2012 bmw maxi scooter

...dat snaar verhaal flik ik :)

Misschien een paar rollekes derbij :?

image.php


En om het weekend in te luiden ook nog een smakelijke Polini-babe :9~

image.php


Cheers *D
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk zelfs iets gunstiger dat zou dan komen door dat de riem
een paar mm. hoger in de vario uitkomt, dan krijg je een beetje het overdrive effect.
Maar het blijft afwachten.

OEM is 33 gram.
Met 30 gram blijft je top nagenoeg gelijk, en is de acceleratie winst wel iets merkbaar maar niet spectaculair.
Het toerental op max. snelheid kan mogelijk een paar honderd tpm. lager uitkomen dus daar zou iets gunstiger verbruik uit voort kunnen komen, maar niks schokkends.

De 28 grammers die door zowel Duitsers, Italianen, Amerikanen
en Canadezen worden aanbevolen geven het beste resultaat, maar uiteraard iets minder zuinig als de 30 gram's., denk ook niet dat het veel scheelt met de andere gewichten, maar in theorie is het vaak, hoe zwaarder je conventionele rollen hoe zuiniger je scooter.
Dr. Pulley's zijn dan weer niet conventioneel, en zijn met 10% lichter in gewicht qua gebruik gelijk of soms zelfs beter als OEM gewicht.
30gram is ongeveer 9%
28gram is ongeveer 12%

Wat ik heb onthouden van jou zelf is dat je hem snel zat vindt, maar wel ergens een dipje bespeurt.
Top snelheid verlies zou jij dan voor lief kunnen nemen als je de 28 gram's er in zet.
Je verliest dan op top misschien ± 3 km.

Hier nog even een foto van de BMW De.P riemhoogte ten opzichte van standaard rollen en riemhoogte.
Er is geen markering gemaakt voor 28 gram op deze vario,
maar die zal waarschijnlijk iets lager liggen als van de 30 gram's.?

OEM variateur & Dr.Pulley 30 gram, snelheid 174km bij 7100 tpm
image.php
 
Laatst bewerkt:
hier kan je de dip goed zien
als ik je verhaal zo lees,lijkt me 29 gram(bestaat dat) het meest bij mijn karakter passen :)
ik zal is overleggen met harry meyer voor de volgende beurt.
 
Hier de complete serie.
Bij de 40.000km heb je ze ook nog eens ruimschoots terug verdiend,
de OEM rollen/glijnokken set die bij 20.000km. wordt vervangen is immers 103 euro.

Bij deze jongen zitten ze fabriek-af al gemonteerd want die verslijten
anders elke 10.000km.een setje rollen. (rollenvreter nr.1,maar met dr.P niet meer)
image.php
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag: maar de BMW scooter had toch eerst een ketting in een gesloten oliebad? Op de motorbeurs in Utrecht zag ik vandaag dat er een bandaandrijving op zit. Had ik dat dan verkeerd gezien vanaf het begin? En zo ja moet je dan die oude jaargangen nog wel willen hebben?
 
Is vanaf het begin af aan het zelfde systeem

Rechts zit de ingebouwde CVT, met as naar versnellingsbak.
image.php


Vanaf CVT achterpoulie > "de koppeling" gaat de as dus naar de versnellingsbak aan de andere kant waar ook nog eens apart 250Ml. olie in zit.
Op die versnellingsbak zit dan ook de as met het voor tandwiel aangesloten.
image.php


Vul/Aftap locatie versnellingsbak olie & 16 tands voor tandwiel
image.php


In de kettingkast ligt 500Ml Castrol Syntrax Longlife 75W-90 olie.
Voor is 16 tands en Achter tandwiel is 27 tands
image.php



Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
leuke info jan,mischien iets stoms,op mijn brmmertjes vroeger deed kon je winst behalen in de vertanding dat zou hier ook kunnen denk ik?
 
Vroeger toen ik 16 was waren er alleen maar brommertjes, dus zelf ook veel met tandwielen geëxperimenteerd.
De verhouding en zeker op het achtertandwiel ligt hier een stuk lager.
Het is net even ingewikkelder als met de Honda NC, of zoals bij de Aprilia SRV.
Die kunnen wel redelijk makkelijk andere vertanding er op zetten
Als je die kettinggeleiders in de kettingkast ziet zitten zal er wel niet te veel ruimte zijn?
ik zie ook geen kettingspanners aan achterbrug, heb er ook nergens in het buitenland iets over gelezen dus kan er eigenlijk niks zinnigs over zeggen.

Nog even over de vario van de BMW.
Ik kom steeds ranzige rollen/cdvt's tegen, al na 10.000km ziet het er vies uit.
De foto van mij een aantal berichten hoger is hier ook een voorbeeld van.
De OEM rollen liggen op het zadel ernaast en daar zie je zelfs roest aan zitten.
Dat is allemaal niet zo fraai, die BMW vario verdiend het om zeker bij 20.000km en eigenlijk nog eerder 1X goed opgeknapt te worden.

Als je af gaat op de cijfertjes ligt het toerental met DR. Pulley's op top ook beduidend lager als met 33gram OEM, dus zou je eventueel besparend kunnen rijden op olie/benzine/slijtage.

Het dipje waar jij het overhebt zit denk ik anders in elkaar en komt voort uit het gewichtverschil tussen TMax en BMW (27 kilo)
Het verschil zal waarschijnlijk zo blijven, en heeft misschien ook niet zoveel zin om de scooters daarom met elkaar te vergelijken.
Dat los je alleen maar op als jij met een sportvario zou rijden en de Tmax niet.
Met Dr. P gaat het allicht wel al iets beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet technisch zoals jij dat wel bent, maar ik denk niet dat de dip (dipje is te vriendelijk) komt door het gewicht.
Toen ik vanuit stilstand de BMW volgas draaide, kwam de dip bijna meteen. Hij lijkt zich te verslikken en niet dat die gewoon traag is door t extra gewicht.
Ik dacht echt WTF?

De tmax gaat er gewoon vandoor en voelt veel sneller.
 
Persoonlijk denk ik dat het een software probleem is. Ecu of iets dergelijks.
Die tandwielen verhaal.
Mijn gp800 heeft 21 ipv 22 voor tandwiel.
Achter 50 ipv 47. (Ik heb ook nog een 46 liggen en 49 en 48.).
Ik kan je vertellen dat tussen de originele 47 en 49 al een groot verschil is qua rijden maar in combi met de 21 tandwiel is vooral ook de teller afwijking groter.
je zou denken dat het verschil tussen 49 en 50 niet zo groot is, maar dat is dus heel groot. Dit komt omdat bij de 50 je ineens ook een grotere ketting nodig heb en dus een heel ander karakter krijgt.
Die bmw als het mijn scooter was zo ik zoeken tot ik erbij neer zou vallen om er zeker van te zijn dat er wel of geen andere ratio te verkrijgen zou zijn.
Maar aan de ruimte te zien is de kans klein dat er iets groter te vinden is. Kleiner misschien wel, bijv 1 tand kleiner achter, heb je een hogere top.
de trekkracht compenseer je met een jcosta plus dat je daarmee ook nog eens een hogere top krijgt.
je kan natuurlijk er ook voor kiezen voor combi van jcosta en 1 voortandje kleiner.
dubbele trekkracht met waarschijnlijk behoud van je topsnelheid.
 
@ Ferry:

Ik heb het je eerder op horen merken, in het Tmax530 topic ik heb het echter anders om beleeft.
Ik vondt de TMax traag op gang komen ik heb zelfs een vermoeden dat ik op de zelfde brons kleurige Tmax heb gereden als jij?
Maar eerst nog op de zelfde dag een uur eerder een ritje van ook 20Km op de BMW gemaakt, die trok ik al vrij snel zo open naar 170km/ph, bij de Tmax duurde het opgang komen wat langer.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Voor alle dipperts, probeer een 2014 of nieuwer model,
ik ben nog geen dip tegen gekomen.
(en ook is het blok lawaai een stuk minder)
 
idd, hoe simpel moet je denken, omdat er nu nog zo weinig snellere scooters zijn met een beetje wegligging gaan we maar op snelheid/cilinderinhoud/wielmaat? groepen indelen.

ik had twijfels tussen een 1200RT of een 650GT 2 polyester tour bakken één met schakelbak de andere zonder, makkelijk te berijden ruimte voor mijn foto-spullen en/of jas/helm, zadel kofferruimte en topkoffer samen met die heerlijke vario sloeg het metertje al snel richting GT, als je dan de flexibiliteit voor je benen daar bij optelt, hou je een heel pak geld over om je niet druk te hoeven maken om andere zaken en kan je iedere 2-3 jaar gewoon een nieuwe neerzetten. Yamaha? prachtig vind ik hem, heeft denk ik wel de deuren voor ook b.v. een BMW scoot geopend, ik ben blij dat hij bestaat.

Edit: ook de Burgman heeft door mijn hoofd gespookt,
(wat eerder een concurrent voor de BMW-GT is dan de T-max )
Alleen de afwerking van Suzuki heeft hem alleen maar een reserve plaats bezorgt
(erg slechte ervaringen met Suzuki's)
 
Laatst bewerkt:
Het komt mij goed uit dat de scooter even geen prio heeft gehad de afgelopen maanden, aangezien de j costa EVO4RC eraan komt (had er al moeten zijn dacht ik) Mocht iemand deze ergens te koop zien staan, graag tip. @Jan, jij had het er een aantal weken geleden al over, maar ook nog geen verkoopadres gevonden?
Als de prijs vergelijkbaar is met voorgaande modellen, schaf ik er 1 aan.
 
@Jan, jij had het er een aantal weken geleden al over, maar ook nog geen verkoopadres gevonden?
Als de prijs vergelijkbaar is met voorgaande modellen, schaf ik er 1 aan.

Er staat er een 2e hands te koop in Italië :+

Op Eicma hebben ze hem voor het eerst laten zien, sinds begin 2015 is hij te koop, maar verkoop gaat mondjes maat, de prijzen voor de nieuwste versie zullen overal ongeveer gelijk zijn.
Het vorige model (EVO4R) koop je voor +/- 360 euro, het nieuwe model zal waarschijnlijk iets duurder zijn en ongeveer 4 tientjes meer gaan kosten.

Het beste stuur je een verzoek mailtje naar "hollandmotorsports"
en voor de vergelijking ook een verzoek mailtje naar Easyparts.
Bij beide kun je nieuw released materiaal opvragen/bestellen.

http://www.hollandmotorsports.nl/jcosta.html

EasyParts.nl - Variateurs




The Catalan firm J.Costa has done developing the final drive for BMW C600 and C650GT.

The new EVO4RC comes with a host of new features over the previous version:

- A bolt of one piece, specially designed for this model, made ​​of stainless steel with antifriction treatment.
- speciaal voor dit model is de schaal uit 1 stuk gemaakt.
Materiaal van schaal is rvs met een anti-frictie behandeling.


- New lumps of blue, designed and inspired by the corporate color of BMW.
- Nieuwe blauwe stiften, deze kleur is een inspiratie op BMW's huiskleur.

- Made with a different previous Kevlar reinforced plastic composite, for better gliding and durability and can ensure a long life to them.
- De stiften zijn van kevlar versterkt plastic composiet, daardoor glijden ze beter, zijn ze zeer duurzaam en gaan 50.000Km. mee.

image.php


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
was vabdaag nog effe op de beurs heb ze allemaal bekeken heel mooi allemaal.'
wat ik wel vond tegenvallen was de been ruimte op de x citing voor de rest zeer mooi kymco spul.
bmw niks nieuws te melden.
sym goed bekeken vond hem tegenvallen beetje kaal.
yamaha zag er ook goed uit.
ik ga deze week effe met de dealer om tafel over dat setje
 
@ Ferry:

Ik heb het je eerder op horen merken, in het Tmax530 topic ik heb het echter anders om beleeft.
Ik vondt de TMax traag op gang komen ik heb zelfs een vermoeden dat ik op de zelfde brons kleurige Tmax heb gereden als jij?
Maar eerst nog op de zelfde dag een uur eerder een ritje van ook 20Km op de BMW gemaakt, die trok ik al vrij snel zo open naar 170km/ph, bij de Tmax duurde het opgang komen wat langer.


Mvg. Jan

Wat raar dat ik n andere ervaring had.
Ik heb eerst een uur op de bmw gereden. Natuurlijk, het blok heeft veel vermogen en is retesnel.....als die op snelheid is. De dip vond ik heel storend omdat je dat bij ieder stoplicht meemaakt.

Toen ik vanuit stilstand met de t max er vandoor ging, riep ik echt zoiets als hooooly shit :)
Op youtube zag ik dat de bmw de tmax later alsnog inhaalt maar in t begin trager is en ik had dezelfde ervaring ;)

Waarschijnlijk dezelfde tmax ja :)
 
Webengine die tmax had ik gezien ja mooi he met die ketting.

Foto's komen van Taiwan big scooter shop, ik koop daar regelmatig spullen zoals dat koppelingshuis en die schijfremmen etc.
De eigenaar Tanson heeft in Taipei >Taiwan een garage en doet daar voornamelijk in Yamaha Tmax en Sym400/600, en daarnaast dan een soort van webwinkel via fb met spullen.
Complete ketting setje kost 525 euro ex. import aan NL grens.

Voor de BMW zal het lastig worden om met tandwielen te rommelen, wat dat betreft staat jou uber scoot op eenzame hoogte omdat ketting/tandwielen redelijk gangbare maten hebben en ook goed voor hande zijn.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
was vabdaag nog effe op de beurs heb ze allemaal bekeken heel mooi allemaal.'
wat ik wel vond tegenvallen was de been ruimte op de x citing voor de rest zeer mooi kymco spul.

ja beentjes helemaal gestrekt tegen voorwand zoals op yamaha en bmw is er niet bij,
daarom is het vindt ik ook juist zo vreemd dat er wel beenlengte voor de hoogte nodig is, anders kom je echt niet bij de grond, en daarnaast zit er met voeten naar beneden op het voetboard ook nog plenty ruimte tussen knieen en stuur, juist dat heb ik nou weer bij een andere scooter gezien waar als je beenlengte had akelig dicht bij het stuur uitkwam.

Maar ja die gestrekte voorwaardse vol beenruimte is er dus niet
Ik ben al bij een bekleder geweest die het rugkussen met nieuwe stof meerdere cm. naar achter kan verplaatsen.... ik moet daar eerdaags gewoon eens langs om dat ding weg te brengen kost 150 euro en dan is het voor mij (182cm.) ook mogelijk om met of bijna met gestrekt beentjes te gaan zitten.

Mvg.
 
Ha met die set gaat hij samen met een rapidbike makkelijk 195 gps daar ben ik wel van overtuigt. Mooi setje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan