1e motor aanschaffen

Ruud-je

MF'er
22 jun 2014
103
7
Goede middag!

Mijn naam is Ruud, ik kom uit Brabant, omg Eindhoven en ben 22 jaar oud.
Ongeveer 2 maandjes geleden heb ik mijn A2 rbw gehaald, en begon de zoektocht!

Ik heb al enkele motoren bekeken en ga komende week naar een Ducati monster 600 kijken. De motor zou uit 98 komen en 18k gelopen hebben (wat ik nogal weinig vind voor het bouwjaar?)

Ik hoor veel over "duur onderhoud", kan iemand mij hier wat over vertellen? Ik ken de "standaard" onderhoudsprijzen namelijk ook niet van andere motoren.
Heeft iemand verder nog tips/advies over dit type motor? ( wat zou zoiets mogen kosten, wat zijn zwakke punten etc) dit zou ik zeer op prijs stellen, aangezien motoren nieuw zijn voor mij.

Tips voor andere motoren zijn ook welkom :)
liefst een naked ivm de zit positie.
budget is zn 2500~3000.

alvast bedankt! *D
 
Hoi,Ruud,als je naar die monster gaat kijken,vraag dan naar de onderhoudshistorie,staat hij bij een erkende dealer? Ducati's zijn hele fijne fietsen,maar zeer gevoelig voor onderhoud,zijn de riemen al vervangen,en de spanrollen? En de kleppen moeten ook regelmatig gesteld worden,het liefst door een Ducati-specialist.De kilometerstand kan wel kloppen hoor,als hij van een liefhebber is geweest,of een vrouw,die weinig reed.Kijk goed uit dat ie niet is afgereden.En nog zo origineel is als mogelijk,er zijn veel slechte exemplaren te vinden,die leuk lijken,maar waar je voor je het weet veel geld in moet pompen..Succes,je zult hier wel meer adviezen over krijgen..Onderhoudsprijzen van duc's liggen hoger dan de gebruikelijke japanner.Groeten,Coert.
 
de beste tip die ik je in eerste instantie kan geven is de motor te kopen die je het liefst wil, meestal gaat het dan in 1e instantie om het uiterlijk (ja het gaat nog steeds over motorfietsen ;) )

zou wel de ducati vergelijken met minimaal 1 andere motorfiets uit japan, de testen uit de tijd van de ducati die je hierboven beschrijft zijn niet allemaal even lovend.

bij ducati moeten riemen vervangen worden en jaarlijks de olie en dat heeft de naam van duur onderhoud gegeven (deels terecht).

die riemen zijn tegenwoordig 50 euro p/stuk , misschien dat die toen het model nieuw was alleen origineel verkrijgbaar en wat duurder en werd dat alleen door de dealer gedaan.

enige wat mij opviel toen ik door de prijzen van de onderdelen keek van deze motor was dat het balhoofdlager 80 euro is tov meestal 50 a 60 euro, tja...

gemiddeld een euro of 2/300 per jaar extra aan onderhoud moet je het wel waard vinden, bovenop de 300 euro die je gemiddeld jaarlijks kwijt bent exclusief banden en remmen.
 
Laatst bewerkt:
Indien er een onderhoudshistorie aanwezig is dan kan je ook direct de lage kilometerstand checken. Bij elke beurt wordt de kilometerstand genoteerd.
 
De 2 kleps blokken(waaronder de monster 600) zijn best betrouwbaar en het onderhoud,daarvan, zal ook niet astronomisch duur zijn :)

Riemen vervangen aan de hand van ouderdom (dus niet alleen km's) is ook aan te raden,daar die riemen poreus worden met de tijd en van lang stilstaan.
Als er 1 knapt :X
 
Laatst bewerkt:
De 600's hebben nog wel eens last van kantelende zuigers. Als je budget en rijbewijs het toelaten, kun je mss. beter naar een 750 gaan kijken.
Verder zijn de 2-kleppers uit die tijd redelijk bulletproof. Techniek stamt grotendeels van eind jaren 80/begin jaren 90, was op het moment dat deze motoren werden uitgebracht dus niet 'vers' met bijbehorende kinderziekten.
Riemen om de 2 jaar of 20k km (which ever comes first), en kosten je niet de kop.
Balhoofdlagers zijn via de dealer idd prijzig, maar as je het juiste bestelnummer weet, en het niet erg vindt om met 'fiat'-lagers rond te rijden ;) , kan het ook voor ca. een tientje.
De techniek op een tweeklepper uit die tijd is degelijk en niet vreselijk lastig. Valt (als je een beetje handig bent) ook prima zelf aan te sleutelen, incl kleppen stellen!

Kom anders hier eens buurten:
ducatifora.com - Forumoverzicht
Voldoende Ducatimalloten die je de ins en outs kunnen vertellen :)
 
Laatst bewerkt:
De 600's hebben nog wel eens last van kantelende zuigers. Als je budget en rijbewijs het toelaten, kun je mss. beter naar een 750 gaan kijken.
Verder zijn de 2-kleppers uit die tijd redelijk bulletproof. Techniek stamt grotendeels van eind jaren 80/begin jaren 90, was op het moment dat deze motoren werden uitgebracht dus niet 'vers' met bijbehorende kinderziekten.
Riemen om de 20 jaar of 20k km (which ever comes first), en kosten je niet de kop.
Balhoofdlagers zijn via de dealer idd prijzig, maar as je het juiste bestelnummer weet, en het niet erg vindt om met 'fiat'-lagers rond te rijden ;) , kan het ook voor ca. een tientje.
De techniek op een tweeklepper uit die tijd is degelijk en niet vreselijk lastig. Valt (als je een beetje handig bent) ook prima zelf aan te sleutelen, incl kleppen stellen!

Kom anders hier eens buurten:
ducatifora.com - Forumoverzicht
Voldoende Ducatimalloten die je de ins en outs kunnen vertellen :)

Serieus :?
 
Ruudje,

In Eindhoven heb ik in de stille verkoop een mooie CBR 600 F te koop staan (zwart).
2006 met ongv 24.500 km. :]
Onderhoud alles bekend vanaf de eerste eigenaar net als het onderhoud. En tussendoor altijd winterbeurt gehad bij MHE.
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de snelle reacties, voel me al meteen thuis hier :P

Om vooraan te beginnen, de motor staat bij een dealer hier in de buurt, ik wil morgen even langs gaan om te kijken en eea te vragen (kennen, wat ik krijg voor die prijs(garantie etc) onderhoud historie, etc.) de motor staat er voor een zeer schappelijke prijs denk ik. Wat mag zo iets van jullie nog kosten, uitgaande van goedeconditie? (Ik ben student, geld groeit niet aan bomen :+)

Verder heb ik lang naar een sv650n >2003 gekeken. Echter zijn dese nauwelijks te koop voor mijn budget, en veelal op een flinke afstand mocht er een staan.

Met mijn rbw mag ik 35 kw rijden, alles tot 70kw mag ik afvoeren (de monster heeft er 37 dacht ik, dus dat word ook ff puzzelen) hiermee ook meteen mijn probleem met afstand, proefrijden is een risico en moet daarna nog eens terug om hem op te halen als hij afgevoerd is (25kw lijkt mij de beste optie, dit kan namelijk op kenteken en geeft t minste gezeik, ben immers niet voor niks van de scooters afgestapt :') )

Verder heb ik gelest op een Yamaha xj6 25kw, ook leuk.
Wat ik zoek in een motor;
betrouwbaar (sleutelen heb ik andere projecties voor)
Lekker koppel
Geschikt voor "woon/werk verkeer" (school en werk)
Top boeit me niet zoveel, kom niet zo vaak op de snelweg verwacht ik, maar moet wel mee kunnen als ik er op kom.

Over de cbr; iets teveel kapwerk naar mijn smaak voor dit moment.
Reden nakedbike: rug klachten :X

Thx en ik ben benieuwd waar jullie mee komen *D
 
Laatst bewerkt:
Wat vind je van de kawasaki ER6N? Fijne fiets en ook in jouw categorie te verkrijgen. Miss niet zo in overvloed op martkplaats maar vergeet ook niet op speurders etc te kijken..
 
Een Honda SevenFifty misschien iets voor jou? Handelsbenaming CB750 RC42. Zeer degelijke en betrouwbare fietsen. Blok is onverslijtbaar en de klepspeling wordt hydraulisch gesteld, dus geen omkijken naar. Voor een starter een fijne motorfiets, om te toeren (met kofferset erop) en anderzijds in een mum van tijd (2 minuten) "om te bouwen" tot een stoere naked bike. In originele staat, zonder toeters en bellen van allerlei aftermarket spulletjes, zijn ze m.i. het mooist.

PVvMWPJ.jpg

pqVH8g3.jpg
 
Of een Suzuki Bandit 600, :) zijn ook fijne motoren,ben er wel eens op weg mee geweest,als ruilmotor,toen mijn SV een beurt kreeg, :]
 
voor dat bedrag zou ik voor een 620 i.e. kijken!
Heb er zelf een gehad en nooit problemen gehad. behalve dat kleppen stellen wat duurder is, maar dat hoeft ook niet vaak gelukkig.
 
Een Honda SevenFifty misschien iets voor jou? Handelsbenaming CB750 RC42. Zeer degelijke en betrouwbare fietsen. Blok is onverslijtbaar en de klepspeling wordt hydraulisch gesteld, dus geen omkijken naar. Voor een starter een fijne motorfiets, om te toeren (met kofferset erop) en anderzijds in een mum van tijd (2 minuten) "om te bouwen" tot een stoere naked bike. In originele staat, zonder toeters en bellen van allerlei aftermarket spulletjes, zijn ze m.i. het mooist.

[afbeelding]
[afbeelding]

Goed idee, maar als eerste motor zou ik dan eerder voor een CB600F Hornet gaan... Dit scheelt zo weer 50 kg :Y
 
voor dat bedrag zou ik voor een 620 i.e. kijken!

De 2-3k is mijn budget, deze Ducati staat voor minder als 2K tekoop bij een dealer. Ik ga zo even kijken, zal straks even mijn bevindingen hier plaatsen.
Vond het een leuk bedrag om te beginnen als 1e motor. Maar in de wereld van motoren ben ik nog vrij nieuw :+

Thx voor de reacties. Kom er vanavond even op terug *D

EDIT:
Gave motoren die monsters! zit positie is echt lekker en een leuk uiterlijk.
echter ging het om een import motor welke daardoor niet terug te voeren is op kenteken (aldus de dealer)
verder had de motor wat schade: deuk in de tank, krasjes op de koplamp en een knipper welke met take vast zat, was een keer van de standaard gevallen lijkt het.
ook geen onderhoudshistorie aanwezig.
dit alles is de prijs ook wel een beetje naar.

de zoektocht gaat verder naar een monster of een SV650N, toch wel de 2 motoren welke mij het meest aanspreken qua uiterlijk.

iemand ervaring met zelf importeren uit Duitsland?
(daar op 35kw laten zetten en dan invoeren als 35kw motor?)

bedankt voor alle reacties en het mee denken! :)
 
Laatst bewerkt:
Ruud,ik dacht al zoiets,vandaar mijn sceptische reacties over de onderhoudshistorie en de waarschuwingen voor slechte monsters ;) Ik heb zelf een SV650S,ik weet dat je een naked zoekt,maar die rijden net zoals de SV van mij, :] Lekker betrouwbaar,geen gezeur,maar ook hier geld,let erop dat ie onderhoud heeft gehad,bij 24.000 kleppen gesteld en zo,en geen rare geluiden uit het blok.Ik heb de mijne nu sinds april,en heb er al 3500 kilometer mee onder me door laten gaan,lekkere fiets,veel koppel.Maar de mijne is wel vol vermogen,maar ik heb begrepen,dat een begrensde niet veel verschild,alleen op top is ie minder snel.Kijk op marktplaats zou ik zeggen! Of kijk eens naar een S met superbike stuur,die zitten ook wat hoger.Succes met je zoektocht,ik ben zelf een half jaartje bezig geweest,tot ik de mijne vond,ze zijn er wel! Groetjes,Coert. :W
 
Wat ook net binnen je budget pas: Kawasaki Z750

Als het ruim binnen je budget mag vallen: Honda CB1. Oudje maar rijden lekker en met 51pk best pittig voor 400cc. Maar alleen als je niet lang van stuk bent.

Suzuki SV650 red je toch mákkelijk binnen budget?
 
Ik heb zelf een SV650S uit 2003 en een Multistrada 620, die het blok deelt met de Monster 620 ie (maar in feite is het gewoon een 600 blok met injectie).

Ik denk dat je met een licht rijbewijs beter af bent met de SV. Gooi er een 25 kW CDI in (vanaf 2003 dus!) en hij mag zo op kenteken als lichte motor. Plus: met die CDI begrenzing houd je nog 80% van het originele koppel over. Je zal dan ook niet verlegen zitten dat je met 25kW rijdt ipv 35.

De monster heb ik geen ervaring mee, het blok dus wel. Fijn blok met genoeg koppel in het middengebied. Wel een blok met karakter: nukt behoorlijk onder de 4000 rpm, koppeling is moeilijk te doseren (hele korte slag en abrupt aangrijpingspunt). Inmiddels staat op mijn Multi pas 13.500 km (met 10.500 gekocht een paar maanden terug) dus over betrouwbaarheid kan ik niet zoveel zeggen. Hoe het blok zich gedraagt als hij iets is afgeknepen durf ik dus ook niet te zeggen verder.
Zoals eerder gezegd: riemen vervangen iedere 2 jaar of 20.000 km, plus ze zijn niet zo duur. Dat is een druppel op de gloeiende plaat. Kleppen moeten wel iedere 10.000 gesteld worden. Het is maar een 2 klepper, dus zou niet heel duur moeten zijn. Wordt wel aangeraden om het bij de Ducati dealer cq specialist te laten doen. De olie hoeft ook maar om de 10.000 vervangen te worden. Bij de SV is dat 6.000.


For what it's worth: de SV is zowat bulletproof en een fantastische eerste motorfiets. Het enige dat je in de gaten hoeft te houden is je oliepeil: heb je een oliezuiper en rijd je te lang door met (veel!) te weinig olie in je blok, dan kan je big-end lager van de krukas naar de gallemiezen gaan. Verder heb ik op die van mij zelf bijna 50.000 km gezet in 4 jaar tijd, waaronder woon-werk, wat circuitdagen, en vakantietrips. De fiets wordt redelijk misbruikt eigenlijk (geen tijd om warm te rijden, wheelies zijn ook wel leuk etc etc) en ik heb inmiddels bij een km-stand van 58.000 de kleppen nog niet eens laten stellen en er is niks aan het handje. Een SV is een fijne stuurfiets: licht, voorspelbaar en mits voorzien van goede banden en een kleine upgrade aan de vering, ook heel stabiel. En als de begrenzing eruit mag, heb je er een stuk vlottere motor aan dan een Monster 600 op volvermogen ;)


Ik probeer je niet over te halen een SV te kopen, maar in mijn geval: de Multistrada en het 620 blok zijn heerlijk. Iedere rit een glimlach, hele fijne motor in alles. Maar op de SV ben ik verliefd ;)

Advies is altijd: ga proefrijden. De motor waar jij uiteindelijk de beste klik mee hebt, zal altijd in alles beter zijn dan een motor die je niks vindt ;)
 
Laatst bewerkt:
@kevin:
Dank voor de uitgebreide uitleg! Ik had al veel gelezen over de sv, en was er ook vrij zeker van dat dat mijn 1e motor zou worden. Echter kom ik de naked niet tegen passend in mijn budget (vanaf 2003, en naked) kosten voor terugvoeren niet mee gerekend.
Ik zoek mijn 1e motor het liefst bij een dealer om er wat garantie bij te hebben, geeft nu wat meer vertrouwen.
Proefrijden zou ik graag doen, alleen moet ik dan wel iets vinden enigszins in de buurt, en eentje die mij laat rijden (officieel mag ik niet proefrijden op een "zware" motor)

De z750 heb ik ook naar gekeken toen ik aan het lessen was. Echter niet terug te voeren aangezien deze meer dan 70kw hebben.

Al met al een hoop gedoe met dat A2 rbw.. :/
Thx voor het mee denken :)
 
De SV650N is tegenwoordig lastig te vinden ja. De S'jes staan er genoeg op binnen jouw budget.

Ik weet niet hoe handig je bent, maar om van een S een N te maken hoef je enkel de kuip eraf te slopen, een hoog stuur te plaatsen (incl kroonplaats en stuurbevestiging van een N), koplamp erop en de beugel oor de tellerpartij te zoeken. Veel spul is tweedehands wel te vinden, plus je kunt de originele S onderdelen verkopen. Ik heb het niet voor je uitgerekend, maar dat moet toch te doen zijn voor een redelijk behapbaar bedrag onder de streep :Y
 
Het aantal kilometers kan prima, een hoop mensen hebben een motor als hobby om zo nu en dan eens mee te rijden(mooi weer e.d.), en rijden er dus nog geen 1000km/jaar op.

over onderhouds kosten weet ik niet veel, wel weet ik dat net als Aprilia deze fietsen zeer gevoelig zijn voor onderhoud. :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan