Fazerman
Ex-ZAC#167
Ik heb een Honda CBR600 (PC-31) van 1995.
Ik wil volgende week mijn nokkenas kettingspanner gaan vervangen, heb dat ding besteld en netjes een setje gekregen incl. pakking en boutjes + ringetjes.
Nu zit ik dus met het volgende "probleem" in mijn maag.
In de CBR-manual staat de procedure voor het vervangen haarfijn uitgelegd en lijkt het niet meer als 3 boutjes los en vast draaien, de nieuwe spanner is al vastgezet met een plaatje wat je eruithaalt als je de spanner gemonteerd hebt waarna hij zelf naspant.
Ik sprak de monteur even aan of er nog speciale aandachtpunten waren en die zei dat het wel te doen is maar dat er een gevaar kleeft aan deze methode uit de manual.
Volgens hem zou in het slechtste geval de nokkenasketting een tandje kunnen verspringen als hij zoveel speling heeft dat hij op de tanden staat i.p.v. netjes eroverheen.
Hierdoor zou dus ook de kleppentiming t.o.v. je krukas veranderen met alle evt. nare gevolgen vandien....
Volgens hem kan je beter voor de zekerheid ook je kleppendeksel demonteren om te checken of de nokkenastandwielen in dezelfde positie blijven staan t.o.v. de krukas tijdens het vervangen van de spanner.
Dan moet dus ook de tank en het hele luchtfilterhuis eraf, bougiekabels los + schoonmaken oppervlakte kleppendeksel/pakking voor montage.
Dit verhaal heb ik vervolgens ook nog eens bevestigd gekregen door een (vroeger CBR-) racende collega...
Dit gaf mij toch wel even stof tot nadenken, ik wil de boel niet in de soep laten draaien maar het maakt echter wel het verschil tussen een klusje van een half uurtje of een dag...
Graag zou ik de ervaringen horen van mensen die de spanner zelf hebben vervangen, hebben jullie ook over dit "risico" nagedacht of misschien zelfs besloten om het juist hierom toch maar op de veilige manier te doen ?
Of gewoon niet over nadenken en ff vervangen dat ding ??
Dit "probleem" lijkt mij bovendien niet alleen voor een CBR te gelden, dat "verspringen" moet dan toch bij meer motoren een mogelijk risico zijn als je spanning van de oude spanner afhaald of de nieuwe spanner spant ?
Alvast bedankt voor de reacties/adviezen
Ik wil volgende week mijn nokkenas kettingspanner gaan vervangen, heb dat ding besteld en netjes een setje gekregen incl. pakking en boutjes + ringetjes.
Nu zit ik dus met het volgende "probleem" in mijn maag.
In de CBR-manual staat de procedure voor het vervangen haarfijn uitgelegd en lijkt het niet meer als 3 boutjes los en vast draaien, de nieuwe spanner is al vastgezet met een plaatje wat je eruithaalt als je de spanner gemonteerd hebt waarna hij zelf naspant.
Ik sprak de monteur even aan of er nog speciale aandachtpunten waren en die zei dat het wel te doen is maar dat er een gevaar kleeft aan deze methode uit de manual.
Volgens hem zou in het slechtste geval de nokkenasketting een tandje kunnen verspringen als hij zoveel speling heeft dat hij op de tanden staat i.p.v. netjes eroverheen.
Hierdoor zou dus ook de kleppentiming t.o.v. je krukas veranderen met alle evt. nare gevolgen vandien....
Volgens hem kan je beter voor de zekerheid ook je kleppendeksel demonteren om te checken of de nokkenastandwielen in dezelfde positie blijven staan t.o.v. de krukas tijdens het vervangen van de spanner.
Dan moet dus ook de tank en het hele luchtfilterhuis eraf, bougiekabels los + schoonmaken oppervlakte kleppendeksel/pakking voor montage.
Dit verhaal heb ik vervolgens ook nog eens bevestigd gekregen door een (vroeger CBR-) racende collega...
Dit gaf mij toch wel even stof tot nadenken, ik wil de boel niet in de soep laten draaien maar het maakt echter wel het verschil tussen een klusje van een half uurtje of een dag...
Graag zou ik de ervaringen horen van mensen die de spanner zelf hebben vervangen, hebben jullie ook over dit "risico" nagedacht of misschien zelfs besloten om het juist hierom toch maar op de veilige manier te doen ?
Of gewoon niet over nadenken en ff vervangen dat ding ??
Dit "probleem" lijkt mij bovendien niet alleen voor een CBR te gelden, dat "verspringen" moet dan toch bij meer motoren een mogelijk risico zijn als je spanning van de oude spanner afhaald of de nieuwe spanner spant ?
Alvast bedankt voor de reacties/adviezen