125CC Motorfiets met autorijbewijs

De realiteit is dat het allemaal niet zo veel uitmaakt omdat er zeer weinig mensen van gebruik maken. Ik maak er van gebruik, maar ik ken totaal niemand anders die dat ook doet.
Misschien gaat het in de toekomst wel meer effect hebben doordat er steeds meer files zijn en doordat elektrische A1 motorfietsen sneller zijn.

Dat gaat wel een uitdaging worden voor de noordelijke nederlanden om regeltjes net minder streng te maken. Ik heb de indruk dat Nederlanders nogal graag veel regeltjes hebben. (Zoals max 100km/u op de autoSNELweg 8)7)
Hoe is de regelgeving bij jullie voor
50 cc-tjes eigenlijk?
 
@tomdirks, echt zo weinig 125cc in België? Hier in de grensstreek (ik zit dichtbij Hamont) zie ik veel 125cc scooters met Belgisch kenteken. In de weekends zie ik ook regelmatig Vespa clubjes uit België die gezamenlijk op pad gaan. Heel af en toe komt ook een 125cc schakelmotor voorbij maar die zie je veel minder vaak.
Wat betreft de 100km/h op de snelweg; daar heb ik geen probleem mee. Is gelijk aan de situatie toen ik mijn rijbewijs haalde. Toen was de max ook overal 100km/h maar de controle minimaal. Nu ongeveer hetzelfde. De meesten gaan er zo'n 10km/h boven zitten. Hetzelfde zie ik op die (idiote) 60km/h wegen waar Noord-Brabant nu helemaal vol mee ligt. Als ik me daar enigszins aan de snelheid probeer te houden (omdat ik niet altijd weet waar de controles staan en de boetes zeer hoog zijn) vliegen de locals me om de oren met 80 of meer.
 
Het CDA stelt dit voor? Wat stelt het CDA eigenlijk voor, die regeling gaat er dus helemaal niet komen. Ze krijgen ,misschien 5 0f 6 zetels als het heel erg mee zit.
De mogelijkheid voor A1 bij B staat ook in de Vierde Europese Rijbewijsrichtlijn.
Tot dusver heeft Nederland altijr dwars gelegen, maar de EU wil nu geen uitzondering voor Nederland. A1 bij B is dichtbij dan ooit te voren. In december komt er meer duidelijkheid vanuit Brussel.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
@tomdirks, echt zo weinig 125cc in België? Hier in de grensstreek (ik zit dichtbij Hamont) zie ik veel 125cc scooters met Belgisch kenteken. In de weekends zie ik ook regelmatig Vespa clubjes uit België die gezamenlijk op pad gaan. Heel af en toe komt ook een 125cc schakelmotor voorbij maar die zie je veel minder vaak.
Wat betreft de 100km/h op de snelweg; daar heb ik geen probleem mee. Is gelijk aan de situatie toen ik mijn rijbewijs haalde. Toen was de max ook overal 100km/h maar de controle minimaal. Nu ongeveer hetzelfde. De meesten gaan er zo'n 10km/h boven zitten. Hetzelfde zie ik op die (idiote) 60km/h wegen waar Noord-Brabant nu helemaal vol mee ligt. Als ik me daar enigszins aan de snelheid probeer te houden (omdat ik niet altijd weet waar de controles staan en de boetes zeer hoog zijn) vliegen de locals me om de oren met 80 of meer.
En begrijpelijk.
Opgeflikkerd met die onzinnige 60 km/h wegen.
Veelal redelijk goede doorgaande wegen, waar je tot een paar jaar geleden gewoon 80 km/h mocht rijden.
Iemand zet er wat andere lijnen op, verandert verder niets en hoppa, van 80 naar 60 8)7
 
Door deze regel mag ik in Belgie met mijn Zero DS op de weg met mijn B rijbewijs.
Ik vind dit een zeer goede regel. Het verlaagt de drempel om te gaan motorrijden. Ikzelf had er nooit aan begonnen als ik eerst lessen had moeten volgen. Nu rij ik al een jaar of 3 dagelijks naar het werk met de motorfiets. En ik vind van mijzelf dat ik dit traject veilig heb doorlopen. De eerste maanden rustig rijden in eco-mode.

Ondertussen moet je in BE ook 4u les volgen wil je de code op je rijbewijs krijgen... en geloof mij, soms is dat maar goed ook... een minimum aan opleiding...

Hoeveel van die 125cc rijders zie je niet de meest vreemde en onveilige posities kiezen op de openbare weg? Zelfs als het rijden al zou lukken is het niet overstandig om toch even je licht op te steken en aageleerd te krijgen hoe je je op een veilige(re) manier kan voortbewegen met een motorfiets in het verkeer.
 
En begrijpelijk.
Opgeflikkerd met die onzinnige 60 km/h wegen.
Veelal redelijk goede doorgaande wegen, waar je tot een paar jaar geleden gewoon 80 km/h mocht rijden.
Iemand zet er wat andere lijnen op, verandert verder niets en hoppa, van 80 naar 60 8)7
De gemiddelde "oude 80 weg" zit hier ondertussen al zo vol drempels,vernauwingen,rotondes en andere gekke obstakels dat je er überhaupt geen 80 meer kan rijden al zou je het willen.

Wat is de toekomst; 30 in de bebouwde kom; en 60 overal erbuiten?
 
  • Eens
Waarderingen: jbt
De mogelijkheid voor A1 bij B staat ook in de Vierde Europese Rijbewijsrichtlijn.
Tot dusver heeft Nederland altijr dwars gelegen, maar de EU wil nu geen uitzondering voor Nederland. A1 bij B is dichtbij dan ooit te voren. In december komt er meer duidelijkheid vanuit Brussel.
Nederland lag alleen dwars omdat er meer geld te verdienen was met het A1 , A2 , A rijbewijs .. Heeft geen reet met veiligheid te maken. Zo ook met het apart houden van een licht Motorrijbewijs wat je niet krijgt bij je B..

En ik mag het zeggen; want ik heb zowel A1, A2 als A examens moeten doen om een normaal motorrijbewijs te halen.
Nederland Regeltjes(kut)land. Het oude A beperkt > A automatisch na 2 jaar voor mensen onder de 24 was prima. Maar een of andere overijverige uit de sloot getrokken, over het paard getilde volgevreten pennenlikker die zelf nog nooit een motor heeft aangeraakt heeft het weer moeten omgooien.
 
@tomdirks, echt zo weinig 125cc in België? Hier in de grensstreek (ik zit dichtbij Hamont) zie ik veel 125cc scooters met Belgisch kenteken. In de weekends zie ik ook regelmatig Vespa clubjes uit België die gezamenlijk op pad gaan. Heel af en toe komt ook een 125cc schakelmotor voorbij maar die zie je veel minder vaak.

Klopt, bij mooi weer, zie je inderdaad regelmatig A1 klasse Vespa's. Dat is inderdaad wel populair.
Je kan die op veel plaatsen ook huren voor een halve dag. (bijvoorbeeld in de fruitstreek in vlaams limburg)
Dan helpt het natuurlijk wel dat je met een B rijbewijs er kan mee rijden. Anders zou de groep van potentiele klanten wel erg klein zijn.
 
Nederland lag alleen dwars omdat er meer geld te verdienen was met het A1 , A2 , A rijbewijs .. Heeft geen reet met veiligheid te maken. Zo ook met het apart houden van een licht Motorrijbewijs wat je niet krijgt bij je B..

Misschien ook de rijschoollobby ? In Vlaanderen zie je dat die ook steeds lobbyen voor meer lessen en meer examens. Goed voor de omzet.
 
De gemiddelde "oude 80 weg" zit hier ondertussen al zo vol drempels,vernauwingen,rotondes en andere gekke obstakels dat je er überhaupt geen 80 meer kan rijden al zou je het willen.

Wat is de toekomst; 30 in de bebouwde kom; en 60 overal erbuiten?

Zo is het hier in Vlaanderen ook aan het worden: Overal zone 30 met trajectcontrole. En op de plaatsen waar je sneller mag, rijden er vele ook maar 30 uit angst voor boetes, omdat het op veel plaatsen zo onduidelijk is hoe snel je nu eigenlijk mag.
Er heerst op veel plaatsen een Gestapo-sfeertje: Overal camera's, willekeur en de kans dat een kleine misstap je veel kan kosten.
 
Misschien ook de rijschoollobby ? In Vlaanderen zie je dat die ook steeds lobbyen voor meer lessen en meer examens. Goed voor de omzet.
Geen idee; maar de regels werden er doorheen geduwd en het aantal 125cc motoren in Nederland op kenteken waren nog op 1 hand te tellen. Zowel de rijscholen als het CBR zelf wisten de eerste tijd niet wat ze ermee aan moesten.

Tijdens mijn afrijden vertikte mijn examinator het om mij op de snelweg te laten rijden. Vond het onverantwoord met een 125cc. Vind ik het trouwens nog steeds.
 
Helaas, overal 30 binnen de bebouwde kom en 60 op alle buitenwegen is wel het streven van de overheid. Enige dat ze tegenhoudt is de kostbare weginrichting. Maar hier zijn genoeg wegen die voorheen 80 waren (breed!) en nu 60 met dank aan links en rechts een streep. Kortom, ons land wordt steeds geschikter voor 125 cc |(
 
Zo is het hier in Vlaanderen ook aan het worden: Overal zone 30 met trajectcontrole. En op de plaatsen waar je sneller mag, rijden er vele ook maar 30 uit angst voor boetes, omdat het op veel plaatsen zo onduidelijk is hoe snel je nu eigenlijk mag.
Er heerst op veel plaatsen een Gestapo-sfeertje: Overal camera's, willekeur en de kans dat een kleine misstap je veel kan kosten.
Het mooie is dat veel van die traject controles in handen van privé firma's zijn en deze er dan nog op aandringen om verkeersdrempels en andere snelheid verlagende maatregelen weg te nemen zodat de camera's hun geld zeker opbrengen...
 
Geen idee; maar de regels werden er doorheen geduwd en het aantal 125cc motoren in Nederland op kenteken waren nog op 1 hand te tellen. Zowel de rijscholen als het CBR zelf wisten de eerste tijd niet wat ze ermee aan moesten.

Tijdens mijn afrijden vertikte mijn examinator het om mij op de snelweg te laten rijden. Vond het onverantwoord met een 125cc. Vind ik het trouwens nog steeds.
Is het ook. Zelfs de huidige motoren voor het A1 rijbewijs zijn volkomen onverantwoord op de snelweg. Het moderne verkeer gaat veel te snel voor zo'n gebakje.
 
Ben ik het volledig mee eens. Ik ga zelf dan ook nooit de autosnelweg op met de 125 duke. Binnen door voldoet het dan wel prima en heb ik er veel plezier aan... al staat een A rijbewijs wel op het verlanglijstje.
 
Het mooie is dat veel van die traject controles in handen van privé firma's zijn en deze er dan nog op aandringen om verkeersdrempels en andere snelheid verlagende maatregelen weg te nemen zodat de camera's hun geld zeker opbrengen...
Privé firma's die flitspalen hebben? In Belgie of in Nederland? Klinkt vrij bizar om eerlijk te zijn...
 
Ergens in '95 was er al sprake over om met een B rijbewijs op een lichte fiets te mogen stappen.
Dus eerst maar eens kijken of het doorgaat.
Als die idioten hier in dat Torentje ergens meer knaken uit je zak kunnen trekken...
Fuk, ik dwaal weer af, verkeerd topic Harrie, verkeerde topic..|(


Zelf vindt ik ze levens gevaarlijk die 125jes op de snelweg (met name de Autobahn in Duitsland:X).

Been there done that, toen mijn laatst gekochte merk met vleugels besloot om niet verder te willen gaan dan net onder Stuttgart.
En ter plaatste bij de lokale dealer daar een 125 gehuurd om toch nog iets te kunnen genieten van de geplande vakantie trip.
Rij je daar met een gevleugelde merk 125R over de Autobahn, al slipstreamend achte je maat aan.
Je zelf scheel schakelend....

De binnendoor wegen waren dan wel weer grappig met dat gooi en smijt brommertje:+...
 
Jij liever dan ik.. Werd vierkant uitgelachen door de instructeur toen ik een vrachtwagen probeerde in te halen op mijn YZF-R125.. Er was tegenwind dus ik moest plat op de tank gaan liggen en kwam nog niet vooruit.

Dus je bent gedoemd om tussen vrachtwagens te blijven hangen op de rechterbaan met een 125cc. En als je even wat ruimte wilt maken dan kan dat niet.. je draait aan het gas en er gebeurt niets.

Ben niet graag overgeleverd aan de genade van andere weggebruikers.. Helemaal niet vandaag de dag met al die idioten op de weg.
 
Met een 125cc op de snelweg kan maar je moet 'very large balls' hebben. Meer moed dan met een dikke motor met 200 op diezelfde snelweg. Ik heb ooit ca 100km snelweg gereden met een PCX125 en zo'n enorme vrachtwagen grille die je hele spiegels vult is best eng. Maar zo'n chauffeur gaat echt niet over je heen rijden. De lease piloten in een dikke bak zijn eigenlijk veel enger. Ik ga het in ieder geval niet opnieuw doen. En dan te bedenken dat ze 125cc vooral voor beginners in gedachten hadden. Die krijgen zo wel de vuurdoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan