Aluminium wielassen

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Mijn huidige achteras (gsx-r750w 199) is wat aan de zware kant en voor een snelwissel systeem moet ik deze ook aanpassen.

Op ebay zie ik 7075 aluminium assen staan, kan ik hieruit een complete achteras maken zodat ik alle aanpassingen rechtstreeks op de achteras kan voorzien?

Ik dacht dat sommige ducati's zelfs vanaf de fabriek aluminium achterassen hebben?

Groeten,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Een as van carbon kan ook.

Het vervelende van carbon is dat het zonder waarschuwing breekt.

Als je inderdaad zijderupsdraad , het zogenaamde zijde, met epoxy versterkt krijg je net zoiets als carbon.

Spinrag kan ook en is nog flexibeler ook, maar zie maar eens aan een hoeveelheid te komen voor je as.
Heb je die foto's van Benjamin's 'werkplaats' wel eens gezien?
Denk dat ie een aardig eind komt.
 
Gewoon doen, 7075 alu, hard anodiseren.....klaar!

full

full

full

full

full

full

full


Ohja, de as in niet helemaal hol hoor! Alleen de uiteinden opgeboord zodat het lijkt als of hij hol is.

Ennuh.....in vergelijking met zijn stalen broertje scheelt het bijna een halve kg!!
:o }) :]
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik meestal lood als materiaal voor wielassen.
Dat lijkt wel zwaar, maar als je de wanddikte maar klein genoeg maakt, heb je toch een lekker licht asje!
Het liefst had ik goud gebruikt (corrosiebestendig!) maar dat is me toch te duur. :+
 
Ik snap het punt van TS trouwens ook nog steeds niet hoor :?

Aan alle kanten dingen aanpassen om een paar honderd gram te besparen (al dan onafgeveerd of niet), En een of ander "snelwissel systeem" maken wat je vervolgens toch niet nodig gaat hebben omdat er maar 1 set wielen is, en toch geen endurance gereden word.

Leuk dat je geen last meer hebt van vallende wielbussen, Maar alsof je daardoor een halve dag een het kloten bent??

Als ik mijn achterwiel moet wisselen ben ik ook in een minuutje of 5 klaar, gewoon lekker rustig aan en met de originele zooi.

Als je het mij vraagt kan je beter de tijd en energie steken in banden en remblokken enz, en gewoon lekker gaan rijden op het circuit.
Dat is niet alleen het leukste om te doen, Maar dan wordt je vanzelf ook sneller...
 
Stel dat ik bij elke as 250 gram kan besparen dan is dat toch ook weer een halve kg onafgeveerd gewicht minder ter compensatie van mijn wissel systeem.

Maar ik ga eerst de bestaande as eens berekenen en dan met de eigenschappen van 7075 aluminium en kijken hoeveel wanddikte ik nu moet hebben.

Dat het materiaal voor assen gebruikt kan worden lijkt me wel, vraag is wat de winst is.

Later meer.

Joep: als je zo'n motor bouwt wil je eenvoud hebben (in functie).

Wat ik nu nog moet doen voor een wiel te wisselen zijn maar een paar eenvoudige stappen, veel makkelijker als ervoor.

Kostte vroeger veel moeite alleen met een paar man niet meer maar dat maakt opzich niet zoveel uit.

Ik wil ook zoveel mogelijk functies per onderdeel hebben (eenvoud).

Als je iets kunt aanpassen waardoor het makkelijker gaat waarom niet?

bbil: zou jij jouw complete aluminium as met moer kunnen wegen aub?

Kijken wat het verschil is met de bestaande as.

Merci,
Benjamin
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch bang dat je problemen met de schroefdraad gaat krijgen als je regelmatig een wiel wisselt.
Maar goed, als je het niet probeert kom je er ook niet achter dus slinger maar aan die draaibank.
 
Je wilt aluminium gebruiken voor een snelwisselsysteem, dat betekend dat je het wiel er regelmatig uit wilt halen.
Dan lijkt aluminium mij niet echt een geschikt materiaal, ten zij je gelijk 20 assen maakt misschien.
Krijg je op een aluminium as je moer ook op zo'n 100Nm vast?
 
Daar kan bbil mischien beter een antwoord op geven, blijft maar een idee.

Als ik geen gewicht winst heb of toch maar weinig gebruik ik de stalen wel en proberen om die wat aan te passen zonder dat deze te slap wordt (zoals vdv al suggereerde).

Maar eerst wat berekeningen doorvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch bang dat je problemen met de schroefdraad gaat krijgen als je regelmatig een wiel wisselt.
Maar goed, als je het niet probeert kom je er ook niet achter dus slinger maar aan die draaibank.
Dat probleem van de schroefdraad zat ik ook aan te denken. Maar misschien valt het mee met 7075?

...Dat het materiaal voor assen gebruikt kan worden lijkt me wel, vraag is wat de winst is...
...
Dat is niet zo moeilijk:

Het minimale gewicht van de alu as is 480gr/7,8*2,81=173 gram. Dit is dus bij een gelijke wanddikte als de stalen as. (zo licht gaat ie dus niet worden, tenzij je met hele goede berekeningen aan kunt tonen dat die wanddikte goed genoeg is)
Het maximale gewicht (minste winst) is ook makkelijk te bepalen: Bepaal het volume van een massieve as, vermenigvuldig met 2,81 (uit datasheet) en voilà.

Een holle as is in principe slim want het materiaal in het midden doet erg weinig mee qua weerstand tegen buiging (kijk maar eens naar een formule van traagheidsmoment).
Verzwakking qua afschuiving lijkt me niet het grootste probleem, aangezien je lagers niet direct langs je ophangpunten zitten (er zit een stuk as tussen de lagers en achterbrug welke kan buigen).

Grootste probleem van een holle as lijkt me de uitholling zelf. Als je deze gaat boren krijg je krassen aan de binnenkant (kerfwerking) die je vermoeiingssterkte erg naar beneden halen, en die is bij aluminium al niet al te best. Of je moet al een holle geextrudeerde as kunnen krijgen met de juiste binnendiameter (kan 7075 geextrudeerd worden?)

Zoals Bbil het heeft gedaan lijkt me verstandiger. Zoveel gram win je waarschijnlijk ook niet met het uitboren.
 
Ik snap het punt van TS trouwens ook nog steeds niet hoor :?

Aan alle kanten dingen aanpassen om een paar honderd gram te besparen (al dan onafgeveerd of niet), En een of ander "snelwissel systeem" maken wat je vervolgens toch niet nodig gaat hebben omdat er maar 1 set wielen is, en toch geen endurance gereden word.

Leuk dat je geen last meer hebt van vallende wielbussen, Maar alsof je daardoor een halve dag een het kloten bent??

Als ik mijn achterwiel moet wisselen ben ik ook in een minuutje of 5 klaar, gewoon lekker rustig aan en met de originele zooi.

Als je het mij vraagt kan je beter de tijd en energie steken in banden en remblokken enz, en gewoon lekker gaan rijden op het circuit.
Dat is niet alleen het leukste om te doen, Maar dan wordt je vanzelf ook sneller...

Het gaat om het experimenteren ook al kan dat tot niets leiden.
De motoren heden ten dage zijn ook zo ontwikkeld, veel failures voordat het een keer goed gaat.
 
Vind het doel van het alu ook een beetje vreemd maar goed.

De stalen as van mijn FZS1000 is ook hol. Geen flauw idee wat voor staal.
Even snel opgemeten (wiel ligt eruit); D=28 en d=23.

Optredende belasting zal gelijk blijven, waarbij de toelaatbare spanning van alu wat lager zal zijn.
Je wilt eigenlijk weten welk staal er toegepast is (S235/S355/42CrMo4/?) en welke toelaatbare spanning is toegepast. Dan is de minimale diameter van je alu 7075 asje snel bekend, zonder risico te lopen.

Maar goed, ik zou me meer richten op het contructieve verhaal van het evt. sneller wisselen ipv paar grammen winst op massa.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan