quote:
quote:Martell schreef op 21 november 2017 @ 23:47:
Mooi initiatief. Omdat ik van eigenwijs houdt.
Het houdt voor geen meter stand tov van de accu er uit te halen, indien al nodig.
Is het geen idee om gewoon een 230 volt invoer te maken tbv een wcd, en daar een druppelaar aan te hangen.
Ik weet anders niet hoe je laadcycli gaat maken, direct vanaf de panelen.
quote:shades schreef op 21 november 2017 @ 23:56:
[...]
Die laad-controller is gewoon een druppellader.. Net zoals een optimate maar dan een stuk goedkoper. Maar inderdaad. Ik had wel een soort van excuus nodig.
Uiteindelijk (en dat had ik al vermeld soort van) komen er meer panelen op die een lekkere dikke Wilco gaan laden. Omvormer er aan en klaar. De lader zelf heeft beschermde 12V uit. Die ga ik gebruiken voor led-verlichting.. Ik zal dit draadje wel voorzien van een schopje als ik zover ben. Moet alleen nu wel eerst goed inlezen want als er serieus accu's aan komen moet er ook een goede omvormer aan die niet gelijk de accu leeg trekt. Liefst een zuiver sinus want de meeste oplader snappen die gemodificeerde sinus niet. Ik heb een weer of 4 geleden al een can-bus lader voor de bmw gekocht. Die waren toen voor de helft van de prijs. Dat is het plan. Een wcd zit er dus aan te komen want ik wil de garage gaan gebruiken als klushok. Soort van man-cave maar dan zonder computers want daar ben ik wel even klaar mee
Het is ter lering en vermaak.quote:shades schreef op 22 november 2017 @ 15:50:
Hahaha nou - niet te lui maar vind het veel te veel gedoe. Ook al ik met vakantie ben heb ik er nu geen omkijken meer naar en het is gewoon ook een leuk projectje..
:-)
Ik zag mijzelf volgend jaar al als zonnenpanelen bezitter.quote:shades schreef op 22 november 2017 @ 15:59:
Zonnepanelen liggen altijd buiten dus ja... :-) en anders zien het het wel na de winter ;-) Het blijft chinees natuurlijk
en die 230v haal je uit de buffer acccu. Die 230v heb ik niet permanent nodig daar maar das echt een heel ander verhaal. Dat moet ik veel serieuzer aanpakken dan dit gehobby :-)
div 600 enfield en jawa perak
.quote:Han S schreef op 22 november 2017 @ 13:44:
Ik heb jaren geleden drie van die kleine zonnepaneeltjes gekocht bij de Action voor een tientje per stuk en daar staan twee auto's welke weinig worden gebruikt mee te laden en een motorfiets.
Die auto's staan soms een paar maanden ongebruikt en hebben een ecu, dus altijd een klein beetje gebruik. Maar het is na maanden stilstand starten en meteen lopen.
quote:Chris ofc schreef op 22 november 2017 @ 21:52:
Ben je niet bang dat ze kapotwaaien als het een keer rotweer is in ons landje?
quote:Kees Vetje schreef op 22 november 2017 @ 22:07:
[...]
.
Zo ongeveer doe ik het ook. Om preciezer te zijn: bij de Action kocht ik jaren geleden één paneeltje. (€10.00) Daaraan een sigarettenaanstekerplug. De drie motorscooters zijn voorzien van een sigarettenaanstekerdinges waar die plug in past. Beurtelings wordt de plug om de paar weken van voertuig gewisseld. Alledrie de scooters starten op elk gewenst moment. De opbrengst van het kleine paneeltje is dus goed genoeg om een accu levend te houden.
quote:shades schreef op 22 november 2017 @ 22:34:
[...]
Neuh
Staan genoeg van die dingen op platte daken op zelfde manier. Ook met tegels "gezekerd". Ik moet wel toegeven dat ze een beetje nogal rechtop staan in geval van windkracht 11 ofzo. Is eenvoudig aan te passen - maar niet nu
[...]
Risico wat ik nu zie is dat de buitenpoten onder de tegel vandaag worden gewrikt door de wind. Dus even aan de tegel vastmaken lijkt me verstandig. Of een gleuf in de tegel slijpen en de over de poot heen schuiven.
Ja voor 1 accu wel maar ik wil uiteindelijk de hele garage van stroom voorzien... De twee panelen zijn dus op de groei en ik vond het gewoon leuk om te doen dus kan mij t schelen dat het te veel is (voor nu)