Wat voor bouten gebruiken in aluminium demper?

Flor1an

MF'er
20 jul 2018
38
20
Rotterdam
Ha vrienden,

Ik ben al een tijdje op zoek naar de 'juiste' oplossing, maar vind alleen maar tegenstrijdige dingen op het internet.
Ik heb voor mijn SV1000 een tweedehands bolt-on dempers gekocht, van aluminium. Echter zit er geen bevestigingsmateriaal bij. De originele uitlaat heeft een tapeinde met een moer erop, terwijl de nieuwe uitlaat met een bout moet worden vastgezet. Mijn vraag is als volgt: welk materiaal gebruik ik voor de bouten, en waar kan ik die het beste kopen? Wil graag dat de dempers niet vastrotten, maar wel stevig blijven zitten. Denk dat het overal wel goed mee gaat, en ik verwacht de dempers er niet binnenkort weer af te moeten halen, maar dit is een gevalletje better save than sorry. Alvast bedankt!
 
Ben je zeker dat de flens waar de bouten in moeten ook aluminium is,dat lijkt me toch zeer uitzonderlijk te zijn?
En je kan er ook draadeinden in zetten (met loctite) en daar mooie dopmoeren op,dan gaan de moeren er zeker altijd makkelijk af.
 
Tapeindjes kun je wel mooi vastzetten met locktite (638 of 648) dat spul blijft zitten tot zeker 180 graden, dus of dat voldoende is kan ik moeilijk inschatten, maar lijkt me wel. En wat betreft de tapeindjes. Gewoon elektrolitisch verzinkte versies zijn prima, zelfde voor de moertjes. Likje keramisch vet is helemaal luxe. Borgringetje is ook aan te raden, uitlaat zou nog wel eens kunnen trillen.
 
In aluminium moet je eigenlijk gecadmeerde boutjes nemen. Verzinkt gaat ook goed. De boutjes gaan dan roesten maar het aluminium wordt niet opgevroten. RVS (chroom) is het slechtste idee.
 
Kopervet-aluminium-rvs is geen goede combinatie.
Google ook maar eens op "galvanische corrosie".
waarbij je vergeet dat tussen RVS , kopervet en aluminium geen ruimte meer is om een "elektrolyt "toe te laten en dus dat proces van "galvanische corrosie" totaal niet gaat optreden en ik spreek al van meer dan dertig jaar met de zelfde motor met RVS bouten in gebruik en toegapast en ze zijn nog steeds niet vast gerot of het aluminium opgevreten .
Oja ook nog even in 1990 op de zout vlakte van Booneville met die motor gereden op mijn Amerika trip ( 12.000km in vijfweken)

Er is veel verschil wat een theorie wil verklaren en wat er in praktijk gebeurt /
Kopervet en Keramiekvet hebben een isolerende werking volgens hun fabrikanten niet dat ik daar vanuit gaat ik put liever wat ik zelf ervaart
 
waarbij je vergeet dat tussen RVS , kopervet en aluminium geen ruimte meer is om een "elektrolyt "toe te laten en dus dat proces van "galvanische corrosie" totaal niet gaat optreden en ik spreek al van meer dan dertig jaar met de zelfde motor met RVS bouten in gebruik en toegapast en ze zijn nog steeds niet vast gerot of het aluminium opgevreten .
Oja ook nog even in 1990 op de zout vlakte van Booneville met die motor gereden op mijn Amerika trip ( 12.000km in vijfweken)

Er is veel verschil wat een theorie wil verklaren en wat er in praktijk gebeurt /
Kopervet en Keramiekvet hebben een isolerende werking volgens hun fabrikanten niet dat ik daar vanuit gaat ik put liever wat ik zelf ervaart
Deze discussie is hier al vaker geweest.
Sommigen hebben nooit ergens last van anderen draaien hun bougie of carterbout met schroefdraad en al naar buiten.
Op internet kan je altijd wel ergens je gelijk vinden.
Ik gebruik kopervet niet icm aluminium en staal of rvs en al helemaal niet op plaatsen die heet worden.
Doe met dit advies wat je wil.
 
Het is geen kopervet, het is koperslib. Het heef geen smerende eigenschappen. Het is om op staal/staal verbindingen e gebruiken. Prima dus voor je uitlaat tapeinden. Hoewel koperen moeren nog mooier zijn. Bougies zijn verzinkt, net als carterbouten. Zink is een prima anti seize voor aluminium zoals carters. Dat motorrijders niet vaak last hebben van galvanische corrosie komt omdat ze vrijwel niet in een omgeving rijden met zure of zoute vloeistof. En als ze het wel eens doen spoelen ze alles weg of halen de motor elk jaar uit elkaar.
Maar laat je motor niet twee jaar in een half open schuur in Den Helder staan, dan heb je heel andere ervaringen.
 
Het is allemaal waar, koper en aluminium zijn geen vrienden, aluminium en RVS zijn geen vrienden en RVS en RVS zijn ook geen vrienden. Maar dat is alleen in specifieke gevallen.
Ik zou kopervet vermijden als het kan in het geval van aluminium.

RVS of verzinkt staal zal prima gaan, om wat FZRene zegt, je hebt geen elektrolyt in de buurt, zout water.
Als je bang bent dat het vast gaat zitten: elk jaar even los halen, schoon maken en weer in elkaar zetten.
 
Ik zou kopervet vermijden als het kan in het geval van aluminium.
Vreemd dat de RVS boutjes in mijn Guzzi met kopperfet Ja zo het dat spul mat ik gebruikt na dertig jaar nog steeds loskomen
De Guuz is van 1988 en na meer dan tweehonderduizend kilometer zijn de boutjes nog steeds niet vast gerot .
Dat kopperfet slecht is voor RVS en aluminium is naar mijn ervaring een broodjeaapverhaal
 
Vreemd dat de RVS boutjes in mijn Guzzi met kopperfet Ja zo het dat spul mat ik gebruikt na dertig jaar nog steeds loskomen
De Guuz is van 1988 en na meer dan tweehonderduizend kilometer zijn de boutjes nog steeds niet vast gerot .
Dat kopperfet slecht is voor RVS en aluminium is naar mijn ervaring een broodjeaapverhaal
Als iemand hier meedeelt dat zijn accu met 2 jaar niets meer doet komen er ook reacties dat men er 10 jaar mee doet zonder druppellader en de motor altijd buiten staat.
Er wordt geadviseerd om geen kopervet te gebruiken icm andere metalen, er zijn genoeg andere en zelfs betere vetten en smeermiddelen.
"Uitzonderingen bevestigen de regel".

Ik gebruikte het eerst ook voor b.v. bougies, maar het werd afgeraden, dus waarom zou ik de gok nemen ?
 
In dit geval niet bouten zaten op moment vast met een vers gecontroleerde moment sleutel en de draden van de gaten waren net daarvoor bekeken voor schade omdat er al een paar bouten vanaf de fabriek al draadloos uit de gaten kwamen .
Draadloos bedoel ik dat het aluminium met de bout meekwam .
 
Vreemd dat de RVS boutjes in mijn Guzzi met kopperfet Ja zo het dat spul mat ik gebruikt na dertig jaar nog steeds loskomen
De Guuz is van 1988 en na meer dan tweehonderduizend kilometer zijn de boutjes nog steeds niet vast gerot .
Dat kopperfet slecht is voor RVS en aluminium is naar mijn ervaring een broodjeaapverhaal
Ik zeg ook niet dat het vast rot. Jouw motor blijft droog en ver weg van zout nemen in aan.
Galvanisch gezien zijn alu en koper geen vrienden.
Anti-fouling voor aluminium schepen bevat geen koper voor een reden.
 
niet echt heb er zelf mee op de zoutvlakte van Bonneville gereden toe ik ermee op reis was door USA en ik kwam met een zout baard er van af moest toen nog een 200 mijl rijden voor ik een waterslang had om haar schoon te spuiten .
Italiaans aluminium kan daar beter tegen, althans de oudere wat die moderne doen weet ik niet daar blijf ik van verre af iets met injectie te maken ik hou van echte met kabel omhoog getrokken gasschuiven
 
Oeps vergeet dat jullie het over dat van zinkvergeven japansaluminium hebben een kennis van mij met een TTR600 Yamerklacht noemd dat poepaluminium gezien de grote hoeveelheid aan inserts en heliciols er al inzitten doordat het schroefdraad er onder het rijder gestrip worden
En in jouw hoofd is blijkbaar dan gelijk al het aluminium van alle Japanse motoren zo?
Ik weet wat je bedoeld hoor maar het is echt véél te generaliserend, zelfs racistisch te noemen want ik zie jou echt zo vaak Japanners afkraken. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan