Nokkenaskettingspanner al bij 12.000km te vervangen!

Mozor

MF'er
30 apr 2005
236
0
Zaandam
Afgelopen week heb ik bij de 12.000 km beurt te horen gekregen dat de nokkenaskettingspanner veel geluid maakte, en vervangen dient te worden.

Gelukkig valt dit binnen de garantietermijn van 2 jaar, maar vreemd vind ik het alleszinds.

Motor: Suzuki GSX-R 750, K5.

Weten meer Soes rijders hier van? Kan het aan een rijstijl liggen?

Groet,
Mozor
 
Dat is bij de CBR'S (jammer genoeg) heel gewoon hoor. -O-
De mijne heeft nu 10.600km gelopen en wordt ook al hoorbaar. -O-
Maar ach ,het spannertje kost €70,- en is makkelijk zelf te monteren dus ik maak er niet zo'n punt van.
want voor de rest is Honda gewoon betrouwbaar en degelijk.
 
Laatst bewerkt:
Als dit zo is, dan worden de hedendaagse motorfietsen verrottenis slecht gefabriceerd, of je wordt getild door je dealer!
Spanners hebben een veervoorspanning waarvan er velen ookmet een tandheugel-lock zijn uitgevoerd. En deze willen nog wel eens blijven "hangen"....is dus niet meer dan een zetje in de juiste richting nodig om de ketting niet meer te horen "klapperen"!

12.000km..??? :N ....dan is een motorfiets net ingelopen.
 
...ff opgezocht....tandheugel dus!

full
 
Was bij mij "oude" Suz. VX800 ook zo, 20.000 km . Na krap 2 jaar , nieuw gekocht. Even later rammelde de binnenuitlaten los, teringherrie, dacht dat het toen gebeurt was met het blok. Suz.dealer wilde er niets van weten, geen garantie. Maar dat was dus in 93'
 
Laatst bewerkt:
...of laat je hem graag goed "ronken" als hij in zen vrij staat?

Hoe is je rijstijl?

Laten " ronken" in z'n vrij: wat is dat? Lekker gassen voor niets af? Nee, dat doe ik niet. Ik ben de 18 jaar gepasseerd.

Mijn rijstijl:
Rustig warm laten worden, al rijdend. Pas bij voldoende warmte > 5.000 tpm rijden.

Gelukkig valt het binnen de garantie, dus met de kosten zit ik niet mee. Wel dat het wellicht de volgende 12.000 km weer opkomt.
 
Oftewel net als de honda en yamaha simpelle naai streken.
Nieuw hebben ze een grove vertanding en rammelt de boel na 15000km, maar treur niet, ze kunnen een gemodigiceerd model voor je plaatsen.
Ik bedoel alleen de vertanding word de helft kleiner.

Dat flikt honda al vanaf begin jaren 80.

Oftewel gewoon maximaal geld plukken over onze rug.
Mijn Honda Hornet 600 (blok=cbr uit 95) rammelt ook, kunnen ze oplossen....Maar eeh mijnheer als U dat goed wil doen dan moet U eigenlijk de slepers en de ketting ook vervangen, en ja alles licht dan los dus dan stellen we gelijk de kleppen...... En dan zit je inclusief uurloon dik over de 300 euro.....

Oftewel die dealer dient ook wat te blijven verdienen, want anders praat hij gewoon richting een ander merk als je een fiets uit komt zoeken.

Dus zoals zo vaak, de klant vertegenwoordigd slechts een bankrekeningnummer.
 
...simpelste oplossing...

ik heb ditzelfde gezien bij inspectie van mijn (rip) ZZR1100,...heb ik de orginele veer v/d spanner er uit gefl*kkerd en bij een speciaalzaak naar een ietsie langere en stuggere veer gezocht en gevonden.....3 euro...problems solved!

( en baaidewee,...ZZR ging niet rip vanwege interne problemen....'t Z'tje heeft na deze kleine aanpassing nog dik 40.000 km verder mogen rijden.... uiteindelijke km-stand 101.300..)
 
Laatst bewerkt:
d@ve schreef; want voor de rest is Honda gewoon betrouwbaar en degelijk.

Jammer voor jou, degelijk??. In de 70's hadden de CB250,CB360,CB350 four,CB400 four, etc. etc. precies dezelfde problemen en dat is zo ik lees, nog steeds?
Gewoon betrouwbaar en degelijk dus. :N
 
Laatst bewerkt:
Jammer voor jou, degelijk??. In de 70's hadden de CB250,CB360,CB350 four,CB400 four, etc. etc. precies dezelfde problemen en dat is zo ik lees, nog steeds?
Gewoon betrouwbaar en degelijk dus. :N


En nog nooit is er vanuit de motorwereld een vingerwijzing gekomen, om toch aub over tegaan op dezelfde aandrijving als bij de koekblikken.....gewoon een getande-riem-aandrijving...

Nogmaals ,
...bij 12.000km is gewoon zoeken naar, "hoe trek je bij een leek geld uit z'n portemonee....".
Als het bij 40.000 of 50.000 km zou zijn is dat aannemelijk.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag een stukje in Auto & Motor TECHNIEK gelezen over tandriemen.
Men is nu bezig met een systeem waar de tandriem in OLIE draait (Contitech)?
Moet het toch niet gekker worden op deze wereld, op zo'n manier weet je echt niet meer wat je moet kiezen.
We wachten af wat dat nu weer gaat worden.


Maar er kan natuurlijk ook een klein missertje bij montage, in de fabriek, de schuld van dit alles zijn.
In iedergeval wordt het nu gratis voor Mozor opgelost, fijn dat er 2 jaar garantie opzit.
 
Afgelopen week heb ik bij de 12.000 km beurt te horen gekregen dat de nokkenaskettingspanner veel geluid maakte, en vervangen dient te worden.

Gelukkig valt dit binnen de garantietermijn van 2 jaar, maar vreemd vind ik het alleszinds.

Motor: Suzuki GSX-R 750, K5.

Weten meer Soes rijders hier van? Kan het aan een rijstijl liggen?

Groet,
Mozor
Een nokkenaskettingspanner maakt geen geluid :P . Zo'n ding kan stuk gaan natuurlijk, alleen is het best onwaarschijnlijk na 12000km...
Ik kan me alleen maar voorstellen dat ze hem vervangen voor een nauwkeuriger exemplaar.
Oftewel net als de honda en yamaha simpelle naai streken.
Nieuw hebben ze een grove vertanding en rammelt de boel na 15000km, maar treur niet, ze kunnen een gemodigiceerd model voor je plaatsen.
Ik bedoel alleen de vertanding word de helft kleiner.

Dat flikt honda al vanaf begin jaren 80.

Oftewel gewoon maximaal geld plukken over onze rug.
Mijn Honda Hornet 600 (blok=cbr uit 95) rammelt ook, kunnen ze oplossen....Maar eeh mijnheer als U dat goed wil doen dan moet U eigenlijk de slepers en de ketting ook vervangen, en ja alles licht dan los dus dan stellen we gelijk de kleppen...... En dan zit je inclusief uurloon dik over de 300 euro.....

Oftewel die dealer dient ook wat te blijven verdienen, want anders praat hij gewoon richting een ander merk als je een fiets uit komt zoeken.

Dus zoals zo vaak, de klant vertegenwoordigd slechts een bankrekeningnummer.
Een leek zou hier intrappen, maar als je een beetje gezond motorisch verstand heb ben je gewoon simpel als je dat advies op zou volgen.
Een motordealer die je aanspoort tot onnodige reperaties... :N .

Zou ik niet aan beginnen :X . Met zo'n ding moet je handmatig gaan spannen met het risico dat je de ketting te strak zet. Met een te strakke ketting kun je veel meer slopen dan met een te losse |( .
 
Laatst bewerkt:
En nog nooit is er vanuit de motorwereld een vingerwijzing gekomen, om toch aub over tegaan op dezelfde aandrijving als bij de koekblikken.....gewoon een getande-riem-aandrijving...

Nogmaals ,
...bij 12.000km is gewoon zoeken naar, "hoe trek je bij een leek geld uit z'n portemonee....".
Als het bij 40.000 of 50.000 km zou zijn is dat aannemelijk.


Een getande riem is niet geschikt voor de (hoge) toerentallen van SuperSports.
Dat is alleen geschikt tot een bepaald toerental want anders treed er kleptiming verlooping op. -O-
 
Laatst bewerkt:
Een getande riem is niet geschikt voor de (hoge) toerentallen van SuperSports.
Dat is alleen geschikt tot een bepaald toerental want anders treed er kleptiming verlooping op. -O-


Waar haal jij die info vandaan?
Voor de getande-riemaandrijving van de nokassen bij auto's en de ketting aangedreven variant bij de motoren geldt hetzelfde ....het toerental van de krukas en de nokkenassen is een factor X hoger dan dat van de aandrijving daartussen ( uitgezonderd de tandwieltrein-constructie)...

Moto morini gebruikte vroeger al zulke getande-riem overbrengingen.
En bijv. Ducati gebruikt ze ook al een poosje...( en in de racerij!! )

En we zijn wat betreft de techniek/fabricage al verder gevorderd.
En de gebruikte materialen voor het vervaardigen van tandriemen is opgewaardeerd, en wel zodanig, dat er nu tandriemen gefabriceerd worden die sterker zijn dan kettingen en ook veel langer meegaan.
 
Laatst bewerkt:
Waar haal jij die info vandaan?
Voor de getande-riemaandrijving van de nokassen bij auto's en de ketting aangedreven variant bij de motoren geldt hetzelfde ....het toerental van de krukas en de nokkenassen is een factor X hoger dan dat van de aandrijving daartussen ( uitgezonderd de tandwieltrein-constructie)...

Moto morini gebruikte vroeger al zulke getande-riem overbrengingen.
En bijv. Ducati gebruikt ze ook al een poosje...( en in de racerij!! )

En we zijn wat betreft de techniek/fabricage al verder gevorderd.
En de gebruikte materialen voor het vervaardigen van tandriemen is opgewaardeerd, en wel zodanig, dat er nu tandriemen gefabriceerd worden die sterker zijn dan kettingen en ook veel langer meegaan.

Ducati rijdt alleen met twins ,dus met lagere toerentallen.

En dat er nu tandriemen gefabriceerd worden die sterker zijn dan kettingen en ook veel langer meegaan weten ze waarschijnlijk niet bij: Honda/Suzuki/Yamaha/Kawasaki.
Anders hadden ze die wel toegepast in hun laatste modellen.
 
Lijkt me sterk dat supersports perse kettingen in de distributie nodig hebben, riemen zijn lichter en rekken minder op dan kettingen en juist Ducati desmo's hebben een marge van nul-komma-niks op dat punt. Bovendien draaien ook Ducs altijd nog forse toerentallen (vooral hun competitie modellen). Nadeel is alleen dat riemen preventief vervangen moeten worden, juist omdat je de slijtage niet kunt afmeten aan de opgebouwde speling.

Tja, koningsassen of Hondas fraaie tandwiel gedreven nokkenassen op hun VFR (op de oudere modellen tenminste) was nog zo gek niet. Maar tja, het is kostbaar en motoren worden meer op kleurschema en striping verkocht dan onzichtbare techniek.
 
Okee een colega van mij heeft bij zijn zephir ook de veer eruit gegooit en een zwaarderre erin gezet.
Probleem opgelost.
Maar eeh dan denk ik toch van mag ik die veerdruk dan zomaar opvoeren, krijg ik dan geen slijtage problemen tussen de sleper en de ketting?
 
Terug
Bovenaan Onderaan