125CC Motorfiets met autorijbewijs

Ik vind het wel mooi, allemaal op een Monkey en lekker zuinig naar het werk tuffen 8-). Hopelijk wat minder files, en met een paar lessen en een autorijbewijs zal het met 125cc zo'n vaart niet lopen?
 
Eventueel verplicht ABS op zo'n dingetje omdat een automobilist gewend is om lomp op een pedaal te kunnen stampen.
Traction Control lijkt me dan weer minder een must have bij een 125. _O-
 
Ik vind het wel mooi, allemaal op een Monkey en lekker zuinig naar het werk tuffen 8-). Hopelijk wat minder files, en met een paar lessen en een autorijbewijs zal het met 125cc zo'n vaart niet lopen?
‘t is wel de generatie van de “telefoon zombie” (zie elders filmpje in grappige zaken topic), en kijk maar hoeveel van die jongelui die nu op de “deelscooter” rondrijden dat ook stug vol blijven houden op die scooter.
Verwacht niet dat hun gedrag zal veranderen op een 125cc…
 
Daar hebben we Darwin voor. En toen ik 16 was mocht ik zo op een schakelbrommer en ging er gelijk de grote stad mee in. Ik wist alleen in theorie hoe ik moest schakelen. Aardig wat wheelies gemaakt dat eerste ritje maar het kwam vanzelf goed. Vlak daarna werd die FS1 uiteraard flink opgevoerd. En dat met een puberbrein en een hoog testosteron. Dus een volwassene op een 125 cc zetten die amper harder loopt zal wel meevallen. Het is ook niet zo dat er in België overal 125cc wrakken in de bermen liggen. Valt reuze mee. Het is zelfs zo dat Belgische automobilisten meer gewend lijken te zijn aan lichte motoren. Opduwen gebeurt daar minder dan in Nederland is mijn ervaring als Nederlandse bewoner van de grensstreek.
 
  • Eens
Waarderingen: Tcat
Door deze regel mag ik in Belgie met mijn Zero DS op de weg met mijn B rijbewijs.
Ik vind dit een zeer goede regel. Het verlaagt de drempel om te gaan motorrijden. Ikzelf had er nooit aan begonnen als ik eerst lessen had moeten volgen. Nu rij ik al een jaar of 3 dagelijks naar het werk met de motorfiets. En ik vind van mijzelf dat ik dit traject veilig heb doorlopen. De eerste maanden rustig rijden in eco-mode.

In combinatie met de europese regels voor elektrische motorfietsen, zorgt dit ervoor dat je met een B rijbewijs met een 'volwaardige' motorfiets kan rijden. De Zero S en DS hebben een piekvermogen van 45kW en halen 140 km/u. Dat is toch net iets beter dan de 125cc benzines die maar 11kW max halen en meestal maar nipt de 100 km/u halen. Dat maakt een benzine 125cc toch niet zo geschikt voor de autosnelweg.
(Achtergrond: bij benzinemotoren telt met met het maximum vermogen, bij elektrische met het continue vermogen)
 
‘t is wel de generatie van de “telefoon zombie” (zie elders filmpje in grappige zaken topic), en kijk maar hoeveel van die jongelui die nu op de “deelscooter” rondrijden dat ook stug vol blijven houden op die scooter.
Verwacht niet dat hun gedrag zal veranderen op een 125cc…
Je moet wel 18 jaar oud zijn en al een rijbewijs B hebben voor de auto. Is dit niet een ander profiel dan de jongelui die jij bedoelt ?

In Belgie is er trouwens nog een extra beperking: Je autorijbewijs moet van voor 2011 zijn. Als dat niet is, moet je nog eerst 4u les volgen. Een examen is niet verplicht.
 
enerzijds zullen de telefoon neuzen op een 125cc eerder zichzelf tegen een boom rijden, dan iemand anders het ziekenhuis in...
anderzijds: gezien het gedrag van de huidige dram-generatie, zal het vrijgeven van de A1 klasse aan blikkers met weinig feeling/interesse voor t verkeer rondom hen, er vrees ik voor zorgen dat er nóg meer betutteling exclusief voor motorrijders zal worden bedacht.
bij de (deel)scooters en fietsen hebben we al gezien dat parkeren op de stoep zonder hinder te veroorzaken voor anderen bij de meeste weggebruikers maar weinig prioriteit heeft... als de (r)overheid hierop inspringt kan dat wel es t einde zijn van overal gratis en voor de deur mogen parkeren, wat wij met de motor gewend zijn...

ben benieuwd hoe de belgen het a1 systeem voor blikkers ervaren :)
 
Ik ben hier eigenlijk helemaal niet zo'n voorstander van. Als ik kijk hoe de gemiddelde Piaggio MP3 rijder met autorijbewijs zich door het verkeer ploetert dan zie je redelijk duidelijk dat de bestuurder geen idee heeft hoe hij zich moet positioneren zodat je zichtbaar bent en hoe je defensief kunt rijden. Naar mijn mening moet je met een motor compleet anders rijden dan je met een auto doet, en het zou me niet verbazen als het de verkeersveiligheid niet ten goede zal komen. (aan de andere kant, dat doet de snelheid die ik soms rij ook niet :))

Maar er zijn genoeg landen waar je inderdaad een 125cc motor mag besturen met een autorijbewijs, misschien nuttig om naar de statistieken van die landen te kijken? Misschien is mijn vermoeden onjuist en gaat het allemaal prima.
 
enerzijds zullen de telefoon neuzen op een 125cc eerder zichzelf tegen een boom rijden, dan iemand anders het ziekenhuis in...
anderzijds: gezien het gedrag van de huidige dram-generatie, zal het vrijgeven van de A1 klasse aan blikkers met weinig feeling/interesse voor t verkeer rondom hen, er vrees ik voor zorgen dat er nóg meer betutteling exclusief voor motorrijders zal worden bedacht.
Exact mijn vrees ook!

Omdezelfde reden word ik ook niet enthousiast van toenemende aantallen motorfietsen want ook dat alleen al is meestal recept voor meer betutting en bemoeienis vd overheid..
 
Het CDA stelt dit voor? Wat stelt het CDA eigenlijk voor, die regeling gaat er dus helemaal niet komen. Ze krijgen ,misschien 5 0f 6 zetels als het heel erg mee zit.
Dit heeft weinig met politieke kleur te maken.
Zou dus net zo goed van links tot rechts gesteund (of afgewezen) kunnen worden.
 
Dit heeft weinig met politieke kleur te maken.
Zou dus net zo goed van links tot rechts gesteund (of afgewezen) kunnen worden.
Ik snap dat het niets te maken heeft met politieke kleur het gaat om mandaat,...en dat heb je niet met weinig zetels.
 
Is er in dit land eens een keer een voorstel voor minder betulling, zijn de "echte" mannen gelijk bedriegd in hun status als tweewieler chauffeur en lees ik hier gelijk alle mogelijke drogredenen waarom motorijden zo moeilijk is.
Denk de meeste die zo opstappen gaan voor een mobiele plee met vario, meer als 1,5 iq cel is er ook niet voor nodig om zo een ding te besturen.
Dan te bedenken dat er nog genoeg mensen rondrijden die niet eens weten dat fietsers van rechts voorrang hebben, of hun rijbewijs in het jaar kruik gehaald hebben met een rondje om de kerk, of zo opgehaald bij het gemeentehuis en nog nooit 1 dag zich verdiept hebben in nieuwe regels.
De drempel om op te stappen word zo veel lager, en wie weet is dit een opstap naar een zwaardere motor met motorrijbewijs.
 
Is er in dit land eens een keer een voorstel voor minder betulling, zijn de "echte" mannen gelijk bedriegd in hun status als tweewieler chauffeur en lees ik hier gelijk alle mogelijke drogredenen waarom motorijden zo moeilijk is.
Denk de meeste die zo opstappen gaan voor een mobiele plee met vario, meer als 1,5 iq cel is er ook niet voor nodig om zo een ding te besturen.
Dan te bedenken dat er nog genoeg mensen rondrijden die niet eens weten dat fietsers van rechts voorrang hebben, of hun rijbewijs in het jaar kruik gehaald hebben met een rondje om de kerk, of zo opgehaald bij het gemeentehuis en nog nooit 1 dag zich verdiept hebben in nieuwe regels.
De drempel om op te stappen word zo veel lager, en wie weet is dit een opstap naar een zwaardere motor met motorrijbewijs.
Ja maar wat heb ik daar allemaal aan? :?
O-)
 
ben benieuwd hoe de belgen het a1 systeem voor blikkers ervaren :)

De realiteit is dat het allemaal niet zo veel uitmaakt omdat er zeer weinig mensen van gebruik maken. Ik maak er van gebruik, maar ik ken totaal niemand anders die dat ook doet.
Misschien gaat het in de toekomst wel meer effect hebben doordat er steeds meer files zijn en doordat elektrische A1 motorfietsen sneller zijn.

Dat gaat wel een uitdaging worden voor de noordelijke nederlanden om regeltjes net minder streng te maken. Ik heb de indruk dat Nederlanders nogal graag veel regeltjes hebben. (Zoals max 100km/u op de autoSNELweg 8)7)
 
Die 100 kilometer op de snelweg is omdat we straks mensen met een autorijbewijs op de snelweg krijgen met brommers.
 
Die 100 kilometer op de snelweg is omdat we straks mensen met een autorijbewijs op de snelweg krijgen met brommers.
Dat was toch gedaan zodat afgekeurde dienders die wat traag van begrip zijn geworden wat meer tijd hebben om op het knopje te drukken en say cheese te roepen, om daarna een belabberde afdruk te maken voor veels te veel geld. :+
 
  • Haha
Waarderingen: Tcat
Terug
Bovenaan Onderaan