Aluminium wielassen

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Mijn huidige achteras (gsx-r750w 199) is wat aan de zware kant en voor een snelwissel systeem moet ik deze ook aanpassen.

Op ebay zie ik 7075 aluminium assen staan, kan ik hieruit een complete achteras maken zodat ik alle aanpassingen rechtstreeks op de achteras kan voorzien?

Ik dacht dat sommige ducati's zelfs vanaf de fabriek aluminium achterassen hebben?

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Ik zou afstandbussen met een kraagje maken. Zodat ze in de keerringen blijven steken. Veel minder werk, veiliger en super handig met wielen wisselen.
Ts heeft te grote binnenlagermaten en heeft dat opgelost door de bus door te laten steken in de lagers.
De bussen vallen er niet uit en de maat van de lagers klopt weer met de asdikte.
Bij sm is dit een veel voorkomende oplossing.
 
iceman: Antwoord normaal als je iets nuttig kan toevoegen of zwijgt.

l3on: wat je zegt lijkt me wel een aandachtpuntje, het zal vast geen 30000 km mee gaan maar voor een circuitmotor is duurzaamheid niet zo belangrijk.

Hoe zit het dan bij ducati, sommige modellen hebben toch ook aluminium assen dacht ik?

v.d.v: filmpjes van mijn snelwissel kan je zien in het onderwerp van mijn circuitmotor.

kawa: Nielsdax heeft mij verteld om geen Titanium te nemen voor wielassen.

Ik heb nu ook aluminium bussen in de lagers zitten om het verschil in diameter op te vangen.

7075 is toch sterker en harder dan 6000 serie (materiaal voor mijn bussen), niet?

Jij zou titanium verkiezen boven 7075 aluminium?

Ik zou voor titanium gaan. Maar dat is wel erg duur materiaal.
Het aluminium 7075 is zeer sterk aluminium, maar gevoelig voor vermoeing en is corrosiegevoelig.
De aluminium bussen in de lagers worden alleen op stuik belast en niet op buiging zoals de wielassen.
 
Ik zou voor titanium gaan. Maar dat is wel erg duur materiaal.
Het aluminium 7075 is zeer sterk aluminium, maar gevoelig voor vermoeing en is corrosiegevoelig.
De aluminium bussen in de lagers worden alleen op stuik belast en niet op buiging zoals de wielassen.

Wat gebeurt er met dat titanium als een wiellager het opgeeft en de zaak erg heet wordt?
 
Ok, een echt antwoord dan...

Je wilt het perse doen, je vraagt -zoals altijd- niet om een mening maar om een bevestiging. Prima.

Wat wil je met een as bereiken? Moet hij een bepaalde kracht op kunnen vangen? Met welke belastingssoort heb je te maken? Bereken wat een stalen as kan hebben, en bereken daarmee een alu as.
Of moet 'ie een bepaalde stijfheid hebben? Is heel wat anders, maar net zo eenvoudig te berekenen. 1e/2e jaars WTB, allemaal geen rocket science.

Maar als je zo snel wilt wisselen, ga je dat vast heel vaak doen? (anders heeft het geen nut)
Hoe lang gaat die draad mee die op je as zit? Ik denk dat die na een paar keer die moer op en van spanning halen snel beschadigd is. (kak, toch een mening gegeven...)
 
welcomeback.jpg
 
Ts kan gewoon geen wiel wisselen, of heeft geen vrienden (om hem te assisteren).

Toch blijf je er fascinerende ideeën op nahouden, dat moet ik je nageven.

Voor de rest --> Koekje :')
 
Tja, ik vermoed omdat hij niet wil accepteren waarom zo'n as vrijwel altijd uit metaal wordt gemaakt. Op zich heeft die houding wel eens gezorgd voor soms prima uitvindingen....
Maar ik vind dat zijn ideeën vaak weinig met logica te maken hebben, gaat meer om: het is misschien mogelijk of afwijkend dus wil ik dat.....
In dit geval is de te verwachten winst nihil en geeft het gebruik van alu voor zo'n as risico's/problemen.

Want aluminium is geen metaal ;)
 
he ja ga mij ff vertellen hoe wat werkt :') :')

Wat maakt het uit hoe dat zit, je wilt het toch zelf niet:

Schijnbaar weet 'ie wél iets..... })


Belangrijkste was om een zo makkelijke mogelijke wissel te hebben zonder veel extra onafgeveerd gewicht.

Nee bij 30°C het wiel wisselen met vallende wielbussen en remklauw positioneren is niet zo leuk.

Later wordt het wel de bedoeling om nog eens een R6 wiel te kopen.

Wiel haal ik er nu uit voor werken of een andere band te laten steken op een circuitdag, ik heb nog een slick die ik eens wil proberen.
 
Laatst bewerkt:
Wanddikte bij mijn stalen as is 4mm, hoeveel zou ik moeten aanhouden bij een aluminium as?

Minstens 5mm of?

De bussen die tussen de lagers en mijn bestaande as zitten zijn ook 3/4mm dik dacht ik, hopelijk gaan deze toch een jaartje mee voor ze inslijten.

Zit namelijk met het yamaha R6 wiel (wat bedoelt is voor een 28mm as).

ga nou eens berekenen wat je nodig hebt B|
 
Wanddikte bij mijn stalen as is 4mm, hoeveel zou ik moeten aanhouden bij een aluminium as?

Minstens 5mm of?

De bussen die tussen de lagers en mijn bestaande as zitten zijn ook 3/4mm dik dacht ik, hopelijk gaan deze toch een jaartje mee voor ze inslijten.

Zit namelijk met het yamaha R6 wiel (wat bedoelt is voor een 28mm as).

Voor aluminium zou ik liefst vol materiaal rekenen.
Je moet minimaal 2 tot 2,5 x wanddikte rekenen als je het toch hol wilt hebben. Assenstaal heeft een hoge kwaliteit . Hoge treksterkte en is taai.
 
Ik zou zijderupsen gaan kweken, en dan een as van zijde gaan punniken.. zijde is namelijk veel sterker dan staal.

Een as van carbon kan ook.

Het vervelende van carbon is dat het zonder waarschuwing breekt.

Als je inderdaad zijderupsdraad , het zogenaamde zijde, met epoxy versterkt krijg je net zoiets als carbon.

Spinrag kan ook en is nog flexibeler ook, maar zie maar eens aan een hoeveelheid te komen voor je as.
 
Terug
Bovenaan Onderaan