Accu of startmotor?

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Heey allen.

Ik dacht dat mijn accu dood was, maar hetvolgende gebeurde gisteren:

ik probeer vol goede hoop mijn motor te starten, hoor 2 keer zo'n geluid dat die motor overslaat, maarja te weinig choke ofzo en hij ging niet aan.

Vervolgens drukte ik nog een keer, en alles wat ik hoorde was 'klikklikklik' x20. Ik dacht zelf: shit? Is het wel de accu? Het klonk zo raar. Vriend van me (hielp ook even met aanduwen :} ) zei dat het door een lage accuspanning kwam, hopelijk klopt dit? Anders gaat het meer kosten dan ik dacht -O-

Anyway, daarna stuk gereden, bij tank station moest ik hem weer ff aanrennen (sloeg gelukkig na 5 meter al aan). Bezwete kop op de motor haha :N
 
Laatst bewerkt:
Die klikjes komen van het startrelais, dat is inderdaad het enige dat je nog hoort bij lage accuspanning.
Accu opladen en eventueel vernieuwen.
top tnx, ben van plan een nieuwe te kopen in februari oid (als ik weer 'echt' ga rijden, 1 keer per week vind ik niet genoeg). Is het erg als ik deze erin laat en hem aanduw? Of is dat slecht voor de koppeling/versnellingsbak?
 
top tnx, ben van plan een nieuwe te kopen in februari oid (als ik weer 'echt' ga rijden, 1 keer per week vind ik niet genoeg). Is het erg als ik deze erin laat en hem aanduw? Of is dat slecht voor de koppeling/versnellingsbak?


Niet voor de koppeling/versnellingsbak,..je dynamo moet wel hard werken met een kapotte accu. Je zou je accu aan een ladertje kunnen zetten voordat je gaat rijden.

Maar normaal gesproken moet je accu na een ritje van 30 minuten wel weer genoeg opgeladen zijn om de motor te kunnen starten. Werkt dat niet is die toch echt dood. '(
 
Hoi, ik vraag me af waarom je niet gewoon een nieuwe accu haalt en hem als je de motor wat langer laat staan aan de druppellader hangt. Ben je van het aanduwen af (ik weet niet welke motor je hebt qua gewicht) en je voorkomt dynamoproblemen omdat deze zijn spanning op den duur niet meer kwijtkan aan een defecte accu. Ik duw mijn motor in ieder geval niet aan, veel te zwaar van gewicht.
Doei.
 
Niet voor de koppeling/versnellingsbak,..je dynamo moet wel hard werken met een kapotte accu.

Euh, nee? Dynamo levert altijd (ongeveer) dezelfde laadstroom, gelijkrichter die stuurt het naar je accu/rest van de elektro en maakt van de rest warmte (daarom worden die dingen zo heet).

Anyways: aangezien een fiets aanduwen geen pretje is, accu opladen, starten, en met een multimeter met een lopende motor tussen de + en de - pool meten. Moet ergens tussen de 13.8 en de 14.1 volt zitten. Is het veel hoger -> gelijkrichter. Is het veel lager -> gelijkrichter -> en anders de dynamo
 
Okay, wie heeft er nou gelijk mbt de dynamo? :+

Over druppellader: mijn accu zit (geloof ik) onder mijn zadel, en die haal ik er niet zo 1,2,3 af (gs500e uit '91). Hoe sluit ik dat ding dan makkelijk aan?
 
Okay, wie heeft er nou gelijk mbt de dynamo? :+

Over druppellader: mijn accu zit (geloof ik) onder mijn zadel, en die haal ik er niet zo 1,2,3 af (gs500e uit '91). Hoe sluit ik dat ding dan makkelijk aan?

Druppellader zijn er in verschillende smaken; met twee klemmetjes die je gewoon op de accupolen kunt zetten, en inbouwsetjes, zodat je er alleen maar een stekker in hoeft te steken.

mbt de dynamo: zoals ik al zei; de dynamo levert wat ie levert. Daar zit geen enkele regeling op of iets dergelijks, het is een dom ding dat laadstroom over 3 draadjes levert.
Echter is het wel zo, dat wanneer jouw accu helemaal leeg is het voor de rest van het laadcircuit belastender is, aangezien je accu dan met een hoog amperage gaat opladen (hoewel al het spul hierop gewoon berekend moet zijn) Ook vinden accu's het niet erg leuk om opgeladen te worden met een hoger amperage dan 1/10 van wat ze kunnen leveren, heb ik begrepen.

Maar goed, eigenlijk is het heel simpel nu:

Accu uitbouwen en aan een druppellader hangen (of natuurlijk je fiets binnen zetten met het zadel eraf en daar opladen).
Accu weer inbouwen/druppellader verwijderen: starten en meten.

Als je wilt weten of je dynamo nog de juiste spanning levert: er komen 3 draadjes vanaf, als je wisselspanning meet tussen de twee draadjes moet dit volgensmij zo'n 33 volt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Anyways: aangezien een fiets aanduwen geen pretje is, accu opladen, starten, en met een multimeter met een lopende motor tussen de + en de - pool meten. Moet ergens tussen de 13.8 en de 14.1 volt zitten. Is het veel hoger -> gelijkrichter. Is het veel lager -> gelijkrichter -> en anders de dynamo

Met een verrotte accu krijg je geen betrouwbare meting.

Okay, wie heeft er nou gelijk mbt de dynamo? :+

Over druppellader: mijn accu zit (geloof ik) onder mijn zadel, en die haal ik er niet zo 1,2,3 af (gs500e uit '91). Hoe sluit ik dat ding dan makkelijk aan?

GS 500 haal je het zadel er zo met de sleutel af... :?
 
top tnx, ben van plan een nieuwe te kopen in februari oid (als ik weer 'echt' ga rijden, 1 keer per week vind ik niet genoeg). Is het erg als ik deze erin laat en hem aanduw? Of is dat slecht voor de koppeling/versnellingsbak?

Wat denk je zelf!


Een accu gaat doorgaans 5/6 jaar goed mee.
Vele winterstoppers die de accu verwaarlozen,...kunnen(!) na 4 jaar al naar een andere accu op zoek.
Bij een accu-groothandel kun je een nieuwe halen en de oude inleveren, voor vaak goedkoper dan bij de toonbank v/d regio-motordealer. Zorg wel dat je hetzelfde type accu meekrijgt.


(test-onderdelenlink)
 
Terug
Bovenaan Onderaan