Voor een zeer beperkt bedrag een XS400 1981 overgenomen (bouwjaar zal waarschijnlijk 1978 aangezien in dat jaar de remleidingen zijn gemaakt ).Het brik heeft enige jaren buiten gestaan en dat heeft z'n sporen nagelaten Een daarbij heeft het jaren niet gelopen (motor heeft nog geen GIAK kentekenplaat en die zijn sinds 2002 verplicht).
Daarmee is denk ik wel het beeld duidelijk. Het gaat nimmer meer een puntgaaf exemplaar worden . Het is nu voor mij nog twijfelachtig of het ooit gaat rijden. Want de eerste taak die gedaan moet worden is kijken of er nog leven in zit. Voordat er een startpoging gedaan kan worden moet er best nog wel wat gedaan worden
Bij een eerste check het volgende al vastgesteld:
- accu natuurlijk al jaren dood
- geen bougiekappen (en ook de kabels zijn gedeeltelijk vertrokken)
- vuldop annex peilstok van het carter ontbreekt
- carbs zullen vuil zijn
- benzinetank is overigens schoon van binnen
Sinds de aanschaf het volgende gedaan, spanning op het elektrisch systeem gezet en geconstateerd dat Yamaha goede motoren bouwt. Er werkte veel meer dan verwacht, beide remlichtschakeaars, oliedruklampje, neutraal lampje, knipperlichtschakelaar, grootlichtschakelaar, zelfs de schakeling van het ontbrekende startknopje werkte (lees startrelais werd aangestuurd).
Bij het demonteren van de rempomp voorzijde vastgesteld dat zelfs die nog functioneert.
En wat mij ook niet tegenviel is het gegeven dat er niet gerotzooid is aan de elektra (alles ziet er origineel uit en zelfs de afdekkapjes in de kabelboom zitten er nog in. En bij het lostrekken van de stekkers eronder kan ik zeggen dat het werkt, in het stekkerblok gewoon nog glimmend koper (dat scheelt weer werk).
Ondertussen zijn de carbs verwijderd van de motor en gedemonteerd. Gelijk ook ontdekt waarom de motor waarschijnlijk is komen stil te staan, er zat een vacuumrubber niet goed (of die vervangen moet worden, nog onbekend).
Carbs worden met de hand gereinigd. Binnenin waren de carbs niet erg vuil. Ik probeer de buitenzijde niet te veranderen (bijgevoegde foto is de eerste schonen carb
).
Zo dit is een eerste post, weet natuurlijk niet wanneer de volgende komt. Het project moet het hebben van een enkel uurtje (naast de verbouwing die in huis plaatsvindt).
En als er mede MF-ers zijn die nog onderdelen van een XS400 2A2 heeft liggen die hij kwijt wil, stuur maar een pb. Wat straks sowieso gewenst is; voorvorkpoten, schokbrekers achter.
Overigens zie ik duidelijke overeenkomsten met mijn XS750 en XS850. Dus er wordt hergebruikt gemaakt van onderdelen die ik heb liggen
Als laatste plaatje de carbs zoals ze van de motor kwamen
Aanvulling januari 2018:
Het is de bedoeling om met deze XS400 de 500 Euro challenge 2019 te rijden .
Omdat deze motor voor 1-1-2018 op mijn naam is gekomen, heeft dit de consequentie dat deze motor een extra taak krijgt met de challenge. Namelijk er zal bier mee gehaald moeten worden. Daarbij heb ik ook nog te horen gekregen dat ik zeker koffie moet maken (voor de vroege vogels , aangezien dit in jaargang 2015 redelijk gelukt is).
Wat ook al duidelijk is dat deze motor geen award gaat winnen voor het fraaiste exemplaar van het veld . Ik zal al blij zijn als de motor goed rijdt en zonder (veel) problemen de rit gaat volbrengen (nb motorblok heeft nog geen slag gegeven, sinds aanschaf en waarschijnlijk niet sinds ongeveer 2001).
Daarmee is denk ik wel het beeld duidelijk. Het gaat nimmer meer een puntgaaf exemplaar worden . Het is nu voor mij nog twijfelachtig of het ooit gaat rijden. Want de eerste taak die gedaan moet worden is kijken of er nog leven in zit. Voordat er een startpoging gedaan kan worden moet er best nog wel wat gedaan worden
Bij een eerste check het volgende al vastgesteld:
- accu natuurlijk al jaren dood
- geen bougiekappen (en ook de kabels zijn gedeeltelijk vertrokken)
- vuldop annex peilstok van het carter ontbreekt
- carbs zullen vuil zijn
- benzinetank is overigens schoon van binnen
Sinds de aanschaf het volgende gedaan, spanning op het elektrisch systeem gezet en geconstateerd dat Yamaha goede motoren bouwt. Er werkte veel meer dan verwacht, beide remlichtschakeaars, oliedruklampje, neutraal lampje, knipperlichtschakelaar, grootlichtschakelaar, zelfs de schakeling van het ontbrekende startknopje werkte (lees startrelais werd aangestuurd).
Bij het demonteren van de rempomp voorzijde vastgesteld dat zelfs die nog functioneert.
En wat mij ook niet tegenviel is het gegeven dat er niet gerotzooid is aan de elektra (alles ziet er origineel uit en zelfs de afdekkapjes in de kabelboom zitten er nog in. En bij het lostrekken van de stekkers eronder kan ik zeggen dat het werkt, in het stekkerblok gewoon nog glimmend koper (dat scheelt weer werk).
Ondertussen zijn de carbs verwijderd van de motor en gedemonteerd. Gelijk ook ontdekt waarom de motor waarschijnlijk is komen stil te staan, er zat een vacuumrubber niet goed (of die vervangen moet worden, nog onbekend).
Carbs worden met de hand gereinigd. Binnenin waren de carbs niet erg vuil. Ik probeer de buitenzijde niet te veranderen (bijgevoegde foto is de eerste schonen carb
).
Zo dit is een eerste post, weet natuurlijk niet wanneer de volgende komt. Het project moet het hebben van een enkel uurtje (naast de verbouwing die in huis plaatsvindt).
En als er mede MF-ers zijn die nog onderdelen van een XS400 2A2 heeft liggen die hij kwijt wil, stuur maar een pb. Wat straks sowieso gewenst is; voorvorkpoten, schokbrekers achter.
Overigens zie ik duidelijke overeenkomsten met mijn XS750 en XS850. Dus er wordt hergebruikt gemaakt van onderdelen die ik heb liggen
Als laatste plaatje de carbs zoals ze van de motor kwamen
Aanvulling januari 2018:
Het is de bedoeling om met deze XS400 de 500 Euro challenge 2019 te rijden .
Omdat deze motor voor 1-1-2018 op mijn naam is gekomen, heeft dit de consequentie dat deze motor een extra taak krijgt met de challenge. Namelijk er zal bier mee gehaald moeten worden. Daarbij heb ik ook nog te horen gekregen dat ik zeker koffie moet maken (voor de vroege vogels , aangezien dit in jaargang 2015 redelijk gelukt is).
Wat ook al duidelijk is dat deze motor geen award gaat winnen voor het fraaiste exemplaar van het veld . Ik zal al blij zijn als de motor goed rijdt en zonder (veel) problemen de rit gaat volbrengen (nb motorblok heeft nog geen slag gegeven, sinds aanschaf en waarschijnlijk niet sinds ongeveer 2001).
Laatst bewerkt: