4 cilinder met veel koppel

DesertRose

MF'er
18 nov 2013
77
0
Hi mede motor gekkies!

Ik heb een vraag. Komend seizoen ga ik een nieuwe bike kopen. De afgelopen 2 jaar heb ik op een super fijne fiets gereden, VTR 1000 Firestorm uit 1998. Dat is mijn eerste bike en ik heb er super veel plezier mee en aan gehad. Nu wil ik dus een motor die iets nieuwer is en ben ik me aan het oriënteren. Op dit moment twijfel ik heel erg tussen een 2 cilinder (maar dan wordt het een Duc) of een 4 cilinder.

Maar nu komt de vraag: welke 4 cilinder heeft veel koppeling en vermogen onderin en ook nog een mooi geluid?

So guys and girls, I need your advise :Y
 
Koppel bedoel je? ;)

Heb je ook al naar een 3 cilinder gekeken? Als je sportief wil rijden zit je met 4 cilinders vaak wel bij de hoogtoerige blokken.
 
Koppel bedoel je? ;)

Heb je ook al naar een 3 cilinder gekeken? Als je sportief wil rijden zit je met 4 cilinders vaak wel bij de hoogtoerige blokken.

Ja, thnx dat bedoel ik!
Dat is dus iets te technisch voor mij :P
 
Wat is de rede dat je twijfelt?

Een driecilinder is zoals al geopperd ook een optie, best of both worlds beweren sommige.
Er zijn naast ducati's natuurlijk nog meer 2 cilinders. *Kuch*Aprilia bijvoorbeeld

Ga met verschillende blok configuraties eens rijden. Een V4 is anders dan een 4 in lijn maar toch een 4 cilinder en de ene tweecilinder is de andere ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Je moet er gewoon een aantal uitkiezen en dan uitproberen.
En niet bang zijn voor technische zaken.
Je leert er vanzelf meer van.

Enne, waarom móet een 2-cylinder een Duc worden :?
 
Er zijn naast ducati's natuurlijk nog meer 2 cilinders. *Kuch*Aprilia bijvoorbeeld

Vergeet de KTM RC8(R) ook niet, een geweldige machine en meer exclusiever dan een Duc!

Als je over sportmotoren praat, vind ik:

2-cil = Meer koppel onderin, dus bij elke toerental een berg aan vermogen beschikbaar. Geluid veel dieper. Remt harder af op de motor en rijdt bokkig op lage snelheden. Ik vind het ook een motor voor de wat meer ervaren rijder, je achterwiel kan wel een blokkeren als je hard terugschakeld. Meer onderhoud

4-cil = Meer topvermogen op hoog toerental, op lage toeren merkbaar minder vermogen. Geluid meer schreeuwerig. Remt minder hard af op de motor en rijdt qua motor wat soepeler. Minder onderhoud

3-cil = Combinatie van beide, maar zijn er maar erg weinig van.
 
Laatst bewerkt:
4 cilinders? mooi geluid? koppel? Tuono V4! Zeg ik compleet zonder voorkeur :p
 
Eeuuhhh, betaalbaar graag -O-

Hoezo?? Zo duur zijn die H2 dingetjes toch niet :?

H2


Ontopic; begonnen op een 2-cilinder(-tje) daarna hoofdzakelijk 4-cilinders gereden en al een tijdje heel erg tevreden met mijn 2-cilinder. Lekker veel koppel en niet dat zenuwachtige gedoe en gegil van een 4-cilinder...

3-cilinder heb ik eigenlijk nog nooit op gereden.
 
Laatst bewerkt:
V4

Lijkt mij een geschikite opstelling om te voldoen aan 'moet 4 cilinders hebben' en 'veel koppel'.

Meerdere fabrikanten hebben V4's gebouwd.

Een Vmax is bijv al erg lachen...
 
V4

Lijkt mij een geschikite opstelling om te voldoen aan 'moet 4 cilinders hebben' en 'veel koppel'.

Meerdere fabrikanten hebben V4's gebouwd.

Een Vmax is bijv al erg lachen...

:^

En m.b.t. DUC zit er al een wereld van verschil tussen een tweekleps en een vierkleps blok.
 
ZRX 1100/1200 , GSX 1400 , CB 1300 ,XJR 1200/1300, om maar ff wat te noemen ,
koppel zat :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koppel? GSX1400, kan je ook nog eens relatief goedkoop een turbo op (laten) zetten en je zit over de 200nm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan