tank cure coating verwijderen

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Hoe kan je tank cure coating verwijderen?
ik wil dat eigenlijk vanavond gaan doen, daardoor zijn de beschikbare middelen beperkt.
aceton, thinner, wasbenzine, zoutzuur, zijn een optie, evenals alle andere producten die je bij een bouwmarkt of drogist kunt krijgen.

Iemand suggesties?
 
De tank is zojuist gevuld met 2 liter "proef" benzine.
heb uiteindelijk 2 lagen coating aangebracht.

De coating is bijna geheel verwijdert. daarna heb ik het allemaal flink geetst. Daarna de aceton er in (dat is voor KReem nodig, het is overigens ook de "weekmaker" in de kreem coating.)

Het afdoppen heb ik gedaan met plaatjes laminaat (dun, maar wel redelijk stijf en makkelijk te bewerken) ondersteund met ouderwetst fiets binnenband.

na dat de aceton (hiervan mag ook wel wat achterblijven, het is tenslotte een product dat ook in het seal spul zit), komt de coating.

In gieten, draaien, wachten, draaien etc.

daarna is het aftappen van het teveel, en daarna wachten.

tot je weer mag vullen..... met of een 2e coating, of een liter of wat brandstof...

tot nu toe zijn alle gaten dicht (kraan en vlotter dinges)

het wachten kan je mooi benutten voor klusjes als:
- osco monteren
- vervangende schroefjes (RVS binnenzeskant) zoeken/kopen voor de slechte schroefjes in de tank accesoires (vul opening bv).
- niveau zender grondplaat etsen (dat is namelijk ECHT het laagste punt in je tank) en was bij mij nog al roestig, nu heb ik het eerst geetst, daarna ook gecoat met Kreem.

en zo ben je zomaar een weekendje verder :)
 
Aangezien ik recentelijk een XJ900 heb overgenomen met een gecoate tank inclusief gratis roest en 'zweetlekkage' bracht een zoektocht naar de oplossing me in dit topic. Ik lees dat ik methylchloride / methyleenchloride kan gebruiken om de coating effectief te verwijderen maar ik zou niet weten waar ik dat kan krijgen en lees zelfs ergens dat het tegenwoordig verboden zou zijn. Dus ik vroeg me af of iemand nog een adresje heeft voor dat spul of misschien een geschikte vervanger weet om de coating mee uit een tank te verwijderen?

Daarna komt natuurlijk het (ditmaal volledig) ontroesten en opnieuw coaten dus als iemand daar nog handige tips en ervaringen over kan delen hoor ik het natuurlijk graag.
 
kroonpart.nl - de beste bron van informatie over kroonpart.


Je kan het nog steeds kopen. Het is echter een link goedje, kankerverwekkend en het kan het zenuwstelsel aantasten, dus goede beschermingsmiddelen gebruiken. Ik lees op de site van de link, dat het b.v. ook gebruikt wordt, om caffeïne uit koffie te halen. Ik wist dat het met een oplosmiddel gebeurt, maar niet dat het met dit goedje gedaan werd. Weet ik ook gelijk, waar ik de migraine aanvallen, na drinken van cafeïne vrije koffie aan heb te danken.
 
Aangezien ik recentelijk een XJ900 heb overgenomen met een gecoate tank inclusief gratis roest en 'zweetlekkage' bracht een zoektocht naar de oplossing me in dit topic. Ik lees dat ik methylchloride / methyleenchloride kan gebruiken om de coating effectief te verwijderen maar ik zou niet weten waar ik dat kan krijgen en lees zelfs ergens dat het tegenwoordig verboden zou zijn. Dus ik vroeg me af of iemand nog een adresje heeft voor dat spul of misschien een geschikte vervanger weet om de coating mee uit een tank te verwijderen?

Daarna komt natuurlijk het (ditmaal volledig) ontroesten en opnieuw coaten dus als iemand daar nog handige tips en ervaringen over kan delen hoor ik het natuurlijk graag.

Ontroesten kan chemisch, via zuren, zoals fosforzuur of citroenzuur, via elektrolyse, beschrijving staat op het forum, of mechanisch, met kiezels, of schroeven, handmatig schudden of mechanisch met b.v. betonmolen.
 
Thnx! Ik heb via pb van tmoons begrepen dat je heel veel geduld moet hebben met het spul dus dan kan ik beter wat meer chloride kopen voor minder geld dan de halve liter die ze bij tankcure voor €20 proberen te slijten.

Voor het ontroesten ga ik denk ik eerst met schroeven of grind de droogtrommel aan het werk zetten en vervolgens met zuur nog even het fijne werk aanpakken. Ook daarvoor is veel geduld vereist begrijp ik, net als bij het epoxy verwijderen.
 
Weet je zeker dat het tankcure was dat in die tank zit?
Als het iets anders is, kan het zomaar zijn dat je met tankcure oplosser niets oplost.

Overigens, zoals ik de PB vermeld, de tank die ik heb "opgelost", heeft toen zo'n 4 dagen zijn brandstof binnen gehouden. Ikzelf zou nooit meer beginnen aan een gecoated tank die lekt, het is het gekut waarschijnlijk niet waard. Een lekkende NIET gecoated tank is waarschijnlijk een betere oplossing.
 
Nee ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er in zit want de vorige eigenaar heeft dat laten doen en een tijd later is de tank toen opnieuw gaan lekken. Is hij mooi mee genaaid dus. Ik zou eens een mailtje kunnen sturen maar het ziet er gewoon uit als een alledaagse coating en ik denk dat dat methyleenchloride spul daar wel tegenop kan als ik het de tijd geef. Then again, misschien is een paar tientjes vangen voor de huidige toestand van de tank financieel de beste oplossing maar ik hou ook wel van een uitdaging.
 
Even een hersenspinsel: als de huidige benzine met x% bio-ethanol de coating aantast , kun je dan Bio-ethanol gebruiken om die coating eruit te krijgen?

Btw ik heb laatst ook een tank gerepareerd waarvan de coating in de tank zwom. Losse delen eruit gevist en de tank met tin en RVS vloeimiddel gesoldeerd. Ik ga niet meer met coating werken.
 
Het verschil tussen aantasten en oplossen is een honderd jaren plan.

Hij bedoelt dat als de benzine met slechts een beetje ethanol het aantast, een volle scheut pure ethanol het mogelijk oplost ;) Maar geen idee of dat zou werken, denk het eigenlijk niet aangezien zoiets extreems als methyleenchloride nog steeds erg veel moeite met het goedje had bij tmoons.
 
Hij bedoelt dat als de benzine met slechts een beetje ethanol het aantast, een volle scheut pure ethanol het mogelijk oplost ;) Maar geen idee of dat zou werken, denk het eigenlijk niet aangezien zoiets extreems als methyleenchloride nog steeds erg veel moeite met het goedje had bij tmoons.
Ik moet mijn vrouw ook bijna alles 2x uitleggen. Heeft ze toch gelijk........ :$

:+
Ik ben geen scheikundige , koffie maken lukt nog net (oplos) ;)

Methyleenchloride is dus vele malen agressiever dan ethanol, duidelijk.
 
Ik moet mijn vrouw ook bijna alles 2x uitleggen. Heeft ze toch gelijk........ :$

:+
Ik ben geen scheikundige , koffie maken lukt nog net (oplos) ;)

Methyleenchloride is dus vele malen agressiever dan ethanol, duidelijk.

Ethanol is maar gewoon alcohol, zoals die ook voor 40% in je glaasje whisky of vodka zit :P Het maakt de drinkende mens misschien soms agressief maar het breekt je niet af. Het inslikken van 40% methyleenchloride daarentegen zou je mond, keel, slokdarm en maag van ernstige brandwonden voorzien denk ik...
 
Alcohol breekt je ook af, maar veel geleidelijker en als je niet dagelijks zuipt, kan het lichaam e.e.a. wel herstellen, maar ik heb ze meegemaakt met kapotte lever en kapotte hersenen, zo dement als een oude kraai. En op vrij jeugdige leeftijd :X

Gezien de smurrie die ik uit carbs heb zien komen, zal de alcohol ook wel e.e.a. afbreken/verweken. Maar wel lekker langzaam.
 
Laatst bewerkt:
Alcohol breekt je ook af, maar veel geleidelijker en als je niet dagelijks zuipt, kan het lichaam e.e.a. wel herstellen, maar ik heb ze meegemaakt met kapotte lever en kapotte hersenen, zo dement als een oude kraai. En op vrij jeugdige leeftijd :X

Gezien de smurrie die ik uit carbs heb zien komen, zal de alcohol ook wel e.e.a. afbreken/verweken. Maar wel lekker langzaam.

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar ik had het ook meer over de vergelijking tussen 1 glas van beide goedjes en geen dagelijks misbruik ;) Dan haal je bij methyleenchloride het einde van de week niet denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan