Yamaha blok kapot

pipopopo

MF'er
10 apr 2008
159
0
bennekom
Facebook
Hey. Ik vroeg me af wie dit ook heeft gehad.

Maat van mij heeft een yamaha r6 uit 1999, en daar was een stukje uit de cilinder afgebroken. Teminste, dat stuk alu waar de cilinder in zit. Sorry, weet niet hoe dit heet.
Volgens de monteur heeft hij dit nog nooit gezien.
Nu heb ik ook een yamaha r6, en vroeg me af hoe dit zou kunnen komen/voorkomen.
Gaat hem erg veel geld kosten. Wil zoiets niet mee maken :)

tjo
 
Volgende keer een Honda kopen.

Nee, even zonder gein: de 1999 R6 is onderhand dus negen jaar oud. Negen jaar waarin dingen hebben kunnen slijten, en hoewel viertaktmotoren ook toen al superbetrouwbaar waren, zijn het geen FJR blokken die gemaakt zijn om na anderhalve ton eens een keer een mankementje te gaan vertonen.

Een R6 en co zijn nog steeds afstammelingen van toernamentmachines: alle ingewanden zijn dunner en kleiner in naam van gewicht,maar wel even sterk, en daardoor brosser (afbreken i.p.v. buigen). Niet dat Yamaha verwacht dat je om de 20000km je cillinders/zuigers moet gaan vervangen (brommertijdperkje zijn we voorbij), maar sportmachines moeten worden behandeld as-such, en daar hoort nog steeds een beetje aandacht voor de ingewanden bij, die met hun 150cc lichtgewicht-zuigertjes lucht 20% meer in elkaar moet persen als de melkbussen die je tegenkomt in een toerfiets.


Maar het kan, kan ook dat jouw vriend gewoon domme pech heeft gehad, of een gescheurd luchtfilter (steentje door de ram air op een nat papieren filter?)
 
Volgende keer een Honda kopen.

Nee, even zonder gein: de 1999 R6 is onderhand dus negen jaar oud. Negen jaar waarin dingen hebben kunnen slijten, en hoewel viertaktmotoren ook toen al superbetrouwbaar waren, zijn het geen FJR blokken die gemaakt zijn om na anderhalve ton eens een keer een mankementje te gaan vertonen.

Een R6 en co zijn nog steeds afstammelingen van toernamentmachines: alle ingewanden zijn dunner en kleiner in naam van gewicht,maar wel even sterk, en daardoor brosser (afbreken i.p.v. buigen). Niet dat Yamaha verwacht dat je om de 20000km je cillinders/zuigers moet gaan vervangen (brommertijdperkje zijn we voorbij), maar sportmachines moeten worden behandeld as-such, en daar hoort nog steeds een beetje aandacht voor de ingewanden bij, die met hun 150cc lichtgewicht-zuigertjes lucht 20% meer in elkaar moet persen als de melkbussen die je tegenkomt in een toerfiets.


Maar het kan, kan ook dat jouw vriend gewoon domme pech heeft gehad, of een gescheurd luchtfilter (steentje door de ram air op een nat papieren filter?)


Tja en juist om dit soort zaken tijdeg te kunnen ontdekken. Is het zo van belang om tijdig de beurtjes te doen of te laten doen. Zelf heb ik een 2003 R6 nou ja staat op kenteken eind 2003 dan maar dat even terzeide.

De kleine beurtjes zoals olie verversen, remblokjes en al dat soort kleine dingen doe ik zelf. Maar de grote zaken laat ik liever doen. Kost misschien wel wat. Maar dan kan mag ik er van uit gaan dat de zaken die gedaan moeten worden ook goed gedaan worden.

Maar om even bij de vraag te blijven. Je zou natuurlijk je tank er eens af kunnen halen en vervolgens eens naar de cil.wanden kunnen kijken. Is op zich niet zo heel veel werk. Denk dat je met een uurtje alles al weer dicht hebt zitten ;)
 
Tja en juist om dit soort zaken tijdeg te kunnen ontdekken. Is het zo van belang om tijdig de beurtjes te doen of te laten doen. Zelf heb ik een 2003 R6 nou ja staat op kenteken eind 2003 dan maar dat even terzeide.

De kleine beurtjes zoals olie verversen, remblokjes en al dat soort kleine dingen doe ik zelf. Maar de grote zaken laat ik liever doen. Kost misschien wel wat. Maar dan kan mag ik er van uit gaan dat de zaken die gedaan moeten worden ook goed gedaan worden.

Maar om even bij de vraag te blijven. Je zou natuurlijk je tank er eens af kunnen halen en vervolgens eens naar de cil.wanden kunnen kijken. Is op zich niet zo heel veel werk. Denk dat je met een uurtje alles al weer dicht hebt zitten ;)


Vraag me af hoe je cilinderwanden kunt bekijken door je tank te demonteren ??
 
Toen ik grote problemen had met mn R6, kwamen er ook een boel verhalen langs van kapotte cilinderwanden, scheurtjes en stukken eruit, vooral van het 1998 tot 2002 model.
Volgensmij kun je er alleen logischerwijs iets tegen doen, de 'standaard' dingen zullen we maar zeggen. Zorgen dat hij op tijd zijn beurtjes krijgt, olie in goede staat etc. Ook zorgen dat mocht er iets veranderd zijn, demper/luchtfilter de boel even goed afgesteld wordt, dit kan natuurlijk nooit kwaad om te laten controleren.
En daarnaast is denk ik goed en rustig warmrijden een must om wat langer van je motor te kunnen genieten :] Zeker bij zo'n sportief blok.
 
kijk het komt ook vaker voor maar je kunt niet zomaar stellen dat het aan Yamaha ligt en het hun schuld is !
ook ik ben het laatst tegen gekomen en na nadere inspectie en navraag blijkt, dat als je een R bezit en je er een open uitlaat opgooit en er dan ook nog een open luchtfilter bijzet en je hem "Niet" op een testbank zet je aan de gehele benzine luchtverhouding zo hebt lopen klooien dat de warmte in je cilinders en kleppengedeelte zo hoog oploopt dat er scheuren en zelfs losgeslagen stukken Nicasil de zaak naar de klote helpt !



kijk hier lopen zoveel handige Prutsers rond die er alles voor over hebben om hun eigen duurgekochte motor om zeep te helpen zonder bij zichzelf te rade te gaan......... laat staan zichzelf hiervan de schuld geven , het is nl. altijd handiger om dan je merk gewoon af te branden en deze de zwarte piet toe te spelen !!
 
kijk het komt ook vaker voor maar je kunt niet zomaar stellen dat het aan Yamaha ligt en het hun schuld is !
ook ik ben het laatst tegen gekomen en na nadere inspectie en navraag blijkt, dat als je een R bezit en je er een open uitlaat opgooit en er dan ook nog een open luchtfilter bijzet en je hem "Niet" op een testbank zet je aan de gehele benzine luchtverhouding zo hebt lopen klooien dat de warmte in je cilinders en kleppengedeelte zo hoog oploopt dat er scheuren en zelfs losgeslagen stukken Nicasil de zaak naar de klote helpt !

[~[url="http://img242.imageshack.us/img242/443/cimg8349od1.jpg"]afbeelding~][/URL]

kijk hier lopen zoveel handige Prutsers rond die er alles voor over hebben om hun eigen duurgekochte motor om zeep te helpen zonder bij zichzelf te rade te gaan......... laat staan zichzelf hiervan de schuld geven , het is nl. altijd handiger om dan je merk gewoon af te branden en deze de zwarte piet toe te spelen !!


Zit wel wat in wat je zegt, maar hoe verklaar je dan dat het ook
bij twee originele R6 is gebeurd?
 
en zijn gasten die een gewone R6 op het circuit gebruiken ,hoeft niet maar kan wel , ook een fiets waar erg hard aan getrokken word kan last hebben van een minder schone verbranding .
Met het verdwijnen van lood uit de benzine is de smerende werking van benzine afgenomen en is men andere chemicaliën gaan gebruiken om het octaan getal te verhogen. Deze chemicaliën hebben geleid tot het oplossen van rubber slangen en pakkingen, gumvorming en bovendien verbrandt deze benzine minder gelijkmatig (negatief effect op het verbrandingspatroon). Hoe lager het octaangetal aan de pomp, hoe minder van deze voor veel klassiekers schadelijke chemicaliën er in zitten. Dit verklaart waarom klassieke motoren beter lopen op euro 98 dan op euro 95, dit terwijl het octaangetal van beide brandstoffen nagenoeg gelijk ligt.
Ook zijn er dan nog gasten die in Duitsland gewoon octaa 91 (benzin) tanken wat ook weer eens een slechtere verbranding tot gevolg heeft .

Los daarvan zijn er altijd onverlaten die het serieus helemaal niets boeit hoe warm hun blokkie is als ze er serieus het gas op gaan gooien . een R6 van 2008 kan tot de 18000 toeren open........ weet je wat er gebeurd met je nicasile wandjes in een omgeving van alluminium om zich heen als je met koude motor naar de 18000 toeren knalt!


Even een ander voorbeeldje uit de autowereld !
alfa bracht een aantal jaren terug als een van de eerste een gietalluminium blokkie op de markt en het karretje zag er ook nog eens erg mooi uit , dus een erg gewillige auto bij vele rijders die lekker enthousiast te keer gingen in hun auto ! het was niet alfa die het fout deed, maar de berijder die met koude motor met vol de gas erop alles naar de haaien trapte .
 
Laatst bewerkt:
en zijn gasten die een gewone R6 op het circuit gebruiken ,hoeft niet maar kan wel , ook een fiets waar erg hard aan getrokken word kan last hebben van een minder schone verbranding .
Met het verdwijnen van lood uit de benzine is de smerende werking van benzine afgenomen en is men andere chemicaliën gaan gebruiken om het octaan getal te verhogen. Deze chemicaliën hebben geleid tot het oplossen van rubber slangen en pakkingen, gumvorming en bovendien verbrandt deze benzine minder gelijkmatig (negatief effect op het verbrandingspatroon). Hoe lager het octaangetal aan de pomp, hoe minder van deze voor veel klassiekers schadelijke chemicaliën er in zitten. Dit verklaart waarom klassieke motoren beter lopen op 98 dan op 95, dit terwijl het octaangetal van beide brandstoffen nagenoeg gelijk ligt.
Ook zijn er dan nog gasten die in Duitsland gewoon octaa 91 (benzin) tanken wat ook weer eens een slechtere verbranding tot gevolg heeft .

Los daarvan zijn er altijd onverlaten die het serieus helemaal niets boeit hoe warm hun blokkie is als ze er serieus het gas op gaan gooien . een R6 van 2008 kan tot de 18000 toeren open........ weet je wat er gebeurd met je nicasile wandjes in een omgeving van alluminium om zich heen als je met koude motor naar de 18000 toeren knalt!


Even een ander voorbeeldje uit de autowereld !
alfa bracht een aantal jaren terug als een van de eerste een gietalluminium blokkie op de markt en het karretje zag er ook nog eens erg mooi uit , dus een erg gewillige auto bij vele rijders die lekker enthousiast te keer gingen in hun auto ! het was niet alfa die het fout deed, maar de berijder die met koude motor met vol de gas erop alles naar de haaien trapte .

Warm lopen is van essentieel belang voor een motorblok, en dat is
het nadeel als je niet nieuw koopt, je weet nooit hoe er is mee omgegaan.
Maar gebruikt Yamaha dan andere materialen voor de cilinderwanden, dan
andere fabrikanten?
 
Met het verdwijnen van lood uit de benzine is de smerende werking van benzine afgenomen en is men andere chemicaliën gaan gebruiken om het octaan getal te verhogen. Deze chemicaliën hebben geleid tot het oplossen van rubber slangen en pakkingen, gumvorming en bovendien verbrandt deze benzine minder gelijkmatig (negatief effect op het verbrandingspatroon). Hoe lager het octaangetal aan de pomp, hoe minder van deze voor veel klassiekers schadelijke chemicaliën er in zitten. Dit verklaart waarom klassieke motoren beter lopen op 98 dan op 95, dit terwijl het octaangetal van beide brandstoffen nagenoeg gelijk ligt.
Die laatste zin kan ik niet helemaal rijmen met de rest.

95 en 98 zijn juist de octaangetallen, of bedoel je de MON's ipv de RON's?
 
het jammere is alleen dat die "scheuren" alleen binnen in je cilinderwanden zitten en niet buiten op !!!

Dus ook ik snap niet wat jij wil gaan bekijken door er alleen de tank af te schroeven :N :?
 
het jammere is alleen dat die "scheuren" alleen binnen in je cilinderwanden zitten en niet buiten op !!!

Dus ook ik snap niet wat jij wil gaan bekijken door er alleen de tank af te schroeven :N :?

Ehm... het enige wat je kan doen is de bougie eruit trekken en met een scope door het bougiegat in de clinder kijken. Het kan wel, maar ik heb het idee dat hij dat niet bedoelde :)
 
Denk het niet :N Het makkelijkste is je bougie er ff uitdraaien
Je bougiegat is net groot genoeg om je sonde van (pak m beek) 6,5mm doorheen te steken
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk is nu toch wel(zie mijn topic:scheur in motorblok)dat het NIET aan de rijders kan liggen,daar dit nu geval nummer zoveel is die precies het zelfde euvel heeft als alle anderen.
Bij yamaha hoef je niet aan te kloppen.Zij beweren dat ze nog NOOIT van dit probleem gehoord hebben.Ze zullen dat selectief doof zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan