Het grote systeemhelmen topic

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.227
80
Woudenberg
Hai,

Er wordt genoeg over helmen geleuterd op dit forum, maar ja, zoveel mensen zoveel (soorten) helmen. Aangezien er toch een groep mensen is die grote voorkeur hebben voor systeemhelmen leek het me aardig info hierover eens te bundelen. Een integraalhelm is voor mij persoonlijk geen optie, naast de bril ook vanwege hoortoestellen.

Dus oproepje aan jullie. Welke systeemhelm heb je en wat zijn je ervaringen ermee?
(Geluid, gebruik en pasvorm). Als de respons een beetje loopt zal ik proberen in deze openingspost een overzicht te gaan bijhouden.

edit: Veel verschillende helmen, en af en toe een opleving van het topic. Een overzicht bijhouden lijkt niet echt zinvol, temeer omdat zelfs (juist?) de prijzen ook nog veel verschillen. Dus toch maar ff topic doorlezen als je de beste wilt vinden }) . De beste blijkt namelijk toch vooral een kwestie van smaak en keuzes te zijn.

Om zelf de spits af te bijten:
M-Robert MR710 U10
full

Aanschaf: €125,- in 2005
Commentaar: Goedkope helm, voelt niet bijster stevig en sluit niet goed af tegen regen. Zit op zich wel lekker, alleen laat de binnenvoering wel eens los. Ga dan ook over niet al te lange tijd rondkijken voor een andere. Maakt wel een hoop lawaai.
 
Laatst bewerkt:
Sinds kort heb ik een Airoh SV55, en die bevalt mij heel goed. Ik heb altijd met jet-helmen gereden, omdat de meeste dichte helmen te krap op mijn neus zaten, maar met het dagelijkse woon werk verkeer van Den Helder-Schiphol vv en het een dagje ouder worden is er toch eens een dichte helm gekomen.
De helm op zich bevalt prima, zeker door het geintregreerde zonnescherm, maar zomers houdt ik het toch op de jet, ik merk dat een dichte helm je blikveld beperkt, en ik heb heel erg moeten wennen aan de reflecties in het scherm. Maar in een regenbui is het een verbetering, en door het bijgevoegde inplak vizier heb je ook geen last van beslaan.
204226_410_FR_05.JPG


edit plaatje
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een schuberth c2 en die was stront duur. Goede pasvorm, weinig last van condens en lekker rustig (al blijf ik otoplastieken dragen).

c2main.jpg
 
Laatst bewerkt:
http://www.louis.de/_20fe9cc8546e07cc4f9255f8fec042865d/shop/shop_article_3dviews.php?ARTNRS=20310804%7C20310803%7C20310802%7C20310805%7C20310801%7C20310806%7C20310904%7C20310903%7C20310902%7C20310905%7C20310901%7C20310906
Ik hoop dat het lukt.

Ik heb sinds een jaar een CABERG JUSTISSIMO.
Deze bevalt mij goed , alleen nu naar een jaar en 15000km verder word deze wat ruim.
Kortom wat meer herrie in de helm.
Voordeel van deze helm is dat het vizier niet beslaat(geen pinlock nodig)
Het ingebouwde zonne vizier is echt helemaal goud.

Maar nu een weder vraagje , hoe lang gaat een helm mee?(km'ers of jaren)
full
 
Ik heb sinds ik begin met lessen/rijden een Airoh Mathisse. Alleen met donker vizier ipv. blauw zoals op de afbeelding. Kan um niet echt aanraden. Hij lijkt wel strak/goed te zitten, maar toch trek tie bij wat hogere snelheden snel omhoog. Ook gaat tie herrie maken als wat sneller gaat rijden (en ik kan maar 160, dus das niet eens hard).

Maar hij ziet er wel hip uit 8-)

full


owjah, heeft me toen geloof ik zo'n 125 euro gekost ofzo.

edit: volgende keer toch geen systeemhelm meer btw denk ik, de enkele keer dat ik het gebruik is wanneer ik moet niezen onderweg :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een systeemhelm van Nolan, pasvorm en comfort is :} :}

Maar toch komt er een andere en geen systeemhelm meer, het maakt mij teveel herrie. Die naad op het scharnierpunt fluit teveel.

Ik blijf wel bij Nolan denk ik
 
Ik heb een systeemhelm van Nolan, pasvorm en comfort is :} :}
:^

Nolan%20N101%20black.jpg


Nolan N101 met Pinlock

Aanschaf: €289 in 2004

Maar toch komt er een andere en geen systeemhelm meer, het maakt mij teveel herrie. Die naad op het scharnierpunt fluit teveel.
:^

Zonder doppen is het echt beroerd imho. Heb ook het idee dat het onder het vizier door komt.

Aan de ene kant, ideaal een systeemhelm ivm een bril, maar aan de andere kant denk ik dat ik inderdaad ook voor een normale integraal ga bij de volgende helm-aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een HJC. 179,-.
Ik ben nog aan het lessen en nog niet op de snelweg geweest. Maar voorzover ik het nu kan beoordelen doet ie het goed. Zit lekker, en tot 80 km/u geen lawaai (verder weet ik dus nog niet)
En ik vind het wel een fijn systeem. Heb ook een bril, Ideaal!
 
Als ik de reviews lees dan is de CABERG JUSTISSIMO een uitstekende helm voor zijn geld alleen is het geluid wel een issue. Ik denk dat ik toch voor deze helm ga en dan wel wat kaas in mijn oren stop.
 
system.jpg

BMW system 4.

Erg goede helm. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.. ;)
Draag 'm met enige regelmaat tot aan 10 uur per dag en dan ook geen klachten over de helm.
 
AGV XR-2 kostte 300 euro en heb hem nog niet gebruikt maar zaterdag ga ik de motor halen dus laat ik het wel weten *O* *O*
 
heb een HJC-systeem helm. aangeschaft in 2000 voor rond de 600,- (guldens) Is een prima helm, maar voor langdurig dagelijks gebruik niet optimaal, pasvorm neemt flink af waardoor geluid toeneemt. ook het sluitsysteem gaat nu wat kuren vertonen. Service van de leverancier is prima; binnenwerk van kinstuk werd begin van dit jaar kostenloos gerepareerd!

js
 
Ik ben nu twe en een half jaar een Caberg J1+

just_one_plus_silver.jpg


Iets meer dan 200 euro, maar destijds met gratis jethelm ombouwkit.

Het anti-condens vizier werkt een half jaar, daarna pinlock gemonteerd.

Enig nadeel: bij rijden met geopende kap hangt het kinstuk in beeld.
 
http://www.louis.de/_20fe9cc8546e07cc4f9255f8fec042865d/shop/shop_article_3dviews.php?ARTNRS=20310804%7C20310803%7C20310802%7C20310805%7C20310801%7C20310806%7C20310904%7C20310903%7C20310902%7C20310905%7C20310901%7C20310906
Ik hoop dat het lukt.

Ik heb sinds een jaar een CABERG JUSTISSIMO.
Deze bevalt mij goed , alleen nu naar een jaar en 15000km verder word deze wat ruim.

Kortom wat meer herrie in de helm.
Voordeel van deze helm is dat het vizier niet beslaat(geen pinlock nodig)
Het ingebouwde zonne vizier is echt helemaal goud.

Maar nu een weder vraagje , hoe lang gaat een helm mee?(km'ers of jaren)
(Afbeelding)

Deze heb ik ook. Hij bevalt prima en zit nog steeds lekker. vorige week eindelijk een keer de binnenvoering eruit gehaald en gewassen. Best lekker zo'n schone helm :Y na 20000 kilometer. Beetje lawaaiig is ie wel maar met oordoppen nergens last van. En dat zonnevizier is met een bril echt erg handig.

Maar ik ben ook wle benieuwd naar het antwooord op de gestelde vraag. Hoe lang gaat een helm mee in kilometers of jaren.
 
zou voor een shubert kiezen heb nu twee nolans gehad doet op een gegeven moment pijn boven de ogen , de shubert zat het beste , als ik weer een helm koop dan is het een shubert , zou wel naar een zaak gaan die er verstand en tijd voor heeft . sterkte met zoeken
 
Zelf rij ik al inmiddels alweer een jaar of wat (7 jaar, veels te lang eigenlijk :X ) met een Nolan N100 met pinlock.

full


De pasvorm van de helm is bij mij altijd goed geweest alhoewel hij in het begin wat krapjes zat bij mijn kin en het kinstuk. De helm is wel lawaaierig (zoals de meeste systeemhelmen) maar ik rij altijd met oordoppen en een dikke col waardoor de herrie door binnenkomende windruis aardig wordt beperkt.

Na al die jaren zijn het sluitwerk en de scharnierpunten van de helm nog prima, maar ik ga mijn helm toch vervangen door een nieuwere (helm die steeds ruimer gaat zitten in de loop der jaren, de hardheid van de buitenschaal etc. etc., zaken waar elke helm mee te maken krijgt, systeemhelm of niet).

Ik zit nog te twijfelen tussen weer een Nolan of zo'n Caberg met ingebouwde zonneklep. Ik heb wel die Nolan systeemhelmen gezien met zo'n externe zonneklep die over de gewone vizier heenzit, maar ik vraag me af of dat wel handig is. Iemand ervaringen daarmee?
 
Ik heb een Airoh SV-55...
Een fraaie helm, maar met een paar kleine foutjes.

Nm.: De ventilatie is matig. Het visier is in vrij weinig posities open te zetten, en als je het vizier één puntje openzet begint die soms enorm te vibreren hetgeen een tiefus herrie oplevert ( zal verschillen per motor).
Aan de andere kant is het zonnescherm super, de sluiting zeer easy, en de looks zeer goed. Ook is hij voor een systeemhelm behoorlijk stil. En de prijs is goed.
 
Ik heb deze Schuberth Concept, maar ik draag hem eigenlijk zelden (behalve bij heel beroerde weersomstandigheden).

full


Ik vind hem moeilijk open en dicht te doen, vergeet die 1-hand bediening maar. Hij gaat ook niet ver genoeg achterover open naar mijn smaak. Verder krijg ik het benauwd van die hele dot schuimrubber om m'n hals, het vizier beslaat (ookal zit er een zgn. anti-mist laag op het schermpje), dus je moet altijd met het vizier een beetje open rijden, weg is het lage geluidsniveau. Al met al vind ik het een geweldige tegenvaller voor heel veel geld ;(
 
Ik heb sinds een jaar een CABERG JUSTISSIMO.
Deze bevalt mij goed , alleen nu naar een jaar en 15000km verder word deze wat ruim.
Kortom wat meer herrie in de helm.
Voordeel van deze helm is dat het vizier niet beslaat(geen pinlock nodig)
Het ingebouwde zonne vizier is echt helemaal goud.

Maar nu een weder vraagje , hoe lang gaat een helm mee?(km'ers of jaren)
(Afbeelding)
full


Die heb ik dus ook sinds 2 weken. Bij Louis in Oostenrijk Villach gekocht. Bevalt best goed ja. Alleen doet ie wel een klein beetje beslaan af en toe, en hij is HEEL erg warm als alles dicht zit
|(
 
Een thermoplast helm (vaak de wat goedkopere helmen en meestal herkenbaar aan de "gietnaad") gaat volgens de fabrikanten 3-5 jaar mee. Dat heeft te maken met de veiligheid. Een composiet helm (meestal de wat duurdere helmen, zoals Arai en Shoei) gaat tussen de 5 en de 7 jaar mee.
Dat heeft allemaal te maken met het "afbreken" van kunststoffen in licht, waardoor de helmschaal te bros wordt en zijn sterkte verliest.

Natuurlijk kan een helm ook korter meegaan, als de helm te ruim gaat zitten wordt hij al gauw oncomfortabel. Ook de veiligheid neemt dan af, omdat een te ruim zittende helm een klap minder goed absorbeert. Bovendien kan hij op je hoofd draaien, met alle gevolgen vandien.
 
Ik heb deze Schuberth Concept, maar ik draag hem eigenlijk zelden (behalve bij heel beroerde weersomstandigheden).

(Afbeelding)

Ik vind hem moeilijk open en dicht te doen, vergeet die 1-hand bediening maar. Hij gaat ook niet ver genoeg achterover open naar mijn smaak. Verder krijg ik het benauwd van die hele dot schuimrubber om m'n hals, het vizier beslaat (ookal zit er een zgn. anti-mist laag op het schermpje), dus je moet altijd met het vizier een beetje open rijden, weg is het lage geluidsniveau. Al met al vind ik het een geweldige tegenvaller voor heel veel geld ;(
Zon helm heb ik ook en ben er best tevreden over.Dat het vizier beslaat daar heb ik geen last van als het ventilatieschuifje onder maar open staaten de ingebouwde zonneklep vind ik idiaal alleen had hij wel wat donkerder mochten zijn.Ik ben ook brildrager en het is een genot dat je niet iedere keer met je bril zit te kloten als je je helm af en op wilt doen.Nu naar 4 jaar dragen wordt hij toch wel ruimer en hij maakt ook meer lawaai dan eerst vooral met hoge snelheid [150 +]maar om nou terug tegaan naar een integraal weet ik nog niet.
 
Ook ik heb de (welbekende) Schuberth Concept, voornamelijk gekocht vanwege dat verrekt handige zonneschermpje (dat inderdaad uitstekend werkt). Problemen met de bediening heb ik niet; ik krijg hem makkelijk met één hand omhooggeklapt. Hij zit mij als gegoten en is, zeker voor een systeemhelm, behoorlijk stil. Wel beslaat het vizier vrij snel en kan er, door de 3D-kromming, helaas geen Pinlock in worden gemonteerd. Sowieso is de ventilatie maar matig, wat ongetwijfeld mede veroorzaakt wordt door de flap aan de onderzijde van het kindeel. Daardoor sluit de helm bijna luchtdicht tegen mijn hals aan. Op de snelweg heb ik nogal eens last van hinderlijk gefluit rond het ventilatieklepje voorop het kinstuk. Dat is over als ik het even heb aangedrukt, maar zodra ik een keer over mijn schouder heb gekeken begint het weer.

Ik denk dat ik hierna voor een integraalhelm ga, maar die moet dan wel een zonneschermpje hebben, want dat vind ik echt ideaal. Misschien een keer een S1 in de uitverkoop... :9 8-)
 
ik heb deze
rolexpl1.jpg

ik gebruik um al 3 jaar,hij zit lekker en bevalt maar hij heeft geen 1 handbediening,ruist enorm en is totaal niet waterdicht. ik ben nu ant kijken voor een systeemhelm erbij maar heb nog niks gevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan