Aankooptip v.d. week 3.0 Waar spanrijders schroot aansmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, weer terug op het honk. We hebben een rondje gemaakt. Wuppertal (schwebebahn) en met stapjes naar Wenen, Praag, Zschopau, Keulen en weer naar huis.
Ik vond op de heenweg al dat de fan van de K75 snel aansloeg. Dat was me bij de Beatrixrun ook al opgevallen.
Ik kon bij de tankstop zomaar anderhalve liter water in het koelsysteem gooien. Niet goed dus.
Maar geen lekkage.
Dan maar bijhouden. Elke tankstop kon ik er tussen de halve en driekwart liter water in mikken. Na twee uur dwars door Wenen met 34 graden ging er een hele liter in, maar na tweehonderd kilometer landstrassen maar een kwart.
Aan het eind begon hij ook bellen te blazen uit het expansie vaatje, en na een kort stukje stroomde hij zelfs over.
We hebben er vakantie 3000km met afgelegd, maar ik denk dat ik nu toch echt aan de koppakking moet. Ik Google nog even op andere opties, maar veel hoop heb ik niet.
We hebben met dit span half Europa gezien, hij heeft wel wat credits opgebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen witte rook uit je uitlaat hebt na het starten dan is je koppakking waarschijnlijk nog goed. (anders even compressie meten) Vaak is het de rubber ring van de dop van het koelsysteem (die onder de tank). Dan is de rubber ring lek en bouwt je koelsysteem geen druk op. Met als gevolg dat het uitzettende water allemaal naar je expansievaatje gaat en die overloopt. Als je de motor weer uit zet, krimpt het water en kom je dus tekort.
Er is in het verleden ook een modificatie op die dop geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook eens zo'n zeurende dop gehad. Een haar scheurtje kan al voldoende zijn om het probleem te veroorzaken :(

Dop gewisseld voor een nieuwe, nieuw koelvloeistof er in en het was weer prima :]
 
Dan blijven de slangen slap tijdens het op temperatuur komen.
 
Jammer genoeg zie je geen slangen hangen. Er steekt een bochtje uit, dat is het. Ik ken de truuk wel van de auto. Dan kan je de bij een lekke koppakking en draaiende motor de slangen niet meer inknijpen. Het enige punt waarbij dat bij de K75 kan is tussen het krukas deksel en de waterpomp. Maar dat zit dus tussen het span/

Aan de andere kant. Ik heb vanmiddag de radiatordop verwisseld. De dop die ik had liggen had een rubber ring meer als degene er op zat. Toevalligerwijs de ring die de druk door het ventiel dwingt. De ring was opgezwollen en om het ventiel heem geschoven. Ik had dus een drukloze, open verbinding tussen radiator en expansie tankje.
Gereden heb ik nog niet, maar ik heb er wel het volste vertrouwen in dat Enigma een heel goede tip gegeven heeft.
 
.....................maar ik heb er wel het volste vertrouwen in dat Enigma een heel goede tip gegeven heeft.

Ervaringsdeskundige..... Zelf twee keer meegemaakt tijdens de vakantie. Eerste keer met de K100 van Frau Enigma en afgelopen jaar met haar K1. (en toen ging de koelventilator ook nog stuk in zuid Frankrijk....)
 
Als de ventilator het ook begeeft ben je helemaal klaar. Dan kan je niet anders als geduldig afkoelen en weer bijvullen. En dan in je beste Frans proberen aan een nieuwe fan te komen.
 
Als de ventilator het ook begeeft ben je helemaal klaar. Dan kan je niet anders als geduldig afkoelen en weer bijvullen. En dan in je beste Frans proberen aan een nieuwe fan te komen.

In het beste frans lukte bijna, met hulp van de ANWB helemaal. Was alleen veel sleutelen om op een K1 de ventilator te vervangen......
 
Als de ventilator het ook begeeft ben je helemaal klaar. Dan kan je niet anders als geduldig afkoelen en weer bijvullen. En dan in je beste Frans proberen aan een nieuwe fan te komen.

Ik heb ook geen franse fans..
 
In het beste frans lukte bijna, met hulp van de ANWB helemaal. Was alleen veel sleutelen om op een K1 de ventilator te vervangen......
Dat is op een kale K75 al een pokkewerk. Water hoort ook niet op een motorfiets, alleen maar ellende.

Waar komt die obsessie van JFJ met slappe slangen toch ineens vandaan? :?
 
Als je een volgende keer met een niet werkende ventilator op een K zit is het goed om te weten dat de electromotor ook los te vervangen is en dat je die gewoon kunt bestellen bij RS-Online. Volgende dag in huis. Of op de camping.

De elektromotor rot namelijk vast omdat hij maar zo zelden moet draaien. Zeker als er 's winters doorgereden wordt.
 
Laatst bewerkt:
Als je een volgende keer met een niet werkende ventilator op een K zit is het goed om te weten dat de electromotor ook los te vervangen is en dat je die gewoon kunt bestellen bij RS-Online. Volgende dag in huis. Of op de camping.

De elektromotor rot namelijk vast omdat hij maar zo zelden moet draaien. Zeker als er 's winters doorgereden wordt.
Mijne rot echt niet meer vast, die heeft het druk genoeg. Maar ik heb het wel gehad. Ik heb hier in de schuur een reserve liggen. Maar dan moet er wel ieand thuis zijn die hem naar de camping kan sturen.
De tip van RS is wel goed, maar ik betwijfel of ik op mijn vakantie geduld heb om daarnaar te Googelen. Dan zal het waarschijnlijk de simpelste, dure oplossing worden.
 
Niet echt zijspan gerelateerd, maar er zit hier blijkbaar een koop K-koel-kennis..

Ik merk dat bij mijn K100 na het afkoelen de slangen vacuum zuigen, ik heb de dop al schoongemaakt, maar daar is eigenlijk weinig aan te zien. Koelt goed, niet warm en verliest geen water.
En hoe kan ik de fan en werking testen? Ik dacht even de stekker naar de sensor door te verbinden, maar de K blijkt een temperature-control-unit te hebben. Waar zit dat ding en kan ik er wat aan testen?
 
Tijdens het Googelen van de laatste dagen ben ik die vacuum koelslangen ook tegen gekomen. Je moet de slang van de radiator vuldop naar je expantie vaatje nakijken. Als die slang geknikt zit kan hij niet aanzuigen. Ondanks dat de dop dan goed werkt zuigt hij toch vacuüm.

Voortgang op mijn project:
Ik ben vanmiddag afgereisd naar Den Helder om eindelijk bij Enigma een bak koffie te doen. Prima koffie, lekker ouwehoeren, een aanrader.
De uitslag van deze testrit is tegen gevallen. Na het tanken op de heenweg gaf hij al een rookpluim. Na afgekoeld te zijn in Den Helder gaf hij geen rook, maar gooide hij water uit de uitlaat, er lag een hele plas. Op de terugweg had ik een brug tegen. Toen wou hij bijna niet starten, en trok hij een enorm rookgordijn.
De conclusie is dus helder. De dop was niet goed en is nu in orde.
Helaas is hij toch erg warm geweest en heeft de koppakking het niet gehouden. -O-

Ik hou de discussie maar even in dit topic. Als ik de kop er af ga trekken plaats ik dat wel in mijn eigen topic.
 
Gelukkig is een K koppakking in een paar uurtjes vervangen. Maar mooi klote dat het nu net tijdens het lekkere rij weer gebeurd.
 
Gelukkig is een K koppakking in een paar uurtjes vervangen. Maar mooi klote dat het nu net tijdens het lekkere rij weer gebeurd.
Ik vind het helemaal geen lekker rij weer. Vanmorgen et de K75 naar DH ging nog wel. Maar ik ben zojuist met het Ooost Duitse werkpaard weggeweest, ik zweet uit elke porie.
 
Ik vind het juist heerlijk: lekker met het vizier open en de jas op een grote kier zodat de warme wind zo m'n openstaande overhemd in blaast.
Wapperende borstharen FTW!
 
:^

Net in de korte boks een testrit op de virago gedaan, lekker koel :+ ding loopt eindelijk weer, bleek na het ultrasoonbad toch nog prut in een stationair sproeier te zitten.

Deze week een nieuwe accu binnen voor de GS, kan ik met wat mazzel dit weekend weer rijden. En er moest ook nog iets aangebouwd worden meen ik me te herinneren?? :Z
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan