Aandrijving achterwiel functioneert niet meer

Michel82

Rookie
25 mei 2014
19
0
Beste motorrijders,

Ik heb een probleempje. Een paar weken geleden reed ik op mijn Bisan Lifan 150 motorscooter (automaat).

Na een half uurtje rond te hebben gereden stond ik stil voor een stoplicht. De motor draaide de hele tijd stationair, maar toen ik gas gaf draaide mijn achterwiel niet meer.

Ik heb al gecheckt of ik niet per ongeluk de noodstopknop heb ingedrukt maar dit was niet het geval.

Het lijkt net alsof de versnellingsbak in zijn neutraal is blijven hangen, maar volgens mij kan dat helemaal niet. De motor draait wel stationair en starten is geen enkel probleem maar als ik gas geef maakt de motor alleen maar toeren.

Ik heb werkelijk geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Het is een motor uit het bouwjaar augustus 2013. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er een defect is.

Iemand enig idee? :/

Gr.
Michel
full
 
Laatst bewerkt:
Hey jongens,

Jullie hebben gelijk. Ik heb het nog even aan die maat van mij gevraagd en het is de aandrijfriem. Ik stond er zelf niet bij toen hij ermee bezig was, maar een andere pipo kwam naar boven om te vertellen wat er aan de hand was.

Die gozer abnormaal en gigantisch achterlijk, want ik dacht er vandaag nog aan dat die kap volledig gesloten is. Er kan dus idd niks in terechtkomen.

In ieder geval bedankt voor jullie support allemaal en intilligentie :p ik ga deze week die nieuwe aandrijfriem halen voor €65,- in zoetermeer.
 
Laatst bewerkt:
Voordat er een slotje opgaat... hoe ga je die nieuwe riem om de pullies krijgen?

Volgens mij moet je daar één van de pullies voor uit elkaar trekken, daar heb je wel speciaal gereedschap voor nodig als ik het me kan herinneren van mijn scootertijd. (of een stok tussen de spaken steken)
 
Dure riem trouwens, kan me van mijn Peugeot Speedfight 100-125 cc iets van 15 euro herinneren. :? Had die gewoon een keer voor reserve erbij gekocht..

 
Laatst bewerkt:
:+ *D

Snaartje krijg je er heus wel gewoon met de hand omheen gelegd :Y



:^

Ik duw altijd even de achterste poulies uit elkaar, bij de meeste scooters heb je dan ruimte genoeg om hem er ook voor omheen te krijgen.

Sorry voor de late reactie. Ik was op vakantie, maar hoe krijg ik de achterste poulie los?

Ik heb geprobeerd een schroevendraaier in het gat te steken en met een engelse sleutel het moertje los te draaien maar ik kan niet genoeg kracht zetten (de poulie draait mee).

Ik las ook in een van de reacties iets over een stok, maar ik ben benieuwd of die niet gewoon afbreekt.
 
Achterste poelie werkt met een drukveer die de overbrenging aanpast naarmate de trekkracht groeit, die kun je met de hand intrekken. Dan komt de snaar verder naar binnen te liggen (dichter bij de as) en heb je dus effectief meer lengte. Dat moet genoeg zijn.

Vario voor moet er dan natuurlijk wel al af zijn, dat leek me vanzelfsprekend O-)
 
Laatst bewerkt:
Voordat er een slotje opgaat... hoe ga je die nieuwe riem om de pullies krijgen?

Volgens mij moet je daar één van de pullies voor uit elkaar trekken, daar heb je wel speciaal gereedschap voor nodig als ik het me kan herinneren van mijn scootertijd. (of een stok tussen de spaken steken)

Ok goede tip. Wist ik nog niet. Hoe heet dat speciale gereedschap?
 
Achterste poelie werkt met een drukveer die de overbrenging aanpast naarmate de trekkracht groeit, die kun je met de hand intrekken. Dan komt de snaar verder naar binnen te liggen (dichter bij de as) en heb je dus effectief meer lengte. Dat moet genoeg zijn.

Ok top! Ik zal er binnenkort eens even naar kijken. Bedankt gozer.
 
Kleine aanvulling geplaatst, de voor overbrenging moet er dan wel af zijn natuurlijk. Vario kan je zo eraf draaien, snaar in achterpolie trekken naar binnen, om de vooras heen, dan de 2e helft vario terug erop, vastzetten en rijden maar.
 
Achterste poelie werkt met een drukveer die de overbrenging aanpast naarmate de trekkracht groeit, die kun je met de hand intrekken. Dan komt de snaar verder naar binnen te liggen (dichter bij de as) en heb je dus effectief meer lengte. Dat moet genoeg zijn.

Vario voor moet er dan natuurlijk wel al af zijn, dat leek me vanzelfsprekend O-)
Klopt... de achterste poelie hoeft dus ook niet los.
Soms moet je dus wel de vario los halen, en dat kun je doen dmv een zuigerstop (lompe manier), of een vario blokkeer tool..

Dit idee dus
10062010042.jpg
 
Ik heb helaas geen garantiebon, dus de optie om het naar de verkoper te brengen valt af.
Dit klinkt heel dubieus voor een 1 jaar oud ding.

Het is een motor uit het bouwjaar augustus 2013. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er een defect is.
Rare conclusie: je hebt nog nooit problemen gehad, dus dat kan nooit gebeuren?
 
Dit klinkt heel dubieus voor een 1 jaar oud ding.Rare conclusie: je hebt nog nooit problemen gehad, dus dat kan nooit gebeuren?

1. Ik heb deze motor niet in de winkel gehaald, maar van een kennis overgenomen en die heeft er geen bon bij gegeven. Dat hoefde ik ook niet.

2. Er kan altijd wat gebeuren, maar van een motorscooter met bouwjaar 2013 verwacht ik niet dat hij de volgende dag oppeens uit elkaar valt. Klein onderhoud zoals olie verversen, ketting smeren en accu bijladen kan ik me nog wel voorstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan