Accu vraagjes

bikerbertus

MF veteraan
9 jun 2007
16.264
10.122
Over accuspanning onder belasting meten:

Ik weet dat tijdens het starten je geen spanning onder de 10v mag lezen. Maar nu wil ik ´m testen waar je ´m niet kan starten.
Wat moet de spanning minimaal zijn onder de belasting van de verlichting aan?

En:
Hoelang kan je eigenlijk een nieuwe accu met apart zuurpakket bewaren zonder dat de kwaliteit afneemt?

Thanks!
 
Met je verlichting aan moet ie de 12 volt wel vasthouden. Gemiddeld word er met groot licht aan zo'n 5amp weggetrokken, met daadwerkelijk starten is dat n veelvoud hiervan...
En je kunt m wel n tijdje bewaren hoor, zoniet wel n jaartje of langer..
 
Met je verlichting aan moet ie de 12 volt wel vasthouden. Gemiddeld word er met groot licht aan zo'n 5amp weggetrokken, met daadwerkelijk starten is dat n veelvoud hiervan...
En je kunt m wel n tijdje bewaren hoor, zoniet wel n jaartje of langer..
12V met lichten aan is niet veel, dan gaat ie waarschijnlijk de startmotor niet meer rond krijgen.
een volle accu is 12,7V, met lichten aan zou die toch 12.5V zoiets moeten houden.
 
Kun je niet even de ontsteking onderbreken zodat de motor niet kan starten. Dan kun je een meting doen waarbij de startmotor wel ronddraait.
ff bougiekapjes los trekken bv?
Zou kunnen maar ik weet inmiddels al wat ik al vermoedde*.
Met alleen verlichting kruipt ie onder de 12.0v (11,9).

Dus vervangen wordt ´t...

* bij het op de startknop drukken duurde het de laatste tijd eerst een fractie ve seconde eer de startmotor in beweging kwam.
 
Waarom koop je geen accutester?
Kost bijna niks.
EA98930C-36FE-4332-B8F1-37DB31494668.jpeg

Hier staat er eentje.
Altijd handig!
 
een voltmeter in combinatie met de startmotor doen net hetzelfde en dus moet je geen geld weg smijten aan een batterijtester.
Bij de test met starten moet je als leek maar precies weten hoever de spanning mag zakken bij welke capaciteit van de accu. Zo'n accutester wijst gelijk aan of de accu goed, matig of slecht is. Het enige waar je op moet letten is de schaal waar je op af moet lezen.
 
Bij de test met starten moet je als leek maar precies weten hoever de spanning mag zakken bij welke capaciteit van de accu. Zo'n accutester wijst gelijk aan of de accu goed, matig of slecht is. Het enige waar je op moet letten is de schaal waar je op af moet lezen.
Naast dat je hiermee iedere losse accu kan meten, sluit je weersinvloeden en de motor uit.
Zoals dikke olie, gare startmotor, slechte kabels, enz.
Zodat je een geïsoleerde meting krijgt.
Anders krijg je van, tja, alles is goed.
Of, ergens gaat er iets mis😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan