Repareren of afschrijven

ferdi900

Rookie
8 jun 2007
8
0
Utrecht
Hierbij waarschijnlijk weer een topic van een beginnende motorrijder die vraagtekens heeft of 'ie wel een juiste aankoop heeft gedaan... sorry bij voorbaat...

Drie weken geleden heb ik via een vriend bij een dacht ik wel betrouwbaar iemand een Kawasaki GPZ900R uit '84 gekocht voor €800,-. Natuurlijk op gereden en voelde lekker aan. Wel moest nog de voorband vernieuwd worden, de achterrem gesmeerd en de ketting aangespannen worden. Ik maak een afspraak bij een motorgarage (ik ben zelf ook weer niet zo handig en voor m'n eerste motor wil ik toch wel wat zekerheid) voor deze reparaties en een grote beurt. Bellen ze me vandaag dat er veel meer mis is: lekkende voorvork, lekke olieverdeler (of zoiets...), ketting moet geheel vernieuwd worden, remschijven ook... Bij elkaar zo'n €2000-2500... Pff... en ik dacht dat ik met nog eens €800 wel klaar zou zijn... De garage advieseerde me om dit geld er niet in te steken en bij hun een andere tweede hands te kopen. Voelde ik me dus best wel genaaid eigenlijk. Ik gelijk de vorige eigenaar gebeld en het verhaal voorgelegd. Volgens mij liegde hij niet en stond 'ie zelf ook wel verbaasd over alle mankementen. Hij heeft er nog prima op gereden vorig seizoen, en de motor klonk ook nog ok.

Wat moet ik nu doen? Het advies van de garage opvolgen en €800,- weg zien gaan, of is er nog hoop en kan ik met een paar kleine reparaties nog één of twee seizoenen dit ding afrijden?? Wat denken jullie sowieso van deze aankoop, genaaid of een prima afrijdertje?

Voor het beeld, ook nog ff een foto van me tot gisteren grote trots:
full
 
Tsjahh, het is pijnlijk. Verstandig is natuurlijk om een andere te kopen.

Maar als je eenmaal verliefd bent, dan is geld eigenlijk geen probleem. ;)
 
Heel erg snel gaan leren hoe je het onderhoud zelf moet gaan doen !

Dat scheelt bergen met geld ( op de arbeidsuren )

En hier de juiste onderdelen scoren:

interressante Motorslopen:

Barts Motorsloop 0416 28 03 79 D Flemmingstr 6, 5161CB Sprang Capelle
Belshop van den Bosch 0356 94 71 55 Naarden
Boonstra motoren 0512 30 22 64 Weibuorren 120 Ureterp Onderdelen
Bolman motoren 070 383 60 00 Den Haag
Bor Motorsloperij 0541 55 26 26 Luttermolenweg 5 de Lutte(Oldenzaal) Japanse motoren (postorder)
Branie Motorsloperij 071 407 12 61 Scheepmakerstraat 5 b Katwijk Alle motoren goedkope banden
Cattier Motorsloperij 074 256 98 35 Hoffmeijerweg 18 7495 RZ Ambt-Delden
Chris Wegman Motorsloop 0297 32 72 85 Aalsmeerderweg 315 Aalsmeer
Domburg motoren 0172 57 21 10 Transportweg 15 Nieuwkoop Speciaal Kawa Z-type
Elzen motoren 0492 32 60 01 de Biesthoek 1 Boekel www.elzenmotoren.nl
Gerrit van Dijk 0252 52 28 99 *Alleen* Kawasaki.
H&J motorparts 0297 34 69 96 Rijsenhout Gebruikte onderdelen & kunstoflaswerk
Joppen Motoren 040 206 25 55 Leende
Kaspers motorschade 0172 41 69 75 eikenlaan 233C Alphen aan de rijn Japanse motoren
Kommer 0577 46 00 65 garderen (Bij Apeldoorn) www.kommermotorparts.nl
Leo Schuil 058 212 24 15 Leeuwarden
Limburg 0475 49 50 36 06 54 69 40 56 Onderdelen
Mainly twins Motorsloop 045 542 55 03 Kerkrade
De Meele sloperij 0529 48 22 41 Meeleweg 43 Nieuwleusen
Meerlo Motorsloperij 0524 57 20 97 Parallelweg 83 De Krim Japanse motoren (postorder) goedkope banden
Menkel Motoren 0164 24 71 64 Poortweg 6 Bergen op Zoom Waanzinnig aardige CB specialisten, erg leuk voor de liefhebbers van oudere honda motoren.
MG parts 073 503 37 79 Hoogstraat 28 5258BD Berlicum www.mgparts.nl Onderdelen nieuw & gebruikt
MPH motor parts 06 51 29 32 81 Gebruikte onderdelen
Motorsloop Mook 0495 55 18 04 Antoniusstraat 20a Ell (Bij Weert) Onderdelen Di t/m Vr vanaf 13.00 Za vanaf 10.00 goedkope banden
Mulders Motoren 0598 61 45 06 Veendam
Parts & Bikes Center 0297 52 37 60 krijg een ander bedrijf aan de lijn. Provinciale weg 4 Uithoorn
Piet Kruis 0183 56 31 96 06 30 53 20 25 Arkel Onderdelen Di t/m Vr 14.00-18.00 Za 9.00-12.00 13.30-16.00
Piet van Ekeren 055 541 76 96 Apeldoorn ALLEEN HONDA Heeft veel voor Honda Magna en aanverwante modellen.
De Ridder 033 472 06 51 Amersfoort
RIMA 0475 59 72 07 roermondseweg 30a haerlem Gebruikte onderdelen voor Japanse sportmotoren. Ook postorder.
Roukema motorparts 075 640 03 70 Zaanstad www.motorsloop.nl Japanse motoren
RVDB-parts 0365 32 75 28 Ook ruil-krukassen japanse motoren.
Siccama 0595 41 35 53 Roodeschool
Spar-parts 0181 41 29 51 Brielle (Spijkenisse) Japanse motoren
Stoomfiets 0512 34 13 32 Tsjerkebuorren 8 Drachtstercompagnie www.destoomfiets.nl
Swinkels 013 543 14 40 Japanse motoren
Weststrate 0251 22 69 81 Koningstraat 87 Beverwijk
Woesthoff Motorsloperij 0575 56 00 15 Hazenberg 18E Brummen(Zutphen) Japanse motoren

0318-555151 motorfit


Belgie:

Bikers side +32 (0)14 63 25 75 Vaartstraat 25/10 2330 Merksplas Onderdelen Ma-Vr 9.00-12.00 13.00-19.00 Za 9.00-12.00 13.00-17.00 Wo gesloten
ICM bikes +32 (0)53 63 29 43 Dries 108 9521 Letterhoutem www.icmbikes.be Di-Do-Vr 13.00-18.00 Wo 18.00-22.00 Za 10.00-19.00
Motorbits +32 (0)59 29 00 89 Oostendessteenweg 181 eernegem Onderdelen Ma-Vr 14.00-19.30 Za 11.00-13.00 14.00-17.30 D0 gesloten
Motorsloop Broux +32 (0)89 85 82 23 Oude kerkstraat 26 3660 Opgladbeek Onderdelen Di-Do 14.00-21.00 Ma-Vr 14.00-18.00
Motoshop GSM +32 (0)11 43 55 53 Schrikheidestraat 24 3582 Koersel (Beringen) www.gsm.be gsm.nv@gsm.be
O & O motoren +32 (0)11 66 20 34 Boseind 23 3910 Neerpelt Onderdelen
WDG Motoren +32 (0)3 575 13 14 Onderdelen na 17.00
Zoeklijn 2e hands ond. +32 (0)11 43 55 53


bewerkingen:

All-Stof 072 562 98 48 Hamsterkoog 16a Alkmaar allstof@euronet.nl Bekleden van zadels.
Beklederij Ronald Meyer 030 259 91 33 Van der Heydenlaan 94a Zeist Bekleden van zadels. De enige die XT zadels OTRbestendig kan overtrekken voor een eerlijke prijs.... Kan degelijk met dik leer leveren.
Buddy Fashion www.buddyfashion.nl/ Repareren, aanpassen buddy seats. Ook nieuwe zadels (o.a. Corbin).
Carrecon 010 521 94 45 Warmoezeniersweg 15b Bergschenhoek Poedercoaten.
Casu B.V. 030 288 44 70 Ravenswade 118 Nieuwegein Reparatie, revisie, restauratie en aanpassingen aan tellers. Niet alleen modern spul, ook bijv. speciaal werk aan tellers van klassiekers.
Fa. Vekon 076 593 48 01 Made Draadjes in alle kleuren en dikten voor verherbouw van je draadboom. Vragen naar dhr. Vermeulen.
Gekra 0313 63 12 05 Ambachtsstraat 40 Dieren Specialist in MZ en Maico. Crossaccessoires. Zonderlinge tweetaktonderdelen en voordelige olie.
Hardchroom HOF 035 656 01 75 Cannenburgerweg 63F 's Gravenland Hardchromen van veerpoten en vele andere objecten.
Heijmans Thomas A Kempisstraat Zwolle Bekleden zadels. Niet goeiekoop, wel vreselijk goed...
HMR 0492 53 43 49 Buitendijk 4 Helmond Helmondse motoren revisie Voorheen ook bekend als Cylinderkoppen Techniek
Keizer 0314 32 61 03 Dichterseweg 1a Doetinchem Revisie
Kriek BV 0172 43 49 34 Bedrijfsweg 5-11 Alphen a/d Rijn Poedercoaten.
Meijerink 053 431 99 14 Het Wolbert 25c Enschede www.mtmbv.nl Revisie
Monnee 075 628 20 39 Zuideinde 18 Wormerveer Hardverchromen van vorkpoten.
Van Straaten Woerden Bekleden van zadels.
Verheul Vroomshoop Repareren van buddyseats.
Wenco 074 259 39 22 Hamerstraat 22 Hengelo Lassen van aluminium (ook carters) en namaken van onderdelen.
Collershop 077 387 03 37 06 54 73 81 73 Rudolf Dieselweg 36a 5928Ra Blerick Org.&spec.spuitwerk, kunstofreparatie
Craenen 046 449 38 54 Stationstraat 9 susteren Buddy overtrek
GL paints 0186 61 57 72 Anthony Fokkerstraat 5-7 Oud beijerland Org.&spec.spuitwerk, kunstofreparatie
Lei Hendriks 046 485 83 52 Stikkers
Baars 0172 61 64 38 Nieuwkoop ofzo Kunstofreparatie
HZ paint 0416 69 30 97 aasdijk 393 Veen www.hzpaint.com Airbrush, org.&spec.spuitwerk, 2e hands kuipdelen



Brommers:

Leertouwer 035-6012106 Zuidergr 1 3763LS Soest


Als er motorsloperijen, brommersloperijen of bedrijven die bekleden zijn die hier ontbreken,
dan graag een mailtje sturen via deze link: http://wuffen.nl/Mail/
( knippen en plakken please )

En even kijken of er een GPZ topic is voor tips en truuks !

Grtzzz Simon. 8-)
 
Als je niet helemáál twee linkerhanden hebt kun je veel zelf doen. Als je het voorwiel er zelf uit haalt (en weer in zet) is een nieuw bandje al veel goedkoper, als je remschijven echt heel dun zijn kun je andere kopen via internet of bij een motorsloop, :P voorvorkkeerringen heb ik zelf nog nooit hoeven doen, maar schijnt ook niet zo'n heftige klus te zijn. :)

Als je rustig en secuur te werk gaat is bijna iedere klus zelf te doen, mits je een beetje christelijk gereedschap hebt. En wat je niet hebt kun je kopen, huren, of lenen.

Laat je nou niet meteen helemaal de paniek in jagen, nergens voor nodig ;)

Veel succes met je motor, als je er met geduld en respect mee omgaat kun je er nog jaren plezier van hebben :] :]

Groeten, Cor

ps:maak foto's met je digitale camera als je aan het demonteren bent; altijd makkelijk als je niet meer zeker weet hoe het zat.
 
2000-2500 is dus echt VEELS TE VEEL geld voor die reparaties!! Beter ga je naar een andere garage, eentje die wel normale prijzen hanteerd. Ketting-tandwielen set varieert van 120/200 euro. Voorvork keerring is 1/2 man uren en 15 euro materiaal meestal. Schijven zou ik op de sloop halen, en erop zetten/laten zetten, moet ook niet al te veel kostten. Alleen die lekke olieverdeler is minder. Opzich als die lekt kan je dat met niet al te veel geld repareren (denk 500 euro zoiets) maar als die echt kapot is ben je wel duurder uit en kan je beter een ander onderblok zoeken.

Maar het kan iig veel goedkoper!!
 
Die tip van fieldhouses, daar kan ik me ook wel in vinden.

Lijkt me logisch dat die motorzaak graag en motorfiets aan jou verkoopt.
Die 2000-2500 euro is wss voor 1/3 arbeidsloon 1/3 voor de onderdelen en 1/3 derde om het erger te laten lijken zodat jij bij hunnie een andere motor aanschaft. O-)

Als je het dus zelf doet kom je wel zo'n beetje uit op het bedrag waar je op rekende. Dus ook ik raad je aan om ergens een werkplaatshandboek te scoren en gewoon zelf aan de slag te gaan. Mischien duurt het wel wat langer voor je echt kan gaan rijden maar het geeft natuurlijk wel voldoening als je 'm strax zelf in orde hebt gemaakt. Voordeel is dan ook dat je gelijk je motor goed leert kennen.
 
mag hier wel geen reclame maken maar als je in de buurt bent van zeist ga dan eens langs bij www.snelmotoren.nl.
schijnt goed te zijn zit ook vaak op mf.
 
En welkom op MF trouwens.
Het lijkt me idd verstandig om eens een second opinion te vragen. Daarnaast is er ook een website waar je veel motor dealers en garages op vind met een beoordeling van de klanten. Kun je gelijk zien of het een goeie zaak is. Ik ben de naam van de site even kwijt. Deze site moet je even kijken.
Daarnaast is met het zelf repareren inderdaad veel geld te besparen, als je het niet vertrouwd dan is er vast wel een vriend die even mee wil kijken/helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er voor die 2000 a 2500 wel meer aan de hand is dan wat je hier beschrijft?

Heel toevallig stond ik deze week voor een soortgelijke keuze, maar bij mij was er wel wat meer aan de hand. Ik heb maar afscheid genomen van de motor :W
Soms is het verstandiger om je verlies te pakken.
 
2e hands onderdelen, imitatie, zelf klussen... ben je ongeveer de aanschafprijs van je motor kwijt voor de reparaties.
Vervolgens een goede poetsbeurt en je hebt een motor die helemaal weer up-to-date is (nou ja, voor een fiets van die tijd dan).
 
Als je een oude motor met enig achterstallig onderhoud naar een motorzaak brengt met de vraag of ze deze geheel na kunnen kijken en evt. repareren, moet je ook niet gek kijken dat dit wat € kan gaan kosten.

Je kan er ook voor kiezen om alleen het hoognodige te laten repareren.
 
Voordeel met een oude fiets is dat het niet zoveel kost als je op je plaat gaat. Als de remmerij maar in orde is kun je nog een hoop pret hebben met zo'n ding :]
 
Bedankt voor alle reacties! Ik geloof dat het allemaal dus nog niet afgelopen is en dat er wellicht nog redding is ;) Dat ik geen nieuwe motor krijg, wist ik al, en aan jullie reacties begrijp ik dat een beetje sleutelen nog wel wat maanden plezier op kan leveren... Ik zal vragen wat er nu echt noodzakelijk is... to be continued
 
Ik heb van zo'n beetje elke motor op de planeet een werkplaatshandboek/handleiding en exploded views digitaal. Als je hier behoefte aan hebt, moet je maar even mailen dan kijk ik even in mijn collectie. Je moet het niet zien als een ramp, maar eerder als een grote uitdaging. Van dit soort dingen kun je heel veel leren en als je het eenmaal zelf gefixt hebt rijd je met veel meer plezier op je motorfiets rond. Bovendien is de drempel van in het vervolg al het onderhoud zelf te doen ook veel lager. Succes ermee!
 
IS die motordealer wel betrouwbaar?

Belachelijk dat ze alles op gaan sommen.

Dat ding gewoon zo "repareren" dat die veilig rijdt.

Och en die ketting? zolang je voortandwiel nog écht tandjes heeft, blijven smeren en doorrijden!
 
IS die motordealer wel betrouwbaar?

Belachelijk dat ze alles op gaan sommen.

Dat ding gewoon zo "repareren" dat die veilig rijdt.

Och en die ketting? zolang je voortandwiel nog écht tandjes heeft, blijven smeren en doorrijden!


Eeeuhm, t is toch normaal dat een dealer je laat weten wat er mis is aan je motor? Het is niet alsof je dan verplicht bent om t te laten repareren. Reparatiekosten zijn wel wat aan de hoge kant inderdaad.

En over die ketting; ben blij dat jij niet m'n dealer bent! :P
 
Aller eerst welkom op MF *O*

Ik vind het maar een beetje vage aktie van die dealer.
Als je het mij vraagt moet je gewoon naar een andere dealer gaan.
Niets zeggen over aanschaf of wat dan ook, enkel vragen of ze hem een keer goed na willen kijken.

Vervolgens het lijstje naast het andere leggen en kijken of er overeenkomsten zijn.
Dan gaan kijken wat wél en wat niet belangrijk is voor de veiligheid.
Desnoods vrienden rondvragen ( zit vast wel iemand met verstand van zaken bij)
Blijkt dat hij werkelijk onverantwoord is om mee te rijden dan zou ik terug gaan naar vorige eigenaar.
Als hij er werkelijk niets van af wist, moet hij ook begrijpen dat hij jou niet alleen voor de gebreken op kan laten draaien.
Je kan bv een afspraak maken over deel terugbetaling als bijdragen in de reparatie kosten.
Of de motorfiets terug geven voor bv iets minder dan je hem gekocht hebt.
Als hij werkelijk zo verrast is dat er zoveel aan mis was, zou hij hem zo nl ook niet verkocht hebben, anders speelt hij gewoon een BLONDTTT speletje.

In ieder geval succes met het verdere verloop :W
 
Bedankt voor alle reacties! Ik geloof dat het allemaal dus nog niet afgelopen is en dat er wellicht nog redding is ;) Dat ik geen nieuwe motor krijg, wist ik al, en aan jullie reacties begrijp ik dat een beetje sleutelen nog wel wat maanden plezier op kan leveren... Ik zal vragen wat er nu echt noodzakelijk is... to be continued

Wat me verbaast is wel dat je de verkoper er op aan hebt gesproken. De meeste problemen waren bij aankoop makkelijk te zien..... en dat maakt het je eigen verantwoordelijkheid. Nooit iets kopen op het woord of de reputatie van de verkoper. Neem altijd iemand mee die er wat van af weet.

Het is allemaal niet zo dramatisch, gewoon achterstallig onderhoud voor het grootste deel. Zoals gezegd moet je er voor een redelijke prijs (dus geen 2000 Eurie of meer...) wel weer een rijdbare fiets van kunnen maken.
 
Zoals zo vaak gezegd(t)(cht)(chd)(chdt)(gdt)(gd)(weet ik t)

Zelf je (linker)handjes laten wapperen. Werkplaatshandboekje erbij en je zult versteld staan van jezelf! Je kan zelf echt wel je remblokkies vervangen voor een paar tweedehands nieuwe! En wat info uit het technische subforum! Voila! Als met al ben je voor MAX. 500 klaar! (moet je wel gebruik maken van 2e hands spullen waar mogelijk)

Edit: Ik had die kapotte olieverdeler niet gezien, die komt wat duurder uit! Maar remschijven, ketting en voorvork: kost je de kop niet!!! Ik zou hem lekker cheap-asse fixen en lekker rij-ervaring opdoen!
 
Laatst bewerkt:
En dan heb je een verschil tussen tiptop in orde (nieuwstaat) of gewoon in orde.
Laatste optie kun je bereiken door 2de hands onderdelen en zelf sleutelen.
 
Als iemand je vertelt dat een rem wat gesmeerd moet worden dan weet je zeker dat die pipo je probeert te naaien.
En als de verkoper dan zelf ook nog zegt dat de ketting gespannen moet worden, dan wist hij ook wel dat die dus versleten was.
Maar voor € 800 kun je helaas ook niet veel verwachten en je had het kunnen zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan