theredone51
Big Red
Beste lezers en forumleden,
Met mijn XS750 project bijna afgerond zat ik weer te kijken naar iets nieuws om aan te schaffen. Met de redelijke hoeveelheid 500 euro challenge projecten in het achterhoofd meer specifiek naar iets onder de 500 euro. Ik speel al een tijdje met het idee om volgend jaar een motorvakantie te doen, waarvoor de challenge natuurlijk de perfecte gelegenheid is!
Na wat zoeken op 2dehands, Kapaza en ook Marktplaats (want het is makkelijker om een fatsoenlijk <500 euro brik te vinden in NL), kwam ik uit op een "loop of sloop" Yamaha XJ750 41Y (ook wel het jongere broertje van de XS750):
Dus ik afgelopen vrijdag na het werk met de aanhanger vanuit Antwerpen naar Zeist bij Utrecht om een kijkje te gaan nemen Op voorhand had ik uiteraard al even gecommuniceerd met de eigenaar over wat er moest gebeuren om het een "loop" te maken. Blijkbaar was de accu einde verhaal, liepen de banden wat leeg, maar verder deed hij het vorig jaar (toen hij voor de laatste keer reed) nog perfect.
Daar aangekomen de motor eens goed bekeken, alles zat er op en er leek op het eerste zicht weinig mis mee te zijn. De batterij hield inderdaad nog wel iets van spanning, maar niet genoeg om de starter rond te krijgen. De eigenaar had hem zelf vorige week proberen aan te duwen, maar met weinig succes. Goed, met 2 gaat dat natuurlijk beter en bij de 2e poging sloeg hij aan
Dat is ook al heel wat! (Ondertussen dus al meer meters gereden met de nieuwe dan met de XS ) Goed, dan moest er natuurlijk nog gepraat worden over de prijs vóór dat de motor de trailer op mocht. Toen ik vertrok stonden de biedingen op Marktplaats op 120 euro, volgens de verkoper waren ze ondertussen gestegen tot 140 euro. Even polsen of dat ook in de richting was die hij uit wilde, dat was het. Een bod van 150 euro gedaan om mee te beginnen, maar de supervriendelijke verkoper kon met 140 euro ook gewoon leven
Dus, een bakkie "pleur" later de verkoopovereenkomst opgemaakt:
En de motor op de trailer mee naar huis:
Thuis eerst aan een wat grondigere inspectie onderworpen, bij het zadel verwijderen was ik blij verrast:
Een van de eerste aanpassingen die ik wilde doen om de betrouwbaarheid te verhogen is de zekeringen vervangen door steekzekeringen. Maar iemand was me al voor Dat wil zeggen dat er iemand voor gezorgd heeft, maar kan ook duiden op andere aanpassingen.. Maar ik heb tot nog toe verder niets kunnen vinden wat verprutst was. Alles is nog origineel, buiten misschien de schokdempers achteraan (Hagon dempers) en de ophanging van de topkuip die niet meer 100% standaard is.
Vervolgens de batterij even gechecked, deze bleek op sommige cellen niet meer genoeg vloeistof te hebben. Gelukkig had ik nog een zelfde model staan die ik ooit voor mijn XS750 had gekocht (maar die heeft nu een lithium versie), dus die er maar ingeschroefd.
En jawel, na de eerste keer duwen op de startknop (klik op de afbeelding voor de video):
Om af te ronden de banden nog even gechecked:
De motor moet 20 jaar oud zijn om mee te mogen doen, maar de banden mogen wel wat jonger zijn.. Goed, die vallen toch buiten het sleutelbudget, dus dat is geen ramp.
Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
-------------------------------------
Resterend: 470 euro
De batterij ga ik nog bijvullen en een keer opnieuw opladen, kan goed zijn dat hij het dan weer fatsoenlijk doet en ik die 40 euro weer bij het budget kan tellen Op het moment eerst maar eens het papierwerk in orde brengen zodat de motor verzekerd kan worden. Dan zullen de volgende werkjes volgen:
- Grote beurt
- Banden
- Remmen
- ...
To be continued!
Het "huishoudboekje" van dit project is trouwens terug te vinden op:
Huishoudboekje.xlsx
Met mijn XS750 project bijna afgerond zat ik weer te kijken naar iets nieuws om aan te schaffen. Met de redelijke hoeveelheid 500 euro challenge projecten in het achterhoofd meer specifiek naar iets onder de 500 euro. Ik speel al een tijdje met het idee om volgend jaar een motorvakantie te doen, waarvoor de challenge natuurlijk de perfecte gelegenheid is!
Na wat zoeken op 2dehands, Kapaza en ook Marktplaats (want het is makkelijker om een fatsoenlijk <500 euro brik te vinden in NL), kwam ik uit op een "loop of sloop" Yamaha XJ750 41Y (ook wel het jongere broertje van de XS750):
Dus ik afgelopen vrijdag na het werk met de aanhanger vanuit Antwerpen naar Zeist bij Utrecht om een kijkje te gaan nemen Op voorhand had ik uiteraard al even gecommuniceerd met de eigenaar over wat er moest gebeuren om het een "loop" te maken. Blijkbaar was de accu einde verhaal, liepen de banden wat leeg, maar verder deed hij het vorig jaar (toen hij voor de laatste keer reed) nog perfect.
Daar aangekomen de motor eens goed bekeken, alles zat er op en er leek op het eerste zicht weinig mis mee te zijn. De batterij hield inderdaad nog wel iets van spanning, maar niet genoeg om de starter rond te krijgen. De eigenaar had hem zelf vorige week proberen aan te duwen, maar met weinig succes. Goed, met 2 gaat dat natuurlijk beter en bij de 2e poging sloeg hij aan
Dat is ook al heel wat! (Ondertussen dus al meer meters gereden met de nieuwe dan met de XS ) Goed, dan moest er natuurlijk nog gepraat worden over de prijs vóór dat de motor de trailer op mocht. Toen ik vertrok stonden de biedingen op Marktplaats op 120 euro, volgens de verkoper waren ze ondertussen gestegen tot 140 euro. Even polsen of dat ook in de richting was die hij uit wilde, dat was het. Een bod van 150 euro gedaan om mee te beginnen, maar de supervriendelijke verkoper kon met 140 euro ook gewoon leven
Dus, een bakkie "pleur" later de verkoopovereenkomst opgemaakt:
En de motor op de trailer mee naar huis:
Thuis eerst aan een wat grondigere inspectie onderworpen, bij het zadel verwijderen was ik blij verrast:
Een van de eerste aanpassingen die ik wilde doen om de betrouwbaarheid te verhogen is de zekeringen vervangen door steekzekeringen. Maar iemand was me al voor Dat wil zeggen dat er iemand voor gezorgd heeft, maar kan ook duiden op andere aanpassingen.. Maar ik heb tot nog toe verder niets kunnen vinden wat verprutst was. Alles is nog origineel, buiten misschien de schokdempers achteraan (Hagon dempers) en de ophanging van de topkuip die niet meer 100% standaard is.
Vervolgens de batterij even gechecked, deze bleek op sommige cellen niet meer genoeg vloeistof te hebben. Gelukkig had ik nog een zelfde model staan die ik ooit voor mijn XS750 had gekocht (maar die heeft nu een lithium versie), dus die er maar ingeschroefd.
En jawel, na de eerste keer duwen op de startknop (klik op de afbeelding voor de video):
Om af te ronden de banden nog even gechecked:
De motor moet 20 jaar oud zijn om mee te mogen doen, maar de banden mogen wel wat jonger zijn.. Goed, die vallen toch buiten het sleutelbudget, dus dat is geen ramp.
Financieel overzicht:
- Aankoop motor: 140 euro
+ Verschil t.o.v. 500 euro: 360 euro
+ Sleutelbudget: 150 euro
- Batterij: 40 euro
-------------------------------------
Resterend: 470 euro
De batterij ga ik nog bijvullen en een keer opnieuw opladen, kan goed zijn dat hij het dan weer fatsoenlijk doet en ik die 40 euro weer bij het budget kan tellen Op het moment eerst maar eens het papierwerk in orde brengen zodat de motor verzekerd kan worden. Dan zullen de volgende werkjes volgen:
- Grote beurt
- Banden
- Remmen
- ...
To be continued!
Het "huishoudboekje" van dit project is trouwens terug te vinden op:
Huishoudboekje.xlsx
Laatst bewerkt: