Aandrijflijn Breva/Sport

gg270892

Rookie
7 aug 2008
23
10
Mijn Breva heeft behoorlijk last van speling in de aandrijflijn.
Dat maakt langzaam rijden niet echt tot een feest. De koppeling erbij pakken is ook geen remedie. Het lijkt wel een smederij.

Ben bij Teo Lamers geweest en daar zeggen ze dat dit een normaal verschijnsel is.
Helaas kan ik er niet aan wennen.

Nu rij ik de Breva nogal redelijk sportief en vermijd ik zo veel mogelijk het langzame getokkel.

Ik rij ook nog regelmatig op mijn T3 en dat is dan echt een verademing :9

Zijn er nu echt geen andere Breva/Sport rijders met hetzelfde probleem?
 
Weinig Breva rijders hier...

Ik had er in het begin ook "last" van. Nu niet meer. Het klapperen op lage snelheid/stapvoets is niet met de koppeling op te lossen. Het begint als je de gashandle net op het punt van de vrije slag houd. In de versnelling met gas dicht nergens last van, met iets gas erop ook nergens last van. Als je stapvoets over een drempel gaat, beweegt ongemerkt je rechterhand iets en zit je net op het eind van de vrije slag in de gashandle. Wat ik denk is dat het door de "moderne" injectie komt, die is nog steeds niet zo perfect als goed afgestelde carburateurs.
Ik heb er geen problemen mee.

Tja ook een modernere Italiaanse schone vraagt nu eenmaal wat meer aandacht denk ik. ;)
 
Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb met de aandrijving van m'n breva 1200.
Natuurlijk zit er bij mij ook wel wat speling in. Lijkt me normaal. Als je er na een tijdje aan gewend bent merk je het niet meer. Neem er in korte, langzame bochten de achterrem er eens wat vaker bij. Je kunt dan beslist zonder speling op trekkracht de bocht door.
Een Guzzi is natuurlijk wel een motor waarbij je jezelf en de motor de tijd moet geven om aan elkaar te 'wennen'. Verwacht geen "opstappen-en-rijden" fiets zoals bijvoorbeeld een Honda.
Dus: TAKE YOUR TIME ! :) Het komt vast goed.
 
Die speling merkte ik weinig van toen ik hem net kocht. Het motorgedrag moest ik wel degelijk aan wennen. Nu zijn we vrienden,..je moet hem een beetje onder druk zetten (rijden) vindt ie fijn. :Y :]
 
Dat is toch normaal voor een Cardan?!?!?!?!


Even goed lezen!

Mijn 850 T3 (jaja ook met cardan) heeft dit vreselijke verschijnsel absoluut niet. Dat komt door de aanwezigheid van rubberen transmissiedempers in het achterwiel. Deze heb ik voor de T3 wel 'zachter' gemaakt door het aantal rubbers te verminderen en de resterende te perforeren. Schakelt als boter en geen mechanisch geklepper.

Bij de Breva/Griso/Sport zijn er helaas geen transmissiedempers gemonteerd.

Maar W T F, gewoon gassen met die handel!
 
Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb met de aandrijving van m'n breva 1200.
Natuurlijk zit er bij mij ook wel wat speling in. Lijkt me normaal. Als je er na een tijdje aan gewend bent merk je het niet meer. Neem er in korte, langzame bochten de achterrem er eens wat vaker bij. Je kunt dan beslist zonder speling op trekkracht de bocht door.
Een Guzzi is natuurlijk wel een motor waarbij je jezelf en de motor de tijd moet geven om aan elkaar te 'wennen'. Verwacht geen "opstappen-en-rijden" fiets zoals bijvoorbeeld een Honda.
Dus: TAKE YOUR TIME ! :) Het komt vast goed.

:Z
850T (1979-1980)
1000 Convert (1980-1983)
850 T3 California (1983-.............................................................................................)
Airone 250 (1990-.......................................................................................)
V7 Special (1992-2004)
V10 Centauro (2004-2008)
V1100 Breva (2008-......)

Maar je hebt volkomen gelijk :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan