Verzekering OVS en het onrecht.

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Ha MF’ers,

OVS> overeenkomst vereenvoudigde schaderegeling.

In een notendop: ik stop voor de kruising met mijn motor om van rechts voorrang te geven. Fietsers en daarachter een auto met aanhanger, Auto haalt fietsers in, komt op mijn weghelft en rijd mij als motorrijder van de weg terwijl ik stilstond. 5 getuigen geven naam op en willen onder ede getuigen. Tegenpartij geeft fout toe en kruist vakje 1 aan, dat ik stilstond en tegenpartij inhaalde in de bocht. Wat kan er mis gaan zou je zeggen he voor de afhandeling. Nou, alles.

OVS, dus tegenpartij komt van rechts en zijn maatschappij beroept zich op OVS twee. Dan maakt het niet uit dat ik stil sta, en ook niet dat tegenpartij overtredingen maakt en op helft van tegenliggers komt. Ik stond voor de kruising, maar omdat tegenpartij een aanhanger had en nog op de kruising reed is dit van toepassing.

Ik dacht dat het goed was dit te delen. Wees gewaarschuwd.

OVS-situaties 2005
 

Bijlagen

  • overeenkomst vereenvoudigde schaderegeling.pdf
    238,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0568.jpeg
    IMG_0568.jpeg
    360,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0567.jpeg
    IMG_0567.jpeg
    384,8 KB · Weergaven: 0
Ik snap het niet, jij staat op je eigen weghelft aan de juiste kant opgesteld?

De tegenpartij voert een bijzondere verrichting uit. En toch ben jij het bokje? Of stond je dan niet goed?
 
Ik heb je verhaal 2keer gelezen maar krijg het niet helemaal helder, zelfde geldt voor de OVS regeling.
Kan natuurlijk ook aan mij liggen..

Wat ik o.a. niet snap ; jij stopte voor een kruising maar alsnog weet die auto ( van rechts) je te raken ?

Los daarvan, ookal ben je het met de tegenpartij samen eens en word er een schadeformulier ingevuld en onderteknd dan betekend dit nog niets
 
jij geeft aan VOOR de kruising

verzekering beroept zich op OP de kruising.

Wat is het?
Als je voor de kruising op je eigen weghelft staat kun je nooit aangereden worden door een auto die van rechts komt en inhaalt volgens mij. Tenzij die auto dan linksaf (richting jou dus) slaat en jou zo voor je sodemieter rijdt... maar dan is de auto wel degelijk fout want die is aan het spookrijden....
Of stond jij al op de kruising en stopte dus (half) op de kruising en reed de auto je daar aan? In dat geval zou ik ook zeggen dat je fout was, want je moet immers voor een kruising stoppen om voorrang te verlenen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het niet, jij staat op je eigen weghelft aan de juiste kant opgesteld?

De tegenpartij voert een bijzondere verrichting uit. En toch ben jij het bokje? Of stond je dan niet goed?
Ik stond prima, en al langere tijd stil. Uiterst rechts
 
Ik heb je verhaal 2keer gelezen maar krijg het niet helemaal helder, zelfde geldt voor de OVS regeling.
Kan natuurlijk ook aan mij liggen..

Wat ik o.a. niet snap ; jij stopte voor een kruising maar alsnog weet die auto ( van rechts) je te raken ?

Los daarvan, ookal ben je het met de tegenpartij samen eens en word er een schadeformulier ingevuld en onderteknd dan betekend dit nog niets
Ja, want hij sneed de bocht af. Natuurlijk zijn er regels, maar ik stond stil voor de kruising, hij haalt de fietsers in en rijd mij van de weg. En als beide partijen aankruisen dat ik stil stond..
 
Laatst bewerkt:
Als je voor de kruising op je eigen weghelft staat kun je nooit aangereden worden door een auto die van rechts komt en inhaalt volgens mij. Tenzij die auto dan linksaf (richting jou dus) slaat en jou zo voor je sodemieter rijdt... maar dan is de auto wel degelijk fout want die is aan het spookrijden....
Of stond jij al op de kruising en stopte dus (half) op de kruising en reed de auto je daar aan? In dat geval zou ik ook zeggen dat je fout was, want je moet immers voor een kruising stoppen om voorrang te verlenen.
Dat is dus wat gebeurde op een smalle weg, maar breed genoeg om te passeren. Moet hij wel ook uiterst rechts blijven. Maar dat deed hij niet vanwege de inhaalactie
 
Als je voor de kruising op je eigen weghelft staat kun je nooit aangereden worden door een auto die van rechts komt en inhaalt volgens mij. Tenzij die auto dan linksaf (richting jou dus) slaat en jou zo voor je sodemieter rijdt... maar dan is de auto wel degelijk fout want die is aan het spookrijden....
Of stond jij al op de kruising en stopte dus (half) op de kruising en reed de auto je daar aan? In dat geval zou ik ook zeggen dat je fout was, want je moet immers voor een kruising stoppen om voorrang te verlenen.
Ik stond voor de kruising. Maar zelfs op de kruising mag je doorgaans niet iemand die stil staat aanrijden hoor. Art 19. Je moet ook kunnen stoppen voor zover je kan overzien. Als jij met panne op een kruising staat en er komt 3 min later iemand aan die vindt dat onbelemmerd recht op voorrang een aanrijding rechtvaardigd, gaat het ook mank
 
Rechtsbijstandsverzekering?
Die was het in eerste aanleg met mij eens, omdat ik al langer stilstond. Maar kan niets met OVS omdat dit onderlinge afspraken zijn. En onder ovs geldt stilstand als rijdend als er niet duidelijk sprake is van parkeren. Ook links rijden is niet relevant.
 

Bijlagen

  • IMG_0567.jpeg
    IMG_0567.jpeg
    384,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_0568.jpeg
    IMG_0568.jpeg
    360,5 KB · Weergaven: 0
na alles gelezen te hebben, is één conclusie die overblijft: hier klopt het niet.
dat verzekeraars er alles aan doen om niet te hoeven dokken is één.
maar het moet niet zo zijn dat als jij word aangereden door iemand die (expres, want fietsers inhalen in een bocht i.p.v. erna) de binnenbocht pakt, jij voor diens daad aansprakelijk word gesteld.

die Daewoo winstorm (hier in ons land rijd ie als chevrolet/opel rond) met paardentrailer had rekening moeten houden met het feit dat ie een aanhanger trok, endus de bocht ruim moeten nemen.
het zou wel makkelijk zijn als ik iedereen die ik met mn aanhanger aantik kan laten dokken daarvoor 8)7

eens met eerdere reacties hier: werk voor de rechtsbijstand.
dat de verzekeraar dit probeert is imo net zoiets krankjorums als een voetganger laten dokken voor de schade aan je auto, omdat ie over het zebrapad liep toen jij daar net reed...
 
Ik stond voor de kruising. Maar zelfs op de kruising mag je doorgaans niet iemand die stil staat aanrijden hoor. Art 19. Je moet ook kunnen stoppen voor zover je kan overzien. Als jij met panne op een kruising staat en er komt 3 min later iemand aan die vindt dat onbelemmerd recht op voorrang een aanrijding rechtvaardigd, gaat het ook mank
Nee dat snap ik. Maar dat is een andere situatie. Zomaar iemand aanrijden. Of iemand die te laat stopt op de kruising per ongeluk aanrijden.
Maar je foto’s verklaren een hoop. Idd bochtje afgesneden. Heel lullig en ik zou het er niet bij laten met de rechtsbijstand. OVS… lekker belangrijk. Jij hebt schade buiten jouw toedoen om en dat moet betaald worden.
 
Nee dat snap ik. Maar dat is een andere situatie. Zomaar iemand aanrijden. Of iemand die te laat stopt op de kruising per ongeluk aanrijden.
Maar je foto’s verklaren een hoop. Idd bochtje afgesneden. Heel lullig en ik zou het er niet bij laten met de rechtsbijstand. OVS… lekker belangrijk. Jij hebt schade buiten jouw toedoen om en dat moet betaald worden.
Het is betaald door mijn casco.. Schadevrije jaren was ik kwijt, maar krijg ik terug uit coulance.
Maar vind dit een leerzame melding waard, en niet iedereen heeft een volledig casco verzekering. Lees de linkjes en bijlage en weet dat dit je kan overkomen als je je aan de regels houdt en uiterst rechts stilstaat om voorrang te verlenen. Het voelt onrechtvaardig moet ik zeggen
 
Het voelt onrechtvaardig moet ik zeggen
Dat is het zeker! Maar vaak als je er echt werk van maakt gaan verzekeraars wel over stag hoor. Zeker als jou niets te verwijten valt. Ook in de familie meegemaakt. Zodra er advocaten aan te pas komen kiezen ze eieren voor hun geld.
 
Het is betaald door mijn casco.. Schadevrije jaren was ik kwijt, maar krijg ik terug uit coulance.
Maar vind dit een leerzame melding waard, en niet iedereen heeft een volledig casco verzekering. Lees de linkjes en bijlage en weet dat dit je kan overkomen als je je aan de regels houdt en uiterst rechts stilstaat om voorrang te verlenen. Het voelt onrechtvaardig moet ik zeggen
Ach mijn vrouw is vanachter aangereden toen ze stil stond voor een verkeerslicht. Ondanks ingevuld schadeformulier toch door mijn eigen verzekering betaalt (en schadevrije jaren kwijt). Er stond geen handtekening onder het verder volledig ingevuld schadeformulier. Ik heb rechtsbijstand en die zegt doodleuk dat ik naar het huis adres moet gaan voor een handtekening omdat zij geen contact krijgen ook niet via de verzekering van de tegenpartij....... Ik heb persoonlijk teveel te verliezen...ik heb een paar keer gezucht gelukkig een paar jaar geen schade en zit weer op dezelfde bonus malus.....die van mij was ook appeltje eitje..
 
Dat is het zeker! Maar vaak als je er echt werk van maakt gaan verzekeraars wel over stag hoor. Zeker als jou niets te verwijten valt. Ook in de familie meegemaakt. Zodra er advocaten aan te pas komen kiezen ze eieren voor hun geld.
Je hebt toch gelezen wat de afhandeling was ..
 
Die was het in eerste aanleg met mij eens, omdat ik al langer stilstond. Maar kan niets met OVS omdat dit onderlinge afspraken zijn. En onder ovs geldt stilstand als rijdend als er niet duidelijk sprake is van parkeren. Ook links rijden is niet relevant.

Waar kan ik vinden of mijn verzekering werkt met ovs?
Want niet alle maatschappijen doen dit dus als ik het goed begrijp?
Ze houden er andere regels op na dan de wet, ik denk dat ik hieraan niet mee wil doen.
Ik had nog nooit van ovs gehoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan