injector reiniger, paar tanks V-power en vier bougies moet de klus klaren.
_O- Écht niet....
 
Een 600rr (of ZX-6R of R6 of D675) moet bij woon-werk (buiten de stad) of toergebruik 1:16 a 1:19vlopen.

Bij sportief rijden kun je alles tussen 1:8 en 1:15 verwachten. hangt er vanaf hoe sportief je rijdt.

Je motor heeft injectie, ik neem aan geregeld met lambdasonde. Dan is afstellen vooral een factor voor een mooiere loop dan de lage-emissie instelling van de fabriek.
Een 30% verbetering van je verbruik krijg je niet. Flesje injector reiniger, paar tanks V-power en vier bougies moet de klus klaren.

Vier nieuwe bougies zitten erin, iridium's zoals voorgeschreven. Heb ook al meermaals V-power getankt en injector reiniger gebruikt omdat hij eerst niet netjes stationair liep. Dat probleem is nu (met de nieuwe bougies) verholpen.

luchtfilter al gechecked?

Luchtfilter bij aanschaf samen met bougies schoongemaakt, zag er al netjes uit eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Welke Powercommander heb je ertussen? rijd je ook een PC37? Lees op meer plekken dat dat oplossing biedt, wellicht eens overwegen.

heb een PC37 uit 2004. Ik heb er toendertijd een PC3 op laten zetten icm een K&N filter. Dit was wel alweer tig jaar terug. Geloof dat er in de tussentijd ook andere dingen zijn uitgebracht om motoren af te stellen. Ik heb hem laten afstellen bij van de Meer in Uithoorn.

Rijdt een stuk beter. Geld zeker waard.

Hier kan je er wat meer over lezen Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem eerst schoonmaken. Eventueel ook het brandstoffilter en luchtfilter vervangen. Meteen nieuwe olie. Gewoon onderhoud dus.

Als het niet beter wordt, doe een dyno run. En lees de foutcodes uit.

Maar bij een fabrieks-standaard motor zou ik niet meteen denken aan een slechte afstelling.
 
Alle stekkerverbindingen van het injectiesysteem nalopen en controleren op vervuiling/schoon maken.
Watertemperatuur sensor op goede waardes controleren.
Tps wel goed afgesteld?
Benzinedruk niet te hoog?
Komt bij een modern injectie systeem wel wat meer bij kijken.
 
Ik zou hem eerst schoonmaken. Eventueel ook het brandstoffilter en luchtfilter vervangen. Meteen nieuwe olie. Gewoon onderhoud dus.

Als het niet beter wordt, doe een dyno run. En lees de foutcodes uit.

Maar bij een fabrieks-standaard motor zou ik niet meteen denken aan een slechte afstelling.

Foutcodes krijg je bij een 600RR te zien op het dashboard. FI lampje gaat dan knipperen. Dus die zou hij al zien als het daar aan lag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan