Afdraaien EML naaf / montagevlak schijfrem achtet

Trombø

MF'er
24 aug 2023
31
4
Oirschot
Hulpvraag --> graag een tip voor een bedrijf dat het montagevlak voor de schijfrem, op een EML velg weer lopend kan draaien.
Het gaat om de achtervelg, er hoeft maar max 0.1 - 0.2 mm af om de radiale slag er uit te halen. Tips zeer welkom!
 
Idd Oirschot!
Met de juiste spullen is het goed te doen, in principe kan de as en aandrukringen zo op de draaibank, met het wiel er op.
Zoek met name een bedrijf met de juiste expertise en apparatuur, uurtje rijden maakt me niet zoveel uit!
 
Ik denk dat je het wiel even uit elkaar moet halen. De meeste draaibanken hebben niet zoveel hoogte of een uitneembaar bed.
 
Als dat kan wordt de keuze wel veel groter inderdaad
Welke diameter en lengte blijft er dan over?
 
De velg kan niet uit elkaar, en de maat.....15 inch.
Misschien zit er nog een oud EML medewerker op het forum die een tip heeft, maar waarschijnlijk werden de passing voor de lagers en het montagevlak voor de schijf in 1 opspanning gedraaid vóór het lassen. Iemand ervaring met shimmen om de slag er uit te krijgen?
 

Bijlagen

  • 20231118_125831.jpg
    20231118_125831.jpg
    163,6 KB · Weergaven: 5
  • 20231118_125836.jpg
    20231118_125836.jpg
    201,4 KB · Weergaven: 5
Nu je het over shimmen hebt denk ik dat jij nu een axiale slag hebt, en niet een radiale zoals je eerder zei?

Hoe heb je bepaald dat het in de velg zit, en niet in de schijf zelf?
 
Je hebt helemaal gelijk DAF400, idd axiale slag, correctie, dank! ik heb de slag gemeten op grootste diameter schijf, en daarna de schijf gedemonteerd, en het wiel weer teruggezet, en vervolgens het montagevlak gemeten. Met een meetklok op een magneetstatief. De fout van 0.1-0.2 op het montagevlak versterkt zich tot 0.5 mm op de schijf. Wst denk je, is shimmen een optie?
 
in een grijs verleden had een harley waarbij de achterschijf slingerde. achteraf bleek dat de naaf slingerde ( na controle van de remschijf op een adapter) deze heb ik toen uitgeshimt met alu folie van de keukenrol
 
Je hebt helemaal gelijk DAF400, idd axiale slag, correctie, dank! ik heb de slag gemeten op grootste diameter schijf, en daarna de schijf gedemonteerd, en het wiel weer teruggezet, en vervolgens het montagevlak gemeten. Met een meetklok op een magneetstatief. De fout van 0.1-0.2 op het montagevlak versterkt zich tot 0.5 mm op de schijf. Wst denk je, is shimmen een optie?

In theorie is het te shimmen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
 
In plaats van schimmen, of in een draaibank, kan dat wiel ook op de freesbank.
Uitklokken op de as, en dan met de kruistafel dat pasvlak onder de frees doordraaien.
 
Goede tips! Interessant spul die peel shims halflive, en een freesbank is idd ook een optie. Ik maak graag eerst gebruik van de ervaring van Leotje60, voordat ik verder shop. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Dit is het geworden --> zonder teveel detail.....heb met een meetklok eerst de schijf op het wiel gemeten (axiaal), het hoogste punt lag exact 180 graden tegenover het laagste punt.
Daarna de remschijf gedemonteerd, wiel weer gemonteerd, en montagevlak voor de remschijf op de naaf gemeten. Zelfde uitkomst, hoogste punt naaf ligt recht tegenover laagste punt.
Samenvattend, heb zojuist shims besteld, volgende week uitproberen en weer meten, en dan laat ik het resultaat weten!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231126-185112_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20231126-185112_Samsung Internet.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 2
Gelukt, maximale axiale slag is 0.08mm, zijdelings gemeten op de grootst mogelijke diameter van de schijf. Alles zit weer op zijn plaats, nu kan ik door met de naaf van het zijspan! Ter info nog de foto's van het ingelaste NSU hartje in de EML velg Halflive.
 

Bijlagen

  • 20231202_142823.jpg
    20231202_142823.jpg
    229,3 KB · Weergaven: 1
  • 20231202_142753.jpg
    20231202_142753.jpg
    167,4 KB · Weergaven: 1
  • 20231202_142803.jpg
    20231202_142803.jpg
    166 KB · Weergaven: 1
Dan loop ik me zorgen te maken, is mijn laswerk goed genoeg, blijft dat wel zitten, gaat dat niet scheuren. En dan zie je zoiets. In een wiel. En blijkbaar blijft dat nog heel ook.
 
De zijspan as is inmiddels ook weer gemonteerd, nieuwe lagers, nieuwe afdichtring, nieuwe remklauw, leidingen en remblokken, gereviseerde voetremcilinder, en de schijf loopt mooi rond op de zijspan naaf. Binnenkort de remvloeistof er in en dan is het groot remonderhoud achter gedaan.....Ik twijfel alleen nog over de aansluitingen op de Brembo tang in het achterwiel, welke is de ontluchting en welke de remleiding? Zie foto, hoor het graag!
 

Bijlagen

  • 20240210_152258.jpg
    20240210_152258.jpg
    338 KB · Weergaven: 0
  • 20240210_141644.jpg
    20240210_141644.jpg
    285 KB · Weergaven: 0
  • 20240210_141710.jpg
    20240210_141710.jpg
    367,7 KB · Weergaven: 0
Normaal gesproken zit de remleiding gemonteerd op de kant van de klauw waar ook de bevestigingspunten op zitten. Maar veel maakt het niet uit. Ik heb het in het verleden wel verwisseld omdat dat beter uitkwam en geen verschil gemerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan