Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.359
10.976
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Een "betere" zou een zachtere zijn. De motor zakt nauwelijks in met mijn 98 kg. Ik denk dat hij dan nog eerder omhoog komt.
Zachtere veer met meer demping.
De veer is veel te hard, de demping is zwaar onvoldoende.
Meer squat = lager zwaartepunt.
Extra voordeel is dat je grip achteraan een stuk voorspelbaarder wordt en je comfort serieus stijgt.
Zelfs de goedkoopste hyperpro demper is al een duidelijke upgrade.
De Ohlins uit de yamaha catalogus is nog een tikkeltje beter.
 
Pirelli Angel GT versus GT 2

Zijn hier ook mensen die mij kunnen vertellen hoe de levensduur van de GT 2 is ten opzichte van de (oude) GT>

Ik heb het afgelopen seizoen de (oude) GT op mijn KTM 1290 superduke GT gehad en deze bevielen mij eigenlijk zeer goed.
Echter na 11.000 km zijn ze echt op (bij 10.000 km eigenlijk al het wettelijk minimum profiel).

Dus ik heb nu een nieuw setje nodig, dus ben me aan het oriënteren.
Aangezien ik al gauw 10.000 per jaar rij (weekendjes en vakantie in de bergen) is de levensduur wel van belang.

Aangezien de gewone GT zeer goed bevalt (goede grip en feedback), ben ik benieuwd of de nieuwe GT2 een langere levensduur heeft.
Iemand hier al ervaringen mee?
Ik vind 11000 km wel erg veel voor zo'n hakkerige tweecilinder met veel vermogen.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga gelijk voor en achter vervangen. Misschien wist ik diep van binnen al dat dat eigenlijk het beste was, maar kwam de Hollandse zuinigheid toch weer even bovendrijven...

Wat het precies wordt ga ik me nog in verdiepen. Heb een aantal jaren geleden tevreden rondgereden op Angel GT's 1 (Fz1n). Daarna eigenlijk alleen maar De S- reeks van Bridgestone gehad. Zowel de s21 als s22 op mijn gsxs 750 gehad. Vond ik beiden goed. S22 gevoelsmatig misschien nog wel meer grip, maar dat vind ik altijd lastig vergelijken als je van afgekloven banden naar nieuwe gaat...

Die standaard Maxxis dingen vond ik overigens niet fantastisch: bij droog warm weer toch wat rare uitstapjes gehad (of dat echt aan de band ligt is altijd lastig te zeggen) en onder koude omstandigheden (circa 10 graden) vond ik ze onzeker aanvoelen. Vandaar ook de keuze om sowieso andere te nemen. Inmiddels al wat reacties gelezen van duke 790 bezitters en denk dat ik aangenaam verrast zal zijn met de stuureigenschappen van de Duke 790 op nieuwe banden:)
 
Tja motor banden, een eeuwige discussie, en steeds een dilemma kwa keuze.Op onze cbf's 600 en 1000 liggen de bt023 nog van de vorige eigenaars. Geen slechte band maar bij de sportieve rijstijl door de eifel/ardennen en Luxemburg is de grip matig als je de banden tot de randen rijdt. Met minder bandenspanning ging t beter maar toch .....Wat gaan we doen? Pirelli Angel gt ( ervaring mee op een diversion 900) , Bridgestone t31/32,( ervaring mee in de rijschool, maar dat zijn lichtere motoren) Bridgestone S20/22 ( ervaring mee op circuit, plakt goed maar lijkt mij op de cbf1000 te snel te slijten). Ben zelf geen michelin fan. Moet op de banden kunnen vertrouwen ook als t kouder en nat weer is. Ben benieuwd naar jullie adviezen.
Road Attack 3, Angel GTII of de Roadtec 01SE.

Alledrie sportief sturende sport/tourbanden die aan al jouw eisen voldoen. De T31 en T32 zijn in het nat minder en de T32 slijt ook behoorlijk snel...
 
Ik zal ook maar even wat feedback geven van mijn laaste sets banden die ik versleten heb!
  • Michelin Road 5 - Honda CBR600RR 2004 - 2.5 jaar en 10000km - Plezier ritjes & occasionele trackday als beginner.
    Op mijn supersport laten zetten omdat voor mijn rij-kunsten sportrubber toch overkill is.
    Perfecte alleskunner! Geeft koud al veel vertrouwen en heeft bakken grip op het droge. Heb hem nooit op of over de limiet gekregen.
    Deze band zou de pinackle op vlak van natte grip moeten zijn, maar als het regent reed ik altijd kalm en voorzichtig. Kan daar dus niet echt iets over zeggen. :P
    Ik heb er ook een trackday of 8 mee gedaan in de traagste groep, en zelfs bij 25+ graden heb ik ze nooit voelen smeeren of grip verliezen! Ook in de regen kon ik mijn sessies afrijden zonder drama! Ze slijten mooi gelijkmatig zonder vierkant te worden en pas na 10000km zat de voorband net op de indicator! Achteraan zat ik bijna nog 1mm van de indicator. Zelfs op het laaste reden ze nog prima. Super levensduur dus! (De slechts 68Nm van de CBR en mijn rustige rijstijl op de weg kunnen er ook mee te maken hebben! :+)
    Kortom: goede en heel duurzame sportieve tourband die ik iedereen kan aanraden, zelfs op een sportievere motor!

    1630321126811.png



  • Pirelli Scorpion Rally STR - BMW F800GS 2010 - 1 jaar 16000km - Woon-werk & occasionele reisjes
    Deze band gekozen omdat ik er toen van uit ging dat ik stevig ging off-roaden, TET rijden, wereldreizen maken etc.
    Uiteindelijk is het een saaie 145km woon-werk per dag geworden en enkele trips naar de Vogezen, Luxemburg en de Ardennen.
    Het stoere off-road profiel staat optisch wel mooi, maar voor die enkele gravel paadjes of single tracks die ik gereden heb was het eigenlijk totaal niet nodig. _O-
    Coole band die on-road alles doet wat hij moet! Droog wederom bákken grip! Nooit aan de limiet van de band geraakt! Nat was ook dikke prima! Grind of zand op de baan? No worries! Staat niet voor niets RALLY op!! }) Ik heb er bijna 16000km mee gereden, dus kwa duurzaamheid ook echt top! Helaas waren er wel enkele nadelen:
    -De eerste voorband had een hoogte slag, wat voor enorme trillingen zorgde. Na hermontage, velgen check, herbalanceren en veel gelul toch een nieuwe gekregen van Pirelli ("""goodwill""" van hun kant B|). Was wel een wereld van verschil. Eerste keer dat ik online banden bestelde (wegens corona), en meteen ook de laaste keer! Was via Oponeo.
    -Door het off road achtige profiel heb je wel wat lichte vibraties bij snelheden tot 30km/u. Niet zo dramatisch.
    -Als de band nieuw was, was hij echt onderdempt op hoge snelheden (120+). Kleine oneffenheid of input geven en je kreeg al bijna een tankslapper! Dit was na 1000km wel volledig weg. :?
    -De laaste kilometers was de band wel volledig vierkant gereden (duh), waardoor hij minder snel instuurde. Vooraan was de blokdikte heel inconsistent: vooraan aan het blokje bijna tot aan de slijtage indicator, en achteraan het blokje nog een mm of 3! (is dat nu 'Cupping'?)
    In ieder geval, in de regen gaven ze echt nul vertrouwen meer! Ook bij zeer lage hellingshoeken. Bij remmen ging hij ook snel in ABS. Ondanks er nog een beetje 'vlees' opzat, heb ik ze toch laten wisselen, gezien ik over een dikke week toch naar het Zwarte woud rijd!
    Kortom: Prima band als je een stoere all-road look wilt, maar ook goede grip wilt op het droge! Zeer lange levensduur maar de rij-kwaliteiten gaan er dan wel op achteruit, wat totaal niet het geval was bij de Road5. Zou ze geen 2de keer laten monteren.

    1630323022472.png
    1630323084399.png
Ondertussen heb ik nieuw rubber op de GS: Pirelli Scorpion Trail 2's. Had graag Conti Trail Attack 3's getest, maar die waren in backorder en tenslotte ook duurder. (deze waren 278€ gemonteerd op losse velg bij de bandenboer)
Zouden volgens de reviews lekker veel grip op het natte en het droge hebben. Levensduur zullen we moeten leren.
Vanmorgen de eerste keer mee naar het werk gereden. Rustig ingereden want het regende, maar je voelt dat het een spitse contour is, stuurt moeiteloos in en geen vibraties! Volledige review komt later!
1630323318427.png


De CBR is inmiddels verkocht en voor de plezier ritjes en trackdays heb ik nu een Street Triple. Deze keer toch iets sportiever rubber: Michelin Power5! De opvolger van de PowerRS maar deze zou tussen de Road5 en de PowerGP liggen kwa sportiviteit. Dus voor mij droge grip zat en ook in de regen zou hij heel goed zijn. Hopelijk dit jaar nog een trackday! *O*
1630323542762.png


Groeten,
Bauknecht
 
Het gaat erom, dat jouw vertrouwen niet betekent dat je per se veilig bezig bent. Vertrouwen hebben zonder kennis en kunde, kan zelfs averechts werken.
Zelfde geldt voor vering afstellen.
Je kunt wel kiezen/instellen wat jij erg fijn, prettig of goed vindt voelen. Dat betekent niet dat je geen onnodig snel gripverlies krijgt omdat je buiten de adviezen of normen rijdt van wat veilig is. Vertrouwen hebben is niet hetzelfde als grip hebben.


Daarnaast, de banden die vroeger vertrouwen gaven, maken ze niet meer. Je zult dan iets anders moeten kiezen. Op basis waarvan?
'Wat jou vertrouwen heeft / wat jou goed voelt' is daarop je antwoord. Merkwaardig, niet? Vertrouwen komt naderhand, niet vooraf.

Dus dat vooraf de prijs wordt meegewogen (want het zijn altijd mensen die hun keuze tussen allerlei types nog moeten maken. Het zijn niet de mensen die al een favorite type hebben dat de prijs nog laat meespelen) is zo vreemd toch niet? Net zoals testverslagen...meer heb je immers niet om vooraf te bepalen.

Ook halen de meeste mensen het niet om tijdens een 'generatie banden' alle merken af te gaan om te bepalen welke het meest is bevallen, om vervolgens die alleen nog meer te kopen. De meeste mensen kopen 2-3 maal een band (op basis van iets ooit geselecteerd toen hun oude vertrouwde er niet meer was) en zullen daarna weer iets nieuws moeten kiezen. Dat experimenteren met banden is voor de meesten helemaal niet raadzaam.
 
Hallo ook ik kom met de bekende vraag welke bandjes moet ik nemen.
Ik heb een Suzuki GSX-R1000k2
Ik heb nu hierop Bridgestone bt 16 pro zitten.
Ik houd me spanning altijd aan volgens voorschrift 2,5 voor en 2,9 achter.
Ik rij er mee op de weg en niet op circuit.
Ik rij vaak lange snel weg stukken.
Ik heb ze er nu 13500 km op zitten en zijn nu vierkant.

Nu mijn vraag doordat ik veel lange snel weg stukken Rij word mij nu de Michelin pilot road 3 aangeraden.
Wel mooie band alleen voorkant vind ik druk met het profiel.

Ik hoor ook overal verhalen over de Bridgestone s22
Maar ach ik weet het even ook niet meer en zie door al het aanbod van motorbanden ook niet meer wat nu wel goed is en niet.
Ik had er ook tijd terug michelen pilot power 2 ct opzitten maar die cupte erg snel en vond ik vervelend sturen door het cuppen.

Ik weet ook dat motorbanden persoonlijk is de 1 vind dit de ander dat maar toch ik dacht waag de vraag in het bandentopic.
Wil veel kilometers met de band kunnen maken maar ook goede grip en goede stuur eigenschappen.
Alvast bedankt voor het nodige advies..
???? Dat is een dinosaurusband en was bij zijn intorductie al k#t.....

Je bent waarschijnlijk beter af met een sport/tour band. Als het profiel belangrijk is kun je kijken naar een Pirelli Angel GTII, die ziet er sportief uit en is een hele fijne S/T band met goede stuureigenschappen en grip... en in vergelijk met de BT016 is de Pirelli op (vrijwel) alle vlakken beter.
 
Hard rijden in de regen: prima heb ik ook gedaan, maar er zit een verschil tussen motregen, regen en harde regen. Asfalt op de NL snelwegen is over het algemeen zoab met goede drainage, beton heeft veel slechtere drainage (lijkt mij althans). Hard rijden op zoab met hevige regen zou ik eerder aandurven dan op van die akelige betonplaten.
 
Hyper...

Alles klinkt zo net wat stoerder. Jullie hebben het gewoon over sportbanden, toch?

Misschien wordt het tijd op hypertourbanden op de markt te brengen, gat in het segment
Het is gewoon een term voor banden die het enorm goed doen op circuitdagen èn de spagaat naar de openbare weg maken.
Hypersport banden.jpg

Hypertoerbanden wil bijna niemand.. 80% van de ritten is voor het plezier.
En dan wil je performance en niet met 'toer' geassocieerd worden. :+
Waarschijnlijk volstaan alle sportieve toerbanden voor 99% van de openbare weg. :Y
 
Vraag. Vroeger altijd met plezier de T30 / T30 evo gereden alsook de Angel GT. De road 3 en 4 vond ik maar een draak van een band.
Hoe verhoudt de Angelt GT II en de T32 zich tot de T30 / oude Angel?
Wat ik zoek is vooral een band die niet zoekt op het rechte stuk. Grip in de regen is belangrijk, maximale hellingshoek droog minder. Ook hoeft hij niet erg licht te sturen, dat doet mijn motor van nature al en het mag van mij zelfs iets minder. Ik rij sportief (zo sportief als een BMW R1200RT 2005 is dan) maar altijd met een halve centimeter schaamrand voor en achter.
Levensduur is ook erg belangrijk.
Meer feedback dan de huidige Metzeler Roadtec 01 SE is ook wenselijk maar dat zal vooral aan de motor liggen. Het is nu eenmaal geen kleine naked.
Als feedback wil van de voorband moet je een andere motor kopen. De telelever van BMW zorgt er namelijk voor dat je geen feedback krijgt vanaf de voorband.
 
Dat is het bijzondere....

Het is met Michelin net als met BMW, het imago is geweldig. Maakt niet uit wat ze op de markt zetten, het verkoopt toch wel. En al hebben mensen er een hoop problemen mee, ze kopen het zo weer...... totdat ze iets anders geprobeerd hebben en dat beter blijkt te bevallen.
Ik sta dan ook op het punt om eindelijk eens een BMW te kopen (voor de duo). Met echt slecht vond ik die Pilots niet, alleen op alle fronten minder dan DR3.
 
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening.
Mijn Superduke 1290 staat voor op een pipo 2ct en achter op een supercorsa sp. Ja ik weet het, een nogal vreemde keuze.
Zo heb ik hem bij een motorzaak gekocht, de voorband was toen zelfs nieuw.
Nu wil ik de achterband vervangen maar ik vind het eigenlijk zonde om de voorband ook gelijk te wisselen omdat deze nog voor zeker 85% goed is.

Ik begrijp dat verschillende merken banden combineren geen verstandige keus is. Maar zou bijvoorbeeld een Power 5 achterband wel te combineren zijn met de pipo 2ct voorband of toch beter om achter ook naar de 2ct te gaan?
Mijn idee is in ieder geval wel om na deze volgende achterband volledig over te gaan op bijvoorbeeld de s22.

Ik heb jaren met pipo 2ct gereden op een VTR SP1 wat op zich wel voldeed maar ik vraag me wel af of de 2ct goed overweg kan met het koppel van de superduke.

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik zal zelf nooit mijn Superduke 1290 (GT) op Michelins zetten.
Die KTM verdient een stabieler karkas ( dunlop, pirelli, metzeler )
Ik zou zeggen :
Een compleet nieuw set erop !
Maar ik begrijp ook dat je die voorband wilt opwerken…👍

Overigens lijkt het vaak dat een voorband nog heel goed is, totdat ie gedemonteerd is….
Dan zie je toch onverwacht vaak beetje cupping of andere slijtagepatronen…
 
Hmm, in de zomer misschien nog wel, dan is het allemaal wat minder kritisch.



100%, de tweede wissel was al een stuk soepeler dan de eerste. Ben voornamelijk bang m'n binnenbanden lek te steken _O- .



Ah, dat scheelt al inderaad... prijs/kwaliteit ligt dan wat netter.
Niks mis met bt46, vind het een fjine band, maar hij blinkt verder ook nergens in uit. Gewoon heel sterk in middelmatigheid, hij doet alles wat je er van verlangt verder. Maar hoe verhoudt bijvoorbeeld dan zo'n TKC70 ertegen? Ik weet dat het een ander segment is, maar als die qua droge/natte grip en levensduur vergelijkbaar kan zijn zou ik die misschien wel willen proberen, al is het maar om 'tussen de oren' een allroad band te hebben.

Het gaat me uiteindelijk niet om het laatste tientje er uit te wringen, maar ik probeer wel een beetje op de kosten te letten voor die motor. Gewoon een middelmatige band voor een middelmatige prijs is meer dan prima.

Montage is niet heel duur, volgens mij 40-50 euro voor een set gebruikte? En hoe goed/slecht ze zijn? Ligt er net aan wat hij heeft liggen, is dus geen zinnig woord over te zeggen.
In zijn segment (diagonaalbanden voor het hogere middensegment) is de BT46 prima.
Maar je kan en mag ze natuurlijk niet vergelijken met radiaalbanden, en ook niet met banden voor een ander toepassingsgebied (zoals de TKC70).
Ik verwacht wat meer grip in regen en koude bij de TKC's, maar meer levensduur bij de BT46.

Denk ook eens aan de Avon Trailrider. Zeker niet duur, en past bij het soort motor. Levensduur en grip is gemiddeld.
 
Nou ja,
Dunlop durft er tenminste nog categorieën van te maken.

Als je bij Pirelli kijkt heb je het volgende op hun site staan:
Angel 2 GT : sporttouring
Diablo Rosso 4 : sportband
Diablo Rosso 4 Corsa : supersport
Dan is er nog de Rosso 2: sportband
( de Rosso 3 wordt hier niet geleverd dacht ik )
En dan hebben we uiteraard nog de Supercorsa serie:
V2 , V3 en V4 .
En die betitelen ze bij Pirelli als Road en Racetrack.

Ik weet niet of het daar zo duidelijk is….

En bij weer een andere fabrikant is het weer anders.
Met al die codes bij Pirelli loop je een groot risico met de verkeerde banden thuis te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan