Het inrijden van een motorscooter

degrees

Die hard MF'er
13 nov 2007
330
0
Beste mensen,

Toen ik mijn SC 250 nieuw had, ben ik begonnen met inrijden. Ik kreeg het advies heel wisselend te rijden, dus ope trekke, gas dicht, gas half. Kortom heel speels met het gas omgaan.
Wat ook belangrijk is, is dat je je motor het best als het vrij koud is laat warm draaien. Hierdoor heb je minder slijtage aan onderdelen dan wanneer de motor koud is.

Wie herkent wat in mijn verhaal? Heeft er nog wat aan te te voegen over het inrijden? En heeft bepaalde ervaringen hiermee???
 
Beste mensen,

Toen ik mijn SC 250 nieuw had, ben ik begonnen met inrijden. Ik kreeg het advies heel wisselend te rijden, dus ope trekke, gas dicht, gas half. Kortom heel speels met het gas omgaan.
Wat ook belangrijk is, is dat je je motor het best als het vrij koud is laat warm draaien. Hierdoor heb je minder slijtage aan onderdelen dan wanneer de motor koud is.

Wie herkent wat in mijn verhaal? Heeft er nog wat aan te te voegen over het inrijden? En heeft bepaalde ervaringen hiermee???

De rest is wel goed, zou de motor niet langer dan een minuut laten draaien zonder weg te rijden. Dus helmpje op handschoentjes aan een gaan,..langer is niet nodig! ;)
 
heb net de eerste 500 km ingereden op de sh300. Ik heb hetzelfde gedaan als jij, afwisselende rijden, wel, na 100 km, af en toe, als de motor goed warm gereden is, flink opentrekken, voor eventjes.

Voor de rest is het belangrijk dat ook andere delen ingereden worden, denk hierbij aan veren, rubbers, en vooral de remmen/schijven.

Wat je zeker nog zou kunnen doen is om hem af en toe flink op de toeren jagen, omdat je anders de kans hebt dat hij pas veel later los komt. En je merkt dan ook na loop van de km's dat hij wel wil.

Ander idee is om hem gelijk aan het begin in een beschermlaag te zeggen. Ik heb alle lakdelen in de hardende was gezet, alle metaaldelen buiten eveneens (tegen eventuele pekelresten op de weg), en ik heb alle houders onder de voorkap ingespoten met een beschermde waslaag (soort tectyleren).

Bij 1000 km zullen alle metaalrestjes uit het blok via de olieverversing eruit zijn.

veel plezier ermee, grz
 
De rest is wel goed, zou de motor niet langer dan een minuut laten draaien zonder weg te rijden. Dus helmpje op handschoentjes aan een gaan,..langer is niet nodig! ;)

Hoe langer je hem laat warmdraaien, des te beter! Hierdoor gaan je lagers en dergelijke op temperatuur komen, en bewegen daardoor veel vrijer. Hierdoor stukken minder slijtage!
 
Hoe langer je hem laat warmdraaien, des te beter! Hierdoor gaan je lagers en dergelijke op temperatuur komen, en bewegen daardoor veel vrijer. Hierdoor stukken minder slijtage!

Ik dacht dat warmdraaien niet meer hoeft, dat je het best gelijk rustig weg kan rijden?
Dat wordt voor motorfietsen en auto's overal aangeraden; de motor warmt dan het snelst op en milieu-technisch is dat ook het best.
Of zijn CVT's[scooters] hierin anders?
 
het langzaamwegrijden, heeft meer te maken met het milieu besparen. Maar motorisch is het beter!
 
Voor de deur 5 of 10 minuten stationair warmdraaien is niet goed. Het blok komt veel sneller op temperatuur als je meteen (rustig!) gaat rijden want dan pas worden alle onderdelen belast. Pas als de hele motor op 'bedrijfstemperatuur' is kun je het gas vol openen. En dat kan best een kwartier duren.
 
Voor de deur 5 of 10 minuten stationair warmdraaien is niet goed. Het blok komt veel sneller op temperatuur als je meteen (rustig!) gaat rijden want dan pas worden alle onderdelen belast. Pas als de hele motor op 'bedrijfstemperatuur' is kun je het gas vol openen. En dat kan best een kwartier duren.

hoezo is stationair laten warmdraaien niet goed? kun je dit beargumenteren? Stationair slijten je lagers minder doordat je vrijwel geen toere maakt en hij nog niet op bedrijfstemperatuur is. Als hij op bedrijfstemp is, zijn je lagers zo dat ze bijna geen slijtage hebben, en als je dan gaat rijden slijt je dus veel minder dan dat je met koude motor gaat rijden, omdat je dan sowieso meer toere maakt dan stationair.
 
Voor de deur 5 of 10 minuten stationair warmdraaien is niet goed. Het blok komt veel sneller op temperatuur als je meteen (rustig!) gaat rijden want dan pas worden alle onderdelen belast. Pas als de hele motor op 'bedrijfstemperatuur' is kun je het gas vol openen. En dat kan best een kwartier duren.

I'm with stupid ;)
 
Warm draaien voor de deur?
Sorry, maar ik heb nog nooit een nieuwe brommer, nieuwe auto of motor voor de deur warm gedraaid. Lijkt beetje iets uit de oude doos toen de lager/seals nog van rubber waren.
Langzaam warm rijden, heb ik altijd wel gedaan en daarna zoals hierboven staat geschreven,
zodra op temperatuur (klein uurtje bij de eerste 100km) rijden met die handel ;). Het warm rijden doe ik altijd, ook bij 100.000km op de teller. Als de Temp van de koelvloeistof warm is, wil nog niet zeggen dat de olie dan ook al warm is.
 
Laatst bewerkt:
....Of zijn CVT's[scooters] hierin anders?
De CVT maakt hierin geen verschil, het gaat om het motortje.



Zie het zo, een motorblok is ontworpen zodanig dat de onderdelen op bedrijfstemperatuur optimaal passen en de spelingen en afdichtingen precies goed zijn.
Nu zitten er verschillende materialen in het blok zoals staal en aluminium; al die verschillende materialen zetten verschillend uit en de motor mag natuurlijk niet vastlopen omdat de speling tussen de onderdelen ergens te klein wordt.

Om de spelingen bij bedrijfstemperatuur precies goed te krijgen zijn die spelingen bij koude motor dus vaak aan de ruime (veilige) kant. De assen passen dus te ruim in hun lagers, de zuiger past te ruim in de cilinder. Zolang de passingen nog te ruim zijn moet je er met beleid mee omgaan, dus niet te zwaar belasten.

Als je de motor stationair laat draaien zonder hem te belasten duurt het erg lang voordat hij warm wordt en is de slijtage ook erg groot.
Een benzinemotor zoals van een scooter loopt dan ook nog lang op de choke; brandstof slaat neer op de cilinderwand, verdunt de olie en zorgt voor slechte smering.

Daarom: direct wegrijden maar doe het zeker de eerste kilometers rustig aan...
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of t waar is hoor, maar dit is wat ik een keer gehoord heb:

Als je em stationair warm laat draaie, krijg je de olie niet genoeg rond door t blok, en de koelvloeistof ook niet waardoor je motor slecht gesmeerd word en ongelijkmatig opwarmt wat meer slijtage veroorzaakt...

Pin me dr niet op vast, want ik heb t eigenlijk nog nooit onderzocht...
 
Mijn nieuwe SC heb ik net als al mijn andere nieuwe motoren gewoon ingereden op de volgende manier.

Starten als hij koud is. Ondertussen helmpje op en handschoenen aan. Opstappen en netjes rustig warmrijden. :]

Daarna gewoon mee rijden en lange toptoerentallen vermijden. (vol gas op de snelweg)
Gewoon lekker doortrekken en niet als een oude man er mee rijden.

Heb er zo al verschillende ingereden en nooit geen gedonder mee gehad.
Dat ding gaat echt niet kapot hoor.
Ik zit zelf in de 2-takt racemotoren en daarmee worden toerentallen gehaald van 20000 toeren en die gaan er ook niet aan.
Het kan echt wel wat meer hebben als menige denken.
Gr Fred
 
Laatst bewerkt:
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
 
Zoals steeds ligt de waarheid weeral in het midden: bij koude (eerste) start kort laten draaien
(helmpje en handschoenen aan, inderdaad) en dan rustig vertrekken.
M.a.w. het is hier eigenlijk al verteld geweest door de mijn MFvoorgangers.
Als ik 's morgens opsta moet ik ook eerst warmlopen (douche, koffie, ..).
 
Hybride en Kenneth, ik sluit me volledig bij jullie aan.

Bij automotoren menen veel mensen ook dat als het metertje(koelvloeistof) is opgelopen dat ze dan kunnen gassen. Dit terwijl een beetje blok pas na zo'n 20 kilometer pas echt warm is! En dan heb ik het nog niet eens over een strenge winter.

Maar veel mensen vinden het wel leuk als ze met 200.000 km of minder meer olie in het blokje moeten gooien dan benzine. En dan vragen ze zich af? hoe zou dat nu komen?
Al ga ik ervanuit dat een motor(scooter) sneller op temperatuur is ivm hogere toerentallen en compactere bouw.
 
Ik heb zelf ook altijd het verhaaltje van rustig warmrijden aangehouden. Het kost eigenlijk weinig moeite.

Direct jakkeren met koude motor en inrijden met de gasplank onderin is door collega-leaserijders uitgebreid geprobeerd met het resultaat dat de collega dan inderdaad een tijdlang een relatief snel voertuig had.
Vaak presteerde het voertuig dan zelfs beter dan de fabrieksopgave.

Wat wel een minpunt was bij deze aftrappers, was de dorst naar olie die het blokje dan op den duur kreeg. Ik ken mensen die na 20.000 km al een duidelijk meetbaar verbruik wisten neer te zetten. Bovendien heeft een motor waarbij een deel van de verbrandingsgassen langs de zuiger gaat voelbaar minder vermogen, met een tonnetje op de teller waren die afgetrapte bakjes echt zo snel niet meer.

Hoe dit bij motoren en motorscooters is, weet ik niet uit ervaring. Maar ik neem aan dat het geen verschil maakt, ook omdat deze motoren erg vergelijkbaar zijn.




P.s. Een Honda Dylan, topsnelheid van 110 km/uur, rustig inrijden met wisselende belasting en niet langdurig volgas gebruiken...
Zal ik er dan maar een blauw kentekenplaatje op plakken?
 
Ik denk idd dat de beste oplossing is je motor rustig late warm draaien , tijdens je helm en handschoene aan doen, daarna rustig wegrijde, en nadat je koelvloeistoftemp meter aangeeft dath ij warm is nog even 5 min rustig aan. en daarna lekker spele met het gas voor het inrijden.
 
T'is toch weer fantastisch dat ik jullie allemaal aan het begin al kort samengevat heb mogen vertellen hoe het moet: ;)

- starten, langzaam wegrijden, en na de eerste 100 km af en toe flink op de toeren jagen. Dan rij je hem goed in, en je maakt er geen slome van...

Goh, wat ben ik toch goed..... :Y :Y ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel ik nu juist Kenneth. Euhm

Hetgeen jij daarboven had geschreven he. Zo rij ik mijn motorfiets ook warm. Dus stationair laten draaien is nefast voor de levensduur van je motorfiets.
 
effe stationair draaie voordatje gaat wegrijden kan geen kwaad, als het maar niet te langdurig is
 
Terug
Bovenaan Onderaan